مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: همسرم نماز نمیخواند
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
سلام
حدود 9 سال است با همسرم که از خانواده معمولی است ازدواج کردم
در تحقیقات ایمانشان بدون اشکال بود اما الانه در نمازشان کم اهمیت هستند
روزه میگیرند اما نماز کمتر
شما چه روشی برایم دارید؟
(۱۳۹۹-۵-۲۵، ۰۶:۱۶ عصر)بانو نوشته است: [ -> ]سلام
حدود 9 سال است با همسرم که از خانواده معمولی است ازدواج کردم
در تحقیقات ایمانشان بدون اشکال بود اما الانه در نمازشان کم اهمیت هستند
روزه میگیرند اما نماز کمتر
شما چه روشی برایم دارید؟
------------------------------------------------------------------------------

خدمت شما خواهر گرامی عرض سلام دارم
اگر کسی آگاهی دارد و باز در نماز سستی می کند باید بداند که این موضوع نشانگر بروز مشکل و موانع در زوایای وجودی انسان است که باید به صورت اساسی برطرف شود .
بعضی از این مشکلات و عوامل مهم سبک شمردن نماز عبارتند از:
۱ ـ نداشتن انگیزه قوى براى خواندن نماز.
۲ ـ عادت نداشتن به نماز از دوران کودکى .
۳ ـ نشناختن نماز و اهمیت و اسرار نهفته در آن. (که باید در فلسفه نماز مطالعه و تفکر کرد).
۴ ـ ترجیح دادن تفریح و سرگرمى (به علت جاذبه بیشتر در نزد اینان).
۵ ـ داشتن سؤال و ابهام نسبت به بعضى از مسائل اعتقادى مانند خدا، معاد و...
۶- حب نفس و دوست داشتن بیش از حد خود.
۷- جای گیری حب دنیا و زرق و برق آن در دل آدمی.
۸- استفاده از غذای حرام و ناپاک.
۹- تکرار گناه به حدی که دل سیاه گردد(خصوصا در فضای مجازی) و شوق عبادت گرفته شود که ایشان با تفحص در نفس خود باید علت را پیدا کرده و مداوا نمایند.
۱۰- نشناختن نیاز انسان به نماز و نقشی که نماز در تکامل و سعادت انسان دارد.
۱۱- عدم شناخت و توجه کافی نسبت به معبود; یعنی , همو که در نماز با او سخن می گوییم. (راه حل آن تفکر در نعمت ها و عظمت خداوند است)
۱۲- اشتغال ذهن و فکر و اندیشه و تعلق قلب به دنیا و مسائل مادی.

با توجه به موارد بالا به این نکات توجه داشته باشید:
۱. ایجاد تغییر و اصلاح رفتار به صورت ناگهانی بسیار دشوار است بنابراین باید صبر و تحمّل خود را افزایش دهید تا به تدریج و آهسته رفتار او را نسبت به نماز اصلاح کنید.
۲. در حق او دعا کنید و از خداوند بخواهید که به او کمک کند و موجبات اصلاح و هدایت او را فراهم نماید.
۳. رفتار شما با وى باید به گونه اى باشد که تحت تأثیر اخلاق، عواطف و نحوه برخوردتان قرار گیرد(توجه و محبتتان را افزایش دهید) تا جایی که به افکار و اندیشه های شما - به عنوان یک فرد نماز خوان علاقه مند شود و با نفوذ در قلب و دل او بتوانید تغییری در فکر واندیشه وی ایجاد کنید؛ بنابراین ابتدا با عمل خود او را تشویق به نماز اول وقت و اعمال عبادی کنید یعنی خودتان نمازتان را سر وقت بخوانید(حتی در مقابل چشم ایشان) و سایر احکام واجب را به همین صورت انجام دهید و با عمل به دستورات الهی او را دعوت به کارهای خوب و انجام وظایف شرعی کنید.
۴. مناسب است از افرادى که بر روى ایشان نفوذ بیشتری دارند استفاده کنید(به صورتی که نفهمد شما خواسته اید) در این راستا معاشرت با خانواده های متدین و ایجاد روابط خانوادگی با آنها و ارتباط دادن شوهرتان با دوستان مذهبی بسیار مفید خواهد بود.
