مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: 5 روش متقاعد کردن دیگران
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
آیا برای شما نیز پیش آمده است که در محیط کار یا خانه بخواهید کسی را متقاعد کنید ولی نتوانید؟ بسیاری از مردم نیز همانند شما هنگام متقاعد کردن کسی برای انجام کاری به مشکل برمی‌خورند. علت اصلی این مشکل این است که افراد به میزان کافی دارای مهارت‌های ارتباطی نیستند و کمبود این مهارت‌ها باعث می‌شود که در گفت‌وگوهای خود با مشکل مواجه شوند و نتوانند طرف مقابل‌شان را متقاعد کنند. اگر شما نیز با مشکلات این چنینی روبه‌رو هستید و می‌خواهید آن را رفع کنید بهتر است این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.
حرف زدنِ تان را فوق حرفه ای کنید – اصول جذابیت در گفت و گو
متقاعد کردن چیست؟
متقاعد کردن به معنای مجاب و تشویق کردن کسی برای انجام کاری می‌باشد به طوری که انجام این کار باعث رسیدن منفعت به هر دو طرف می‌شود. این مجاب کردن با استفاده از مهارت‌های ارتباطی کلامی صورت می‌گیرد. با متقاعدسازی می‌توان به چیزهایی دست پیدا کرد که در شروع گفت‌وگو احتمالاً هم نظر نبودید. پس برای رسیدن به هدف خود نیازمند متقاعد سازی با استفاده از مهارت‌های ارتباطی هستید.
تقویت مهارت متقاعدسازی
بسیاری از مردم می‌گویند که نمی‌توانند دیگران را متقاعد کنند و در این زمینه هیچ استعدادی دارند. ولی جالب است بدانید که متقاعدسازی یک استعداد اکتسابی است نه ذاتی. شما می‌توانید با تمرین و تکرار در طول زمان به آن دست یابید. کافی است با تمرین روی مهارت های ارتباطی کلامی، مهارت متقاعدسازی خودتان را تقویت کنید. از جمله راه‌حل‌ها و تمرین‌هایی که باید برای بهبود مهارت متقاعدسازی خود انجام دهید عبارت است از:
1- کوتاه و مختصر صحبت کنید
برای آن که بتوانید دیگران را سریع‌تر متقاعد کنید باید کوتاه و خلاصه صحبت کنید. گفت‌وگوی کوتاه به دو دلیل می تواند در متقاعد کردن دیگران به شما کمک کند. دلیل نخست مفید بودن صحبت کوتاه این است که کوتاهی سخن منجر می‌شود که توجه و دقت مخاطب‌هایتان مدام به شما باشد و آن‌ها نیز می‌توانند پیام گفته‌های شما سریع‌تر بفهمند. اما دومین دلیل این است که اگر شما در زمان کوتاهی صحبت کنید مخاطبتان در این زمان کم نمی تواند علتی برای مخالفت با حرف‌های شما پیدا کند. حتی اگر هم مشکلی و مسأله‌ای در صحبت شما بود به دلیل کم بودن زمان هم برای گوش دادن هم تجزیه و تحلیل، امکان مخالفت بسیار کم خواهد بود.
2- با اعتماد‌به‌نفس بالا صحبت کنید
به طور کلی هنگامی که فردی با اعتماد‌به‌نفس و مطمئن صحبت می‌کند دیگران را جذب خود می‌کند به طوری که دیگران گفته‌های او را راحت‌تر قبول می‌کنند. بنابراین برای اینکه بتوانید دیگران را سریع‌تر متقاعد کنید و روی آن‌ها تأثیرات خوبی بگذارید باید اعتماد بنفستان را افزایش دهید.
3- مهارت‌های غیرکلامی خود را ارتقاء دهید
برای آن که بتوانید روی مخاطب خود تأثیرگذار باشید باید علاوه بر ارتقاء مهارت‌های کلامی، مهارت‌های غیرکلامی خود را نیز تقویت کنید. استفاده از زبان بدن خوب و حالت های مناسب و شایسته هنگام گفت‌وگو با دیگران در متقاعدسازی آن‌ها تأثیر بسزایی دارد. بنابراین برای تقویت مهارت‌های غیرکلامی خود تلاش کنید.
4- زبان بدن مناسبی داشته باشید
حالت ایستادن و حرکت‌هایی که انجام می‌دهید بر روی مخاطب‌تان خیلی تأثیرگذار است. پس برای آنکه بتوانید رو مخاطبتان تاثیر خوبی بگذارید تمرین کنید که بدنتان را خم نکنید و صاف بایستید و همینطور شانه هایتان را کمی به طرف عقب متمایل کنید. بازی با انگشتان در حین صحبت باعث انتقال حس ناآرامی و اضطرابتان به مخاطب می‌شود، از انجام این کار بپرهیزید. همچنین برای این که شور و شوق خود را از بیان مطلبی به مخاطب‌تان برسانید از حرکات کلی دست‌هایتان استفاده کنید.
از دیگر کارهایی که می‌توانید برای جلب توجه مخاطب‌تان انجام دهید، برقراری ارتباط چشمی می‌باشد. پس به جای آن که به زمین و نوشته‌هایتان یا جاهای دیگر زل بزنید به مخاطبتان نگاه کنید که منجر به توجه مخاطب به شما می‌شود. البته فراموش نکنید که نوع نگاه‌تان نباید خیره و ثابت باشد چرا که این کار روی مخاطب‌تان تأثیر خوبی نخواهد گذاشت و باعث ایجاد حس ناخوشایندی در او می‌‌شود.
5- در صحبت‌هایتان تکنیک تکرار را به کار ببرید
وقتی که شما یک آهنگ جدیدی را می‌شنوید احتمال دارد با یک بار شنیدن آن را نپسندید ولی اگر آهنگ را چند بار گوش دهید امکان این که از آن خوشتان بیاد افزایش پیدا می‌کند. ذهن انسان نیز تمایل دارد کارهای تکراری را انجام بدهد تا اینکه کار جدیدی را شروع کند. این مورد برای متقاعد کردن دیگران نیز صادق است. به همین دلیل است که اکثر ایده‌ها در ابتدا با مخالفت روبه‌رو می‌شوند. بنابراین برای آن که بتوانید دیگران را متقاعد کنید باید از تکنیک تکرار استفاده کنید.
حال چگونه می‌توانید تکنیک تکرار را برای متقاعدسازی دیگران به کار ببرید؟ برای این کار باید داده‌ها و اطلاعات بااهمیت گفته‌های خودتان را چندین بار تکرار کنید. البته توجه داشته باشید نباید از جملات یکسانی برای این منظور استفاده کنید چرا که مخاطب احساس می کند به مطالب تکراری گوش می‌دهد. می‌توانید با شیوه و روش‌های مختلف جملات مهم خود را تکرار کنید. مغز تکرار را متوجه می‌شود. این تکرار در ذهن باعث می‌شود که صحبت‌هایتان تاثیر خوبی روی مخاطب بگذارد و شما راحت تر می‌توانید او را متقاعد کنید.