مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: کرنا تا 96 صاعت روی گوشی می ماند چگونه آنرا تمیز کنیم
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
شیوع کرونا فرصتی فراهم کرده تا درباره کثیفی و تمیزی همه سطوحی که روزانه با آن‌ها درگیر هستیم؛ بیشتر تامل و درنگ کنیم.
صندلی‌های وسایل حمل و نقل عمومی، دستگیره‌های خودرو و فرمان موتورسیکلت، سوییچ‌های برق و کلیدهای آسانسور، پیشخوان بانک‌ها و شرکت‌های دارای مراجعه‌کننده عمومی، نیمکت‌های پارک‌ها و کارت‌های عابربانک؛ همه و همه سطوحی هستند که می‌توانند ناقل ویروس کرونا باشند.
یکی از این سطوح بسیار مستعد برای انتقال این ویروس، گوشی‌های تلفن همراه هستند. گزارش اخیری نشان می‌دهد کرونا می‌تواند تا ۹۶ ساعت روی صفحه‌نمایش اسمارت‌فون‌ها زنده بماند. مخاطی که حامل کرونا است می‌تواند روی تلفن همراه شما خشک شود و برای مدت طولانی ناقل بیماری باشد.
کافی است قطرات ریز یک عطسه و سرفه فرد مبتلا به کرونا روی بدنه و صفحه‌نمایش گوشی شما بنشیند. شما در طول روز چند بار گوشی خود را لمس می‌کنید و آیا هر بار پس از گرفتن گوشی، دست‌های خود را با آب و صابون تا ۲۰ ثانیه می‌شویید؟
تمیزی گوشی بعد از دست‌ها
یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد افراد به طور متوسط روزانه ۲۶۱۷ بار گوشی خود را لمس می‌کنند و و متخصصان می‌گویند حدودا ۱۰ برابر باکتری بیشتری نسبت به صندلی‌های توالت روی آن‌ها جمع می‌شود.
گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی می‌گویند تمیز و ضدعفونی کردن گوشی‌های تلفن همراه اهمیت بیشتری نسبت به زدن ماسک دارند. سازمان WHO می‌گوید گوشی شما بهترین ظرف برای انتقال ویروس کرونا است. یک سطح بسیار مستعد برای آلوده شدن به این ویروس و بعد انتقال آن به درون خانه و دیگر اعضای خانواده.
مایکل اشمیت، استاد میکروب‌شناسی و ایمونولوژی دانشگاه پزشکی کارولینای جنوبی می‌گوید: «قانون درست این است که هنگامی که به خانه برمی‌گردید؛ بعد از اینکه دست خود را شستید؛ سراغ تمیزکاری تلفن همراه بروید. هر روز باید گوشی خود را ضدعفونی کنید.»
چگونه گوشی خود را تمیز کنیم؟
اپل به کاربران دستور داده است ابتدا همه کابل‌ها و اتصالات آیفون را قطع کنید و بعد بدنه و صفحه‌نمایش گوشی را با یک پارچه میکروفیبر و آب صابون گرم مالش دهید.
گوگل توصیه می‌کند همه قسمت‌های گوشی‌های پیکسل از جمله صفحه‌نمایش و بدنه پشتی را با دستمال مرطوب و صابون‌های خانگی تمیز کنید. می‌توانید به پارچه نرم کمی آب و صابون بپاشید و بعد روی سطح گوشی بکشید. همین‌طور، می‌توانید درصد کمی از مایع‌های لباسشویی رایج استفاده کنید.
یکی از پیشنهادهای خوب در این روزها برای ضدعفونی کردن گوشی‌های تلفن همراه، استفاده از دستگاه‌های ماوراء بنفش است. این دستگاه‌ها با تابش اشعه‌ گوشی‌ها را استرلیزه می‌کند. قیمت این دستگاه‌ها حدود ۶۰ دلار است.
فراموش نکنید که نورهای ماوراء بنفش فقط می‌توانند سطوح اصلی گوشی را ضدعفونی کنند ولی درون درگاه‌ها و شکاف‌ها هنوز خوب تمیز نشدند. با استفاده از یک پارچه تمیز و نرم و نازک یا گوش پاکن‌کن با رعایت احتیاط بسیار زیاد باید این شکاف‌ها را تمیز کنید.
اصلا توصیه نمی‌شود گوشی‌های تلفن همراه را زیر آب گرفته و به طور کامل حمام کنید. حتی استفاده از مواد شوینده قوی، الکل و مواد ضدعفونی‌کننده قوی که این روزها رایج شدند برای گوشی‌های تلفن همراه توصیه نمی‌شود چون می‌توانند به بدنه و عملکرد دوربین، اسکنر اثر انگشت و صفحه‌نمایش آسیب وارد کنند.
شاید گوشی شما ضد آب باشد ولی باز هم احتیاط کنید و اصلا گوشی را درون ظرف حاوی آب و مایع‌های شوینده نیندازید. استفاده از مواد ترکیبی آب و الکل با درصد پایین عیبی ندارد. می‌توانید چند قطره از این ماده را روی گوشی اسپری کرده و بعد با دستمال مرطوب خوب تمام بدنه گوشی را پاک کنید.
گوشی‌های تلفن همراه امروزی از یک پوشش چربی‌گریز (oleophobic) بهره می‌برند که باعث می‌شود سطح بدنه گوشی و صفحه‌نمایش نرم‌تر و ضدچربی باشد. این پوشش به مرور و با استفاده کاربران از گوشی از بین می‌رود. حالا، استفاده از الکل خالص یا مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده قوی می‌تواند به طور کامل این پوشش را از بین ببرد.
نکات مهم استفاده از گوشی
فارغ از اینکه هر روز باید گوشی تلفن همراه خود را تمیز کنید؛ یک سری دستورات و اصول بهداشتی نیز در استفاده از گوشی باید رعایت شود:
۱- دست‌های خود را پیش از گرفتن گوشی با آب و صابون بشویید.
۲- گوشی تلفن همراه را همه‌جا با خود نبرید. به‌ویژه از بردن آن در محیط‌های عمومی و کثیف و حتی حمام و توالت جلوگیری کنید. فراموش نکنید که ویروس کرونا از طریق دهان و مدفوع منتقل می‌شود.
۳- ابدا گوشی تلفن خود را روی پوست صورت خود قرار ندهید. ترجیحا آن را به گوش نچسبانید و از هندزفری یا بلندگو برای تماس‌ها استفاده کنید.
۴- تلفن همراه را به فرد دیگری ندهید چون یک کار بسیار خطرناک است.
۵- به طور کلی، استفاده از گوشی تلفن همراه به‌ویژه در مکان‌های عمومی را کاهش دهید تا این دوره اپیدمی ویروس کرونا پایان یابد.
منبع: + و + و +