مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: کلیدهای موفقیت در کار فرهنگی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
این سؤال بسیاری از دانشجویان، به ویژه تشکل های دانشجویی است: چرا در فعالیت های فرهنگی موفق نیستیم؟ چرا موفقیت ها و بهره وری کم است و چه کنیم که سود و هزینه حداقل با هم برابر باشد؟چه کنیم که هم به وظیفه عمل کنیم و هم به نتیجه برسیم؟

تجربیات سال ها فعالیت فرهنگی و نشست و گفت وگو با جریان ها و تشکل های دانشجویی در دانشگاه ها، ما را به چند تجربه کلیدی زیر می رساند که امیدواریم برای دانشجویان، مفید و مؤثر واقع شوند:



۱. استعانت از خداوند و اهل بیت علیهم السلام

در تمام کارها، نام و یاد و طلب کمک از خداوند و اهل بیت علیهم السلام را فراموش نکنید. اخلاص و قصد قربت و تقرب الهی و توکل بر خداوند و اهل بیت علیهم السلام، از کلیدی ترین رموز موفقیت در کارها می باشند.

برای فعالیت های فرهنگی باید، آمادگی روحی و معنوی داشته باشید.



۱. به تکلیف و وظیفه عمل کنیم و خیلی به فکر نتیجه نباشیم

نتیجه گرایی، ما را از تکلیف گرایی و عمل به وظیفه، دور می کند. نتیجه گرایی، سبب می شود که محاسبات ما به هر دلیلی، به خطا منجر شود؛ اما این به معنای فقدان تدبیر و مدیریت نیست. فعالیت فرهنگی، وسیله است؛ نه هدف؛ وسیله ای برای انجام تکلیف و وظیفه. اگر تکلیف و وظیفه را خوب انجام دهیم، نتیجه را نیز به دنبال خواهد داشت.



۱. فعالیت های فرهنگی را به یک فعالیت جمعی تبدیل کنیم

همفکری و همکاری دیگران و استفاده از عقل جمعی و توان جمعی در فعالیت های فرهنگی، مؤثر است. کار فردی و فعالیت های فردی، اثربخش نیست.



۱. کار جمعی، به مدیریت بر کارها و تقسیم کارها وابسته است

تا می توانید، کارها را تقسیم و تفکیک کنید؛ مثلاً در فعالیت های فرهنگی، کمیته های مختلفی مانند کمیته تبلیغات، کمیته اجرایی، کمیته پشتیبانی و مالی، کمیته روابط عمومی و... تشکیل دهید و در این کمیته ها و بخش ها از افراد و نیروهای مختلف، استفاده کنید.



۱. مدیر باید مدیریت کند

کار مدیر، هماهنگی بخش ها در تقسیم کارهاست؛ نه دخالت در کارها. یکی از مهم ترین مراحل عدم موفقیت فعالیت های فرهنگی، دخالت مدیر در کارها، به ویژه در امور جزئی است. مدیریت، نظام هماهنگ کننده و مهار از راه دور است و تفویض اختیار و اعتماد به توانایی نیروها، اصل مهمی در مدیریت های فرهنگی است.



۱. تشکیل اتاق فکر

قبل از این که بخواهید یک فعالیت فرهنگی انجام دهید، جلساتی تشکیل دهید و موانع و معایب و مزایا و ضرورت ها و مقتضیات آن فعالیت فرهنگی را بسنجید و اجازه دهید همه افراد ابتدا نظرات خود را اعلام کنند و بعد تمام مسائل، حتی جزئیات، مورد گفت وگو قرار گیرد.

اتاق فکر و برنامه ریزی فرهنگی را از مدیریت فرهنگی، تفکیک کنید.



۱. فعالیت های فرهنگی را به نام دیگران انجام دهید

اصرار نداشته باشید که فعالیت به نام شما (نهاد رهبری، بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی، انجمن اسلامی و...) ثبت شود؛ زیرا هر شخص و نهادی، موافقین و مخالفینی دارید و این موجب می شود عده ای در فعالیت فرهنگی شما شرکت نکنند.

