مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: آیا عقد مجازی و اینترنتی داریم؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
با سلام 
من 22 سالمه از پارسال با يه دختري در چت آشنا شدم عاشقانه همديگر رو دوست داريم مشکل اينه که هم شهري نيستيم و فاصلمون از هم زياده ميخواستم ببينم مي تونيم در چت ازدواج موقت کنيم چون شهرامون يکي نيست نمي تونيم باهم نزديکي کنيم فقط مي خواستم حرفايي که مي زنيم يا عکسايي که از هم ميبينيم جنبه شرعي پيدا کنه در ضمن دختر هم اهل نماز و راضي به ازدواج موقته
سوالم اينهکه:
1. ميشه در چت و از راه دور ازدواج موقت کنيم؟
2.آيا مهريه رو بايد حتما پرداخت کنم حتي اگه دختر ازم نخواد که مهريه تعيين شده رو بپردازم؟
3.اگر مهریه باید پرداخت شود آیا مثلا کارت اینترنت می تواند مهریه باشد؟
4.آيا حتما بايد اين ازدواج موقت به صورت کتبي جايي ثبت بشه؟
با سلام و عرض ادب و احترام 
ارتباط زن و مرد نامحرم به صورت های مختلف ، غیر از تماس بدنی ، اگر مفسده‏اى نداشته باشد و از روى شهوت صورت نگيرد، اشكالى ندارد (1)
بنابراین گفتگو از طریق اینترنت و به اصطلاح چت کردن اگر به قصد شهوت نباشد و موجب تحریک شهوت نشود اشکالی ندارد و اگر موجب تحریک شهوت و فساد گردد ، یا با انگیزه شهوانی صورت گیرد ، جایز نیست ، چه از راه دور باشد یا نزدیک و چه همدیگر را بشناسند یا نشناسند.
اما ازدواج از راه چت کردن، اگر شرایط صحت عقد را داشته باشد اشکالی ندارد .
شرایط عقد ازدواج موقت
عقد ازدواج موقت یا متعه چند شرط دارد:
1- آن كه به احتياط واجب به عربى صحيح خواند شود . اگر خود زن و مرد بخواهند صيغه عقد موقت را بخوانند، بعد از آن كه مدت و مهر را معين كردند، چنانچه زن بگويد: «زوجتك نفسى فى المدة المعلومة على المهر المعلوم»، بعد بدون فاصله مرد بگويد: «قبلت هكذا»، صحيح است. و اگر خود مرد و زن نتواند صيغه را به عربى صحيح بخوانند، به هر لفظى صيغه را بخوانند صحيح است و لازم نيست وكيل بگيرند، اما بايد لفظى بگويند كه معناى «زوجت» و «قبلت» را بفهماند.(1)
2 – باید مقدار مهریه مشخص باشد .
3 – باید مدت نیز مشخص باشد .
3 - دخترى كه به حد بلوغ رسيده و رشيده است، يعنى مصلحت خود را تشخيص مى‏دهد اگر بخواهد شوهر كند چنان چه باكره باشد بنابر احتیاط واجب بايد از پدر يا جد پدرى خود اجازه بگیرد.(2) اما در صورتي كه باكره نباشد ، شرط نيست.
بنابراین اگر بخواهید از راه اینترنت و چت کردن با او ازدواج کنید، باید رضایت پدر یا جد او را به دست آورید و مقدار مهریه گرچه کم باشد معین باشد ؛ البته اگر بعدا دختر آن مهریه را بخشید مشکلی ایجاد نمی کند، و کارت اعتباری اگر ارزش مالی دارد، می تواند مهریه قرار گیرد و اگر این عقد به صورت شفاهی باشد، کافی است و لازم نیست کتبی ویا محضری باشد . محضری و کتبی فقط به خاطر مراحل قانونی کار است و از نظر شرعی همان صیغه به همراه شرایط کفایت می کند.
پى نوشت‏ها:
1 - امام خمينى، توضيح المسائل، مسئله 2370.
2 - براى آگاهى بيشتر ر. ك به: توضيح المسائل مراجع، ج 2، ص 387، مسأله 2376؛ استفتاءآت جديد، آيت الله تبريزى، ص 33، سؤال 1481؛ استفتائات آيت الله فاضل لنكرانى، ج 1، 436، س 1546؛ استفتائات، آيت الله مكارم، ج 2، ص 318، س 913. وآیت الله خامنه ای ، مسایل مورد ابتلا س50