مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: فضای مجازی فقط تهدید نیست
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
Customize appearance
فضای مجازی را نباید تنها تهدید تصور کرد! - Reader Mode
کد خبر: ۴۰۴۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۷ - 07July 2020
فضای مجازی را نباید تهدید تصور کرد
گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ جامعه بشری در طول تاریخ همواره سعی کرده تا راه‌های ارتباط بین خود و دیگران را افزایش دهد. بر همین اساس دست به ابداعات و اختراعات متنوعی زده تا راه‌های ارتباطی خود را گسترش دهد.
اختراع تلگراف و تلفن گامی مهم در زمینه کوچک شدن جامعه جهانی بود که خود سرمنشأ اختراعات مهم دیگری در حوزه ارتباط‌جمعی شد. اختراع رادیو و تلویزیون را نیز باید رویدادی مهم در ایجاد دهکده جهانی قلمداد کرد. فضای مجازی نیز در ادامه همان مسیر پا به عرصه ظهور گذاشته است. مسیری که انسان از ابتدای حیات خود طی کرده تا زمینه‌های ارتباط خود با دیگران را افزایش دهد.
متأسفانه ما بنا به عادت مألوف سعی در دشمنی با هر پدیده نوظهوری داشتیم که ظرفیت‌های آن را به‌درستی نمی‌شناختیم. چنین برخوردی سال‌ها پیش با پدیده‌ای مانند ویدئو به‌عنوان یک رسانه به وجود آمد که به‌سرعت نیز فروکش کرد. همین رویه را در سطحی وسیع‌تر با پدیده فضای مجازی می‌بینیم که متأسفانه مدام بر وجه تهدیدکنندگی آن تأکید می‌شود. فیلتر کردن تلگرم و اصرار بر فیلتر کردن اینستاگرام و از دسترس خارج کردن تویتر و دیگر ابزار پیام‌رسان سیاست غلطی است که راه به‌جایی نمی‌برد.
بستن این راه‌های ارتباطی نه‌تنها اقدام فرهنگی نیست که فرصت‌های تولید محتوا را نیز می‌بندد. دشمنان نظام اسلامی در هر شکل و صورتی هجمه‌های فرهنگی خود را ادامه خواهد داد چه ابزاری مانند فضای مجازی و چه ابزارهای دیگر. در زمانه‌ای که با نصب یک فیلترشکن و فشردن چند کلید می‌توان با انبوهی از اطلاعات دست‌یافت نمی‌توان با اقدامات ارتجاعی مانع از گسترش فضای مجازی شد.
از همه فعالانی که مدام بر وجه خطرآفرین بودن فضای مجازی تأکید می‌کنند باید پرسید در صورت حذف فضای مجازی چه جایگزینی برای آن دارند؟ در شرایطی که در صد بالایی از جامعه در فضای مجازی حضور دارند نمی‌توان به‌راحتی آن را از میان برداشت و یا با ابزارهای ناکارآمدی مانند فیلترینگ آن را محدود کرد.
فضای مجازی فرصت بی‌نظیری است که می‌توان به اتکای آن و به مدد تولید محتوا، در سطحی وسیع و البته با کمترین هزینه قدرتمند عمل کرد و آن هجمه فرهنگی که همه ما از آن یاد می‌کنیم، متوقف کرد. مسئله ویرانگر «ولنگاری فرهنگی» که از کلیدواژه‌های مهم بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی است با حضور حداکثری اصحاب فرهنگ و سیاست‌گذاری درست مدیران فرهنگی مرتفع خواهد شد.
چه بخواهیم و چه نخواهیم بسیاری از نوجوانان بخشی مهمی از اطلاعات خود را از ابزارهایی مانند اینستاگرام دریافت می‌کنند و متأسفانه به آن‌هم اعتماد می‌کنند. دشمنان ایران اسلامی نیز با توجه به این موضوع سعی در ایجاد شبهه و ناامیدی آنها نسبت انقلاب اسلامی دارند. هرچند تعداد صفحات منسوب به جبهه مقاومت نیز وجود دارد و جوانان بسیاری در این حوزه فعال هستند اما تعداد آنها در مقابل صفحات معاند بسیار کم است.
باید برای ضریب دادن جوانان انقلابی و حضور حداکثری آنها برنامه‌ریزی کرد، اقداماتی ازاین‌دست است که می‌تواند فضای مجازی را به یک فرصت کارآمد تبدیل کرد. مدیران فرهنگی باید به‌گونه‌ای عمل کنند که فضای مجازی تبدیل به تهدیدی علیه بدخواهان کشور اسلامی ما بدل شود و اصحاب فرهنگ و هنر نیز باید فضای مجازی را به‌مثابه یک رسانه همه‌گیر قلمداد کنند که به اتکای آن می‌توان در جنگ رسانه‌ای غرب بر آنها توفق پیدا کرد. درک هر پدیده نوظهور و استفاده از ظرفیت‌های آن در جهت تقویت منافع ملی هنر مدیران فرهنگی است.
انتهای پیام/ 161