مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: انواع کابل شارژ USB 3
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
USB 3

قبلا تنها چیزی که لازم بود درباره دو مدل 2.0 USB و 3.0 USB بدانید این نکته بود که USB 3.0 سریع‌تر از USB 2.0 است. شما می‌توانستید یک فلش مموری را که از USB 2.0 پشتیبانی می‌کرد را به یک کامپیوتر با درگاه USB 3.0 زده و به‌آسانی از آن استفاده کنید. درواقع با وجود آنکه این فلش مموری می‌توانست از طریق درگاه USB 3.0 کامپیوتر، اطلاعات خود را منتقل کند اما سرعت انتقال داده آن در حدود USB 2.0 بود. از طرف دیگر نیز اگر یک فلش مموری USB 3.0 را خریداری کرده و آن را به درگاه کامپیوتر با USB 2.0 بزنید باز هم سرعت انتقال داده آن در حدود USB 2.0 خواهد بود.

اما اگر به دنبال آن هستید که بالاترین سرعت انتقال داده را تجربه کنید، می‌بایست یک فلش مموری USB 3.0 را خریداری کرده و آن را از طریق پورت USB 3.0 به کامپیوتر متصل کنید. این قاعده بسیار ساده و قابل درک است اما با آمدن USB 3.1 همه چیز تغییر می‌کند.

 

USB 3.1 سریع

انجمن استانداردهای USB مشخصات و ویژگی‌های انواع USB را تعیین کرده و نحوه نامگذاری آن‌ها را مشخص می‌کند. هنگامی‌که USB 3.1 معرفی شد، این انجمن تصمیم گرفت که روال ساده نامگذاری حفظ شده و و برای نشان دادن اختلاف USB 3.1 با USB 3.0، آن را با نام استاندارد «USB 3.1 Gen 2» یا همان USB 3.1 نسل 2 معرفی کرد و از آن پس USB 3.0 به «USB 3.1 Gen 1» یا همان USB 3.1 نسل 1 تغییر نام داد!

اما مهم‌ترین تفاوتی که در میان این دو سری USB مشاهده می‌شود، سرعت انتقال داده است. در حقیقت USB 3.1 Gen 1 که همان USB 3.0 است، سرعت انتقالی در حدود 5 گیگابیت بر ثانیه داشته و SuperSpeed نامیده می‌شود. این در حالی است که USB 3.1 Gen 2 قادر است داده‌ها را با سرعتی در حدود 10 گیگابیت بر ثانیه انتقال داده و +SuperSpeed نامیده می‌شود.

از لحاظ فنی باید گفت که این سرعت انتقال داده به‌واسطه یک کدگذاری 128b/132b در یک حالت کاملا دوطرفه انجام می‌شود. ارتباط کاملا دوطرفه بدین معنا است که انتقال و دریافت داده، هر دو در یک مدت زمان معین و یکسان انجام می‌شوند و به همین دلیل این ارتباط، خیلی سریع‌تر است.

تفاوت‌های میان این دو نوع USB کمی گیج‌کننده است اما کافی است بدانید که USB نسل 2 بهتر و سریع‌تر از USB نسل 1 عمل می‌کند. انجمن استانداردهای USB برای مشخص کردن تفاوت‌های میان سرعت این دو نوع USB از لوگوهای مشخصی استفاده کرده است و سازندگان دستگاه‌های دیجیتال می‌بایست حتما گواهی مربوط به این نوع USBها را دریافت کنند تا بتوانند از لوگوی هر USB روی کابل شارژ ‌های تولیدی خود استفاده کنند.


USB 3.2 سریع‌تر

در سپتامبر گذشته، انجمن استانداردهای USB درباره سرعت‌های احتمالی جدید برای USB-C سخن گفت و مشخصات ابتدایی USB 3.2 را شرح داد. USB 3.2 قادر است سرعت انتقال داده‌ای در حدود 20 گیگابیت بر ثانیه داشته باشد که این سرعت حدودا دو برابر سرعت USB 3.1 Gen 2 است. اگر این سوال برایتان پیش آمده که چگونه ممکن است سرعت انتقال داده در این نوع USB دو برابر شود، بدون آنکه سایز آن تغییری کرده باشد، پاسخ بسیار واضح است. USB 3.2 از دو کانال 10 گیگابیت بر ثانیه بهره می‌برد که در مجموع سرعت انتقال داده‌ای در حدود 20 گیگابیت بر ثانیه را فراهم می‌کند.

دقیقا همانند USBهای قبلی، شما می‌توانید این نوع USB را به سایر دستگاه‌های دارای پورت USB متصل کنید اما قادر نخواهید بود که از نهایت سرعت آن بهره‌مند شوید. برای مثال اگر شما یک هارد درایو اکسترنالی را خریداری کنید که مجهز به سرعت انتقال داده 20 گیگابیت بر ثانیه باشد اما  آن را به کامپیوتر خود متصل کنید، از آنجا که پورت کامپیوتر شما از نوع USB 3.2 نیست، این هارد اکسترنال با سرعت به مراتب کمتری داده‌های موردنظر را انتقال خواهد داد. بنابراین چنانچه می‌خواهید از نهایت سرعت انتقال داده در این نوع USB بهره ببرید، می‌بایست هر دو درگاه ارتباطی از نوع USB 3.2 باشند.

این در حالی است که انجمن استانداردهای USB چندی پیش در کنفرانس جهانی موبایل (MWC 2019) که در بارسلونا برگزار شد، نامگذاری جدیدی برای استانداردهای جدید USB را اعلام کرد و بار دیگر نام‌های قبلی USBها تغییر پیدا کرد. در نتیجه از این پس USB 3 که سرعت انتقال داده‌ای در حدود 5 گیگابیت بر ثانیه دارد با نام USB 3.2 Gen 1 نامگذاری می‌شود و USB 3.1 Gen 2 که حدود 10 گیگابیت سرعت بر ثانیه دارد، به USB 3.2 Gen 2 تغییر نام پیدا کرده است. این در حالی است که USB 3.2 جدیدی که سرعتی در حدود 20 گیگابیت بر ثانیه دارد با نام USB 3.2 Gen 2×2 شناخته می‌شود. در حقیقت از آنجا که این نوع USB از دو کانال 10 گیگابیتی بهره می‌برد، آن را با Gen 2×2 نشان می‌دهند. در حقیقت این نامگذاری کاملا منطقی است اما کمی گیج‌کننده به‌نظر می‌رسد.