مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: اینترنت ملی قوت یا ضعف؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
آنچه که در سال‌های اخیر بیش از هر چیز دیگر در زندگی بشریت مشاهده می‌شود استفاده روز افزون از فضای مجازی به ویژه شبکه‌های اجتماعی است در همین راستا با توجه به نقشی این فضا بر زندگی مردم به خصوص نسل جوان دارد نمی‌توان آن را نادیده گرفت و باید برای کاهش آسیب‌های ناشی از آن متولیان امر برنامه ریزی درست، دقیق داشته باشند.
داشتن اطلاعات کافی برای ورود به این فضا و استفاده درست از آن لازم و ضروری است و در این زمینه بیش از همه به ارتقای سواد رسانه مردم باید توجه شود موضوعی که متأسفانه بعد از گذشت سال‌ها از بیان آن هنوز گام‌های مثبتی در این زمینه در ایران به چشم نمی‌خورد. شبکه‌های اجتماعی در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی و در شکل دهی هویت افراد نقش دارد. حتی روی ابعاد اقتصادی و اجتماعی و سیاسی جوامع نیز تأثیرات فراوانی دارد. موضوعی که ایران اسلامی در سال‌های اخیر و با بروز فتنه‌ها بارها و بارها شاهد آن بوده که دشمن با استفاده از ابزارهای رسانه عملیات روانی علیه نظام و انقلاب در سطح وسیعی از این فضا انجام می‌دهد و خسارت‌های فراوانی به نظام وارد کرده است.
توجه به شبکه‌های اجتماعی و حضور فعال نیروهای انقلابی در این فضا موضوعی است که بارها و بارها از سوی رهبر معظم انقلاب در سخنرانی‌های مختلف تأکید شده است. موضوعی که روز یکشنبه نیز بار دیگر از سوی ایشان تأکید شد و با بیان این جمله که «قوت در فضای مجازی حیاتی است» بار دیگر توجه همگان را به این موضوع جلب کردند که با توجه به فعالیت و عملیات‌های روانی دشمن با استفاده از ابزارهای رسانه‌ای به ویژه فضای مجازی قوی شدن در این حوزه برای ایران لازم و ضروری است.
در سال‌های اخیر بیشتر در زمینه فضای مجازی گفتگو شده تا عمل
در همین راستا گفتگویی با سجاد ستوده مسئول فضای مجازی سپاه قدس استان گیلان انجام شد که تلاش شده در این گفتگو به ابعاد مختلف سخن رهبر معظم انقلاب و راهکارهای قوی شدن در فضای مجازی پرداخته شود.  در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه قوت در فضای مجازی، اظهار کرد:
• در سال‌های اخیر یکی از مباحث اصلی که همیشه مورد توجه رهبر معظم انقلاب بوده، دقت و تأکیدات مکرر ایشان در ابعاد مختلف موضوعات فضای مجازی است.
• تأکید رهبری در زمینه حضور هوشمندانه و مؤثر در حوزه فضای مجازی مربوط به امروز و دیروز نبوده بلکه ایشان از ابتدای دهه ۸۰ تاکنون در بسیاری از سخنرانی‌های خود نسبت به این موضوع تأکید کرده‌اند، گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر متولیان این امر بیشتر گفتگو کرده‌اند تا اینکه بسترهای لازم برای حضور سالم و مؤثر مردم در حوزه فضای مجازی را فراهم کنند. روز یکشنبه رهبر معظم انقلاب قبل از بیان جمله معروفشان با عنوان «قوت در فضای مجازی حیاتی است» نکته‌ای بیان کردند که فضای مجازی در حال حاضر بر زندگی مردم حاکم است.
• این روزها بیش از همیشه مشاهده می‌شود که فضای مجازی ابعاد مختلف زندگی مردم اعم از آموزش، سبک زندگی، روابط فردی و سایر حوزه‌ها را دچار تغییر و تحول کرده است. حتی سبک زندگی مردم دنیا نیز متأثر از فضای مجازی بوده و این فضای مجازی است که برای مردم سبک زندگی تعریف می‌کند و به آنها می‌گوید چگونه زندگی کنند.
• رهبری معظم در یکی از سخنرانی‌های خود در این باره می‌فرمایند «الان مردم ما در فضای مجازی تنفس می‌کند» که این اهمیت این فضا را بیش از پیش نشان می‌دهد، تأکید ایشان به این موضوع که یک مجموعه‌ای که می‌خواهد قوی و قدرتمند باشد که البته این قدرت از بعثت و قرآن اتخاذ شده است باید در ابعاد و حوزه‌های مختلف اعم از اقتصاد، فرهنگ و فضای مجازی باید قوت و قدرت داشته باشد و این به مثابه آیه «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّهٍ» است.
• مردم در فضای مجازی کار و زندگی می‌کنند لذا بر همین اساس باید در این حوزه قوت را برای خودمان ایجاد کنیم، موضوع بعدی که باید به آن توجه شود کنشی است که دشمن در فضای مجازی دارد، امروز می‌دانیم اکثر موضوعاتی که در جامعه ایران رخ می‌دهد حتی موضوع کرونا که مربوط به سلامت مردم است مورد سو استفاده دشمن قرار می‌گیرد و دشمن از این فضا برای پیشبرد عملیات روانی خود استفاده می‌کند. اتفاق دیگری که در روزهای اخیر بیش از گذشته مشاهده می‌کنیم تغییر ابزارهای عملیات روانی دشمن است که طی ۱۰ سال گذشته تغییر کرده و با توجه به استفاده گسترده مردم از فضای مجازی بر این حوزه متمرکز شده است.
