مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: پیش نویس هیت قرانی رضوان
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
تهیه کننده:
محمد تقی رفیعی
مرکز فرهنگی مذهبی امام حسن مجتبی علیه السلام
شهرک شهید صیاد-چابهار
خرداد ماه 1390
قال الله الحکیم فی قرآن الکریم:
« واعتصموا بحبل الله جمیعاً و لا تفرقوا »
«همگی به ریسمان إلهی چنگ زنید و متحد شوید و متفرق نگردید»
سورۀ مبارکۀ آل عمران آیۀ  103
بسمه تعالی شأنه العزیز
پیش نویس طرح
تأسیس هیأت قرآنی «رضوان»
 
تهیه کننده:
محمد تقی رفیعی
مرکز فرهنگی مذهبی امام حسن مجتبی علیه السلام
شهرک شهید صیاد-چابهار
خرداد ماه 1390
قال الله الحکیم فی قرآن الکریم:
« واعتصموا بحبل الله جمیعاً و لا تفرقوا »
«همگی به ریسمان إلهی چنگ زنید و متحد شوید و متفرق نگردید»
سورۀ مبارکۀ آل عمران آیۀ  103
عنوان طرح ؛
"طرح تأسیس هیأت قرآنی"
با مشارکت علاقه مندان شیعه و اهل تسنن
v     مقدمه ؛
پس از حادثۀ تاسوعای حسینی ، پاسخگویی به دو مقولۀ چرایی وقوع آن و چگونگی جلوگیری از تکرار آن به یک رشتۀ فکری پایدار در ذهن بسیاری از شاهدان و ناظران آن حادثۀ دردناک تبدیل شد.
اگرچه در ابتدا خطوط فکری بر مفاهیم اجرایی و عملیاتی متمرکز بود اما بعداً به تدریج به مسیری برای یافتن راهکارهای عمیق تر و ریشه دارتری منتهی گردید و در واقع اندیشۀ ایجاد یک هیأت قرآنی با مشارکت علاقه مندان اهل تشیع و اهل سنت ، یکی از نتایج این خط فکری است.
امروزه جامعۀ استان س و ب و خصوصاً شهر چابهار مجموعه ای از جزایر مستقلی است که تابعین هر جزیره نسبت به دیگران در شرایط نوعی بی اطلاعی قرار دارند و علیرغم کار و زندگی در محیط مشترک ، از نظر خطوط فکری بسیار از یکدیگر دور می باشند.
در نتیجۀ این فاصله و آماده بودن محیط ، شرایط و زمینه برای حضور تفکرات التقاطی و کفرآمیز وهابیت و سلفی گری فراهم گردیده است . در واقع اگر بتوان راهکاری برای کاهش فاصله مذاهب مختلف یافت که بواسطۀ آن امکان معرفی مفاهیم  اسلام ناب و مبانی قرآن و شخصیت محوری پیامبر اعظم اسلام به عنوان مشترکات غیر قابل خدشۀ مذاهب مختلف بوجود آید ، بدون شک صاحبان اندیشه های بلند در مبادلات فکری و علمی خود در چنین فضایی ، ضمن برطرف کردن نقاط تاریک فکری خود نسبت به دیگر برادران ایمانی ، با تفکرات ویرانگر اسلام آمریکایی که توسط وهابیت متحجر عربستانی ترویج می گردد نیز آشنا خواهند گردید.
نتیجۀ مثبت چنین فضای مساعد همفکری و هم اندیشی علمی با محوریت مشترکات امت اسلامی ، ارتقاء تفکر گروههای تندرو از تمامی مذاهب و ترویج فرهنگ برادری و زندگی مسالمت آمیز در کنار یکدیگر و در نهایت پیشبرد اهداف مقدس و آرمانی نظام جمهوری اسلامی ایران خواهد بود .
تغییر فضای یک جانبه اطاعت محض از برخی روحانی نمایان که شیفتۀ دنیا هستند و حاضرند دانسته یا ندانسته با قربانی کردن هموطنان و هم کیشان خود آب به آسیاب دشمن بریزند ، آنهم از طریق ایجاد محیط امن علمی مبتنی بر قرآن و سیرۀ حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم ، بدون شک منجر به تأمین امنیت پایدار جامعه و محیط زندگی در این استان خواهد گردید و راههای سؤاستفادۀ ریزه خواران سفرۀ آمریکا و اسرائیل را نیز قطع خواهد کرد.
