مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: آیا اندروید خام خوب است یا بد؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
اگر بستنی مورد علاقه ی شما وانیلی است، بدون شک از اندروید خام لذت خواهید برد؛ در این مقاله به توضیح اندروید خام و مزایا و معایب آن می پردازیم.
آیا می دانستید طعم بستنی مورد علاقه ی شما حقایق جالبی در مورد شخصیتتان برملا می کند؟ مثلا اگر در بین آن همه گزینه ی رنگارنگ و هیجان انگیز، بستنی وانیلی انتخاب اول شما باشد، به گفته ی روانشناسان فردی درونگرا هستید که از سادگی، مینیمالیسم و کیفیت لذت می برید. شما فردی آرام و بدون استرس هستید که در همه چیز دنبال آرامش و تعادل می گردد و در لحظه زندگی می کند.
این توصیفات به خاطر ویژگی هایی است که به وانیل نسبت داده می شود. بستنی وانیلی در همه ی جای دنیا ساده ترین طعم بستنی است و هرکسی که آن را دوست داشته باشد، فردی ساده، بی آلایش و به دور از هرگونه پیچیدگی به حساب می آید.
برای همین است به اندروید خام (Stock Android) یا خالص،  اندروید وانیلی می گویند. نه به خاطر اینکه طعم یا بوی وانیل می دهد؛ بلکه چون در مقایسه با انواع دیگر اندروید، بسیار ساده و مینیمال (و از نظر عده ای، خسته کننده) است.
اگر در بحث های مربوط به گوشی های هوشمند شرکت کرده باشید، مطمئنا شنیده اید که بعضی ها با حرارت درباره ی مزایای اندروید خالص صحبت می کنند. یک طرف بحث افرادی هستند که گوشی پیکسل دارند که اندروید آن دقیقا همان چیزی است که گوگل می خواهد؛ و طرف دیگر بحث، گلکسی دارند که اندروید روی آن همان چیزی است که سامسونگ می خواهد. این دو مدل گوشی تجربه ی کاربری متفاوتی دارند؛ اما از بسیاری جهات به هم شبیه اند. در ضمن، هیچ کدام از این دو گوشی اندروید خام ندارند.
نکته ای که شاید کمتر به آن توجه می شود این است که اندروید تنها بخشی از نرم افزار گوشی هوشمند است، نه مجموع تمام آن بخش ها. مثلا در گلکسی اس 9 یا پیکسل 2 ایکس ال، اندروید تنها بخشی از سیستم عامل است که از بخش های دیگری توسط سامسونگ، کوالکام و خود گوگل تشکیل شده است. هر دو مدل گوشی اندروید اجرا می کنند؛ اما سیستم عامل آن ها را بهتر است مبتنی بر اندروید توصیف کرد. این بخش اندروید سیستم عامل هم مدتی است که در تمام گوشی های اندرویدی تقریبا یکسان است؛ چون در غیر این صورت گوگل به  آن ها اجازه ی دسترسی به گوگل پلی و دیگر خدمات گوگل را نخواهد داد.
اندروید خام یا اندروید خالص چیست
با تمام این تفاسیر فکر کنم بتوانید حدس بزنید اندروید خام چه نوع اندرویدی است. اندروید خام، اندروید خالص (Stock Android) یا وانیلی، خالص ترین نوع اندروید و دقیقا به همان شکلی است که خود گوگل آن را طراحی کرده.
با عرضه ی گوشی های نکسوس،  اندروید خام ابتدا برای توسعه دهندگان اندروید در نظر گرفته شده بود؛ اما درنهایت بسیاری از اندرویدبازها از آن استقبال کردند. اندروید خالص در واقع ساده ترین نسخه ی اندروید بدون هیچ لایه رابط کاربری یا هر تغییر و اضافات دیگر است. به عبارت دیگر، اندروید خام نسخه ی پیش فرض و دست نخورده ی سیستم عاملی است که مستقیم توسط گوگل عرضه شده.
ازآنجاکه اندروید، پلتفرم متن باز (Open-Source) است، سازندگان موبایل، رابط کاربری و اپلیکیشن های خاص و سفارشی را به آن اضافه می کنند تا گوشی اندرویدی آن ها عملکرد بهتری داشته باشد و نسبت به برندهای رقیب،  متمایز به نظر برسد.
اندروید خام، خالص ترین نوع اندروید و همان شکلی است که گوگل طراحی کرده
اما امروزه بسیاری از سازندگان موبایل گوشی هایی با نسخه ی اندروید خالص عرضه می کنند؛ چون نسبت به نسخه های سفارشی شده، مزیت های بسیاری دارد. اگر روی گوشی اندرویدی شما به طور پیش فرض نسخه ی اندروید خام نصب نیست و بعد از خواندن مزایای آن علاقه مند شدید این نسخه را امتحان کنید، جای نگرانی نیست. شما به راحتی می توانید بدون نیاز به روت، رابط کاربری اندروید خاص را روی هر دستگاهی تجربه کنید. اما قبل از این کار، بیایید با مزایای اندروید خام آشنا شویم.
مزایای اندروید خالص
اقدامات امنیتی
مدل و سیستم عامل گوشی هرچه باشد، هیچ چیز مهم تر از امنیت آن نیست. با این حال بسیاری از کاربران اندروید دست  کم یک بار با مشکلات امنیتی در گوشی موبایلشان رو به رو شده اند و بی صبرانه و مضطرب منتظرند تا گوگل بسته ی امنیتی را برای برطرف کردن این مشکلات عرضه کند.