چاره چیست؟

سعی کنید فعالیت خود را به نام دانشجویان انجام دهید؛ مثلاً با عنوان جمعی از دانشجویان دانشگاه، ورودی های 92، هیئت های مذهبی دانشگاه یا تشکل های دانشجویی دانشگاه.



۱. به اولویت ها و ضرورت ها در فعالیت های فرهنگی توجه کنید

اصرار نداشته باشید که تمام فعالیت های فرهنگی، دینی، ملی، سیاسی و... را انجام دهید؛ بلکه سعی کنید اولویت ها و ضرورت ها را برگزینید؛ زیرا توان شما اندک و محدود است و نمی توانید با توان اندک و محدود و زمان و مکان محدود، تمام کارها را انجام دهید.



۱. موانع و محدودیت ها را در فعالیت های فرهنگی جدی بگیرید

در فعالیت های فرهنگی، ده ها و صدها مانع غیر قابل پیش بینی وجود دارد؛ از موانع انسانی گرفته تا موانع و محدودیت های مالی و سخت افزاری.



۱. حداکثر موفقیت شما 50٪ است

به خود بباورانید که اگر موفق ترین مدیر در عرصه مدیریت فرهنگی هم باشید، تنها 50٪ از پیش بینی هایتان در فعالیت های فرهنگی تحقق می یابد.

فراموش نکنیم که در هر کاری، به ویژه فعالیت فرهنگی، محدودیت ها، موانع، سختی ها، رقابت ها و تعارض های زیادی پیش می آید و امکان موفقیت تمام برنامه ها و ایده آل ها میسر نیست.



۱. همکاری با ریاست و مدیریت دانشگاه ها

به مدیریت دانشگاه به عنوان رقیب و دشمن نگاه نکنید. شما در فعالیت های فرهنگی، محتاج عنایات مادی و معنوی رئیس هستید!

یکی از اصول فعالیت های فرهنگی، در نیفتادن با رئیس است! حرمت رئیس و ریاست را نگه دارید و او را در صدر نشانید. او را قدر بدانید؛ تا از الطاف کریمانه او بهره مند شوید.



۱. ثبت نقاط مثبت و منفی

تجربه های تلخ و شیرین و نقاط قوت و ضعف را در فعالیت های فرهنگی یادداشت کنید.

دفتری را به عنوان دفتر ثبت تجربه های تلخ و شیرین و فعالیت های فرهنگی قرار دهید و نکات مثبت و منفی را در آن یادداشت کنید و قبل از هر برنامه ای، به یادداشت های خود در این دفتر مراجعه کنید.

در مراسم معارفه و تودیع مدیران تشکل ها و مدیران فرهنگی، به جای هدایا و لوح ها، این دفاتر را به آنان تقدیم کنید که این کار، بزرگ ترین خدمت به مدیر بعدی است.



۱. تک محصولی نباشید

برخی دانشجویان و تشکل ها فقط در یک نوع برنامه و فعالیت فرهنگی تخصص یا علاقه دارند و در برنامه های دیگر، شرکت نمی کنند؛ اما این موجب نمی شود که شما همه کاره باشید و تمام فعالیت ها را انجام دهید. فعالیت هایتان را گسترده کنید؛ تا دانشجویان بیشتری را تحت پوشش بگیرید و حداقل پنج فعالیت – مانند اردو، همایش، نشریه، سایت و... – را در اولویت قرار دهید.



۱. اهل مطالعه باشید

از انجمن های علمی و تخصصی، غافل نشوید؛ هم برای خود و هم برای گروهتان، برنامه های مطالعاتی و علمی و سیر مطالعاتی قرار دهید.

مطالعه، یادداشت برداری، مباحثه اندیشه های امام، مقام معظم رهبری، شهید مطهری و دیگر بزرگان در افزایش آگاهی معارف شما تأثیرگذارند.



۱. از فضای اطلاع رسانی و تبلیغات غفلت نکنید

اگر نیمی از توان خود را صرف تبلیغات و اطلاع رسانی (با شیوه های مختلف) کردید، ضرر نکرده اید. سعی کنید به شیوه های تبلیغات و اطلاع رسانی، آگاهی یابید.

