۱۳۹۸-۸-۹، ۰۱:۰۴ عصر
کالک | نمایشگاه دفاع مقدس
مقدمه
برگزاری نمایشگاه یکی از روش های انتقال مفاهیم والای دفاع مقدس است. نمایشگاه جولانگاه هنر است و باید به نحو احسن از آن برای انتقال ارزش ها بهره برد. آمیختگی هرچه بیشتر نمایشگاه با ذوق و هنر به بالارفتن کیفیت و بازدهی نمایشگاه کمک می کند. گاهی اوقات امکانات بسیار ساده با هنر همراه شده و حرف های بزرگ را به خوبی انتقال می دهد. نمایشگاه ها می تواند با رویکردها و محتواهای متفاوت و در قالب های متنوعی برپا شود که در ادامه به برخی از این نکات اشاره می شود.
در ابتدای هرکاری لازم است شرایط و نیازهای دانشگاه و دانشجوها تحلیل شود و بهتر است ایده های متنوع جمع شود تا نمایشگاهی هرچه قوی تر چه از بعد مفهوم و محتوا و چه از بعد اجرایی، برگزار گردد.
به طور کلی سیاست گذاری این باشد که برنامه برای شهدا هدفمند، مهندسی شده و پیوسته باشد و نه بی برنامه، مقطعی و گذرا تا پیوستگی زنده کردن یاد شهدا در برنامه های مختلف اعم از یادواره، راهیان نور، نمایشگاه و... حفظ شود. همچنین لازم است قبل از هر برنامه ای مخاطب شناسی صورت گیرد تا متناسب با مخاطب، برنامه تنظیم شود.
رویکرد و محتوا
رویکرد و هدف در نمایشگاه نقش محوری داشته و محتوا بر اساس آن استخراج می شود. برای انتخاب آن ابتدا باید نیازسنجی کرد سپس متناسب با زمان و شرایط و امکانات موجود باید آن را تعیین نمود. اگر هدف کار مشخص باشد اعضا با انگیزه ی بیشتری در تهیه محتوا و طراحی قالب ورود می کنند. رویکرد اصلی نمایشگاه ها بزرگداشت مقام شهدا و زنده کردن یاد آنان است لکن در کنار آن رویکردهای متفاوتی در نمایشگاه های مختلف دنبال می شود که در ادامه به برخی اشاره می شود.
· آماده سازی فضای دانشگاه برای اردوی راهیان نور و یا دیگر برنامه های مرتبط: برای برنامه هایی از قبیل اردوی راهیان نور، یادواره شهدا، تشییع و تدفین شهدا و... می توان فضای دانشگاه را با استفاده از یک نمایشگاه جذاب و پر محتوا آماده ساخت تا هم مضامین بالای عرصه ی دفاع مقدس برای دانشجویان بیشتر شناخته شود و هم علاقه مند به حضور در این مراسم ها شوند. از آنجا که برنامههایی مانند اردوی راهیان نور برای برخی دانشجویان آنچنان که باید و شاید شناخته شده نیست و جذابیت های فوق العاده آن تا حد زیادی مهجور مانده لازم است با برنامه هایی همچون برگزاری نمایشگاه، تبلیغات چهره به چهره، یادواره و... آشنایی اولیه را ایجاد کرد.
· تقویت روحیه جهادی: یکی از رویکردهایی که در نمایشگاه می توان داشت تقویت روحیه جهادی در دانشجویان است. به عبارتی با ارتباط دادن فضای دفاع مقدس و جنگ و جهادی که امروز هست می توان دغدغهی دانشجویان را بیشتر کرد و وظایف دانشجو در جنگ نرم امروز را برای وی بیشتر تبیین نمود و روحیه ی دفاع همه جانبه از اسلام را دربین دانشجویان پرشورتر نمود.
· سبک زندگی و بینش اسلامی: دفاع مقدس، دانشگاهی در ابعاد مختلف تربیتی بوده و شهدا الگوهای شایسته ای برای جوانان امروز در ابعاد مختلف زندگی هستند و با معرفی راه و رسم آنان می توان فضیلت های اسلامی و اخلاقی را زنده نگاه داشت. در قالب نمایشگاه دفاع مقدس می توان برای مسایلی همچون خانواده، حجاب، ولایت، جهان بینی اسلام در نگاه شهدا، بیداری اسلامی، فلسطین، تعامل باغرب، ظهور، جهاد علمی، سبک زندگی، اقتصاد مقاومتی و ... بیشتر و بهتر ارائه ی تحلیل داد و روشن سازی نمود. در این زمینه می توانید به صحبت های حضرت آقا در زمینه سبک زندگی اسلامی رجوع کنید.
· رفاقت با شهدا: برگزاری یک نمایشگاه جذاب و غنی می تواند به شروع یک ارتباط صمیمی و رفاقتی بین دانشجویان و شهیدان کمک کند. برای این هدف معمولا سعی می شود نکات مشترک برجسته شود. به عبارتی یکی از مقدماتی که افراد برای پیدا کردن دوست مدنظر می گیرند پیدا کردن نقاط مشترک با فرد مورد نظر است. حال این اشتراک می تواند در رشته تحصیلی، سن شهادت، همشهری و هم محلی بودن و... باشد. بطور مثال برای دانشجویان مهندسی می توان نمایشگاهی با رویکرد مهندسی جنگ برگزار کرد تا این حس مشترک بوجود آید و وی ارتباط نزدیکتری بین خود، وظایف خود و شهدا پیدا کند و برای پیدا کردن مسیر زندگی تمسک بیشتری به راه رفته آنان پیدا کند.
· بزرگداشت شهدای علمی: بزرگداشت شهدای علمی از سفارش های ویژه حضرت آقا به جمع دانشجویان بوده و پرواضح است برای تقویت جبهه ی علمی بزگداشت شهدای این مسیر بسیار موثر است. بدین منظور می توان بخشی از نمایشگاه را به معرفی زندگی این عزیزان اختصاص داد و در ادامه پیشرفت های علمی کشور را معرفی کرد.
· تعلیم و تقویت روحیه ی تشکیلاتی و تربیت نیروهای زبده: از آنجا که برگزاری نمایشگاه نیاز به همت بالا و روحیه ی کار دسته جمعی بالایی دارد، میتواند بستری برای تربیت نیروهای زبده باشد. افرادی که بتوانند در آینده مسولیتهای خطیر و سنگین تری برعهده بگیرند. همچنین نیاز به کار جمعی در کار سبب می شود تا روحیه ی کار تشکیلاتی در بین اعضاء تقویت شده و افرادی که در این زمینه قوی تر عمل می کنند شناخته شوند.
· انسجام اعضای بسیج و جذب نیرو: کارِ گروهی که در اجرای نمایشگاه انجام می شود اگر خوب مدیریت شود سبب بالا رفتن دوستی ها و همدلی ها شده و همچنین کمک گرفتن از دانشجویان جدیدتر می تواند زمینه ای برای جذب و رشد آنان در فضای دفاع مقدس شود. نکته ای که برای رسیدن به این هدف لازم است مدیریت خوب، همکاری و صمیمیت، حفظ احترام، شوخی های دوستانه، اخلاق نیکو و... است که با حسن تدبیر باید پی گرفته شود.
