۱۳۹۴-۱-۱۶، ۱۱:۰۸ صبح
آیا تلفن هوشمند شما هم چینی است؟ احتمال بسیار زیاد بله. واقعیت امر این است که بسیاری از تبلتها و تلفنهای هوشمند و حتی خیلی گجتهای دیگر در چین تولید میشوند. چین خانه فاکسکان و 162 تا از 500 کمپانی بزرگ دنیاست و شهر شنزن خانه بسیاری از شرکتهای بزرگ الکترونیکی است. از محصولات الکترونیکی که در چین تولید میشوند میتوان به اسمارتفون، تبلت، تلویزیون، صفحه نمایش، اسکنر، باتریهای پرتابل، پرینتر، پروژکتور، لامپهای الایدی، دوربینهای دیجیتال، اسپیکرهای بلوتوث، پلیر دیویدی و بلو-ری، وسایل خانه و حتی سیگارهای برقی اشاره کرد.
اما آیا با تمام این تفاصیل، میتوانیم این ابزار ساخته شده را ساخته یک برند چینی بدانیم؟ در واقع بزرگترین کمپانیها متعلق به سه کشور ژاپن، کره جنوبی و آمریکا هستند و هر سه این کشورها از چین برای ساختن محصولاتشان استفاده میکنند.
در واقع چینیها عصای دست تمام کمپانیهای بزرگ هستند و هر چه بخواهند را تولید میکنند، اما چرا خودشان مستقل نشده و برند خودشان را ندارند؟
برندهای فنآوری چینی
نمیتوان چین را خالی از برند نامید. این کشور خانه برندهای بزرگی چون لنوو، هواوی، ZTE و شیائومی است و شرکتهای اینترنتی چون بایدو، تنسنت و علی بابا نیز اصالتا چینی هستند.
برخی از برندهای چینی با اینکه فعلا نو ظهورند، در خانه بسیار بزرگ بوده و سهم زیادی از فنآوری کشورشان را دارند. مثلا در حوزه صفحه نمایش، شرکتهای خانگی 20 درصد از سهم کلی این تجارت را در دست دارند. همین امر باعث میشود که کمپانیهایی مثل TCL، هایسنس و اسکای وورث از نظر اقتصادی بهقدری قدرتمند باشند که بتوانند به صورت بینالمللی توسعه یابند و فعالیت داشته باشند.
مثلا هایسنس که بزرگترین برند تولید تلویزیون در چین است، تبدیل به پر سرعتترین برند در حال رشد در استرالیا و آمریکا شده است.
حضور اسمارتفونهای چینی
چین در هر سال صدها میلیون تلفن تولید میکند و بیش از نیمی از تولید جهانی را در دست دارد. شیائومی که اپل چین نامیده میشود پرفروشترین برند آن هم تنها در چهارمین سال حضورش است.
به عنوان مثال آخرین محصولش یعنی Mi Note شبیه به آیفون 6 پلاس است و در واقع سبکتر و بزرگتر، آنهم با قیمت بسیار پایینتر ساخته شده است.
غیر از شیائومی برندهای دیگری چون هواوی نیز با وجود هوشمندهایی چون آنر در تلاشند که بازار آمریکا و اروپا را تحت تاثیر قرار دهند. ZTE نیز با پشتیبانی از تیم بسکتبال نیویورک نیکز در تلاش است که تا پایان امسال، 60 میلیون از اسمارتفونهای نوبیا و استار 2 را در جهان عرضه کند.
فقط این برندها نیستند و شرکتهای دیگری چون وان پلاس، اوپو، جیونی، IUNI، کوپلند و میزو نیز به سرعت در حال رشدند.
بیشتر تلفنهای دنیا در چین ساخته میشوند، اما تا همین اواخر خیلی از برندهای این کشور نمیخواستند یا نمیتوانستند که به بازارهای جهانی وارد شوند. مثلا شیائومی تنها به صورت آنلاین محصولاتش را میفروشد، مدت زمان عرضه آنها محدود است و شعارش این است ” تنها برای طرفداران”.
شیائومی ردمی 1S سال گذشته در وب سایت فلیپ کارت در هند، تنها به مدت 4 ثانیه قابل دسترس بود.
تصمیم شیائومی برای انتخاب روش آنلاین برای فروش شاید غیر معمول بهنظر برسد، اما این روش کمپانی را از هزینههای اضافی پیوستن به توزیع کنندگان، خرده فروشان و اپراتورها رها میکند و از همه مهمتر باعث میشود که کمپانی کنترل بهتری روی زمان بندی وارد شدن به بازارهای نوظهور داشته باشد.
نوآوری یا تقلید؟
چین در هر سال صدها میلیون تلفن تولید میکند و بیش از نیمی از تولید جهانی را در دست دارد. شیائومی که اپل چین نامیده میشود پرفروشترین برند آن هم تنها در چهارمین سال حضورش است.
به عنوان مثال آخرین محصولش یعنی Mi Note شبیه به آیفون 6 پلاس است و در واقع سبکتر و بزرگتر، آنهم با قیمت بسیار پایینتر ساخته شده است.
