مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: روش‌های اصلاح طرح لبخند (0 تا 100 طراحی لبخند)
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
به زیباتر شدن لبخند در اصطلاح دندانپزشکی اصلاح طرح لبخند می‌گویند. گاهی به دلایل مختلفی چون سایز نامناسب، به هم ریختگی و رنگ نامتناسب دندان‌ها، لبخندتان ظاهر زیبایی ندارد. برای اینکه بتوانید یک طراحی لبخند موفق داشته باشید شرط اول داشتن دندان‌هایی سالم و شرط دوم معاینه دقیق دندان‌ها توسط دندانپزشک است. اصلاح طرح لبخند جنبه درمانی نداشته بلکه یک روش زیبایی است. کلینیک دندانپزشکی تاج دنتال در این مقاله به طور کامل به بررسی این موضوع و مهمترین کارهایی که برای زیباسازی لبخند صورت میگیرد خواهد پرداخت.
طرح لبخند چیست و اصلاح آن به چه معنی است؟
زمانی که شما لبخند میزنید لب ها، لپ ها، دندان ها، لثه و سایر بخش های صورت شما درگیر این لبخند است. اما چیزی که یک لبخند را نشان میدهد دهان و اجزای آن به خصوص دندان ها هستند. به مجموع فاکتورهای دخیل در این لبخند، طرح لبخند گفته میشود. و اصلاح طرح لبخند به پیدا کردن عیوب مربوط به فاکتورهای ذکر شده (مخصوصا دندان ها) حین لبخند زدن و ترمیم یا برطرف کردن آن عیوب اشاره دارد. در واقع ما در این پروسه، لبخندی زیبا که متناسب چهره شما باشد طراحی کرده و برای رسیدن به آن تغییراتی در دندان ها و لثه و … به وجود می آوریم.
اصلاح طرح لبخند جزء مهمترین و پرطرفدارترین خدمات دندانپزشکی زیبایی است
امروزه با وجود خدمات دندانپزشکی ترمیم و زیبایی، گزینه‌های زیادی برای بهبود لبخند و افزایش اعتماد به نفس برای شما وجود دارد. با مراجعه به یک دندانپزشک زیبایی دندان و مشاوره برای هر یک از روش‌های مختلف ترمیمی و زیبایی روش مورد نظر را انتخاب کنید و به لبخند خود زیبایی را بازگردانید. در ادامه با تمام خدماتی که برای ساخت و طراحی لبخند یا اصلاح آن توسط دندانپرشک صورت میگیرد آشنا خواهید شد. ممکن است برای رسیدن به لبخند ایده آل خودتان تنها به یکی از روش های زیر نیاز داشته باشید یا اینکه تعداد زیادی از آن ها را انجام دهید.
سفید کردن دندان ها یا بلیچینگ
دندان‌ها به دلایل مختلفی مثل مصرف بعضی مواد غذایی و یا استعمال دخانیات تغییر رنگ داده و تیره و یا لک دار می‌شوند. وقتی لایه رویی دندان یعنی مینای دندان با گذشت زمان از بین برود لایه زرد زیرین آن یعنی دنتین نمایان شده و زیبایی دندان را از بین می‌برد. یکی از روش‌های موثر برای زیبا سازی دندان‌ها و اصلاح طرح لبخند تغییر رنگ آنها به رنگ سفید است. یکی از این روش‌های سفید کردن دندان‌ها بلیچینگ است. که در طی این روش درمانی تیره‌گی‌ها و رنگدانه‌هایی که با گذشت زمان باعث تغییر رنگ دندان‌ها شده و حتی بعضی بد رنگی‌های ژنتیکی را بر طرف کرده و دندان‌هایی سفید و زیبا را به شما هدیه می‌کند.
باندینگ دندان یا ونیر کامپوزیت
یکی از روش های رایج برای اصلاح طرح لبخند یا طراحی لبخند باندینگ دندان است. این پروسه به بهبود و زیباسازی ظاهر دندان‌های آسیب دیده به علت پوسیدگی، شکستگی، لب پر شدن، تراشیدگی و یا تغییر رنگ آن ها کمک میکند.
باندینگ دندان به کمک مواد هم رنگ دندان که کامپوزیت‌های دندان یا ونیر دندان نام دارند، صورت می‌گیرد. بدین ترتیب است که این مواد با استفاده از چسب مخصوص روی دندان قرار گرفته و با نوری مخصوص در محل مورد نظر محکم می‌شود از آنجایی که قیمت ونیر کامپوزیت ها کمتر از لمنیت ها است بیشتر از این روکش برای اصلاح طرح لبخند استفاده میشود.

