مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: طلای ۱۸ عیار چیست؟ همه چیز درباره طلاهای ۱۸ عیاری
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
خرید و فروش جواهرات و قطعات طلا ۱۸ عیار امروزه بنا به دلایلی در کشور ما بسیار زیاد شده است. طلاهایی با این عیار هم درصد خلوص و هم دوام و استحکام نسبتا بالایی دارند. برای اینکه بدانید منظور از طلای ۱۸ عیار چیست و چرا به آن ها اینگونه اطلاق میشود حتما این مقاله را بخوانید.
طلای ۱۸ عیار چیست؟
جواهرات به طور کلی یا تماما از جنس طلا خالص ساخته میشوند که به آن ها ۲۴ عیار گفته میشود. و یا اینکه در ترکیب با سایر فلزاتی مثل مس ساخته میشوند که در این حالت عیار آن ها بسته به مقدار و درصد طلای بکار رفته در جواهرت، عیارهایی پایینتر از ۲۴ خواهد بود (مثلا ۲۲، ۱۱، ۱۴ یا کمتر). طلای ۱۸ عیار هم نوعی آلیاژ طلا است که در آن علاوه بر طلا از فلزات ارزشمند دیگری نیز استفاده شده است. به این نوع طلا، ۱۸K نیز گفته میشود.
چند درصد از طلا ۱۸ عیار از طلای خالص ساخته میشود؟
وقتی میگوییم فلان جواهر ۱۸ عیار است یعنی در مجموع از ۲۴ عیار کامل، ۶ عیار کمتر دارد و بنابراین درصد طلای بکار رفته در آن کمتر است. جواهرات ۱۸ عیار معمولا حاوی ۷۵ درصد طلای خالص هستند و ماباقی آن ها از سایر فلزات ساخته میشود. این فلزات میتوانند روی، مس، نیکل و چند فلز با ارزش دیگر باشند. که در مجموع ۲۵ درصد جواهر را به خود اختصاص میدهند.
نکته:
طلای ۲۴ عیار معمولا نرم و ظریف است و از استحکام کمتری برخوردار است. هرچه عیار کمتر شود این دوام و استحکام بیشتر میشود بنابراین طلا ۱۸ عیار در مقایسه با ۲۴ محکمتر و بادوام تر است. اما قیمت طلا عیار با قیمت طلا ۲۴ عیار متفاوت است.
طلای ۱۸K با ۱۰ و ۱۴ عیار چه تفاوتی دارد؟
جواهرات با عیار ۱۸ در مقایسه با عیارهای پایین مزایای بسیار زیادی دارند. برای مثل برخی از افراد به نیکل حساسیت دارند و از آنجایی که طلاهای با عیار کمتر از ۱۸ ممکن است از نیکل زیادی برخوردا باشند، به راحتی باعث حساسیت شخص شوند. اما جواهر ۱۸ عیار معمولا نیکل کمتری دارد و بنابراین اگر حساسیت هم باشد، بسیار محدود و کوتاه خواهد بود. کسانی که به این فلز حساس هستند در صورت استفاده از طلای ۱۰ عیار ممکن است بثورات پوستی شدیدی را تجربه کنند.
نکته مهم دیگر برای خرید طلای ۱۸K این است که رنگ آن به رنگ طلای خالص نزدیکتر است این درحالی است که طلاهای ۱۰ و ۱۴ عیار معمولا کمرنگ تر هستند و رنگشان غیرطبیعی و ناخوشایند است. برای مثال اگر قصد خرید گردنبد طلا دارید بهتر است عیار پایین نخرید. زیرا رنگ آن ها با عیارهای بالا بسیار متفاوت اشت.
از سوی دیگر شما با خرید جواهرات ۱۰ عیاری، که حاوی تنها ۴۱.۷ درصد طلا و بیشتر از ۵۹ درصد فلزات دیگر است، بیشتر به نظر میرسد به جای طلا، فلزت دیگر را خریداری کرده اید.
تنها نکته منفی طلا ۱۸ عیار به نسبت ۱۰ و ۱۴ این است که، این قطعات از استحکام کمتری برخوردارند و اگر بخواهید برای تمام عمر مثلا یک انگشتر طلا ۱۴ عیار دست کنید دوام و ماندگاری اش بیشتر از ۱۸ خواهد بود.
مقایسه طلای ۱۸ عیار با طلا ۲۲K
طلا با عیار بالاتر از ۱۸K خالص تر است و رنگ طبیعی تری دارد، اما قیمت طلا بیشتری هم دارد. اگر میخواهد قطعه طلایی بخرید که کم استفاده میکنید و در همان چند باری که استفاده میکنید چشم همه را به خود بدوزید طلای ۲۲ بخرید (مثلا اگر قصد خرید نیم ست طلا دارید). اما اگر میخواهید همیشه از طلای استفاده کنید و ماندگاری آن برایتان مهم است سعی کنید ۱۸ بخرید. (مثلا اگر قصد خرید گوشواره طلا دارید.).
از کجا باید بدونم طلای من ۱۸ عیار است یا نه؟
برای شناسایی این نوع طلا، اصلا کار سختی ندارید زیرا میتوانید از علایم مشخصی برای تشخیص و شناخت عیار استفاده کنید. معمولا اغلب جواهرات و طلا ۱۸ عیار یکی از علایم زیر را به صورت حک شده روی خود دارند:
• ۱۸K
• ۱۸Kt
• ۱۸ct
• ۱۸k
نکته:
گاهی اوقات، طلای ۱۸K با اعدادی مثل ۷۵۰ یا ۰.۷۵ نیز قابل شناسایی هستند. به این معنی که ۷۵ درصد از جواهر شما از طلای خالص ساخته شده است.
چند نکته جهت خرید طلا ۱۸ عیار
• اگر استحکام طلا برایتان مهم است طلاهای ۱۴ و ۱۸ بخرید. برای مثال اگر انگشتر یا دستبند طلای خود را هر روز استفاده میکنید و شغلی دارید که ممکن است به این جواهرات آسیب بزند خرید طلا K18 و K14 بهتر از ۲۲ عیار است.
• با این حال، اگر به نیکل بسیار حساسیت دارید، حتی برخی از قطعات ۱۴K ممکن است بثورات و آسیب پوستی به شما وارد کنند، پس بهتر است در این موارد طلای با عیار بالا مثل ۱۸ بخرید.
• اگر برای استفاده روزمره قصد دارید قطعه طلایی مثل انگشتر بخرید بهتر است ۱۸ بخرید.
• اگر فکر میکنید که قیمت طلا ۱۸ عیار زیاد است میتوانید طلاهای کم عیار دیگر را بخرید.