بر مبنای استراتژی فوق ، طرح حاضر مبنی بر تأسیس یک هیأت قرآنی با مشارکت صاحبان فکر و اندیشۀ و علاقه مندان شیعۀ اثنا عشری و اهل سنت تشریح می گردد.
v     ضرورت تحقق طرح حاضر؛
اصولاً وجود فاصله امروزی پیروان مذاهب مختلف در این استان را نمی توان صرفاً  به پای ریشه های اختلافات تاریخی گذاشت . وجود مصادیق متعدد همچون حضور اهل سنت در مراسم عزاداری محرم و مشارکت در برپایی این مراسم ، استفاده گسترده اهل سنت از اسامی اهل بیت ، علاقه مندی ایشان به امام رضا علیه السلام و ...نشانه های تفوق آثار وحدت بر اختلافات مذهبی است .
در واقع اگر از عملکرد برخی گروههای تندرو و قوم گرای شیعه و نقش آنها در ایجاد فاصله و بدبینی در میان جامعۀ اهل تسنن صرف نظر نماییم ، ریشۀ اصلی تفرقۀ حاکم را باید در شیوع تفکرات وهابیت بدانیم که ابزار آن را نیز خودمان و از طریق باز گذاردن دست برخی به اصطلاح علمای منفعت طلب اهل سنت ایجاد نموده ایم .
انحرافاتی که امروز ما در قالب تفکرات ویرانگر وهابیت می بینیم میوه نهال بد یمنی است که استعمار انگلیس آن را سالها قبل در ذهن خشک و متحجر محمد بن عبدالوهاب کاشته است . در حال حاضر علمای وهابیت و پیروان آنها در این منطقه نقش پیاده نظام ارتش فراماسونی را ایفاء می کنند و وجود مغزهای آکبند و متعصب و تک کانالۀ برخی جوانان تندرو از یک سو و ترویج فرهنگ اطاعت محض و بی چون و چرا از برخی بظاهر علمای فاسد از سوی دیگر ، فضای بسیار مناسبی را برای جولان آنها فراهم ساخته است.
اما آنچه بسیار حائز اهمیت است نتیجۀ شیوع تفکر وهابیت در این خطه از سرزمین مقدس جمهوری اسلامی ایران است که معادل نهادینه شدن اسلام آمریکایی و نابودی اسلام ناب محمدی است و مهمترین مصادیق اجرایی سازی چنین توطئه ای به شرح ذیل می باشد:
الف – استفاده ابزاری از قرآن کریم
ب – وهن شخصیت والای پیامبر اعظم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و در نتیجه تنزل جایگاه اهل بیت علیهم السلام
ج – مصادره به مطلوب مناقب و فضائل اهل بیت عصمت و طهارت و بویژه امیرالمؤمنین علیه السلام به نفع برخی به ظاهر صحابۀ حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ، بویژه مصادیق قرآنی مرتبط
د – ترویج انحصاری برخی منابع روایی که حاوی تعداد زیادی احادیث جعلی و موهن و ساختگی می باشند .
امروز شرایط برخورد با تفکر فوق همانطور که در ابعاد امنیت فیزیکی ریزه کاریهای خاصی را میطلبد ، در ابعاد جنگ نرم نیز به ابزار ویژه و کارآمد نیازمند است . در واقع در حیطۀ جنگ نرم لازم است تا کانالهای متعددی بصورت همزمان تعریف و بهره برداری گردند ، و البته این کانالهای اجرایی عموماً از جنس عملیاتهای فرهنگی و روانی محسوب می گردند.
لذا در مسیر مقابله با استراتژیهای ترویج اسلام آمریکایی چاره ای جز تبلیغ اسلام ناب محمدی نداریم و در این مسیر کارآمدترین عنصر آیات روحبخش و وحدت آفرین قرآن کریم و سیرۀ رسول مکرم اسلام است.