مدیریت و هماهنگی ها
در این قسمت به تجربیاتی در باب مدیریت کار اشاره می شود. مدیر نمایشگاه باید از زمان شروع ایده ی نمایشگاه تا زمان اجرا و تا جمع آوری نمایشگاه مرحله به مرحله برنامه ریزی کند، برگزاری جلسه برای اعضای برگزار کننده ی نمایشگاه، جمع آوری اولیه ی وسایل مورد نیاز، هماهنگی و ساماندهی نیروهای خادم، ایجاد روحیه نشاط و پویایی درکار، ایجاد فضایی منعطف برای پیشنهادها و انتقادات وزمینه سازی روحیه ی کارجهادی همراه با معنویت می تواند از جمله مواردی باشد که مدیریت نمایشگاه باید به آن توجه زیادی بکند.
شهید حسن باقری در یکی از صحبت های خود میگوید: «آنچه نیروها را خسته می کند کار نیست بلکه گیجی و بی برنامه گی است.» در واقع با مدیریت خوب و برنامه ریزی می توان با قدرت هرچه بیشتر پیش رفت و به نحو احسن نقش آفرید. در ادامه به برخی نکات مدیریتی اشاره می شود:
· در طراحی نمایشگاه همیشه باید بزرگ فکر کرد ( اهداف بزرگ را نشانه گرفت، از تجربیات بزرگان بهره گرفت، خلاقیت به کار برد و... ) تا بتوان به بخشی از فکرمان جامه ی عمل بپوشانیم در غیر این صورت نمایشگاه نمی تواند برای دانشجویان خیلی جذاب باشد. برای این کار بهتر است از افرادی که تجربه داشته اند استفاده کرد. همچنین افرادی که روحیه ی کارهای بزرگ دارند جزء ایده پردازان اصلی باشند و دیگران به عنوان کمک کار باشند. برای شناخت اینگونه افراد بهترین راه مشورت است. چون می توان در حین مشورت این افراد را شناسایی کرد و در حین اجرای کار از آنها براساس تجربه وعلاقه شان کمک گرفت.
· در صورتی که نمایشگاه در تاریخی برگزار می شود که قبل آن برنامه هایی همچون یادواره و یا اردوی راهیان نور برگزار می شود می توان در آن برنامه ها افرادی را برای ستاد نمایشگاه جذب و وظایف را بین آنان تقسیم کرد. بطور مثال اگر نمایشگاه در خرداد ماه برگزار می شود و اردوی راهیان نور در اسفندماه، میتوان اعضای ستاد نمایشگاه را در اردو مشخص کرد. این امر سبب پیوستگی کار مرتبط با دفاع مقدس در بین دانشجویان شده و همچنین سبب می شود تا افراد در بازه تعطیلات عید، روی محتوای نمایشگاه فکر کنند. همچنین اگر ساخت غرفه ها زمانبر است می توان از زمان تعطیلی آخر هفته برای ساخت غرفه ها بهره برد تا اعضا با فراغت بیشتری کار کنند.
· از آنجا که ارزش فضای دفاع مقدس تا حدی برای عموم جامعه شناخته شده و کمتر اختلاف نظری در این حوزه وجود دارد و با توجه به وسعت کار زیاد نمایشگاه، می توان نیروهای بیشتری را درگیر کار کرد تا عمق مفاهیم دفاع مقدس هم برای نیروها و هم برای دیگر دانشجویان بیشتر مشخص گردد. به عبارتی در قسمت های مختلف کار چه در محتوا، چه در اجراییات، چه در ایده های هنری و دیگر مسایل می توان از کمک عموم اساتید و دانشجویان بهره گرفت. حتی در صورت صلاحدید می توان از تشکل های دیگر نیز برای همکاری در اجرای نمایشگاه کمک گرفت.
· باید از قالب های متنوعی بهره جست تا برای سلایق مختلف جذابیت داشته باشد. مثلا نمایشگاه کتاب دفاع مقدس همراه با وسایل تزیینی مرتبط بافضای دفاع مقدس، تیشرت های مذهبی، محصولات هنری خود دانشجویان، مسابقات متنوع و... همراه باشد.
· در صورت امکان بهتر است متناسب با رویکرد نمایشگاه هدیه ای فرهنگی تهیه شود تا به کسانی که بازدید می کنند داده شود. این هدایا می تواند بر عمق اثر نمایشگاه و ماندگاری یاد آن بیفزاید.
· در انتهای نمایشگاه می توان دفترچه ای قرار داد یا مقوایی بر دیوار نصب کرد تا بازدیدکنندگان دلنوشته ها، نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را بنویسند تا به بهبود کار کمک کند و افراد با دقت بیشتر بازدید کنند همچنین می توان موضوعات متنوعی را مطرح کرد که تحت عنوان آن نظر بدهند.
· بمنظور دسترسی بیشتر و آسان تر دانشجویان به محصولات فرهنگی بهتر است با ناشرین و تولیدکنندگان رایزنی شود تا محصولات با تخفیف ارائه شود. همچنین می توان با مسئولین دانشگاه تعامل کرد تا بخشی از هزینه را تأمین کنند و محصولات با درصد تخفیف بیشتری ارائه گردد. البته ارائه ی رایگان برخی محصولات مانند کتاب ممکن است سبب کم توجهی افراد به آن شده و ارزش آن مغفول بماند. در این موارد لازم است هزینه ای هر چند ناچیز در قبال آن اخذ شود تا کسانی که تصمیم جدی تر به مطالعه دارند پا پیش گذارند و اهمیت بیشتری به خواندن و نگهداری آن داده شود.
· پیشنهاد می شود در درجه ی اول دانشکده ها و در ادامه دانشگاه های نزدیک به هم در برگزاری نمایشگاه هماهنگ شوند تا از جزیره ای عمل کردن دوری شود. چه بسا تجمیع دانشکده ها و دانشگاه ها کمک به برگزاری بهتر نمایشگاه کند و یا حتی بتوان نمایشگاه را بصورت گردشی برگزار کرد و یا حداقل تجربه ها و امکانات را بتوان در اختیار دیگران گذاشت.
· نکته ی مهمی که لازم است مدنظر قرار گیرد، دوری از اسراف و هزینه های زیاد است. گاهی اوقات ابتکارات خلاقانه و ایده های نو سبب می شود از صرف هزینههای گزاف جلوگیری شود. بخصوص در بحث سخت افزاری بطور خلاقانه می توان از امکانات موجود استفاده نمود و فضاها و تجهیزات مورد نیاز را ساخت. بطور مثال گاها پوستر دست نوشته اثر بیشتری نسبت به پوستر چاپی دارد.
