مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: خرما در قرآن چه جایگاهی دارد؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
خرما یکی از میوه های بهشتی است و بارها و بارها به مصرف آن در قران و کلام ائمه سفارش شده است. این میوه انواع و اقسام مختلف دارم که هر کدام کیفیت و خصوصیات خود را دارند.از آنجایی که در ایران بهترین و با کیفیت ترین خرماها کشت می شود، صاردرات خرما امری رایج است. در این مطلب قصد داریم نگاه قران کریم به میوه خرما را بررسی کنیم.
ویژگی  های خرما

قبل از اینکه درباره نام خرما در قرآن کریم حرف بزنیم بهتر است درباره ویژگی‎ های منحصر به  فرد این میوه بهشتی کمی بیشتر بدانیم. خرما میوه درخت نخل است که در مناطق گرمسیری پرورش پیدا می‎ کند. عملکرد رنگ  دانه باعث می‎ شود میوه خرما تا زمانی که کاملاً برسد، چندین بار رنگ عوض کند. خرما را باید به دو دسته کلی خرمای خشک و خرمای تر تقسیم‎بندی کرد که هر کدام از این دو دسته خود زیرشاخه‎ های فراوانی دارند. میوه خرما یکی از مفیدترین میوه‎ های موجود در جهان است که از مصرف تا جذب آن به بدن 20 دقیقه بیشتر زمان لازم نیست. این میوه به‎ دلیل داشتن پتاسیم در خود، اسید اضافی معده را خنثی می ‎کند و همچنین برای بیماری ‎‎های عفونی بسیار مفید است. خرما همچنین به سیستم گوارش کمک کرده و اشتها آور است. در یک کلام مصرف این میوه مزایای بسیار زیادی برای سلامتی دارد که صحبت کردن درباره همه این موارد در حوصله این مطلب نمی ‎گنجد. اما به ‎صورت مختصر می‎ توان از میان مهم ‎ترین خواص این میوه به موارد زیر اشاره کرد:خرما دارای ویتامین های A E B، منگنز و منیزیوم است و این میوه را برای دستگاه گوارش مفید می ‎دانند.خرما دارای ترکیب‎ های ضد میکروب است و آن را برای مشکلات ستون فقرات و بیماری ام اس بسیار مفید می ‎دانند.مصرف خرما کاهش سلول ‎های مغزی در میانسالان را جبران می‎ کند.همچنین این میوه می‎ تواند از تخریب مولکولی در سلول‎ های بدن جلوگیری کند.
خرما در روایات اسلامی
خرما در آیات و احادیث

نام خرما در قرآن بارها آورده شده و جدا از آن امامان و افراد مشهور مذهبی نیز درباره این میوه بارها و بارها سخن گفته‎ اند. سخنی از امیرالمومنین، امام علی (ع) نقل شده که حجت را درباره خواص این میوه بر همه مسلمانان تمام کرده است. ایشان فرموده ‎اند: «خرما بخورید زیرا خرما بر هر درد شفاست» همین موارد باعث شده است که میوه خرما با زندگی و فرهنگ مسلمانان پیوند بخورد و برای آنها ارزش و اهمیت ویژه‎ ای داشته باشد. در ادامه به بررسی خرما در قرآن و احادیث خواهیم پرداخت.حضرت محمد 9 خاصیت برای میوه خرما ذکر می ‎کند که این خواص به شرح زیر هستند:
بوی بد دهان را پاک می ‎کندمعده را تمیز می ‎کندبه هضم غذا کمک می ‎کندقدرت گوش را بالا می  بردقدرت چشم را بالا می ‎بردشیطان را فلج می ‎کندپشت را قوی می ‎کندانسان را به خدا نزدیک می‎ کندانسان را از شیطان دور می‎ کند
پیامبر اکرم همچنین درباره قدرت میوه خرما می ‎فرمایند: هرکس روزش را با خوردن 10 دانه خرما آغاز کند، در طول روز هیچ ضرری به او نخواهد رسید. امام علی (ع) هم خرمای خشک را دوای هر دردی می ‎داند و همچنین امام صادق (ع) درباره مزایای خرما می ‎فرماید: خرما خستگی را برطرف می ‎کند و غذای پاکیزه‎ است. این امام بزرگوار ادامه می ‎دهد: اگر کسی هنگام خواب 7 عدد خرما بخورد کرم‎ های شکمش کشته می‎ شود. امامان معصوم درباره ضررهای این میوه نیز حرف زده ‎اند. برای مثال جایی پیامبر اکرم به امیرالمؤمنین سفارش می ‎فرمایند: «زیاد خرما نخور زیرا به تازگی از بیماری رها شده ‎و ضعیف هستید.» به نظر می‎ رسد این سخن به دیرهضم بودن خرما اشاره دارد. هضم خرما برای کسانی که در دوره نقاهت هستند و معده‎ های ضعیفی دارند، کمی سخت است.
خرما در احادیث
جایگاه خرما در آیات قرآن
همان  طور که در بالا هم اشاره کردیم بارها و بارها نام خرما و همچنین درخت خرما در قرآن برای مثال در سوره‎ های بقره، انعام، کهف، شعراء، یاسین و ... به ‎عنوان نشانه قدرت خداوند در زمین، آورده شده است. نام نخل به ‎عنوان درخت خرما نیز در 8 آیه از قرآن به‎صورت تنها ذکر و در 12 آیه نیز با میوه‎ های دیگر جمع بسته شده است. حتی اسم نوعی دیگر از درخت خرما به نام لینه در آیه 5 سوره حشر دیده می‎ شود. از همین رو مسلمانان این میوه را به ‎عنوان یک میوه بهشتی می ‎شناسند. داستان حضرت مریم را در قرآن می ‎خوانیم که در آن خداوند به حضرت مریم که زیر سایه نخلی نشسته و درد زایمان را تحمل می ‎کند می ‎فرمایند: «نخل را بجنبان تا خرمای تازه چیده شده برایت فرو ریزد.» این آیه نشانی از مقوی بودن میوه خرما برای زنان باردار است. همچنین در جای دیگری از این کتاب آسمانی به این نکته اشاره می ‎شود که در بهشت دو میوه خرما و انار وجود دارد.یک اشاره جالب دیگر به میوه خرما در قرآن آنجایی است که خداوند در چند آیه دلیل آفرینش درخت نخل و میوه خرما را این دانسته که جهانیان از آن عبرت بگیرند و متوجه قدرت و عظمت خداوند شوند. برای نمونه می‎ توان به آیه 11 سوره نحل اشاره کرد که در آن خداوند می فرمایند: « و با آن برایتان کشتزار و زیتون و نخل‎ ها و تاکستان‎ ها و هر نوع میوه برویاند، در این عبرتی است برای مردمی که می ‎اندیشند.» در آیه 67 همین سوره نیز این موضوع یادآوری است. خداوند در این آیه می‎فرمایند: « و از میوه نخل‎ ها و تاکستان ‎ها شرابی مستی آور و رزقی نیکو به دست می‎آورید و خردمندان را در این عبرتی است.»