مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: لزوم وحدت شیعه و سنی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
مقدمه
کسانی که بیانات حضرت آقا را دنبال می کنند حتما تاکیدات مداوم ایشان بر مسئله وحدت اسلامی را در سه چهار سال اخیر حس کرده اند. شاید به جرئت بتوان ادعا کرد که پربسامدترین مفهومی که رهبری در سالیان اخیر بر آن تاکید کرده اند مفهوم وحدت اسلامی است و شاید بتوان گفت که کمترین توجه هم به همین امر شده است!

ایشان از شروع بیداری اسلامی یعنی دی ماه 89 تا دی ماه 92، در عرض سه سال، حدود 47 بار بحث از وحدت را مطرح کرده اند، در حالی که مسائلی چون سبک زندگی در حدود 15 بار مورد تاکید قرار گرفته اند.

تعدد هشدارهای مقام معظم رهبری، نشان دهنده عمق خطری است که جهان اسلام را در برهه کنونی تهدید می کند.  البته تاکیدها و تکرارهای پیاپی ایشان نشان از آن است که دغدغه های ایشان در این رابطه به خوبی شنیده نشده است و متاسفانه دغدغه بسیاری از ما نیز مساله وحدت اسلامی نبوده و نیست!

متاسفانه تحولات اخیر جهان اسلام به ویژه بحران سوریه سبب شده تا رویکردهای فرقه گرایانه در جهان اسلام تقویت شود. تقویت این رویکردها سبب شده تا محبوبیت جمهوری اسلامی و حزب الله به عنوان نمادهای تشیع به شدت کاهش یابد.

هرچه فضای تقابل شیعه و سنی در جهان اسلام تقویت شود، به موازات آن محبوبیت انقلاب اسلامی نیز کاهش خواهد یافت. چون محبوبیت و نفوذ انقلاب اسلامی کاهش یابد، نه تنها نمی توان به صدور انقلاب اسلامی دل بست، که باید منتظر تقابل جدی مردم کشورهای اسلامی که اکثریت غالب آنها اهل سنت هستند با انقلاب اسلامی ایران بود. بدیهی است که وقوع این امر فاجعه ای است که اصل انقلاب را در خطر جدی قرار خواهد داد. بگذریم از اینکه تقابل شیعه و سنی در منطقه سم مهلکی است که بیداری اسلامی را نابود و سیطره دوباره استکبار بر کشورهای اسلامی را تضمین می کند. اتفاقی که نشانه های تحقق آن را در سوریه و عراق مشاهده می کنیم.

آرمانی که دشمن به دنبال آن است ایجاد درگیری مذهبی در داخل ایران است. واضح است که اگر شرایط به همین منوال پیش برود و تفرقه افکنان شیعه و سنی با قدرت تمام و با امکانات مالی فراوان به تحریک پیروان مذاهب علیه هم ادامه دهند و در مقابل اگر از سوی نیروی های انقلاب اقدامات متناسبی در جهت استقرار و تحکیم وحدت صورت نگیرد، باید منتظر برآورده شدن این آرزوی دشمنان انقلاب در آینده ای نزدیک بود. و متاسفانه شواهد نشان می دهد که این آرزو در حال برآورده شدن است!

لذاست که رهبر انقلاب اسلامی در چنین شرایط حساسی که از آن به پیچ تاریخی یاد می کنند، دردمندانه پیگیری این اصل اساسی را در دستور کار خود قرار داده و به هر بهانه ای این موضوع را به میان کشیده و از عواقب خطرناک آن خبر می دهند.

آنچه که طی سالیان اخیر در هفته وحدت مشاهده کرده ایم، برگزاری مراسمات این هفته به صورت نمایشی توسط بعضی از دستگاه های دولتی و عدم ورود فرهنگی جریانات انقلابی و دانشجویی به این مسئله است. تا بدان جا که فقر محتوایی در موضوع موجب تردید بسیاری از افراد حزب اللهی به ضرورت و اهمیت این موضوع گشته است و بسیاری هنوز به فهم معنای صحیح وحدت نرسیده اند.