غیر از شیائومی برندهای دیگری چون هواوی نیز با وجود هوشمندهایی چون آنر در تلاشند که بازار آمریکا و اروپا را تحت تاثیر قرار دهند. ZTE نیز با پشتیبانی از تیم بسکتبال نیویورک نیکز در تلاش است که تا پایان امسال، 60 میلیون از اسمارتفونهای نوبیا و استار 2 را در جهان عرضه کند.
فقط این برندها نیستند و شرکتهای دیگری چون وان پلاس، اوپو، جیونی، IUNI، کوپلند و میزو نیز به سرعت در حال رشدند.
بیشتر تلفنهای دنیا در چین ساخته میشوند، اما تا همین اواخر خیلی از برندهای این کشور نمیخواستند یا نمیتوانستند که به بازارهای جهانی وارد شوند. مثلا شیائومی تنها به صورت آنلاین محصولاتش را میفروشد، مدت زمان عرضه آنها محدود است و شعارش این است ” تنها برای طرفداران”.
شیائومی ردمی 1S سال گذشته در وب سایت فلیپ کارت در هند، تنها به مدت 4 ثانیه قابل دسترس بود.
تصمیم شیائومی برای انتخاب روش آنلاین برای فروش شاید غیر معمول بهنظر برسد، اما این روش کمپانی را از هزینههای اضافی پیوستن به توزیع کنندگان، خرده فروشان و اپراتورها رها میکند و از همه مهمتر باعث میشود که کمپانی کنترل بهتری روی زمان بندی وارد شدن به بازارهای نوظهور داشته باشد.
نوآوری یا تقلید؟
وسایل الکترونیکی ساخته شده در در چین ارزان باقی میماند. با اینکه تمرکز جدید روی بازار نوآورانه است، قیمت کمتر نسبت به قیمت برندهای فعلی، راحتترین روش ماندن در مسیر تولید است. پس همین امر باعث میشود که برندهای چینی به تقلید، نه نوآوری بپردازند، اما همه چیز فقط تقلید محض نیست. دکتر پیتر چاندها مدیر عامل DrPete Technology Experts میگوید: تنها کافیست که به تعداد ثبت اختراعات این کشور که در حال حاضر از آمریکا پیشی گرفته توجه کنید. با وجود بازار وسیع موجود در کشور و استفاده از بازارهای داخلی، این کمپانیها میتوانند تجربه خودشان را افزایش داده و هزینهها را کاهش دهند. من مطمئنم در مدت دو سال آینده نوآوریهای شیائومی میتواند از سامسونگ و دیگر رقبای اندرویدی پیشی بگیرد.
اما تنها چیزی که میتواند مانع از این پیشرفت شود، نبود پشتیبانی و خدمات در آمریکا و اروپاست. این مشکل در کشورهایی مثل برزیل، ترکیه، روسیه و مکزیک وجود ندارد، زیرا این کشورها بازارهای مورد توجه چین هستند. کورسی میگوید : حضور چین با تقلید شروع شد، اما روز به روز نوآوری بیشتری وارد کار میشود.
اما آیا با تمام این تفاصیل، میتوانیم این ابزار ساخته شده را ساخته یک برند چینی بدانیم؟ در واقع بزرگترین کمپانیها متعلق به سه کشور ژاپن، کره جنوبی و آمریکا هستند و هر سه این کشورها از چین برای ساختن محصولاتشان استفاده میکنند.
در واقع چینیها عصای دست تمام کمپانیهای بزرگ هستند و هر چه بخواهند را تولید میکنند، اما چرا خودشان مستقل نشده و برند خودشان را ندارند؟
برندهای فنآوری چینی
نمیتوان چین را خالی از برند نامید. این کشور خانه برندهای بزرگی چون لنوو، هواوی، ZTE و شیائومی است و شرکتهای اینترنتی چون بایدو، تنسنت و علی بابا نیز اصالتا چینی هستند.
برخی از برندهای چینی با اینکه فعلا نو ظهورند، در خانه بسیار بزرگ بوده و سهم زیادی از فنآوری کشورشان را دارند. مثلا در حوزه صفحه نمایش، شرکتهای خانگی 20 درصد از سهم کلی این تجارت را در دست دارند. همین امر باعث میشود که کمپانیهایی مثل TCL، هایسنس و اسکای وورث از نظر اقتصادی بهقدری قدرتمند باشند که بتوانند به صورت بینالمللی توسعه یابند و فعالیت داشته باشند.
مثلا هایسنس که بزرگترین برند تولید تلویزیون در چین است، تبدیل به پر سرعتترین برند در حال رشد در استرالیا و آمریکا شده است.
حضور اسمارتفونهای چینی
چین در هر سال صدها میلیون تلفن تولید میکند و بیش از نیمی از تولید جهانی را در دست دارد. شیائومی که اپل چین نامیده میشود پرفروشترین برند آن هم تنها در چهارمین سال حضورش است.
به عنوان مثال آخرین محصولش یعنی Mi Note شبیه به آیفون 6 پلاس است و در واقع سبکتر و بزرگتر، آنهم با قیمت بسیار پایینتر ساخته شده است.