در واقع می توان ادعا نمود که امروز وظیفۀ اول ما در جامعۀ ایران اسلامی جلوگیری از افتادن اهل تسنن به دامن ناپاک وهابیت و ممانعت از نشر تفکرات این گروه ملحد است . تحقق این وظیفۀ استراتژیک نیازمند اجرای همزمان گروهی از موضوعات راهبردی اسـت که طـرح تأسـیس هیـأت قرآنی « رضوان» یکی از کلیدی ترین آنها بشمار می رود.
v     برنامه عملیات فرهنگی؛
فاز صفر : تشکیل هیأت و شناسایی افراد مستعد و پیگیر
فاز اول: پیگیری تثبیت هیأت در شهر و تکیه بر برگزاری جلسات قرآنی بویژه محافل انس با حضور قاریان معتبر
فاز دوم : تعریف خطوط مطالعاتی کلی بویژه پیرامون شخصیت پیامبر عزیز اسلام در قرآن
فاز سوم : تلاش برای ایجاد شعبات هیأت در سایر شهرستانهای استان و دیگر استانها
فاز چهارم : طرح تناقضات روایی برخی منابع اهل سنت با نص صریح قرآن مبتنی بر آثار علمای عامه
فاز پنجم : زمینه سازی برای آغاز مباحث کلامی و ترویج فرهنگ اسلام ناب محمدی و معارف اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام
v     نکته ؛
تحقق فازهای فوق الذکر به دو عامل اساسی بستگی خواهد داشت . در درجۀ اول تجمع گروهی از نخبگان هم فکر اعم از مردم عادی و مسئولین و در درجۀ بعد شرایط زمانی و میزان پیشرفت فکری
اعضای هیأت و آمادگی ایشان برای پذیرش بار فکری مراحل بعدی است.
لذا عجله در پیاده سازی منویات فازهای بالاتر در زمانی که هنوز آمادگی لازم حاصل نشده باشد ، عملاً طرح را بشکست هدایت خواهد نمود. همچنین موضوع بسیار مهم دیگری که باید مد نظر قرار گیرد این است که مدیریت این طرح باید همواره در اختیار گروه شیعه باشد و در غیر اینصورت هیأت از مسیر خود منحرف و نتایج معکوس ببار خواهد آمد .
قاعدتاً در مراحل پیشرفته تر اجرای عملیات جنگ نرم ، دشمن نیز بیکار نخواهد نشست و ممکن است با توطئه چینی و طرح موضوعات انحرافی و یا ایجاد فضای جدل کلامی افراطی ، زمینه های بی اعتمادی عوام به اساس هیأت را ایجاد نماید . این مسیر هم می تواند در قالب یک برنامۀ مدون توسط گروههای معاند اجرا گردد و هم از ناحیۀ دوستان ضعیف الایمان و افراطی و لذا مدیریت برنامه های هیأت بسیار مهم و حیاتی می باشد.
v     برنامه ها ی هیأت قرآنی؛
1 : آموزش روانخوانی قرآن کریم
2 : برنامه حفظ قرآن کریم
3 : اجرای سلسله مباحث قرآنی با عنوان « اسوۀ حسنه»
4 : تعریف پژوهش های قرآنی و برگزاری جلسات ویژه به منظور ارائه مقالات
5 : پایه گذاری مباحث کلامی با محوریت قرآن و احادیث مورد اتفاق
6 : برنامه ریزی جهت برگزاری مسابقات قرآنی اعم از قرائت ، حفظ و تفسیر در شهرستان ، استان و ...
7 : برگزاری مجالس اُنس با قرآن کریم با دعوت از قراء برتر ایران و جهان اسلام
8 : برگزاری محالس سخنرانی با دعوت از روشنفکران و محققان قرآنی ایران و جهان اسلام
9 : برگزاری جلسات ویژه متناسب با مناسبتهای تاریخی به منظور تبیین و نشر معارف اهل بیت علیهم السلام
10 : نشر و تبیین موارد انحرافی تفکرات وهابیت در حوزۀ قرآن و اهل بیت و معرفی جریانهای فراماسونی
11 : برگزاری نمایشگاهها ، مسابقات و سایر برنامه های فرهنگی قرآنی بویژه در گروه سنی جوان و نوجوان در سطح شهرستان و استان
12 : برنامه ریزی برای نهادینه شدن هیأت و گسترش شعبات آن در سایر شهرهای استان و منطقۀ شرق ایران اسلامی
v     مراحل اجرایی طرح ؛
الف- شناسایی علاقه مندان و همفکران و فعالان قرآنی شیعه وسنی به منظور برگزاری جلسات اولیه و تبیین طرح
ب – تشکیل هیأت مؤسس و تدوین اساسنامه هیأت قرآنی «رضوان»
ج – اعلام عمومی تشکیل هیأت و دعوت از عامۀ مردم برای حضور درجلسات آن
د – برگزاری انتخابات و تعیین هیأت امناء
هـ-ثبت رسمی هیأت در ادارات مربوطه و اعلام رسمی آن در مجامع عمومی
و - برنامه ریزی اجرایی و تهیه تقویم سالیانه برنامه های هیأت
v     نکات مهم ؛
1 . ترکیب هیأت امناء نباید سیاسی و متشکل از مسئولین باشد . در واقع هیأت امناء هر چه به بدنۀ مردم نزدیکتر باشد اثر گذاری آن بیشتر خواهد بود.
