مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: چگونه باکلاس صحبت کنیم؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
درباره لفظ قلم حرف زدن نمونه نزدیک من، برادر خودم هست . برادر من دکتری دانشگاه شریف هست و فکر می کنم تحصیل در این دانشگاه بی تأثیر نبوده که در صحبت های عادی و روزانه ش هم معمولاً رسمی و یا نوشتاری بیشتر صحبت می کنه تا گفتاری ! ادبیات ما هنگام حرف زدن و نوشتن، متفاوته. اگر ما مثل زمانی که می نویسیم صحبت کنیم در واقع داریم لفظ قلم صحبت می کنیم .
 آیا می دانید تک تک کلمات و جملاتی که در زندگی روزانه خود استفاده می کنید تا چه اندازه روی روحیه و رفتار و ارتباطات شما تاثیر دارد؟ آیا تاحالا به کلماتی که به کار می برید توجه کرده اید؟ نه فقط زبان گفتاری که بلکه تفکرات درونی و مکالماتی که با خودتان دارید (واگویه ها )، توجه کرده اید؟
زبان یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین ابزار برای کنترل حالت های روحی در برابر خود و دیگران است. این مکالمات و تفکرات ما هستند که ارتباطاتمان  را می سازند و مسلما همه ما روز شاد و پر انرژی را به روز پر استرس و خسته کننده ترجیح می دهیم.
همچون مسایل دیگر، نخستین مرحله برای کنترل زبان، آگاهی است؛ بسیاری از مردم به نحوه صحبت کردن – درونی و با دیگران – آگاه نیستند. توجه کنید که آیا مثبت یا منفی صحبت می کنید. آیا واقعا به نوع بیان خود و تاکید خود روی جملات مختلف آگاهی دارید؟
 شناخت اصول زبان شناسی به زمان نیاز دارد. خیلی از مردم هستند که بدون آگاهی از جملاتی استفاده می کنند که بار منفی زیادی دارند و وقتی شما منفی فکر کنید چه می شود؟ معلوم است. افکار منفی به رفتارهای منفی منجر می شود. در آخر هم موجب ایجاد مشکلات و ناراحتی در زندگی می شود. با خفه کردن این افکار منفی در نطفه، می توانیم بسیاری از دردها و ناراحتی را از زندگی خود دور کنیم.
کلمات با کلاس و لفظ قلم حرف زدن خوب یا بد؟
خب ! بستگی دارد به اینکه در چه فضایی و برای چه افردی می خواهیم صحبت کنیم . مثلا در مثالی که در مورد برادرم زدم برادر من در برخورد و صحبت با یک فردی که تحصیلات بسیار پائینی داشت هم همانطور لفظ قلم صحبت می کرد و خب نتیجه هم مشخصه است ، شخص مقابل متوجه نمی شد . لفظ قلم صحبت کردن در شرایط و زمان مناسب به کار رود در حقیقت رسمی بودن شما را نشان می دهد اما جز شرایط خاص تلاش کنید که ساده و روان صحبت کنید( فن بیان یعنی با توجه به مخاطب و با توجه به موقعیت، موثر صحبت کردن) . اصلاً توصیه نمی‌ کنیم که در ارتباطاتمان  و هنگام صحبت کردن نقش بازی کنیم چون کاملاً مشخص می شود و حس خوبی به مخاطب انتقال پیدا نمی کند. 
لیست کلمات با کلاس و لفظ قلم حرف زدن
 در صحبت کردن از اصطلاحات لطفاً..خواهشاً..عذر میخوام و …استفاده کنید ..اما در ادامه کلمات و جایگزین هایی مناسب برای آنها را مطرح کردم .
به جای خداحافظ..بای ..خدافظ ⇐⇐⇐⇐⇐⇐ خدانگهدار
به جای سراغتو می گرفتم و تو فکرم بودی ⇐⇐⇐⇐⇐⇐جویای احوالتون بودم
به جای ﺑﺒﺨﺸﯿﺪ ﮐﻪ ﻣﺰﺍﺣﻤﺘوﻥ ﺷﺪﻡ!⇐⇐⇐⇐⇐⇐ از ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻭﻗﺘﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭ ﻣﻦ ﮔﺬﺍﺷﺘﯿﺪ ﻣﺘﺸﮑﺮﻡ .
 به جای ﮔﺮﻓﺘﺎﺭﻡ!⇐⇐⇐⇐⇐⇐ ﺑﮕﻮ : ﺩﺭ ﻓﺮﺻﺘﻰ ﻣﻨﺎﺳﺐ خدمتتون می رسم.
به جای ﺩﺭﻭﻍ ﻧﮕﻮ ! ⇐⇐⇐⇐⇐⇐ ﺑﮕﻮ : ﺭﺍﺳﺖ ﻣﯿﮕﯽ؟ ! ﺭﺍﺳﺘﯽ.
به جای ﺧﺪﺍ ﺑﺪ ﻧﺪﻩ ! ⇐⇐⇐⇐⇐⇐ ﺑﮕﻮ : ﺧﺪﺍ ﺳﻼﻣﺘﯽ ﺑﺪﻩ !