۵. یکى از چیزهایى که باعث مى شود انسان در خواندن نمازهایش احساس تنبلى کند و آن را به تأخیر بیندازد، این است که فلسفه خواندن نماز برایش جا نیفتاده است و هیچ نیازى براى خواندن نماز احساس نمی کند . از او بخواهد با مطالعه کتابهایى که در زمینه معارف اسلامى و از جمله نماز نوشته شده است، آگاهى و شناخت خود را درباره فلسفه نماز و مفهوم نماز خواندن و... افزایش دهد.
۶. آیات یا احادیثی که در مورد اهمیّت نماز است در معرض دید او نصب کنید.
۷. در صورت همکاری با شما ولو یک گام، ایشان را مورد تشویق قرار دهید. برای این کار می توانید علاوه بر کتاب هایی که معرفی خواهد شد از هر چیزی که احتمال می دهید در تشویق او برای خواندن نماز مفید است به عنوان هدیه استفاده کنید. مثل سجاده, مهر و تسبیح کربلا، و ...
همچنین شما می توانید برای اصلاح و هدایت همسرتان از ابزار احساس و عاطفه استفاده کنید خصوصا اگر ایشان علاقه بسیاری به شما داشته باشند.
برای بکارگیری از این ابزار باید موارد ذیل را مورد توجه قرار دهید :
۱- از پیوند عاطفی که در روابط زناشویی دارید استفاده نمائید .
۲- برای بیان نظرات خود از والدین و یا خواهر و برادر ایشان که ارتباط عاطفی قوی تری با همسرتان تان دارند استفاده کنید .
۳- از والدین و کسانیکه به عنوان الگو می باشند بخواهید که آنها اهمیت بیشتری به نماز داده و حتما نماز خود را در اول وقت ها به جا آورند .
۴- از اتفاقات پیرامونی خود جهت راهنمایی وی استفاده کنید به عنوان مثال شنیدن خبر مرگ ناگهانی دوستان و آشنایان و فامیل معمولا بسیار بر روی افراد تاثیر می گذارد و شما می توانید در چنین موقعیت هایی متذکر شوید که مرگ معلوم نیست چه موقع به سراغ ما بیاید و چه بسا فرصت جبران گذشته را به ما ندهد و اگر ما دست خالی به آن دنیا برویم سرنوشت بسیار بدی پیدا خواهیم کرد ؛ پس چه خوب است تا زنده ایم فرصت را غنیمت شمرده و برای خود ره توشه ای ذخیره نمائیم .
۵- از داستانهای عبرت آموز بهره بگیرید
۶- از اصول و عقایدی که تاکنون نسبت به آنها پایبندی خود را حفظ نموده بهره کافی را ببرید مثلا ممکن است وی ارادت خود را نسبت به امام حسین علیه السلام حفظ کرده باشد لذا شما می توانید با بیان داستان عاشورا بگوئید که ایشان در بدترین شرایط ، در اول وقت نماز خواند پس چه جوابی به امام خواهیم داشت اگر از ما بپرسد که من در چنین شرایطی نمازم را ترک نکردم چرا تو که ادعای محبت من را داری با وجود آرامش و تمامی امکانات رفاهی نمازت را نمی خواندی ؟
و یا ممکن است کسی چون به شفاعت معصومین ( علیهم السلام ) اعتقاد دارد بگوید که ما چون شیعه هستیم هر کار بکنیم بالاخره مورد شفاعت ائمه علیهم السلام قرار می گیریم و بهشتی می شویم ! در پاسخ به وی بگوئید : امام صادق علیه السلام در آخرین لحظات مرگ خود دستور داد تمامی خویشاوندانش را جمع نمودند و به آنها فرمود «ان شفاعتنا لا تنال مستخفا بالصلاة» بشفاعت ما نخواهد رسید کسى که نماز خود را سبک شمارد. ( بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج ۴۷، ص: ۸)
در پایان جهت رسیدن به نتیجه مطلوب و عملی شدن آنچه تاکنون گفته شد نکاتی را حتما باید لحاظ نمائید:
۱- مطالب مندرج در این نوشتار برنامه هایی عملی می باشد که پیاده نمودن آنها نیازمند صبر ، حوصله و زمان می باشد بنابراین تمامی آنچه گفته شد را به عنوان یک مقاله و یا مطلب علمی یکجا مطرح ننمائید بلکه هر کدام از این موارد را به تناسب موقعیت و در فرصتهای مناسب به مرور زمان پیاده نمائید .
