مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: چگونه در ازدواج تصمیم احساسی نگیریم؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
دختران و پسران چگونه مي توانند براي ازدواج از تصميم هاي احساسي دوري كنند؟
براي اين كه دختران و پسران در زمان ازدواج، كمتر دچار احساسات شوند مي‏بايست نكات ذيل را رعايت كنند:
   
1-مشورت:
 براي هر انساني لازم است كه يك «راهنماي دانا» برگزيند و در همه امور مهم زندگي‏اش، با او مشورت كند هر چند كه براي يافتن چنين راهنمايي، لازم باشد زحمت‏هايي را تحمل كند، زيرا راهنما در زندگي انسان، تأثير به‏سزايي دارد. تكيه به رأي خود و مشورت نكردن، براي نوجوانان خطرناك است. خصوصا در مسأله «انتخاب همسر» و ممكن است پشيماني‏هاي غيرقابل جبراني به بار آورد. خداوند در توصيف مؤمنان مي‏فرمايد: «آنان اهل مشورتند»، (شوري، آيه 38) و چه امري مهمتر از انتخاب همسر؟! پس در همه مراحل ازدواج و تشكيل زندگي مشترك، بايد با اين «راهنماي دانا» مشورت كرد و مسائل را «گام به گام» با او درميان گذارد.
   
 2-تحقيق:
دخترو پسر بايد تحقيق كنند و راه‏هاي تحقيق و چگونگي پيمودن آنها را مطالعه و بررسي كنند. ميزان تحقيق براي همه يكسان نيست زيرا فرد مورد تحقيق هر چه آشناتر باشد، تحقيق كمتري مي‏طلبد و هر چه ناآشناتر باشد، بيشتر. كساني كه بخواهند با خويشان و آشنايان خود ازدواج كنند، كارشان آسان‏تر است و شايد لازم نباشد كه همه مسائلي را كه درباره تحقيق بيان مي‏شود رعايت كنند، هر چند كه آنان نيز از تحقيق و مشورت و بررسي همه جوانب، بي‏نياز نيستند. در هر حال بايد شناخت كافي و همه‏جانبه حاصل شود.
 
3-گفتگو:
لازم و ضروري است كه دختر و پسر «مذاكره مستقيم» داشته باشند و در فضاي آرام و بدون خوف و فشار از طرف ديگران، مسائل و نظرات خود را بررسي كنند. اين گفتگو بايد خونسردانه و با آمادگي قبلي باشد و بين تصميم گفتگو وانجام آن فاصله باشد تا بتوانند خود را آماده كرده و آنچه را مي‏خواهند مطرح كنند يادداشت نمايند. يكي از فايده‏هاي مهم اين گفتگوها اين است كه: از سخنان شخص و صحبت با او، مي‏توان مقدار زيادي به مكنونات دروني‏اش پي برد و از احوال و صفاتش آگاه شد. اين يكي از اصول روان‏شناسي است كه امام علي(ع) اين‏گونه بيان مي‏فرمايد: «انسان هر چه را در دل و درونش پنهان كند، از لغزش‏هاي زبان و حالت‏هاي چهره‏اش آشكار مي‏شود»، (نهج‏البلاغه، صبحي صالح، حكمت 26).
   
4-ديدن درمرحله آخر:
اين گونه افراد قبل از تصميم نهايي جهت ازدواج، سعي كنند همديگر را نبينند اگر چه عقل سليم حكم مي‏كند كه دو همسري كه بايد يك عمر با هم زندگي كنند لازم است علاوه بر هماهنگي‏ها و مسائلي كه تاكنون بيان شد، چهره ظاهري همديگر را بپسندند و اين پسنديدن مستلزم ديدن يكديگر است. اما تحقيقات نشان داده بيشتر ازدواج‏هاي احساسي به خاطر اين بوده است كه دختران و پسران با ديدن خواستگار خود احساسي عمل كرده‏اند. بهتر است فاكتور ديدن در خصوص اين گونه افراد كه بيشتر حالت احساسي دارند آخرين مرحله باشد.
5- توکل بر خدا:
 اين كه بر خدا توكل كنيد و از او طلب خير و هدايت بخواهيد و از او كسب تكليف كنيد.