بعد از 35 سال از انقلاب اسلامی هنوز هم مساله وحدت اسلامی به گفتمانی فراگیر بدل نشده است و می بینیم که با کوچکترین شبهات منفعل می شویم! این یعنی این که برای گفتمان شدن مسئله وحدت اسلامی که از مهمترین دغدغه های حضرت آقاست، راهی طولانی در پیش داریم.

در این میان دانشجویان انقلابی می توانند نقش مهمی در تبدیل وحدت اسلامی به گفتمان عمومی جامعه ایفا کنند. «وحدت» نیز همچون سایر مسائل انقلاب اسلامی نیاز به فرهنگ سازی و نهادینه کردن آن در بین مردم دارد. برخورد صرفا سیاسی با وحدت اسلامی و محصور کردن آن در نخبگانی خاص، سبب شده تا عموم مردم نسبت به این گفتمان بیگانه باشند و زمینه برای فعالیت فرهنگی جریان های تفرقه گرا فراهم شود. کما اینکه متاسفانه مشاهده می شود که این جریان در بعضی از هیئات مذهبی نفوذ کرده و به انجام اعمال تفرقه آمیز نیز مشغول شده اند که نشان می دهد باید به هوش باشیم و بی تفاوت ننشینیم.

راهکارهای کلی ایجاد وحدت اسلامی
طبق آنچه که از سیره اهل بیت علیهم السلام برداشت می شود، مهم ترین استراتژی این بزرگواران برای ایجاد وحدت میان مسلمین، استراتژی «عاطفه محور» بوده است. طبق این استراتژی وحدت میان مسلمین نه در حیطه اعتقادات، که در حیطه مسائل اجتماعی بروز و ظهور دارد.

بدین معنا که هم شیعیان و هم اهل سنت کاملا به عقاید خود باورمند هستند و ذره ای از آن کوتاه نمی آیند، اما در عین حال با یکدیگر رفیق، برادر، همدل و همدرد هستند. به اعتقادات همدیگر احترام می گذارند و یار و غمخوار هم هستند. در واقع ،اختلافات فکری و اعتقادی نباید در عرصه مناسبات اجتماعی وارد شده و زمینه ساز درگیری میان مسلمین شود.

لذاست که عمده سفارشات اهل بیت علیهم السلام به شیعیان در قبال اهل سنت، سفارشاتی از قبیل لزوم حسن خلق، مدارا، مهربانی و محبت در قبال اهل سنت است که در اعمالی چون «شرکت در نماز جماعت اهل سنت»، «عیادت از بیماران آنها»، «شرکت در تشییع جنازه آنان» و ... نمود خارجی پیدا می کند.

برای نمونه می توان به روایتی از امام صادق علیه السلام استناد کرد. ایشان خطاب به زید بن حشّام می فرماید:

«ای زید! با مردم [یعنی عامه و اهل تسنن] با اخلاقِ خودشان معاشرت کنید، در مساجدشان نماز بگزارید و مریضانشان را عیادت کنید و در تشیع جنازه هایشان حاضر شوید و اگر توانستید امام جماعت یا مؤذن آنها شوید این کار را بکنید که اگر شما چنین عمل کردید خواهند گفت: اینان جعفریان اند، خدا او را رحمت کند چه اصحابش را خوب تربیت کرده است و اگر این امور را ترک نمودید خواهند گفت: اینان جعفریان اند، خداوند جزایش را بدهد چه اصحابش را بد تربیت کرده است». (شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ج1، ص383 و شیخ حر عاملی، وسائل الشیعة، ج8، ص430.)

تجربه نیز ثابت کرده که برخورد مهربانانه و همراه با احترام و تواضع، همواره سبب نزدیکی دلها به یکدیگر شده و از سایر راهکارها ثمربخش تر بوده است. بهترین نمونه این امر تجربه خود اهل بیت علیهم السلام است. راز «محبوبیت» اهل بیت علیهم السلام در میان عموم مردم جامعه خود را که اکثرا از اهل سنت بودند باید در همین حسن خلق و احترام و مدارا جستجو کرد.

بنابراین باید به این نکته توجه داشت که «اخلاق مهربانانه»، «احترام» و «مدارا» محور کانونی راهکارهای ایجاد وحدت است و باید در تمام رفتار و سکنات ما جاری و ساری باشد.