· سعی براین باشد که کارهای نمایشگاه توسط اعضای نمایشگاه انجام شود و کمتر باری بردوش خدمات دانشگاه بیفتد. این امر سبب می شود نیروها از عافیت طلبی و تنبلی دور شوند و همچنین همدلی و معنویت کار بالا رود.
· برگزاری ایستگاه صلواتی در کنار نمایشگاه و یا پذیرایی در انتهای نمایشگاه به جذابیت نمایشگاه می افزاید.
· از حواشی برنامه هایی مانند ایستگاه صلواتی برای انتقال مفاهیم خوب استفاده شود. پخش کلیپ، نشریه، گپ های دوستانه در حواشی این برنامه ها می تواند مفید باشد.
· استفاده از راوی در غرفه ها می تواند به بالابردن بازده ی نمایشگاه و گیرایی بیشتر دانشجوها کمک کند. راوی بصورت مختصر و مفید اطلاعات مربوط به غرفه خود را بصورت گویا برای بازدیدکنندگان بیان می کند.
· از نکات برجسته ای که در نمایشگاه لازم است برای آن برنامه ریزی داشت بحث جمع کردن نمایشگاه است. سهل انگاری برای جمع کردن نمایشگاه می تواند تأثیر مخرب بر بدنه دانشجو داشته باشد. برای جمع کردن نمایشگاه باید تدابیری اندیشید و افرادی این وظیفه را بردوش کشند چرا که معمولا نیروها پس از نمایشگاه خسته شده و به جمع آوری نمایشگاه بی توجه می شوند.
· علاوه بر تبلیغات معمول بهتراست از افراد خاص دعوت نیز بعمل آید. مثلاً برای اساتید دعوت نامه ی مکتوب و یا حداقل رایانامه ای فرستاده شود و یا با دانشجویان جدیدالورود به طرق مختلف ارتباط گرفت و از آنان دعوت نمود.
· برنامه های جنبی در کنار نمایشگاه برای جذب مفید است منتها نباید اصل و فرع جابجا شده و رویکرد نمایشگاه به حاشیه رود. مثلاً همراه با نمایشگاه می توان مسابقات فرهنگی، ورزشی و... داشت.
· برخی اوقات می توان امور اجرایی نمایشگاه را به دفاتر و فروشگاه های فرهنگی سپرد و اعضا بیشتر درگیر محتوای کار شوند. این دفاتر با اخذ هزینه ای انواع مختلف نمایشگاهی را اجرا می کنند و دانشجو می تواند به امور محتوایی نمایشگاه بیشتر بپردازد. این نکته زمانی کاربرد دارد که نیرو برای کار کمتر از نیاز باشد و اگر کار اجرایی پر رنگ شود محتوای کار ضعیف شود.
· نکته ی مهمی که معمولا مغفول می ماند این است که حتما سعی شود از نمایشگاه مستندی تهیه شود. این کار سبب می شود تا تجربیات به آیندگان انتقال یابد. همچنین می توانید با بازتاب تجربه ی خود در سایت کالک دانشجویان دانشگاه های دیگر را از تجربه خود بهره مند کنید.
· برای گرفتن امکانات و تجهیزات علاوه بر دانشگاه، نهاد رهبری، ستاد شاهد دانشگاه و تشکل های دانشجویی می توان از بنیاد شهید و امور ایثارگران، بنیاد حفظ نشر آثار دفاع مقدس، سپاه، ناحیه بسیج دانشجویی، بسیج شهری، وزارت فرهنگ، شهرداری، شهرک سینمایی فارابی و دیگر سازمان ها همکاری گرفت که این امر نیاز به پیگیری به موقع و جدی دارد.
· از آنجا که ایام خاص همچون دفاع مقدس، سوم خرداد و... تراکم نمایشگاه در سراسر کشور بالاست پیشنهاد می شود برای امانت گرفتن تجهیزاتی همچون ادوات نظامی و .... از چندین هفته زودتر اقدام شود.
اجرائیات
اجرائیات / فضاسازی
3ارجاع
0دیدگاه
نمایشگاه محلی است که مفاهیم مورد نظر با استفاده از هنر به نمایش گذاشته می شود پس لازم است روی فضاسازی بشدت فکر شود و بهترین ایده ها را اجرا کرد. نکتهی قابل توجه در این زمینه این است که ایدههای خلاقانهای زده شود تا با کمترین هزینه و به دور از اسراف زیباترین فضاسازیها انجام شود. در ادامه به تعداد محدودی از این ایدهها و تجربیات اشاره میشود و برای تکمیل هرچه بیشتر همچنان منتظر تجربیات شما هستیم...
· فضاسازی نمایشگاه باید چنان خلاقانه و جذاب باشد که مخاطب را تا رسیدن به مفاهیم مورد نظر جذب کند و بطور دلنشینی محتوای نمایشگاه را که همان ارزشهای دفاع مقدس میباشد به وی انتقال دهد. پس لازم است در فضاسازی از تنوع بهره برد تا سلیقههای مختلف با فضای نمایشگاه ارتباط گیرند.
· با توجه به اینکه فضای سه بعدی و حجمی تاثیر بیشتری از فضای دو بعدی دارد سعی براین شود بیشتر کارها حجمی و سه بعدی درست شود. به عبارتی با بهره گیری از هنرهای تجسمی میتوان مفاهیم را جذابتر انتقال داد. مثلا برای انتقال مفهوم استقامت ملت و دشمنی اسراییل در دانشگاه باهنر با استفاده از پارچه موجی درست شده بود که به سروی استوار انتها مییافت و تبری که آرم اسراییل روی آن بود برپیکره این درخت خورده بود. و یا پوسترهایی متناسب باموضوع غرفه دور یک مکعب زده شده بود و یکی از وجوه آن آیینه بود و روند بدین صورت بود که بازدیدکننده پس از مشاهده پوسترها در وجوه مختلف نهایت به وجهی از مکعب که آیینه بود میرسید و خود را در آن میدید و به وظایف خود فکر می کرد. همچنین میتوان در مکان مشخص مانند جوار مزار شهدا، عکس شهدا را در پوستر هم اندازهی افراد قرار داد و در یکی از مکانها جای پوستر آیینه قرار داد تا وقتی طرف روبروی آن میایستد تصویر خود را کنار شهدا ببیند.
· برای بیان جملات موجز و مختصر از بزرگان میتوان تختههای چوبی(مانند تخته های جعبه میوه) را کنار هم چسباند و با ترکیب رنگ مناسبی روی آن نوشت. خط خوانا و خوش به همراه رنگ آمیز مناسب بر جذابیت کار میافزاید.
