۱۳۹۳-۸-۲۹، ۰۷:۲۳ صبح
بسم الله الرحمن الرحیم
با گسترش فناوری اطلاعات در اواخر قرن بیستم و تاثیر شگرفت آن بر جنبههای مختلف زندگی فردی و اجتماعی انسان، بسیاری از تحلیل گران، این فناوری را، بسیار موثرتر از پدیده انقلاب صنعتی و یا ساخت ماشین چاپ عنوان میکنند، تا جایی که این تحول عظیم و گسترده شدن صنعت رسانه، بر تمام معادلات بین انسانی و حتی بینالمللی، تاثیر غیر مستقیم و همچنین مستقیم داشتهاست.
از اینرو میتوان گفت در حال حاضر بخش اعظمی از معادلات بین کشورها، در اختیار رسانه بوده و به وسیله آن مدیریت میشود.
در این میان اینترنت به عنوان ابزار نوین و اصلی در مدیریت فکری مردم جهان، برای فعالیت در این جنگ رسانهای وارد میدان شده و در حال انجام وظیفه اصلی خود یعنی حاکم کردن تفکرات سکولار غرب و استحاله فرهنگی و سیاسی جوامع سنتی میباشد.
در توضیح باید گفت فضای مجازی مبتنی بر گذاره های لیبرالیستی، جهانی تازه را پیش روی انسان قرار دادهاست که بودن در آن گاهی نبودن در جهان واقعی را به دنبال خواهد داشت و همین امر، استقبال مخاطبان مخصوصا افرادی که با مشکلات و سرخوردگیهای فردی و اجتماعی روبهرو بودهاند را به دنبال داشتهاست.
ویژگی اصلی فضای مجازی که باعث ترغیب مخاطبین مخصوصا جوانان به فعالیت در آن میگردد، ایجاد حس آزادی برای به اشتراک گذاشتن عقاید و دیدگاهها با دیگر کاربران میباشد.
در توضیح باید گفت، تا پیش از گسترش فناوری اطلاعات و تبدیل آن به یکی از ابزارهای اصلی زندگی روزمره افراد، رابطه رسانه و مخاطب، به صورت فعال و منفعل بود. بدین معنا که مخاطب امکان هیچ گونه دخل و تصرف در محصولات رسانهای که در اختیار او قرار میگرفت نداشت و تنها بیننده و یا شنونده آن چیزی بود که به عنوان محصول نهایی در اختیار او قرار میگرفت.
اما به تدریج و با گسترش اینترنت و فعالیت آزاد کاربران در آن، کاربر یا همان مخاطب، به ظاهر به صورت عنصر فعال درآمده و آزادانه به ارائه افکار و حتی تغییر در دادههای رسانهای پرداخت.
این در حالی است که به اذعان کارشناسان و صاحبنظران، این تصور نسبت به وجود آزادی و اختیار در فضای مجازی در اصل، امری ظاهری و خیالی بوده و نه تنها وجود خارجی ندارد بلکه باید گفت کاربر یا همان مخاطب، در جریان فعالیت رسانهای خود در فضای مجازی بیش از زمان گذشته منفعل بوده و حتی در مواردی به صورت ناآگاهانه و بدون خواست قلبی، به کارگزاری برای اجرای سیاستهای گردانندگان اصلی فضای سایبر بدل خواهد شد و این یعنی همان مدیریت آزاد اطلاعات در بستری که غرب فراهم آورده است.
به طوری که برای نمونه هر روز بیش 294 میلیارد ایمیل فرستاده و در حدود 2 میلیون پست وبلاگ نوشته می شود و باید گفت تمامی این فعالیتها، تحت نظر و کنترل گردانندگان اصلی فضای سایبر میباشد که همین امر در مواردی، کابران را با مشکلات جدی فردی و اجتماعی و حتی سیاسی روبهرو کرده است.
با گسترش شبکههای اجتماعی مخصوصا فیس بوک و همچنین شبکههای اجتماعی مربوط به تلفنهای همراه، این تصور یا به تعبیر دقیقتر، توهم امکان فعالیت آزادانه در مخاطبین تقویت شده و بسیاری از کاربران با این دیدگاه که در بستری امن مشغول به فعالیت میباشند، تمامی اطلاعات شخصی، عقاید مذهبی و حتی عقاید سیاسی خود را در معرض دید همگان قرار میدهند و از این اسباب شناسایی آسانتر خود را فراهم میآورند. تا جایی که اگر پیش از این برای شناخت و به تعبیری جاسوسی از یک فرد، نیاز به عملیات گسترده اطلاعاتی بود، امروزه، شبکههای اجتماعی مانند فیس بوک، به عنوان یکی از اصلیترین ابزارهای جاسوسی بدل شده و حتی خود فرد، داوطلبانه اطلاعات فردی و حتی محرمانه خود را در اختیار سرویسهای جاسوسی قرار میدهد.