۲- در هیچ یک از مراحل گفته شده از برخورد نیک و ملاطفت آمیز و احترام نهادن دور نشوید. این را بدانید که با فشار و اجبار کسى را نمى توان هدایت نمود و چه بسا تأثیر منفى آن بیشتر از هدایت گردد. اگر رابطه شما با همسرتان اکنون به جبهه گیرى و حساسیت نشان دادن و صف آرایى منتهى شده است براى مدتى سکوت کرده و حرفى به او نگویید و به دنبال اجراى روش غیرمستقیم باشید و به شکلى از همکارى افراد دیگر بهره مند شوید.
۳- مسئولیت بعضی برنامه های نماز را به وی بسپارید مثلا از او بخواهید تا وقت نماز را به شما یاد آوری نماید .
۴- از زور و تحمیل و قهر و نارحتی خودداری نمائید چراکه تحمیل فطرت خداداد را منحرف می سازد و او را از خواندن نماز منصرف می کند.
۵- خطا و اشتباه نمودن را انتظار داشته و بپذیرید و بعد آن را فراموش کنید.
۶- تمام انتظارات و خواسته های خود را در قالب محبت و دوستى بیان کنید.
۷- به شخصیت او به خصوص در جمع دوستان احترام بگذارید.
۸- توان روحى و جسمى و روانى او را در عمل به خوبى ها و ترک بدى ها مد نظر داشته باشید و فراتر از توانش از او انتظار نداشته باشید.
۹- هرگز وى را سرزنش نکنید و از طریق نکوهش و سرزنش نخواسته باشید افکار و اندیشه هاى خود را به وى منتقل و یا تحمیل کنید.
۱۰- از سخت گیری و زیاده روی پرهیز نموده و نماز را سهل و آسان جلوه دهید و به او متذکر شوید که میزان وقتی که انسان در طول ۲۴ ساعت روز ، برای نماز صرف می نماید در مقایسه با وقتی که انسان برای خواب و خوراک و حتی دیدن فیلم و یا اینترنت می گذارد چیزی نیست.
۱۱- همسر شما باید این موضوع را درک نماید که آنچه که شما مطرح می نمائید از سر دلسوزی و شفقت و مهربانی ، همراه با رأفت و رحمت، و عشق و موعظه حسنه می باشد و نیت دیگری ندارید .
۱۲- در صورت اقدام به اقامه نماز ، ایشان را مورد تشویق قرار دهید.
۱۳- صفات پسندیده و نقاط مثبتی که در ایشان هست را مد نظر قرار دهید و همواره ایشان را به خاطر آن ویژگی های مثبت مورد احترام و تکریم قرار دهید.
۱۴- از بحث و جدل های بی فایده که ثمره ای جز بی احترامی به یکدیگر و بسته شدن راههای دیگر ندارد جداً خودارى کنید.
۱۵- براى دستیابى به توفیق هدایت وی بسوی نماز به ائمه اطهار(علیهم السلام ) متوسل شوید و آنها را در پیشگاه خداوند واسطه کنید که خداوند توفیق چنین عملی را به شما عطا فرماید.
۱۶- نیت شما از بحث با وی محکوم کردن وی نباشد ، بلکه به قصد تبیین و روشن شدن مسأله به گفتگو بپردازید و هر زمان که احساس کردید تا حدودى قانع شد و یا ساکت شد، بحث را تمام شده تلقى کنید ولى تصریح نشود که پس حق با من است و یا از این نتیجه گیرى هاى صریح که طرف مقابل احساس ضعف کنید و خداى نکرده به گونه اى به لجبازى منتهى نشود.
۱۷- در خصوص مسائل دینی ؛ از سوی خود اظهار نظر نکنید بلکه مطالبی که ارائه می نمائید مستند به روایات معتبر و یا فتاوای مراجع باشد .
۱۸- هر شخصى یک نقطه پذیرش و به قول معروف «رگ خوابى» دارد، سعى کنید این رگ خواب و نقطه پذیرش را به دست آورید و از این کانال وارد شوید و هدف خود را تعقیب کنید و لذا به صرف این که باید شخصى را هدایت کرد بسنده نکنید بلکه با مطالعه بر روى خصوصیات وى ؛ راه نفوذ در او و جلب نظر او را به دست آورید سپس زیر بناهاى فکرى وی را مورد بررسى قرار داده و در اصلاح آن بکوشید. دیدگاه فرد در مورد خداوند، جهان هستى، انسان، معاد و امورى است که داراى نتیجه مستقیم بر عملکرد افراد می باشد. پس باید به تقویت و اصلاح این مبانى کوشید.