خوبیِ داشتن اندروید خام سرعت عمل گوگل در عرضه ی بسته های امنیتی آن است. در واقع اولین نسخه ی اندروید که این به روزرسانی را دریافت می کند، همان اندروید خالص است. البته دلیلش پارتی بازی گوگل نیست. هر وقت به روزرسانی  امنیتی توسط گوگل عرضه می شود، سازندگان گوشی های مختلف باید آن را مطابق با تغییرات نسخه ی سیستم عامل خود مطابقت دهند و این فرایند وقت گیر است. در طول مدتی که کاربران نسخه هایی غیر از اندروید خام منتظر دریافت این بسته هستند، ممکن است با مشکلات امنیتی و حمله ی بدافزار رو به رو شوند.
درست مثل بسته های امنیتی، کاربران اندروید خام برای دریافت جدیدترین به روزرسانی  گوگل اول صف هستند و نیازی نیست منتظر سازنده ی گوشی خود باشند تا بسته ی به روزرسانی را با سیستم عامل پیچیده و تجملی نصب شده روی گوشی مطابقت دهد.
فضای ذخیره سازی بیشتر و عملکرد بهتر
اندرویدهای سفارشی پر است از بیخودافزارهایی (Bloatware) که به طور پیش فرض نصب شده اند و نیازی به آن ها ندارید و البته نمی توانید آن ها را حذف کنید. این بیخودافزارها علاوه بر کند کردن سیستم عامل و اشغال فضای ذخیره سازی دستگاه، مصرف باتری آن را افزایش می دهند. در مقابل، گوشی هایی با اندروید خالص هیچ بیخودافزار یا اپلیکیشن متفرقه ای ندارند؛ درنتیجه فضای ذخیره ی بیشتری در دسترس است و مشکلی برای عملکرد گوشی پیش نخواهد آمد.
حذف اپلیکیشن هایی با قابلیت یکسان
سازندگان موبایل علاقه ی زیادی به دست کاری نسخه ی اندروید خام و ایجاد تغییراتی متناسب با سلیقه ی خود دارند تا به نوعی از گوشی های مبتنی بر اندروید دیگر متمایز شوند.
این تغییرات تا جایی که رابط کاربری و تجربه ی کاربری را بهبود می بخشد، خوب است؛ اما جایی هم دردسرساز می شود. مثلا گوگل به طور پیش فرض مرورگر کروم را در نسخه ی اندروید عرضه می کند؛ اما برخی سازندگان موبایل دوست دارند مرورگر سفارشی خودشان را به موبایل اضافه کنند. در این حالت گوشی دو مرورگر متفاوت دارد که هر دو کار یکسانی انجام می دهند. در اندروید خالص دیگر خبری از این اپلیکیشن های تکراری نیست.
اندروید خالص چند مزیت دیگر نیز دارد؛ از جمله:
■ سرعت بیشتر قابلیت چندوظیفگی
■ بدون باگ یا با باگ های بسیار کمتر
■ استفاده ی آسان/ رابط کاربری ساده
■ ظاهری تمیزتر و مینیمال و نزدیک ترین تجربه ی سیستم عامل اندروید
معایب اندروید خام
همان طور که بررسی شد، اندروید خام مزایای بسیاری دارد. اما چرا تمام کاربران اندروید از آن استفاده نمی کنند و چرا سازندگان گوشی  مبتنی بر اندروید با یکدیگر برای عرضه ی نسخه ی سفارشی شده ی اندروید رقابت دارند؟
دلیلش این است که اندروید خالص واقعا مثل بستنی وانیلی می تواند طعم کسالت آوری داشته باشد. متن باز بودن اندروید به سازندگان و کاربران موبایل قابلیت هیجان انگیز سفارشی  کردن می دهد؛ و وقتی سازندگان قابلیت طراحی رابط کاربری خودشان را داشته باشند، برای پیشی گرفتن از رقبا، برای کاربر خود اپلیکیشن های کاربردی و رایگان طراحی می کنند که اگر قرار بود این اپلیکیشن ها را روی اندروید خام نصب کنید، بایست بابت آن پول پرداخت می کردید.
اندروید خام بسیاری از اپلیکیشن های کاربردی و رایگان را ندارد
اپلیکیشن های بسیاری مانند ضبط تماس، ضبط صفحه ی نمایش، دو نمایشگره کردن صفحه، کنترل ژست های حرکتی، قفل کردن فولدر، اطلاعات کامل در مورد مصرف باتری، تم و مواردی دیگر را سازنده ی گوشی در قالب مجموعه نرم افزار سفارشی به طور رایگان به گوشی اضافه می کند. نبود دسترسی رایگان کاربر به این اپلیکیشن های کاربردی عاملی است که افراد بسیاری را از تجربه ی اندروید خام منصرف می کند.
بهترین گوشی های موبایل برای اجرای اندروید خالص:
. 1Google Pixel 5
. 2Google Pixel 4a and 4a 5G
. 3Google Pixel 4 series
. 4Nokia 8.3
. 5Motorola Moto G Pro
. 6Nokia 5.3
. 7Motorola One Action
. 8Nokia 2.4
نتیجه گیری
گوشی های اندروید خام وقتی پای امنیت، عملکرد و فضای ذخیره سازی در میان است، حرف اول را می زنند. اما کاربران زیادی استفاده از رابط کاربری سفارشی  را به خاطر دسترسی رایگان به اپلیکیشن های کاربردی و شکل ظاهری پیچیده تر و پرجزئیات آن، ترجیح می دهند.
منبع: زومیت.
بنظر من اینکه اندروید خام نسبت به بیشتری به اندروید‌های سفارشی سازی شده مزایای بیشتری دارد یا نه را نمی توان به صورت قطعی بیان کرد. لازم به ذکر است که اندروید خام بهتر یا بدتر از رابط کاربری محصولات سامسونگ و یا ال جی نیست و انتخاب میان آن ها به سلیقه کاربر بستگی داره.