در همین رابطه، «رونن برگمن» کارشناس اسراییلی امور اطلاعات و نویسنده کتاب «جنگ مخفی اسراییل در ایران» به پایگاه خبری بیبیسی میگوید: «زیر نظر داشتن شبکههای اجتماعی در اینترنت، حداقلی چیزی است که باید از سرویس اطلاعاتی هر کشور انتظار داشت.»
برگمن تاکید میکند: «اسراییل از اطلاعات شخصی که به میزان زیادی در اینترنت یافت میشود، برای شناسایی افرادی که احتمال دارد به این رژیم کمک کنند، استفاده میکند.» (1)
از سوی دیگر باید گفت فیس بوکی که به ادعای گردانندگان اصلی آن بر مبنای مدیریت آزاد جهانی پا به عرصه فضای مجازی گذاشته و بر همین مبنا به فعالیت خود ادامه می دهد، پس از اعتراض مقامات رژیم صهیونیستی در خصوص فعالیت صفحه موسوم به « انتفاضه سوم» که توسط حامیان بیت المقدس اداره میگردید، اقدام به حذف این صفحه از شبکه خود مینماید.(2) این در حالیاست که بسیاری از گروههای مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران، به راحتی در این شبکه، به ارائه مطالب و اشتراک آن اقدام مینمایند و مقایسه همین دو امر کافی است که اهداف سیاسی این شبکه اجتماعی مشخص گردد.
در شماره آینده به بررسی بیشتر تاثیر استفاده بیش از اندازه و بی ضابطه از اینترنت و همچنین شبکههای اجتماعی خواهیم پرداخت. (ان شاءالله)
ادامه دارد...
پی نوشت:
1. چگونگی جاسوسی رژیم صهیونیستی از طریق "فیسبوک"- خبرگزاری اینترنتی جهان- سال 1389
2. بازديد يک مقام رژيم صهيونيستي از فيسبوک- خبرگزاری اینترنتی مشرق- سال 1390
با گسترش فناوری اطلاعات در اواخر قرن بیستم و تاثیر شگرفت آن بر جنبههای مختلف زندگی فردی و اجتماعی انسان، بسیاری از تحلیل گران، این فناوری را، بسیار موثرتر از پدیده انقلاب صنعتی و یا ساخت ماشین چاپ عنوان میکنند، تا جایی که این تحول عظیم و گسترده شدن صنعت رسانه، بر تمام معادلات بین انسانی و حتی بینالمللی، تاثیر غیر مستقیم و همچنین مستقیم داشتهاست.
از اینرو میتوان گفت در حال حاضر بخش اعظمی از معادلات بین کشورها، در اختیار رسانه بوده و به وسیله آن مدیریت میشود.
در این میان اینترنت به عنوان ابزار نوین و اصلی در مدیریت فکری مردم جهان، برای فعالیت در این جنگ رسانهای وارد میدان شده و در حال انجام وظیفه اصلی خود یعنی حاکم کردن تفکرات سکولار غرب و استحاله فرهنگی و سیاسی جوامع سنتی میباشد.
در توضیح باید گفت فضای مجازی مبتنی بر گذاره های لیبرالیستی، جهانی تازه را پیش روی انسان قرار دادهاست که بودن در آن گاهی نبودن در جهان واقعی را به دنبال خواهد داشت و همین امر، استقبال مخاطبان مخصوصا افرادی که با مشکلات و سرخوردگیهای فردی و اجتماعی روبهرو بودهاند را به دنبال داشتهاست.
ویژگی اصلی فضای مجازی که باعث ترغیب مخاطبین مخصوصا جوانان به فعالیت در آن میگردد، ایجاد حس آزادی برای به اشتراک گذاشتن عقاید و دیدگاهها با دیگر کاربران میباشد.
در توضیح باید گفت، تا پیش از گسترش فناوری اطلاعات و تبدیل آن به یکی از ابزارهای اصلی زندگی روزمره افراد، رابطه رسانه و مخاطب، به صورت فعال و منفعل بود. بدین معنا که مخاطب امکان هیچ گونه دخل و تصرف در محصولات رسانهای که در اختیار او قرار میگرفت نداشت و تنها بیننده و یا شنونده آن چیزی بود که به عنوان محصول نهایی در اختیار او قرار میگرفت.