· استفاده از پرچم در فضای دانشگاه جلوهی خاصی به فضا میدهد. بکارگیری ادوات نظامی مانند پوتین، قمقمه،کولهپشتی،نقشه عملیاتی، فشنگ، مین و... بهرهگیری از رحل و قرآن و نمادهای دفاع مقدس همچون چفیه، پلاک، فانوس، تابوت شهید، سربند و... و استفاده از وسایلی همچون شمع، ماکت، جعبه های چوبی، گل مصنوعی لاله و... بصورت هنرمندانه میتواند ذهن مخاطب را به فضای مورد نظر نزدیک کند. همچنین میتوان با استفاده از نی و خاک زمینهای گستراند تا بطور مثال ادوات نظامی را بر روی آن پهن کرد و یا خاکریز و سنگر بنا کرد. ساخت آبراه و استفاده از پلهایی شبیه پلهای شناور در قسمتی از مسیر عبور مخاطبین میتواند جذاب باشد. ساخت غرفه با استفاده از چادرهای برزنتی و یا گونیهای خاکی میتواند انجام شود. همچنین پخش نوایی متناسب با فضای نمایشگاه میتواند بر تاثیر گذاری کار بیافزاید.
· همچنین میتوان با ترکیب این تجهیزات با وسایلی همچون تجهیزات امروزی یک دانشجو مانند وسایل کامپیوتر و یا نمادهای جامعه و دانشگاه ارتباطی بین مخاطب و شهدا برقرار کرد تا مخطب به وظایف خود در قبال شهدا فکر کند و بیشتر به مفهوم جنگ نرم برسد.
· استفاده از پوسترهای عکس و نوشتهها و وصیتنامههای شهدا بطور متناسب با روند مشخص، در مکان، ابعاد و تعداد مناسب میتواند به بیننده محتوا را برساند. دقت شود هر تصویری را نمیتوان برای هر نمایشگاهی انتخاب کرد تصاویر باید با مخاطب ارتباط برقرار کنند پس باید مخاطب شناسی کرد و از تصاویری استفاده کرد که رابطهای میان هدف نمایشگاه و مخاطب برقرار شود. همچنین نصب پوستر در هر مکانی مناسب نیست. باید بر روی مکان نصب فکر کرد و سعی شود روند نصب و پیوستگی محتوا حفظ شود تا رغبت مخاطب برای سوق به سمت پوستر بعدی بالارود.
· از آنجا که بزرگداشت شهدای علمی از تاکیدات حضرت آقا بوده و جامعه دانشگاهی همچنان نیاز به شناخت شهدای این عرصه دارد تا الگوهای مناسب خود را پیدا کند سعی شود در هر نمایشگاهی پوستر عکس این عزیزان در مکان مناسب به نمایش گذاشت.
· با توجه به اینکه شهید آوینی از شهدای هنرمند بوده میتوان از مستنداتی که وی تدوین کرده بهره برد و یا از جملات وی در وصف شهدا برای نوشتن در پوستر و بنر استفاده کرد.
· همچنین میتوان عکس و جملات و سوابق شهدای دانشگاه را در قطع مناسب تهیه و در سرتاسر دانشگاه نصب نمود تا دانشجویان بیشتر با شهدای دانشگاه خود آشنا شوند.
· استفاده از کلیپ در نمایشگاه میتواند مفید باشد. در صورتی که مکان پخش کلیپ گذراست باید از کلیپ کوتاه استفاده کرد و در صورتی که کلیپ بلند است باید تدبیری اندیشید تا مخاطبین آن را کامل ببینند و نه نصفه و نیمه وارد شوند و یا نصفه و نیمه رها کنند. مثلا غرفهای مخصوص آن ساخت و قبل آن با ساخت غرفههای دیگر مخاطبین را جمع کرد و هنگام شروع کلیپ مخاطبین به سمت غرفه پخش کلیپ هدایت شوند.
· معمولا در انتهای نمایشگاه میتوان غرفهای برپا نمود تا محصولات فرهنگی متناسب با نمایشگاه را در آن بفروش رساند. این محصولات میتواند شامل کتاب، لوح فشرده، چادر، البسه، وسایل زینتی و... متناسب با رویکرد نمایشگاه باشد.
· از دیگر ایدها میتوان به ساخت ماکت دستاوردهای علمی چه دستاوردهای امروزه چه ابتکارات علمی که رزمندگان در جنگ زده بودند اشاره کرد.
· میتوان غرفهها را با استفاده از گونی خاکی بصورت سنگر ساخت.
· در فضای ورودی نمایشگاه میتوان یک فضای جذابی درست کرد تا مخاطبین رغبت بیشتری به ورود به نمایشگاه پیدا کنند مثلا با استفاده از نی، تونل ساخت یا با استفاده از قایق و گونی خاکی مسیری درست کرد که مخاطب ابتدا از داخل قایق عبور کند و وارد نمایشگاه شود.
اجرائیات / زمان و مکان
2ارجاع
1دیدگاه
انتخاب زمان مناسب برای نمایشگاه و مکان خوب از ظرافتهایی است که در کیفیت برگزاری و کمیت بازدید موثر است. در انتخاب این دو متغیر شرایط مختلف اعم از شرایط اعضای ستاد برگزاری، شرایط مخاطبان، فضای دانشگاه موثر است. مواردی از قبیل بازه زمانی امتحانات، بازه زمانی و مکانی پررفت و آمد دانشجویان، بازه زمانی و مکانی استراحت دانشجویان و... باید لحاظ شود و با افراد مختلف هم اندیشی شود تا در انتخاب مکان برگزاری نمایشگاه و زمان آن دقت لازم لحاظ شود. نکتهی مهم اینکه بازه زمانی نمایشگاه باید مدیریت شود. به عبارتی زمان کلید خوردن و پیگیری کارهای مختلف مدیریت شود تا برنامه های نمایشگاه منظم و بدون تاخیر برگزار شود.
· عموم نمایشگاه ها در ایام خاصی که مرتبط با فضای دفاع مقدس است مانند سالگرد تدفین شهدای دانشگاه، هفته دفاع مقدس، سه خرداد، سالروز عملیاتهای دفاع مقدس و... و در اماکن خاصی همچون مسجد و یا جوار مزار شهدای مدفون و... برگزار می شوند.
· هفتههای اول ترم این حسن را دارد که بار درس زیاد نیست و هم اعضای برگزارکننده و هم دانشجویان فراغت بال بیشتری دارند. همچنین معمولا حضور دانشجویان در این ایام در دانشگاه نسبتا زیاد است.
· برای انتخاب مکان حتی الامکان در پررفت و آمد ترین مکان دانشگاه مانند جنب نمازخانه یا غذاخوری یا ساختمان کلاسها یا بوفه یا محل پاتوق دانشجویان و یا .... بررسی شود. از آنجا که اکثر مخاطبین نمایشگاه از دانشجویان کارشناسی هستند بهتر است مکانیکه دانشجویان این مقطع رفت و آمد بیشتری دارند انتخاب شود.
· میتوان نمایشگاه را طوری طراحی کرد و مکان آن را جوری انتخاب نمود که علاوه بر دانشجویان همان دانشگاه، دانشجویان دیگر دانشگاهها و یا اقشار دیگر نیز بتوانند استفاده کنند.