۱۹- بهترین روشی که از سوی معصومین علیهم السلام برای جذب دیگران به راه خدا معرفی شده این است که خودمان با اشتیاق و علاقه به احکام دینى اسلام عمل کنیم و همیشه به دستورات دینى پایبند باشیم و در واقع با عمل خود دیگران را به دستور دینى دعوت کنیم به عبارت دیگر احکام دینى را با عمل خود تبلیغ کنیم.
قرآن در سوره بقره مى فرماید: (أَ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَکُم) «آیا دیگران را به نیکى دعوت مى کنید در حالى که خودتان را فراموش کرده اید». (البقرة : ۴۴)
حضرت صادق علیه السّلام فرمود: مردم را با غیر زبان خود (با اعمال و رفتار خود) براه حق دعوت نمائید . باید مردم از شما ورع و کوشش و نماز و اعمال خیر ببینند ؛ که این روش کاملا جلب کننده است. (بحار الأنوار ج ۶۷ ص ۳۰۳ )
البته علت اتخاذ چنین رویکردی نیز کاملا روشن است ؛ چراکه اگر اهل عمل نباشید ولو به ظاهر خود را متعبد هم جلوه دهید تأثیرگذارى شما خیلى کم مى شود. گذشته از اینکه چه بسا اگر حساسیت خاصى به شما پیدا کرده باشند دعوت زبانى شما نه تنها آنها را بیدار و هدایت نمى کند بلکه لجاجت و سرپیچى دیگران را ولو بخاطر ناراحت کردن شما بیشتر خواهند کرد .
۲۰- سعى کنید افرادى که صحبت آنها بر روى وی نافذ است، پیدا کنید و از آنان بخواهید که با مهارت و شگرد شایسته اى، با او درباره نماز صحبت کنند. این کار را مى توان از طریق جلسه میهمانى یا در طول مسافرت به انجام رساند.
مجددا تکرار مى کنیم که دادن این اطلاعات و تصحیح اندیشه همسرتان درباره نماز ضرورى است و باید انجام گیرد تا به کمک یک نیروى درونى و انگیزه شخصى در پى آن باشد و نیازمند تحریک خارجى و هول دادن و وادار کردن نباشد. این اطلاعات را به دو روش مستقیم و یا غیرمستقیم مى توان منتقل کرد و انتخاب روش به روحیه مخاطب و توان روحى و علمى شما بستگى دارد. مانند این که خود، این گونه مطالب را گوشزد کنید و در صورت عدم پذیرش از طرف مخاطب دیگران بگویید و یا کتاب هاى معرفى شده را در اختیار او بگذارید.
* در خاتمه توصیه ما به شما این است که بدون این که ناامید باشید با حوصله و به تدریج به تلاش خود ادامه دهید. ان شاءاللَّه نتیجه جالبى در این زمینه خواهید گرفت. چرا که قصد و نیت خوب و خالصانه و خداپسندانه شما به شما کمک خواهد کرد و تلاشتان پیش خداوند متعال محفوظ و مأجور است.
از جواب شما سپاس گذارم
با مادرشان صمیمی هستند چندین باری که گفتند چندروزی خوانده اند
اهل فضای اینستا هستند خیلی زیاد 
ولی کلیپ +18 خیر

نماز اهمیتی ندارد با اینکه کلیپهای مذهبی هم نگاه میکنند

فهمیدم که در جوانی پدرشان در نماز سهل اگار بودند
ولی الان خیر متاسفانه برادر و خواهرشان نیز همینطور سهل انگار هستند.
سعی کردم از کلیپهای قیامتی برایشان ارسال کنم نگاه میکنند با اشنایی که به مسایل مذهبی دارند تفسیر هم میکنند ولی تحت تاثیر قرار نمیگیرند.
کمی اهل کتاب هستند اگر کتاب خوبی دارید هم میتونم براشون بخونم
(۱۳۹۹-۵-۲۷، ۰۶:۴۲ عصر)بانو نوشته است: [ -> ]از جواب شما سپاس گذارم
با مادرشان صمیمی هستند چندین باری که گفتند چندروزی خواندهاند
اهل فضای اینستا هستند خیلی زیاد 
ولی کلیپ +18 خیر

نماز اهمیتی ندارد با اینکه کلیپهای مذهبی هم نگاه میکنند

فهمیدم که در جوانی پدرشان در نماز سهل اگار بودند
ولی الان خیر متاسفانه برادر و خواهرشان نیز همینطور سهل انگار هستند.