لمینت دندان یا ونیر پرسلین
لمینت دندان لایه‌های ظریف و شیشه‌ای شکلی از جنس پرسلن یا سرامیک هستند که دارای استحکام بسیار بالایی بوده و برای پوشاندن و زیبایی سطح رویی دندان بکار می‌رود. پرطرفدارترین عنصر در اصلاح طرح لبخند یا زیباسازی لبخند استفاده از لمینت دندان است که البته قیمت لمینت دندان به نسبت سایر روکش های دندانی بالاتر است. لمینت به صورت لایه‌ای روی سطح دندان قرار گرفته و عیوب دندان را می‌پوشاند. با انجام لمینت دندان مشکلاتی از قبیل:
• فواصل بین دندان‌ها
• شکستگی یا فرسایش دندان ها
• لکه دار شدن و تغییر رنگ دندان ها
• به هم ریختگی و نامرتبی دندان ها
کج بودن جزئی دندان ها
را می‌توان بر طرف کرد. در بسیاری از موارد قبل از لمینت دندان، باید درمان‌های اولیه‌ای صورت بگیرد تا دندان‌ها برای قرار گیری لمینت آماده شوند. برای انجام لمینت دندان یک جلسه کافی نبوده و باید در طی چند جلسه این لمینت‌ها بر روی دندان قرار بگیرند. بعد از قالبگیری از دندان‌ها، لمینت‌ها را در لابراتوار تهیه می‌کنند و سپس دندانپزشک با استفاده از چسب مخصوص لمینت‌ها را روی دندان چسبانده و با تاباندن اشعه‌ای به دندان‌ها آنها را محکم می‌کنند.
روکش دندان
استفاده از روکش دندان در مواردی که تاج دندان دچار تخریب‌های ناشی از پوسیدگی زیاد، ضربات، شکستگی یا تضعیف ساختار دندان پس از درمان ریشه شده باشد، ضروری است . روکش همان پروتز دندان ثابت است که یک کلاهک از جنس سرامیک یا فلر است. روکش هنگامی که روی دندان‌ها قرار می‌گیرد از آنها در برابر شکستگی محافظت کرده و همچنین باعث حفظ سلامت بافت‌های اطراف دندان شده و در نهایت باعث زیبایی آنها می‌شود. ذکر این نکته مهم است که استفاده از این روش جهت اصلاح طرح لبخند بیشتر در افرادی رایج است که با مشکل شدید دندانی مواجه هستند یا ظاهر دندان آن ها بسیار آسیب دیده است.
در این روش پس از قالبگیری از دندان، آنها را به لابراتوار فرستاده تا روکش‌ها بر اساس قالب گرفته شده تهیه شوند. در جلسه دوم قالب آماده شده را با چسب مخصوص روی دندان قرار می‌دهند. روکش‌ها به دلیل محصور کردن دندان، احتمال پوسیدگی و کرم خوردگی را تقریبا به صفر می‌رسانند و این به معنای افزایش طول عمر دندان آسیب دیده می‌باشد.
پل دندانپزشکی یا بریج دندان
از آنجا که دندان ها مهمترین و اصلی ترین جزء لبخند هستند و ما زیبایی لبخند خودمان را مدیون آن ها هستیم حتی اگر یکی از آن ها سرجایش نباشد تهدید بزرگی برای لبخندمان خواهد بود. در این شرایط برای اصلاح طرح لبخند باید جای خالی را پر کرد. این یکی از راه‌های پر کردن جای خالی دندان از دست رفته روش درمانی بریج دندان است. بریج ناحیه بی دندان را پر کرده و ظاهر دندان‌ها و لبخند را اصلاح می‌کند. این روش درمانی به این صورت است که با قرار گرفتن روی دندان‌های مجاور ناحیه بی‌دندانی به شکل یک پل قسمت بی‌دندانی را کامل می‌کند. با رعایت بهداشت دهان و دندان و پرهیز از جویدن غذاهای سفت می‌توان باعث افزایش طول عمر بریج دندان شد.