امتیاز شما به این سند:
دیدگاه ها و نظرات
تجربیات ارجاع شده
مقدمه
برگزاری نمایشگاه یکی از روش های انتقال مفاهیم والای دفاع مقدس است. نمایشگاه جولانگاه هنر است و باید به نحو احسن از آن برای انتقال ارزش ها بهره برد. آمیختگی هرچه بیشتر نمایشگاه با ذوق و هنر به بالارفتن کیفیت و بازدهی نمایشگاه کمک می کند. گاهی اوقات امکانات بسیار ساده با هنر همراه شده و حرف های بزرگ را به خوبی انتقال می دهد. نمایشگاه ها می تواند با رویکردها و محتواهای متفاوت و در قالب های متنوعی برپا شود که در ادامه به برخی از این نکات اشاره می شود.
در ابتدای هرکاری لازم است شرایط و نیازهای دانشگاه و دانشجوها تحلیل شود و بهتر است ایده های متنوع جمع شود تا نمایشگاهی هرچه قوی تر چه از بعد مفهوم و محتوا و چه از بعد اجرایی، برگزار گردد.
به طور کلی سیاست گذاری این باشد که برنامه برای شهدا هدفمند، مهندسی شده و پیوسته باشد و نه بی برنامه، مقطعی و گذرا تا پیوستگی زنده کردن یاد شهدا در برنامه های مختلف اعم از یادواره، راهیان نور، نمایشگاه و... حفظ شود. همچنین لازم است قبل از هر برنامه ای مخاطب شناسی صورت گیرد تا متناسب با مخاطب، برنامه تنظیم شود.
رویکرد و محتوا
رویکرد و هدف در نمایشگاه نقش محوری داشته و محتوا بر اساس آن استخراج می شود. برای انتخاب آن ابتدا باید نیازسنجی کرد سپس متناسب با زمان و شرایط و امکانات موجود باید آن را تعیین نمود. اگر هدف کار مشخص باشد اعضا با انگیزه ی بیشتری در تهیه محتوا و طراحی قالب ورود می کنند. رویکرد اصلی نمایشگاه ها بزرگداشت مقام شهدا و زنده کردن یاد آنان است لکن در کنار آن رویکردهای متفاوتی در نمایشگاه های مختلف دنبال می شود که در ادامه به برخی اشاره می شود.
· آماده سازی فضای دانشگاه برای اردوی راهیان نور و یا دیگر برنامه های مرتبط: برای برنامه هایی از قبیل اردوی راهیان نور، یادواره شهدا، تشییع و تدفین شهدا و... می توان فضای دانشگاه را با استفاده از یک نمایشگاه جذاب و پر محتوا آماده ساخت تا هم مضامین بالای عرصه ی دفاع مقدس برای دانشجویان بیشتر شناخته شود و هم علاقه مند به حضور در این مراسم ها شوند. از آنجا که برنامههایی مانند اردوی راهیان نور برای برخی دانشجویان آنچنان که باید و شاید شناخته شده نیست و جذابیت های فوق العاده آن تا حد زیادی مهجور مانده لازم است با برنامه هایی همچون برگزاری نمایشگاه، تبلیغات چهره به چهره، یادواره و... آشنایی اولیه را ایجاد کرد.
· تقویت روحیه جهادی: یکی از رویکردهایی که در نمایشگاه می توان داشت تقویت روحیه جهادی در دانشجویان است. به عبارتی با ارتباط دادن فضای دفاع مقدس و جنگ و جهادی که امروز هست می توان دغدغهی دانشجویان را بیشتر کرد و وظایف دانشجو در جنگ نرم امروز را برای وی بیشتر تبیین نمود و روحیه ی دفاع همه جانبه از اسلام را دربین دانشجویان پرشورتر نمود.
· سبک زندگی و بینش اسلامی: دفاع مقدس، دانشگاهی در ابعاد مختلف تربیتی بوده و شهدا الگوهای شایسته ای برای جوانان امروز در ابعاد مختلف زندگی هستند و با معرفی راه و رسم آنان می توان فضیلت های اسلامی و اخلاقی را زنده نگاه داشت. در قالب نمایشگاه دفاع مقدس می توان برای مسایلی همچون خانواده، حجاب، ولایت، جهان بینی اسلام در نگاه شهدا، بیداری اسلامی، فلسطین، تعامل باغرب، ظهور، جهاد علمی، سبک زندگی، اقتصاد مقاومتی و ... بیشتر و بهتر ارائه ی تحلیل داد و روشن سازی نمود. در این زمینه می توانید به صحبت های حضرت آقا در زمینه سبک زندگی اسلامی رجوع کنید.
· رفاقت با شهدا: برگزاری یک نمایشگاه جذاب و غنی می تواند به شروع یک ارتباط صمیمی و رفاقتی بین دانشجویان و شهیدان کمک کند. برای این هدف معمولا سعی می شود نکات مشترک برجسته شود. به عبارتی یکی از مقدماتی که افراد برای پیدا کردن دوست مدنظر می گیرند پیدا کردن نقاط مشترک با فرد مورد نظر است. حال این اشتراک می تواند در رشته تحصیلی، سن شهادت، همشهری و هم محلی بودن و... باشد. بطور مثال برای دانشجویان مهندسی می توان نمایشگاهی با رویکرد مهندسی جنگ برگزار کرد تا این حس مشترک بوجود آید و وی ارتباط نزدیکتری بین خود، وظایف خود و شهدا پیدا کند و برای پیدا کردن مسیر زندگی تمسک بیشتری به راه رفته آنان پیدا کند.
· بزرگداشت شهدای علمی: بزرگداشت شهدای علمی از سفارش های ویژه حضرت آقا به جمع دانشجویان بوده و پرواضح است برای تقویت جبهه ی علمی بزگداشت شهدای این مسیر بسیار موثر است. بدین منظور می توان بخشی از نمایشگاه را به معرفی زندگی این عزیزان اختصاص داد و در ادامه پیشرفت های علمی کشور را معرفی کرد.
· تعلیم و تقویت روحیه ی تشکیلاتی و تربیت نیروهای زبده: از آنجا که برگزاری نمایشگاه نیاز به همت بالا و روحیه ی کار دسته جمعی بالایی دارد، میتواند بستری برای تربیت نیروهای زبده باشد. افرادی که بتوانند در آینده مسولیتهای خطیر و سنگین تری برعهده بگیرند. همچنین نیاز به کار جمعی در کار سبب می شود تا روحیه ی کار تشکیلاتی در بین اعضاء تقویت شده و افرادی که در این زمینه قوی تر عمل می کنند شناخته شوند.
· انسجام اعضای بسیج و جذب نیرو: کارِ گروهی که در اجرای نمایشگاه انجام می شود اگر خوب مدیریت شود سبب بالا رفتن دوستی ها و همدلی ها شده و همچنین کمک گرفتن از دانشجویان جدیدتر می تواند زمینه ای برای جذب و رشد آنان در فضای دفاع مقدس شود. نکته ای که برای رسیدن به این هدف لازم است مدیریت خوب، همکاری و صمیمیت، حفظ احترام، شوخی های دوستانه، اخلاق نیکو و... است که با حسن تدبیر باید پی گرفته شود.