اما به تدریج و با گسترش اینترنت و فعالیت آزاد کاربران در آن، کاربر یا همان مخاطب، به ظاهر به صورت عنصر فعال درآمده و آزادانه به ارائه افکار و حتی تغییر در دادههای رسانهای پرداخت.
این در حالی است که به اذعان کارشناسان و صاحبنظران، این تصور نسبت به وجود آزادی و اختیار در فضای مجازی در اصل، امری ظاهری و خیالی بوده و نه تنها وجود خارجی ندارد بلکه باید گفت کاربر یا همان مخاطب، در جریان فعالیت رسانهای خود در فضای مجازی بیش از زمان گذشته منفعل بوده و حتی در مواردی به صورت ناآگاهانه و بدون خواست قلبی، به کارگزاری برای اجرای سیاستهای گردانندگان اصلی فضای سایبر بدل خواهد شد و این یعنی همان مدیریت آزاد اطلاعات در بستری که غرب فراهم آورده است.
به طوری که برای نمونه هر روز بیش 294 میلیارد ایمیل فرستاده و در حدود 2 میلیون پست وبلاگ نوشته می شود و باید گفت تمامی این فعالیتها، تحت نظر و کنترل گردانندگان اصلی فضای سایبر میباشد که همین امر در مواردی، کابران را با مشکلات جدی فردی و اجتماعی و حتی سیاسی روبهرو کرده است.
با گسترش شبکههای اجتماعی مخصوصا فیس بوک و همچنین شبکههای اجتماعی مربوط به تلفنهای همراه، این تصور یا به تعبیر دقیقتر، توهم امکان فعالیت آزادانه در مخاطبین تقویت شده و بسیاری از کاربران با این دیدگاه که در بستری امن مشغول به فعالیت میباشند، تمامی اطلاعات شخصی، عقاید مذهبی و حتی عقاید سیاسی خود را در معرض دید همگان قرار میدهند و از این اسباب شناسایی آسانتر خود را فراهم میآورند. تا جایی که اگر پیش از این برای شناخت و به تعبیری جاسوسی از یک فرد، نیاز به عملیات گسترده اطلاعاتی بود، امروزه، شبکههای اجتماعی مانند فیس بوک، به عنوان یکی از اصلیترین ابزارهای جاسوسی بدل شده و حتی خود فرد، داوطلبانه اطلاعات فردی و حتی محرمانه خود را در اختیار سرویسهای جاسوسی قرار میدهد.
در همین رابطه، «رونن برگمن» کارشناس اسراییلی امور اطلاعات و نویسنده کتاب «جنگ مخفی اسراییل در ایران» به پایگاه خبری بیبیسی میگوید: «زیر نظر داشتن شبکههای اجتماعی در اینترنت، حداقلی چیزی است که باید از سرویس اطلاعاتی هر کشور انتظار داشت.»
برگمن تاکید میکند: «اسراییل از اطلاعات شخصی که به میزان زیادی در اینترنت یافت میشود، برای شناسایی افرادی که احتمال دارد به این رژیم کمک کنند، استفاده میکند.» (1)
از سوی دیگر باید گفت فیس بوکی که به ادعای گردانندگان اصلی آن بر مبنای مدیریت آزاد جهانی پا به عرصه فضای مجازی گذاشته و بر همین مبنا به فعالیت خود ادامه می دهد، پس از اعتراض مقامات رژیم صهیونیستی در خصوص فعالیت صفحه موسوم به « انتفاضه سوم» که توسط حامیان بیت المقدس اداره میگردید، اقدام به حذف این صفحه از شبکه خود مینماید.(2) این در حالیاست که بسیاری از گروههای مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران، به راحتی در این شبکه، به ارائه مطالب و اشتراک آن اقدام مینمایند و مقایسه همین دو امر کافی است که اهداف سیاسی این شبکه اجتماعی مشخص گردد.
در شماره آینده به بررسی بیشتر تاثیر استفاده بیش از اندازه و بی ضابطه از اینترنت و همچنین شبکههای اجتماعی خواهیم پرداخت. (ان شاءالله)
ادامه دارد...
پی نوشت:
1. چگونگی جاسوسی رژیم صهیونیستی از طریق "فیسبوک"- خبرگزاری اینترنتی جهان- سال 1389
2. بازديد يک مقام رژيم صهيونيستي از فيسبوک- خبرگزاری اینترنتی مشرق- سال 1390