از بدآموزی های پیام های بازرگانی صدا و سیما، غفلت نکنید و از شیوة آنها در جهت مثبت استفاده کنید.



۱. لطفاً نویسنده شوید

سعی کنید دست به قلم شوید و بنویسید و نیز نویسنده تربیت کنید. اگر نشریه، سایت یا وبلاگ دارید، مطالب خود و دوستانتان را بارگذاری کنید. یادتان باشد که کپی برداری (copy & paste)، نقطه قوت شما نیست؛ بلکه نقطه ضعف و نزول و سقوط شماست.



۱. به روز باشید

از ابزارهای جدید در عرصه فعالیت های فرهنگی استفاده کنید و حتماً برای خود، یک سایت و وبلاگ، طراحی کنید و سعی کنید هفته ای دو یا سه بار آن را به روزرسانی کنید؛ گرچه با یک آیه، حدیث، روایت، وصیت نامه شهدا و... باشد.



۱. استفاده از تجارب مدیران قبلی

از تجربه ها و شکست ها و پیروزی های دیگران، استفاده کنید. به سراغ مدیران فرهنگی قبلی بروید و از تجربه ها و شکست ها و پیروزی ها و موفقیت ها و ناکامی های آنها استفاده کنید.



۱. واقع نگر باشید

در فعالیت ها، به ویژه فعالیت های سیاسی، گرفتار افراط و تفریط نشوید.



۱. از کوره در نروید

مشکل شما در فقدان اخلاق است. لطفاً در اخلاق خود، بازنگری کنید. به همه چیز، حتی مشکلات، لبخند بزنید و صبور باشید؛ همیشه در کوره باشید تا بسوزید؛ اما از کوره در نروید که خود و دیگران را می سوزانید.



۱. دعوت از استادان و صاحب نظران در عرصه های مختلف

مدت زمان درسی شما، 16 هفته است. برای هر ترم، یک شخصیت سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، هنری و... را به دانشگاه دعوت کنید و به کرسی های آزاداندیشی رونق ببخشید.



۱. به بحث های مشاوره و اتاق های مشاوره، اهمیت دهید

از کارشناسان دینی و مذهبی برای مباحث مشاوره ای و از استادان دانشگاه، برای مشاوره های علمی، تحصیلی، روحی و روانی، استفاده کنید.



۱. تمام همت خود را صرف خوابگاه ها کنید

اگر تمام همت خود را صرف فعالیت های فرهنگی در خوابگاه ها کنید، ضرر نمی کنید.



۱. جاده صاف کن احزاب و گروه های سیاسی نباشید

در دام سیاسیون زیرک نیفتید؛ فعالیت سیاسی داشته باشید؛ اما برای خود و تشکل خود، نه برای احزاب و گروه های سیاسی جامعه؛ پس سعی کنید جاده صاف کن احزاب و گروه های سیاسی نباشید.

نگاه احزاب و گروه های سیاسی به دانشجویان و تشکل های دانشجویی، نگاه ابزاری است.



۱. به دنبال عقلانیت باشید.
۲. در نقدها، منصف و مؤدب باشید.
۳. به دنبال جذب حداکثری و دفع حداقلی باشید.



۱. فعالیت چهره به چهره

به فعالیت های فرهنگی چهره به چهره توجه کنید و این فعالیت ها را گسترش دهید.



۱. بودجه و مسائل مالی، آخرین مشکل شماست؛ نه اولین مشکل.

متأسفانه انتظارات و آرزوها در تأمین مسائل مالی و پشتیبانی فعالیت های فرهنگی، سبب می شود نگاه مالی، ملاک سنجش فعالیت های فرهنگی شود. پول و میزان سوددهی و هزینه کردن، یکی از بزرگ ترین خطاها در فعالیت های فرهنگی است.



۱. اولین و آخرین توصیه

اولین و آخرین توصیه، این است که در فعالیت های فرهنگی، باید ابتدا خودتان را مسئول بدانید و در شکست ها، خودتان را مقصر قلمداد کنید؛ نه دیگران را.