مدیریت و هماهنگی ها
در این قسمت به تجربیاتی در باب مدیریت کار اشاره می شود. مدیر نمایشگاه باید از زمان شروع ایده ی نمایشگاه تا زمان اجرا و تا جمع آوری نمایشگاه مرحله به مرحله برنامه ریزی کند، برگزاری جلسه برای اعضای برگزار کننده ی نمایشگاه، جمع آوری اولیه ی وسایل مورد نیاز، هماهنگی و ساماندهی نیروهای خادم، ایجاد روحیه نشاط و پویایی درکار، ایجاد فضایی منعطف برای پیشنهادها و انتقادات وزمینه سازی روحیه ی کارجهادی همراه با معنویت می تواند از جمله مواردی باشد که مدیریت نمایشگاه باید به آن توجه زیادی بکند.
شهید حسن باقری در یکی از صحبت های خود میگوید: «آنچه نیروها را خسته می کند کار نیست بلکه گیجی و بی برنامه گی است.» در واقع با مدیریت خوب و برنامه ریزی می توان با قدرت هرچه بیشتر پیش رفت و به نحو احسن نقش آفرید. در ادامه به برخی نکات مدیریتی اشاره می شود:
· در طراحی نمایشگاه همیشه باید بزرگ فکر کرد ( اهداف بزرگ را نشانه گرفت، از تجربیات بزرگان بهره گرفت، خلاقیت به کار برد و... ) تا بتوان به بخشی از فکرمان جامه ی عمل بپوشانیم در غیر این صورت نمایشگاه نمی تواند برای دانشجویان خیلی جذاب باشد. برای این کار بهتر است از افرادی که تجربه داشته اند استفاده کرد. همچنین افرادی که روحیه ی کارهای بزرگ دارند جزء ایده پردازان اصلی باشند و دیگران به عنوان کمک کار باشند. برای شناخت اینگونه افراد بهترین راه مشورت است. چون می توان در حین مشورت این افراد را شناسایی کرد و در حین اجرای کار از آنها براساس تجربه وعلاقه شان کمک گرفت.
· در صورتی که نمایشگاه در تاریخی برگزار می شود که قبل آن برنامه هایی همچون یادواره و یا اردوی راهیان نور برگزار می شود می توان در آن برنامه ها افرادی را برای ستاد نمایشگاه جذب و وظایف را بین آنان تقسیم کرد. بطور مثال اگر نمایشگاه در خرداد ماه برگزار می شود و اردوی راهیان نور در اسفندماه، میتوان اعضای ستاد نمایشگاه را در اردو مشخص کرد. این امر سبب پیوستگی کار مرتبط با دفاع مقدس در بین دانشجویان شده و همچنین سبب می شود تا افراد در بازه تعطیلات عید، روی محتوای نمایشگاه فکر کنند. همچنین اگر ساخت غرفه ها زمانبر است می توان از زمان تعطیلی آخر هفته برای ساخت غرفه ها بهره برد تا اعضا با فراغت بیشتری کار کنند.
· از آنجا که ارزش فضای دفاع مقدس تا حدی برای عموم جامعه شناخته شده و کمتر اختلاف نظری در این حوزه وجود دارد و با توجه به وسعت کار زیاد نمایشگاه، می توان نیروهای بیشتری را درگیر کار کرد تا عمق مفاهیم دفاع مقدس هم برای نیروها و هم برای دیگر دانشجویان بیشتر مشخص گردد. به عبارتی در قسمت های مختلف کار چه در محتوا، چه در اجراییات، چه در ایده های هنری و دیگر مسایل می توان از کمک عموم اساتید و دانشجویان بهره گرفت. حتی در صورت صلاحدید می توان از تشکل های دیگر نیز برای همکاری در اجرای نمایشگاه کمک گرفت.
· باید از قالب های متنوعی بهره جست تا برای سلایق مختلف جذابیت داشته باشد. مثلا نمایشگاه کتاب دفاع مقدس همراه با وسایل تزیینی مرتبط بافضای دفاع مقدس، تیشرت های مذهبی، محصولات هنری خود دانشجویان، مسابقات متنوع و... همراه باشد.
· در صورت امکان بهتر است متناسب با رویکرد نمایشگاه هدیه ای فرهنگی تهیه شود تا به کسانی که بازدید می کنند داده شود. این هدایا می تواند بر عمق اثر نمایشگاه و ماندگاری یاد آن بیفزاید.
· در انتهای نمایشگاه می توان دفترچه ای قرار داد یا مقوایی بر دیوار نصب کرد تا بازدیدکنندگان دلنوشته ها، نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را بنویسند تا به بهبود کار کمک کند و افراد با دقت بیشتر بازدید کنند همچنین می توان موضوعات متنوعی را مطرح کرد که تحت عنوان آن نظر بدهند.
· بمنظور دسترسی بیشتر و آسان تر دانشجویان به محصولات فرهنگی بهتر است با ناشرین و تولیدکنندگان رایزنی شود تا محصولات با تخفیف ارائه شود. همچنین می توان با مسئولین دانشگاه تعامل کرد تا بخشی از هزینه را تأمین کنند و محصولات با درصد تخفیف بیشتری ارائه گردد. البته ارائه ی رایگان برخی محصولات مانند کتاب ممکن است سبب کم توجهی افراد به آن شده و ارزش آن مغفول بماند. در این موارد لازم است هزینه ای هر چند ناچیز در قبال آن اخذ شود تا کسانی که تصمیم جدی تر به مطالعه دارند پا پیش گذارند و اهمیت بیشتری به خواندن و نگهداری آن داده شود.
· پیشنهاد می شود در درجه ی اول دانشکده ها و در ادامه دانشگاه های نزدیک به هم در برگزاری نمایشگاه هماهنگ شوند تا از جزیره ای عمل کردن دوری شود. چه بسا تجمیع دانشکده ها و دانشگاه ها کمک به برگزاری بهتر نمایشگاه کند و یا حتی بتوان نمایشگاه را بصورت گردشی برگزار کرد و یا حداقل تجربه ها و امکانات را بتوان در اختیار دیگران گذاشت.
· نکته ی مهمی که لازم است مدنظر قرار گیرد، دوری از اسراف و هزینه های زیاد است. گاهی اوقات ابتکارات خلاقانه و ایده های نو سبب می شود از صرف هزینههای گزاف جلوگیری شود. بخصوص در بحث سخت افزاری بطور خلاقانه می توان از امکانات موجود استفاده نمود و فضاها و تجهیزات مورد نیاز را ساخت. بطور مثال گاها پوستر دست نوشته اثر بیشتری نسبت به پوستر چاپی دارد.