غیر از شیائومی برندهای دیگری چون هواوی نیز با وجود هوشمندهایی چون آنر در تلاشند که بازار آمریکا و اروپا را تحت تاثیر قرار دهند. ZTE نیز با پشتیبانی از تیم بسکتبال نیویورک نیکز در تلاش است که تا پایان امسال، 60 میلیون از اسمارتفونهای نوبیا و استار 2 را در جهان عرضه کند.
فقط این برندها نیستند و شرکتهای دیگری چون وان پلاس، اوپو، جیونی، IUNI، کوپلند و میزو نیز به سرعت در حال رشدند.
بیشتر تلفنهای دنیا در چین ساخته میشوند، اما تا همین اواخر خیلی از برندهای این کشور نمیخواستند یا نمیتوانستند که به بازارهای جهانی وارد شوند. مثلا شیائومی تنها به صورت آنلاین محصولاتش را میفروشد، مدت زمان عرضه آنها محدود است و شعارش این است ” تنها برای طرفداران”.
شیائومی ردمی 1S سال گذشته در وب سایت فلیپ کارت در هند، تنها به مدت 4 ثانیه قابل دسترس بود.
تصمیم شیائومی برای انتخاب روش آنلاین برای فروش شاید غیر معمول بهنظر برسد، اما این روش کمپانی را از هزینههای اضافی پیوستن به توزیع کنندگان، خرده فروشان و اپراتورها رها میکند و از همه مهمتر باعث میشود که کمپانی کنترل بهتری روی زمان بندی وارد شدن به بازارهای نوظهور داشته باشد.
نوآوری یا تقلید؟
چین در هر سال صدها میلیون تلفن تولید میکند و بیش از نیمی از تولید جهانی را در دست دارد. شیائومی که اپل چین نامیده میشود پرفروشترین برند آن هم تنها در چهارمین سال حضورش است.
به عنوان مثال آخرین محصولش یعنی Mi Note شبیه به آیفون 6 پلاس است و در واقع سبکتر و بزرگتر، آنهم با قیمت بسیار پایینتر ساخته شده است.
غیر از شیائومی برندهای دیگری چون هواوی نیز با وجود هوشمندهایی چون آنر در تلاشند که بازار آمریکا و اروپا را تحت تاثیر قرار دهند. ZTE نیز با پشتیبانی از تیم بسکتبال نیویورک نیکز در تلاش است که تا پایان امسال، 60 میلیون از اسمارتفونهای نوبیا و استار 2 را در جهان عرضه کند.
فقط این برندها نیستند و شرکتهای دیگری چون وان پلاس، اوپو، جیونی، IUNI، کوپلند و میزو نیز به سرعت در حال رشدند.
بیشتر تلفنهای دنیا در چین ساخته میشوند، اما تا همین اواخر خیلی از برندهای این کشور نمیخواستند یا نمیتوانستند که به بازارهای جهانی وارد شوند. مثلا شیائومی تنها به صورت آنلاین محصولاتش را میفروشد، مدت زمان عرضه آنها محدود است و شعارش این است ” تنها برای طرفداران”.
شیائومی ردمی 1S سال گذشته در وب سایت فلیپ کارت در هند، تنها به مدت 4 ثانیه قابل دسترس بود.
تصمیم شیائومی برای انتخاب روش آنلاین برای فروش شاید غیر معمول بهنظر برسد، اما این روش کمپانی را از هزینههای اضافی پیوستن به توزیع کنندگان، خرده فروشان و اپراتورها رها میکند و از همه مهمتر باعث میشود که کمپانی کنترل بهتری روی زمان بندی وارد شدن به بازارهای نوظهور داشته باشد.
نوآوری یا تقلید؟
وسایل الکترونیکی ساخته شده در در چین ارزان باقی میماند. با اینکه تمرکز جدید روی بازار نوآورانه است، قیمت کمتر نسبت به قیمت برندهای فعلی، راحتترین روش ماندن در مسیر تولید است. پس همین امر باعث میشود که برندهای چینی به تقلید، نه نوآوری بپردازند، اما همه چیز فقط تقلید محض نیست. دکتر پیتر چاندها مدیر عامل DrPete Technology Experts میگوید: تنها کافیست که به تعداد ثبت اختراعات این کشور که در حال حاضر از آمریکا پیشی گرفته توجه کنید. با وجود بازار وسیع موجود در کشور و استفاده از بازارهای داخلی، این کمپانیها میتوانند تجربه خودشان را افزایش داده و هزینهها را کاهش دهند. من مطمئنم در مدت دو سال آینده نوآوریهای شیائومی میتواند از سامسونگ و دیگر رقبای اندرویدی پیشی بگیرد.
اما تنها چیزی که میتواند مانع از این پیشرفت شود، نبود پشتیبانی و خدمات در آمریکا و اروپاست. این مشکل در کشورهایی مثل برزیل، ترکیه، روسیه و مکزیک وجود ندارد، زیرا این کشورها بازارهای مورد توجه چین هستند. کورسی میگوید : حضور چین با تقلید شروع شد، اما روز به روز نوآوری بیشتری وارد کار میشود.