سعی کردم از کلیپهای قیامتی برایشان ارسال کنم نگاه میکنند با اشنایی که به مسایل مذهبی دارند تفسیر هم میکنند ولی تحت تاثیر قرار نمیگیرند.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
سلام علیکم
اینکه ارتباطشان با مادرشان صمیمی هست نقطه قوتی هست، شما عباداتتان را خصوصا نماز را بدون تکلف در مقابلشان انجام دهید و هیچگونه تذکری هم بابت این موضوع بهشون ندید حتی غیر مستقیم.
اما در مورد فضای مجازی، خاصه اینستاگرام باید عرض کنم جدای از کلیپ های +18، کلیپ های مخرب اعتقادات تا چشم کار میکنه وجود داره، لذا بعید نیست شبهه ای از طریقی براش در اینستاگرام مطرح شده و چون به جواب نرسیده در اعتقاداتش اثر گذاشته باشه.
محرم و صفر بهترین ایام برای تغییر افراد هست.
حضرت علی علیه السلام می فرماید: بِنَا اهْتَدَيْتُمْ فِي الظَّلْمَاءِ وَ [تَسَنَّمْتُمُ‏] تَسَنَّمْتُمْ ذُرْوَةَ [الْعَلْيَاءَ] الْعَلْيَاءِ وَ بِنَا [انْفَجَرْتُمْ‏] أَفْجَرْتُمْ عَنِ السِّرَارِ
شما مردم به وسيله ما، از تاريكى هاى جهالت نجات يافته و هدايت شديد، و به كمك ما، به اوج ترقّى رسيديد. صبح سعادت شما با نور ما درخشيد.

در پاسخ اول هم عرض شد باید علت کاهلی در نماز رو پیدا کنید.
باز هم عرض می شود در این مسیر بعد از توسل به اهل بیت علیهم السلام و توکل به خدا، صبر و حوصله داشته باشید.
کل الخیر فی باب الحسین علیه السلام همه خیرها و خوبی ها در خانه امام حسین علیه السلام هست، ان شاء الله آقا خودشون همه ما رو هدایت بفرماید.
از وقتی که صرف کردید ممنونم
(۱۳۹۹-۵-۲۵، ۰۶:۱۶ عصر)بانو نوشته است: [ -> ]سلام
حدود 9 سال است با همسرم که از خانواده معمولی است ازدواج کردم
در تحقیقات ایمانشان بدون اشکال بود اما الانه در نمازشان کم اهمیت هستند
روزه میگیرند اما نماز کمتر
شما چه روشی برایم دارید؟
بر اساس دستورات دینی زن و شوهر در مسئله نماز، روزه و یا هر موضوع شرعی و اخلاقی دیگری به اندازه امر به معروف و نهی از منکر وظیفه دارند که یکدیگر را به انجام کارهای درست تشویق کنند و از انجام کارهای خلاف دین باز دارند و عواقب سهل‌انگاری در این امور را به آن‌ها یادآوری کنند. اما بیشتر از این اندازه نسبت به یکدیگر وظیفه ندارند و هر کسی در قبال اعمال و کردار خوب و بد خودش مسئول است و باید در برابر خداوند پاسخگو باشد.
از طرف دیگر افشاگری، بی‌احترامی، سرزنش و رسوا کردن همسر در مقابل فرزندان در امر به معروف و نهی از منکر راه ندارد.  درواقع هیچ کسی نباید برای انس دادن همسر خود با نماز، کار را به مشاجره و دعوا برساند. بلکه در این مورد اخلاق خوش و تذکر بدون نیش و کنایه کفایت می‌کند.
در قرآن کریم هم این موضوع به ولایت مؤمنین بر یکدیگر تعبیر شده است، همان طور که در آیه 71 سوره مبارکه توبه می‌فرماید : « وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاء بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ...؛ مردان مؤمن و زنان مؤمن دوستان یکدیگرند به نیکی فرمان می‌دهند و از ناشایست بازمی‌دارند.»

ان شاء الله همه عامل به دستورات خدا باشیم