· سعی براین باشد که کارهای نمایشگاه توسط اعضای نمایشگاه انجام شود و کمتر باری بردوش خدمات دانشگاه بیفتد. این امر سبب می شود نیروها از عافیت طلبی و تنبلی دور شوند و همچنین همدلی و معنویت کار بالا رود.
· برگزاری ایستگاه صلواتی در کنار نمایشگاه و یا پذیرایی در انتهای نمایشگاه به جذابیت نمایشگاه می افزاید.
· از حواشی برنامه هایی مانند ایستگاه صلواتی برای انتقال مفاهیم خوب استفاده شود. پخش کلیپ، نشریه، گپ های دوستانه در حواشی این برنامه ها می تواند مفید باشد.
· استفاده از راوی در غرفه ها می تواند به بالابردن بازده ی نمایشگاه و گیرایی بیشتر دانشجوها کمک کند. راوی بصورت مختصر و مفید اطلاعات مربوط به غرفه خود را بصورت گویا برای بازدیدکنندگان بیان می کند.
· از نکات برجسته ای که در نمایشگاه لازم است برای آن برنامه ریزی داشت بحث جمع کردن نمایشگاه است. سهل انگاری برای جمع کردن نمایشگاه می تواند تأثیر مخرب بر بدنه دانشجو داشته باشد. برای جمع کردن نمایشگاه باید تدابیری اندیشید و افرادی این وظیفه را بردوش کشند چرا که معمولا نیروها پس از نمایشگاه خسته شده و به جمع آوری نمایشگاه بی توجه می شوند.
· علاوه بر تبلیغات معمول بهتراست از افراد خاص دعوت نیز بعمل آید. مثلاً برای اساتید دعوت نامه ی مکتوب و یا حداقل رایانامه ای فرستاده شود و یا با دانشجویان جدیدالورود به طرق مختلف ارتباط گرفت و از آنان دعوت نمود.
· برنامه های جنبی در کنار نمایشگاه برای جذب مفید است منتها نباید اصل و فرع جابجا شده و رویکرد نمایشگاه به حاشیه رود. مثلاً همراه با نمایشگاه می توان مسابقات فرهنگی، ورزشی و... داشت.
· برخی اوقات می توان امور اجرایی نمایشگاه را به دفاتر و فروشگاه های فرهنگی سپرد و اعضا بیشتر درگیر محتوای کار شوند. این دفاتر با اخذ هزینه ای انواع مختلف نمایشگاهی را اجرا می کنند و دانشجو می تواند به امور محتوایی نمایشگاه بیشتر بپردازد. این نکته زمانی کاربرد دارد که نیرو برای کار کمتر از نیاز باشد و اگر کار اجرایی پر رنگ شود محتوای کار ضعیف شود.
· نکته ی مهمی که معمولا مغفول می ماند این است که حتما سعی شود از نمایشگاه مستندی تهیه شود. این کار سبب می شود تا تجربیات به آیندگان انتقال یابد. همچنین می توانید با بازتاب تجربه ی خود در سایت کالک دانشجویان دانشگاه های دیگر را از تجربه خود بهره مند کنید.
· برای گرفتن امکانات و تجهیزات علاوه بر دانشگاه، نهاد رهبری، ستاد شاهد دانشگاه و تشکل های دانشجویی می توان از بنیاد شهید و امور ایثارگران، بنیاد حفظ نشر آثار دفاع مقدس، سپاه، ناحیه بسیج دانشجویی، بسیج شهری، وزارت فرهنگ، شهرداری، شهرک سینمایی فارابی و دیگر سازمان ها همکاری گرفت که این امر نیاز به پیگیری به موقع و جدی دارد.
· از آنجا که ایام خاص همچون دفاع مقدس، سوم خرداد و... تراکم نمایشگاه در سراسر کشور بالاست پیشنهاد می شود برای امانت گرفتن تجهیزاتی همچون ادوات نظامی و .... از چندین هفته زودتر اقدام شود.
اجرائیات
اجرائیات / فضاسازی
3ارجاع
0دیدگاه
نمایشگاه محلی است که مفاهیم مورد نظر با استفاده از هنر به نمایش گذاشته می شود پس لازم است روی فضاسازی بشدت فکر شود و بهترین ایده ها را اجرا کرد. نکتهی قابل توجه در این زمینه این است که ایدههای خلاقانهای زده شود تا با کمترین هزینه و به دور از اسراف زیباترین فضاسازیها انجام شود. در ادامه به تعداد محدودی از این ایدهها و تجربیات اشاره میشود و برای تکمیل هرچه بیشتر همچنان منتظر تجربیات شما هستیم...
· فضاسازی نمایشگاه باید چنان خلاقانه و جذاب باشد که مخاطب را تا رسیدن به مفاهیم مورد نظر جذب کند و بطور دلنشینی محتوای نمایشگاه را که همان ارزشهای دفاع مقدس میباشد به وی انتقال دهد. پس لازم است در فضاسازی از تنوع بهره برد تا سلیقههای مختلف با فضای نمایشگاه ارتباط گیرند.
· با توجه به اینکه فضای سه بعدی و حجمی تاثیر بیشتری از فضای دو بعدی دارد سعی براین شود بیشتر کارها حجمی و سه بعدی درست شود. به عبارتی با بهره گیری از هنرهای تجسمی میتوان مفاهیم را جذابتر انتقال داد. مثلا برای انتقال مفهوم استقامت ملت و دشمنی اسراییل در دانشگاه باهنر با استفاده از پارچه موجی درست شده بود که به سروی استوار انتها مییافت و تبری که آرم اسراییل روی آن بود برپیکره این درخت خورده بود. و یا پوسترهایی متناسب باموضوع غرفه دور یک مکعب زده شده بود و یکی از وجوه آن آیینه بود و روند بدین صورت بود که بازدیدکننده پس از مشاهده پوسترها در وجوه مختلف نهایت به وجهی از مکعب که آیینه بود میرسید و خود را در آن میدید و به وظایف خود فکر می کرد. همچنین میتوان در مکان مشخص مانند جوار مزار شهدا، عکس شهدا را در پوستر هم اندازهی افراد قرار داد و در یکی از مکانها جای پوستر آیینه قرار داد تا وقتی طرف روبروی آن میایستد تصویر خود را کنار شهدا ببیند.
· برای بیان جملات موجز و مختصر از بزرگان میتوان تختههای چوبی(مانند تخته های جعبه میوه) را کنار هم چسباند و با ترکیب رنگ مناسبی روی آن نوشت. خط خوانا و خوش به همراه رنگ آمیز مناسب بر جذابیت کار میافزاید.