بستر عملیاتی دشمن امروز متمرکز بر فضای مجازی
• دشمن در حال حاضر بستر اصلی عملیات روانی خود را بر مبنای تغییر اذهان و قلوب مردم قرار داده است، این نشان می‌دهد در این زمینه باید قوت و قدرت بیشتری برای خود ایجاد کنیم تا بتوانیم فضا را برای استفاده عموم مصون کنیم. باید بستر فضای مجازی را پاک و سالم نگه داریم تا مردم بتوانند از ابعاد مختلف آن استفاده کنند و آسیب‌های کمتری ببینند.
• برای قوی شدن در حوزه فضای مجازی نیازمند یک سری شاخص‌ها هستیم، نقطه نخست در بحث زیرساخت‌ها است که این وظیفه بر عهده دولت و حاکمیت است به ویژه شورای عالی فضای مجازی بیشترین نقش را در این زمینه دارد. باید زیر ساخت‌های مختلف اعم از شبکه‌های اجتماعی و ارتباط بین فردی، کسب و کار و آموزش را مبتنی بر نیازهای بومی برای استفاده عموم فراهم کنیم.
• زیرساخت‌ها باید سالم و سریع، مطمئن و امن باشد تا مردم بتوانند از آن استفاده کنند متأسفانه در همه این سال‌ها نتوانستیم این فضا را فراهم کنیم البته هر از گاهی بحث‌های رد این زمینه انجام می‌شود که بیشتر حرف است.
• یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها در این حوزه راه اندازی شبکه ملی اطلاعات است. سال ۸۴ مجلس مصوبه‌ای در زمینه راه اندازی شبکه ملی اطلاعات دارد که متأسفانه در همه این ۱۵ سال جز حرف و ادعا حرکت دیگری از مسئولین ندیدیم
• شبکه ملی اطلاعات به معنی قطع ارتباط ما با اینترنت جهانی نیست، بلکه این شبکه تسهیل کننده خدمات و اطلاعات مورد استفاده مردم در فضای مجازی است و اینترنت با سرعت و امنیت بیشتر و قیمت ارزان‌تر در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.
• بسیاری از کشورها همانند استرالیا که در هژمونی غرب قرار دارد، روسیه و چین شبکه ملی اطلاعات خود را راه‌اندازی کرده‌اند، در همین موضوع کرونا، چین با توجه به حجم گسترده شیوع ویروس به واسطه وجود همین شبکه ملی اطلاعات توانست فضای روانی مردم را کنترل کند. همین اتفاق در کره جنوبی نیز افتاد.
راه اندازی شبکه ملی اطلاعات مطالبه جدی امسال ماست
• این موضوع بر عهده دولت و مشخصاً شورای عالی فضای مجازی است و امسال جز مطالبات جدی ما از رئیس جمهور و اعضای این شورا خواهد بود، مردم نقش مهمی در قوت یافتن در حوزه فضای مجازی ایفا می‌کنند. بخش اصلی وظایف بر دوش آنها است. متأسفانه هنوز سواد رسانه‌ای و سواد فضای مجازی مردم ما در حد خوبی قرار ندارد و به راحتی شایعات در فضای مجازی پخش می‌شود.
• بسیاری از این شایعات منشأ خارجی دارند. خیلی از مطالبی که در این فضای مجازی پخش می‌شود از آلبانی بوده که می‌دانیم منبع آنچه کسانی هستند اما متأسفانه مردم ما به راحتی آنها را قبول می‌کنند بدون اینکه بدانند منبع آن خبر کیست و از کجاست و درباره آن تحقیق نمی‌کنند این نشان می‌دهد هنوز نتوانسته‌ایم سواد رسانه‌ای مردم را ارتقا دهیم.
• با اشاره به اینکه بخشی از این موضوع بر عهده دولت است اما بخش عمده آن برعهده رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما، رسانه مؤثر همانند خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری است، باید برای سواد رسانه‌ای یک بستر ویژه ایجاد کنیم تا مردم بتوانند در قالب این بستر آموزش‌های لازم را فرا بگیرند. نکته بعدی که باید دقت شود این است که برای قوت یافتن در فضای مجازی مردم باید از کاربر صفر بودن خارج شده و به کاربر فعال و کنشگر و تولید کننده محتوا تبدیل شوندبرای قوت یافتن در 
• در این زمینه افرادی که توانایی بیشتری دارند باید با تولید محتوا در فضای مجازی حضور یابند. چیزی که اکنون بعد از زیرساخت در حوزه فضای مجازی بسیار مؤثر است تولید محتوا است کسی که بتواند تولید محتوای جذاب و اثرگذار داشته باشد قدرت غالب در فضای مجازی خواهد بود. در این زمینه هم باید دقت داشته باشیم و ورود کنیم و بتوانیم با هم افزایی همه مجموعه‌ها بستر قدرت در فضای مجازی را ایجاد کنیم.
• امیدواریم ایجاد قدرت در حوزه فضای مجازی تنها در حالت شعار برای مسئولین و متولیان امر نباشد، با حضور کنشگر و فعال مجموعه‌های مردمی و انقلابی که خوشبختانه طی دو سال اخیر شاهد فعالیت‌های گسترده و شبکه ای آنها در سطح کشور هستیم و با همراهی نهادهای مختلف به خصوص با ایجاد بسترهای درست و مناسب در حوزه فضای مجازی شاهد این باشیم که ارکان قدرت در این فضا مهیا شود و این قوت و قدرت نیز برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ایجاد شود.
• باید بپذیریم اگر امروز قرار است در دعوای تمدنی دنیا حضور فعال داشته باشیم، حرف بزنیم و آرمان‌های خود را پیش ببریم یکی از ارکان و پایه‌های اصلی، فضای مجازی است و باید این قدرت در این حوزه ایجاد شود تا امیدوار باشیم که آن تمدن نوین اسلامی مد نظر انقلاب اسلامی فراهم شود.
/مهر/