به جای ﻗﺎﺑﻞ ﻧﺪﺍﺭﻩ ! ⇐⇐⇐⇐⇐⇐ ﺑﮕﻮ : ﻫﺪﯾﻪ ﺍﻯ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﺷﻤﺎ .
به جای ﺷﮑﺴﺖ ﺧﻮﺭﺩﻡ ! ⇐⇐⇐⇐⇐⇐ ﺑﮕﻮ : ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻛﺮﺩﻡ !
به جای ﺯﺷﺘﻪ ! ⇐⇐⇐⇐⇐⇐ ﺑﮕﻮ : ﻗﺸﻨﮓ ﻧﯿﺴﺖ
به جای  ﺑﺪ ﻧﯿﺴﺘﻢ ! ⇐⇐⇐⇐⇐⇐ بگو ﺧﻮﺑﻢ . عالیم خدارو شکر. 
به جای ﺑﻪ ﺩﺭﺩ ﻣﻦ ﻧﻤﯽﺧﻮﺭﻩ! ⇐⇐⇐⇐⇐⇐ ﺑگو ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻣﻦ ﻧﯿﺴﺖ .
به جای در این موضوع دخالت نکنید ⇐⇐⇐⇐⇐⇐ اگر اجازه بدید من به تنهایی این کار رو انجام بدم.
به جای دنبال یه مورد ارزونتر میگردم  ⇐⇐⇐⇐⇐⇐ دنبال موردی هستم که مقرون به صرفه باشه .
به جای ﭼﺮﺍ ﺍﺫﯾﺖ ﻣﻴﻜﻨﻰ؟! ⇐⇐⇐⇐⇐⇐  ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﭼﻪ ﻟﺬﺗﯽ ﻣﯽﺑﺮﯼ؟
به جای ﺧﺴﺘﻪ ﻧﺒﺎﺷﯽ! ⇐⇐⇐⇐⇐⇐ ﺷﺎﺩ ﻭ ﭘﺮ ﺍﻧﺮﮊﯼ ﺑﺎﺷﯽ .
به جای من البته کوچکتر از اونی هستم که نظر بدم اما… ⇐⇐⇐⇐⇐⇐ تسلط شما بسیار زیاده روی کار من از دید خودم یک موضوعی رو مطرح می کنم اگر صلاح میدونید
به جای : ﻣﺘﻨﻔﺮﻡ ! ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﻡ . ⇐⇐⇐⇐⇐⇐ با سلیقه من جور نیست. 
.به جای به نظرم اصلاً خوب نیست .. ⇐⇐⇐⇐⇐⇐ به نظرم جای کار بیشتری داره .
به جای ﺩﺷﻮﺍﺭ ﺍﺳﺖ ! ⇐⇐⇐⇐⇐⇐  ﺁﺳﺎﻥ ﻧﯿﺴﺖ .
به جای یک مشکلی هست ..⇐⇐⇐⇐⇐⇐  یک مسأله ای هست .
به جای چه کمکی میتونم بکنم؟ ⇐⇐⇐⇐⇐⇐ چه خدمتی ازمن ساخته است؟
به جای ﺩﺭ ﺧﺪﻣﺘﻢ ! ⇐⇐⇐⇐⇐⇐ ﺑﻔﺮﻣﺎﯾﯿﺪ .
به جای من نمیدونم! ⇐⇐⇐⇐⇐⇐ کمی زمان نیاز دارم تا پاسخش را پیدا کنم .
به جای : ﺟﺎﻧﻢ ﺑﻪ ﻟﺒﻢ ﺭﺳﯿﺪ ! ⇐⇐⇐⇐⇐⇐ ﺧﯿﻠﯽ ﺭﺍﺣﺖ ﻧﺒﻮﺩ .
به جای چرا به بقیه بیشتر از من حقوق میدید؟ ⇐⇐⇐⇐⇐⇐ میشه منو راهنمایی کنید که حقوق دریافتی خودم را چطوری افزایش بدم؟ و سود بیشتری به شرکت برسونم؟
به جای حقوق من به اندازه کاری که میکنم نیست..⇐⇐⇐⇐⇐⇐ چه پیشنهادی دارید برای این که بتونم ضمن سود رسوندن به شرکت، درآمد خودم رو هم افزایش بدم؟
به جای : ﺑﻪ ﺗﻮ ﺭﺑﻄﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ ! ⇐⇐⇐⇐⇐⇐ ﺧﻮﺩﻡ ﺣﻠﺶ ﻣﯽﮐﻨﻢ .
به جای خدا بد نده.. ⇐⇐⇐⇐⇐⇐ ایشالاسلامت باشید .ﺧﻮﺏ ﺳﺨﻦ ﮔﻔﺘﻦ ﻗﻠﺐ ﻫﺎ ﺭﺍ ﺗﺴﺨﯿﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ و کلید ورود به قلبهاست.