· استفاده از پرچم در فضای دانشگاه جلوهی خاصی به فضا میدهد. بکارگیری ادوات نظامی مانند پوتین، قمقمه،کولهپشتی،نقشه عملیاتی، فشنگ، مین و... بهرهگیری از رحل و قرآن و نمادهای دفاع مقدس همچون چفیه، پلاک، فانوس، تابوت شهید، سربند و... و استفاده از وسایلی همچون شمع، ماکت، جعبه های چوبی، گل مصنوعی لاله و... بصورت هنرمندانه میتواند ذهن مخاطب را به فضای مورد نظر نزدیک کند. همچنین میتوان با استفاده از نی و خاک زمینهای گستراند تا بطور مثال ادوات نظامی را بر روی آن پهن کرد و یا خاکریز و سنگر بنا کرد. ساخت آبراه و استفاده از پلهایی شبیه پلهای شناور در قسمتی از مسیر عبور مخاطبین میتواند جذاب باشد. ساخت غرفه با استفاده از چادرهای برزنتی و یا گونیهای خاکی میتواند انجام شود. همچنین پخش نوایی متناسب با فضای نمایشگاه میتواند بر تاثیر گذاری کار بیافزاید.
· همچنین میتوان با ترکیب این تجهیزات با وسایلی همچون تجهیزات امروزی یک دانشجو مانند وسایل کامپیوتر و یا نمادهای جامعه و دانشگاه ارتباطی بین مخاطب و شهدا برقرار کرد تا مخطب به وظایف خود در قبال شهدا فکر کند و بیشتر به مفهوم جنگ نرم برسد.
· استفاده از پوسترهای عکس و نوشتهها و وصیتنامههای شهدا بطور متناسب با روند مشخص، در مکان، ابعاد و تعداد مناسب میتواند به بیننده محتوا را برساند. دقت شود هر تصویری را نمیتوان برای هر نمایشگاهی انتخاب کرد تصاویر باید با مخاطب ارتباط برقرار کنند پس باید مخاطب شناسی کرد و از تصاویری استفاده کرد که رابطهای میان هدف نمایشگاه و مخاطب برقرار شود. همچنین نصب پوستر در هر مکانی مناسب نیست. باید بر روی مکان نصب فکر کرد و سعی شود روند نصب و پیوستگی محتوا حفظ شود تا رغبت مخاطب برای سوق به سمت پوستر بعدی بالارود.
· از آنجا که بزرگداشت شهدای علمی از تاکیدات حضرت آقا بوده و جامعه دانشگاهی همچنان نیاز به شناخت شهدای این عرصه دارد تا الگوهای مناسب خود را پیدا کند سعی شود در هر نمایشگاهی پوستر عکس این عزیزان در مکان مناسب به نمایش گذاشت.
· با توجه به اینکه شهید آوینی از شهدای هنرمند بوده میتوان از مستنداتی که وی تدوین کرده بهره برد و یا از جملات وی در وصف شهدا برای نوشتن در پوستر و بنر استفاده کرد.
· همچنین میتوان عکس و جملات و سوابق شهدای دانشگاه را در قطع مناسب تهیه و در سرتاسر دانشگاه نصب نمود تا دانشجویان بیشتر با شهدای دانشگاه خود آشنا شوند.
· استفاده از کلیپ در نمایشگاه میتواند مفید باشد. در صورتی که مکان پخش کلیپ گذراست باید از کلیپ کوتاه استفاده کرد و در صورتی که کلیپ بلند است باید تدبیری اندیشید تا مخاطبین آن را کامل ببینند و نه نصفه و نیمه وارد شوند و یا نصفه و نیمه رها کنند. مثلا غرفهای مخصوص آن ساخت و قبل آن با ساخت غرفههای دیگر مخاطبین را جمع کرد و هنگام شروع کلیپ مخاطبین به سمت غرفه پخش کلیپ هدایت شوند.
· معمولا در انتهای نمایشگاه میتوان غرفهای برپا نمود تا محصولات فرهنگی متناسب با نمایشگاه را در آن بفروش رساند. این محصولات میتواند شامل کتاب، لوح فشرده، چادر، البسه، وسایل زینتی و... متناسب با رویکرد نمایشگاه باشد.
· از دیگر ایدها میتوان به ساخت ماکت دستاوردهای علمی چه دستاوردهای امروزه چه ابتکارات علمی که رزمندگان در جنگ زده بودند اشاره کرد.
· میتوان غرفهها را با استفاده از گونی خاکی بصورت سنگر ساخت.
· در فضای ورودی نمایشگاه میتوان یک فضای جذابی درست کرد تا مخاطبین رغبت بیشتری به ورود به نمایشگاه پیدا کنند مثلا با استفاده از نی، تونل ساخت یا با استفاده از قایق و گونی خاکی مسیری درست کرد که مخاطب ابتدا از داخل قایق عبور کند و وارد نمایشگاه شود.
اجرائیات / زمان و مکان
2ارجاع
1دیدگاه
انتخاب زمان مناسب برای نمایشگاه و مکان خوب از ظرافتهایی است که در کیفیت برگزاری و کمیت بازدید موثر است. در انتخاب این دو متغیر شرایط مختلف اعم از شرایط اعضای ستاد برگزاری، شرایط مخاطبان، فضای دانشگاه موثر است. مواردی از قبیل بازه زمانی امتحانات، بازه زمانی و مکانی پررفت و آمد دانشجویان، بازه زمانی و مکانی استراحت دانشجویان و... باید لحاظ شود و با افراد مختلف هم اندیشی شود تا در انتخاب مکان برگزاری نمایشگاه و زمان آن دقت لازم لحاظ شود. نکتهی مهم اینکه بازه زمانی نمایشگاه باید مدیریت شود. به عبارتی زمان کلید خوردن و پیگیری کارهای مختلف مدیریت شود تا برنامه های نمایشگاه منظم و بدون تاخیر برگزار شود.
· عموم نمایشگاه ها در ایام خاصی که مرتبط با فضای دفاع مقدس است مانند سالگرد تدفین شهدای دانشگاه، هفته دفاع مقدس، سه خرداد، سالروز عملیاتهای دفاع مقدس و... و در اماکن خاصی همچون مسجد و یا جوار مزار شهدای مدفون و... برگزار می شوند.
· هفتههای اول ترم این حسن را دارد که بار درس زیاد نیست و هم اعضای برگزارکننده و هم دانشجویان فراغت بال بیشتری دارند. همچنین معمولا حضور دانشجویان در این ایام در دانشگاه نسبتا زیاد است.
· برای انتخاب مکان حتی الامکان در پررفت و آمد ترین مکان دانشگاه مانند جنب نمازخانه یا غذاخوری یا ساختمان کلاسها یا بوفه یا محل پاتوق دانشجویان و یا .... بررسی شود. از آنجا که اکثر مخاطبین نمایشگاه از دانشجویان کارشناسی هستند بهتر است مکانیکه دانشجویان این مقطع رفت و آمد بیشتری دارند انتخاب شود.
· میتوان نمایشگاه را طوری طراحی کرد و مکان آن را جوری انتخاب نمود که علاوه بر دانشجویان همان دانشگاه، دانشجویان دیگر دانشگاهها و یا اقشار دیگر نیز بتوانند استفاده کنند.
امتیاز شما به این سند:
دیدگاه ها و نظرات
تجربیات ارجاع شده