ایمپلنت دندان
بهترین جایگزین برای پر کردن جای خالی دندان از دست رفته ایمپلنت است. ایمپلنت دندان از جنس تیتانیوم و به صورت میله باریکی است که درون استخوان فک قرار می‌گیرد. فلز تیتانیوم به کار برده شده در این روش درمانی با بدن سازگار بوده و مشکلی را به وجود نمی‌آورد. اگر پس از قرار گرفتن در فک به صورت صحیح از آن مراقبت شود ماندگاری بسیار بالای را خواهد داشت دارد. در نهایت اگر یک یا بیش از یک دندان خود را از دست داده اید در این صورت بهترین روش برای اصلاح طرح لبخند یا زیباسازی لبخند قطعا کاشت ایمپلنت دندان است.
اصلاح طرح لبخند لثه‌ای به کمک لیفت لثه
بسیاری از افراد هنگامی که دندان‌های دائمی آنها رشد می‌کنند لثه به خوبی عقب نمی‌رود و این شرایط باعث می‌شود فرد از لبخند لثه‌ای خود راضی نباشد. در اینجاست که به کمک لیفت لثه مشکل این افراد را بر طرف می‌کنیم. یکی دیگر از خدمات ترمیم و زیبایی دندان لیفت لثه است که با ایجاد تناسب خط لثه باعث اصلاح طرح لبخند و افزایش اعتماد به نفس فرد می‌شود.
جراحی لیفت لثه یک جراحی زیبایی دندان و لبخند است. در طی این جراحی بافت لثه برداشته می‌شود و به این صورت قسمت بیشتری از دندان‌ها نمایان شده و این باعث بلندتر دیده شدن دندان‌ها می‌شود. بنابراین افرادی که از لبخند لثه‌ای خود راضی نیستند، جراحی لیفت لثه یا کانتورینگ لثه بهترین گزینه برای این افراد است. این فرایند زیبایی دندان‌ها، می‌تواند ناهمواری‌های لثه را اصلاح کند و لبخند رضایت بخشی را به فرد هدیه کند.
ارتودنسی دندان
دندان‌های برخی از افراد به طور طبیعی ظاهری صاف و مرتب ندارند این افراد می‌توانند به کمک ارتودنسی یک اصلاح طرح لبخند ایده آل داشته باشند. ارتودنسی یکی از زیر شاخه‌های دندانپزشکی است که به معنای صاف کردن و درست کردن است. نامرتبی و صاف نبودن دندان‌ها می‌تواند مشکلات زیادی در بهداشت دهان و دندان، صحبت کردن و جویدن غذا به وجود بیاورند، و از همه مهمتر باعث کاهش اعتماد به نفس فرد می‌شود.
برای نصب ارتودنسی متخصص ارتودنسی با کمک براکت‌هایی که جنس سرامیکی، پلاستیکی و یا فلزی هستند استفاده می‌کند و آنها را روی دندان‌ها می‌چسباند. بعد از قرار دادن براکت‌ها سیم‌های ارتودنسی را از درون براکت‌ها عبور می‌دهد که باعث حرکات دندان‌ها می‌شود. ارتودنسی به صورت ثابت، متحرک، نامرئی و لینگوال صورت می‌گیرد که بسته به نیاز هر بیمار و تشخیص متخصص ارتودنسی استفاده می‌شود.
اصلاح طراحی لبخند با استفاده از نرم افزار
طراحی دیجیتال لبخند و یا سیستم DSD یک سیستم خارق العاده است که بیمار قبل از هرگونه عملیات دندانپزشکی می‌تواند نتیجه کار تمام شده را بر روی صورت خود در طرح‌های مختلف مشاهده کند. این روش باعث می‌شود بیمار قبل از شروع به کار هرگونه عملیات دندانپزشکی نظرات خود را بر اساس نیاز وسلیقه خود اعمال و به دندانپزشک اعلام نماید. این سیستم طراحی لبخند کاملا طبیعی بوده و بهترین راهنما برای افرادی است که به زیبایی دندان‌ها و اصلاح طرح لبخند خود اهمیت ویژه‌ای می‌دهند.
در این روش تغییرات لازم با استفاده از تناسب‌های مختلف در لبخند بیمار از جمله شکل، اندازه، تناسب دندان‌ها، خط لثه، ارتفاع صورت و… شبیه سازی شده و بیمار می‌تواند درمان نهایی را ارزیابی کند.
در طراحی دیجیتالی لبخند، آنالیز و بررسی دقیق طراحی لبخند بیمار با استفاده از تناسب‌های مختلف صورت مانند فاصله دو مردمک، فاصله گوشه‌های لب و ارتفاع صورت توسط نرم افزار انجام می‌گیرد.