حال با توجه به این نکته اساسی که بدان اشاره شد، به راهکارهای دیگر می پردازیم:

راهکارهای کلی ایجاد وحدت اسلامی / شناخت اولین قدم، آخرین راه حل
0ارجاع
0دیدگاه
متاسفانه بزرگترین مانع در راه وحدت اسلامی، عدم شناخت صحیح طرفین از یکدیگر است. شیعه، سنی را دشمن اهل بیت علیهم السلام می پندارد و سنی، شیعه را اهل غلو و شرک! حال اینکه هردوی این تصورات غلط است. نه اهل سنت دشمن اهل بیت علیهم السلام هستند و نه شیعیان برای اهل بیت علیهم السلام مقام الوهیت قائل اند.

اهل سنت دارای حب اهل بیت علیهم السلام هستند و حتی این حب را شرط لازم ایمان می دانند. از نظر آنان کسی که محبت اهل بیت علیهم السلام را نداشته باشد مسلمان نیست چراکه محبت اهل بیت علیهم السلام سفارش قرآن کریم است و سلام بر این بزرگواران در تشهد نماز آمده است. شیعیان نیز اهل بیت علیهم السلام را بندگان خدا دانسته و ایشان را در عرض خداوند تصور نمی کنند.

راهکارهای کلی ایجاد وحدت اسلامی / وقتی این اندازه اشتراکات داریم چرا افتراقات!؟
0ارجاع
0دیدگاه
رهبر معظم انقلاب در این باره می فرمایند: « فرقه های مسلمان، با خدای واحد، پیغمبر واحد، قرآن واحد، قبله واحد، عبادت واحد، این همه مشترکات و مسلمات، چند موضوع اختلافی را وسیله قرار بدهند برای دشمنی! این خیانت نیست؟ این غرض ورزیِ غرض ورزان و غفلتِ غافلان نیست؟ هرکسی در این زمینه تقصیری بکند، پیش خدای متعال مواخَذ است، چه شیعه باشد چه سنی.» 17/5/85

متاسفانه عموم مردم نسبت به غلبه اشتراکات بر اختلافات شیعه و سنی آگاه نیستند. مادامی که مردم نسبت به این مساله آگاه نشوند، انتظار کنش تقریبی از سوی آنان انتظاری بیجا خواهد بود.

به نظر می رسد اولویت اول در پروژه ایجاد و استقرار وحدت اسلامی، تبیین دقیق چیستی و چگونگی آن است. مردم باید آگاه شوند که وحدت شیعه و سنی به هیچ وجه به معنای کوتاه آمدن از عقاید نیست. همانگونه که پیشتر نیز اشاره شد، وحدت در حیطه مسائل اعتقادی نیست. وحدت اسلامی امری اجتماعی است و سبب همزیستی مسالمت آمیز و همکاری در جهت مقابله با دشمن مشترک در جهت اعتلای اسلام خواهد شد.

قرآن کریم، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و محبت اهل بیت علیهم السلام از مشترکاتی است که می توانند مبنای وحدت شیعه و سنی قرار بگیرند.

هفت گام برای تحقق گفتمان وحدت
بطور اجمالی می توان این مراحل را برای گسترش گفتمان تقریب و مردمی سازی آن مدنظر قرار داد:

هفت گام برای تحقق گفتمان وحدت / شناخت وحدت و ابعاد آن برای خودمان
0ارجاع
0دیدگاه
امام علی علیه السلام فرمود: «ما من حرکه الا و انت محتاج فیها الی المعرفه» هر کاری را شناختی پیشینی ضروری است. گام اول این است که خودمان نسبت به موضوع فراموش شده وحدت شناخت کافی بیابیم تا جریان افراطی با چند شبهه ذهن ما و مخاطب مان را در اختیار خود نگیرد.

در این راستا خوب است که چند کتاب و جزوه را مطالعه کرده و به بحث بگذاریم.

این کتاب ها:

پیشوایان شیعه پیشگامان وحدت/ وحدت و همگرایی از منظر رهبر انقلاب/ وحدت اسلامی از دیرباز تا دیروز با تکیه بر جنبش اتحاد اسلام/ لعن های نامقدس/ شیعه و سنی غوغای ساختگی و... برای مطالعه مناسب اند.