در عین حال لازم است حمایتهای لازم بویژه در زمان تعریف برنامه های بزرگ در خصوص تأمین سخت افزاری و بودجه توسط نهادهای مربوط صورت پذیرد تا این نهال در اولین دورۀ عمر خود به خشکی نگراید.
2 . شخصیتهای اثر گذار در میان مردم می توانند با معرفی و تبیین اهداف متعالی طرح ، زمینۀ حضور عامۀ مردم در جلسات هیأت قرآنی را فراهم نمایند.
v     ساختار اجرايي هیأت قرآنی رضوان؛
ساختار هیأت قرآنی رضوان با توجه به موضوع و اهميت آن به شکل ذيل طراحي و ارائه مي گردد :
هیأت امناء
مدیر هیأت
کمیتۀ اجرایی
کمیتۀ علمی
صندوقدار و مسئول خرید
کمیتۀ فرهنگی
روابط عمومی و دبیرخانه
 

با عنایت به اینکه هیأت قرآنی رضوان با هیأتهای شناخته شده کمی تفاوت دارد لذا ساختار اجرایی آن نیز متفاوت می باشد.وظایف کلی هیأت را می توان به سه دستۀ کلی تقسیم نمود .
الف – سیاستگذاری که به عهدۀ هیأت امناء می باشد.
ب – اجرایی که مدیر هیأت به اتفاق نیروهای دبیرخانه و مالی(صندوق دار و مسئول خرید) وظایف مربوطه را عهده دار خواهند بود.
ج – زمینه سازها که کمیته های فرعی شامل اجرایی و علمی و فرهنگی متولی تحقق آن خواهند بود . منظور از زمینه سازی ایجاد فضای مناسب و مساعد برای اجرای برنامه های تعریف شدۀ هیأت می باشد.
به عنوان مثال نتیجۀ کار کمیتۀ علمی که از مجموعۀ افراد صاحب نظر عضو هیأت تشکیل شده است را می توان در قالب مقالات و کتاب برای سایر اعضاء تدوین نمود . یا کمیتۀ فرهنگی مسئولیت برنامه ریزی برگزاری مسابقات متنوع را انجام خواهد داد.
شاید در نگاه اول ترکیب ساختاری هیأت کمی عریض و طویل به نظر آید و گفته شود به چنین ساختاری نیاز نیست . اما اگر بخواهیم در طول زمان ماهیت برنامه های کلان هیأت حفظ و روند برگزاری جلسات از اهداف از پیش تعیین شده منحرف نگردد ، قطعاً باید یک کار تشکیلاتی و منظم را برنامه ریزی و بند به بند اجرا نمود .
این متن به عنوان یک سند قطعی نبوده و صد البته صاحبان رأی و نظر لازم است با مطالعۀ دقیق آن اصلاحات مد نظر را در آن معمول نمایند تا بتوانیم به یک سند راهبردی دست یابیم و هدفمند و قدم به قدم حرکت و تلاش نماییم .
v     زمان برگزاري جلسات ؛  
جلسات هیأت قرآنی را می توان در قالب سه دسته کلی برنامه ریزی نمود:
الف – جلسات منظم هفتگی
ب – جلسات اُنس با قرآن کریم که می تواند متناسب مناسبتهای تاریخی اسلامی و ملی باشد.
ج – مسابقات و همایشها که در طول سال برنامه ریزی و اجرا می شوند.
امید است با تحقق برنامۀ پیشنهادی در این متن ، بتوانیم در درازمدت ابزاری قدرتمند در جهت خنثی سازی فعالیتهای مبلغین آیین وهابیت و نوکران حلقه بگوش آمریکا و اسرائیل به دست آوریم و بتوانیم نقش مؤثری در نابود سازی تفکرات الحادی منتهی به عملیاتهای انتحاری ایفاء نماییم.
و من الله التوفیق
محمد تقی رفیعی
3/3/1390