مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: آیا به همسرم اجازه ازدواج مجدد بدهم؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
با سلام حضور شما وخسته نباشید
من درسال 78 با آقایی ازدواج کردم زندگی خوبی داریم ایشان مهندس سخت افزار هستند و شرکت خصوصی دارند که من هم در همانجا مشغول به کار هستم وهمچنین سال آخر دانشگاه آزاد در رشته حقوق هستم سوالی که داشتم در مورد ازدواج مجدد،که در قرآن هم آمده که مرد می تواند تا چهار زن بگیرد شرایط آن هم اینه که مرد باید عدالت را بین زنان رعایت کند که این شرط را همسرم میگوید رعایت میکنم البته به هیچ عنوان من موافق نیستم وگفته ام که با ازدواجتان بلافاصله من طلاق میگیرم ایشان هم قبول کردند که طلاقم را بدهند و به گفته خودشان خیلی هم به من علاقه دارند و به هیچ وجه حاضر نیستند که از من جدا شوندو البته ایشان نماز و روزه و سایر واجبات دینی خود را به جای میآورندو فقط به این دلیل که خدا در قرآن اجازه داده که میتوانند زن دوم و...بگیرندمیخواهد این کار را بکند و خیلی باهم بحث می کنیم ولی به جایی نمرسد و البته این را هم بگویم خیلی وابسته به ایشان هستم و نمی خواهم ازش جدا بشم به من گفته اگر حدیثی از پیغمبر و یا امامان دیگر بیاوری که شرایط ازدواج را محدود به افراد خاصی کرده قبول میکنم به جز شرایطی که در قرآن امده لطفا حدیثی با متن عربی و فارسی برایم معرفی کنید نمی خواهم زندگیم از هم بپاشه لطفا کمکم کنید.
با تشکر
با سلام و ادب
روایات وارد شده در مورد ازدواج موقت (متعه) که برای افرادی منع شده، بسیار است. با توجه به اینکه این روایات در موارد اصل ازدواج می‌باشد و مفهوم آنها کلی است و علت منع از ازدواج، در مورد ازدواج مجدد است، پس شامل هر دو مورد (ازدواج دائم و موقت) می‌شود. چند روایت را ذکر می‌کنیم.
1ـ عن علی بن یقطین قال سألت أبا الحسن(ع) عن المتعة، فقال: ما أنتَ وذاک قد أغناک الله عنها، فقلتُ: إنّما أردتُ أنْ أعلمها(1)؛ علی بن یقطین می‌گوید: از امام کاظم(ع) درباره ازدواج متعه پرسیدم، در حالی که همسر داشتم، حضرت در پاسخ فرمود: تو را به این کار چه کار؟! در حالی که همسر داری! به واسطه همسرت، تو را از ازدواج مجدد بی‌نیاز کرده است. علی بن یقطین در جواب گفت: فقط خواستم این مسئله را بپرسم، نه اینکه آن را انجام دهم.
حدیث دوم:‌عن المفضل قال سمعتُ ابا عبدالله(ع) یقول فی المتعة: دعوها أَمَا یستحی أحدکم أنْ یری فی موضع العورة فیحمل ذلک على صالحی اخوانه وأصحابه(2)؛ مفضل (راوی) می‌گوید: از امام صادق شنیدم که فرمود: متعه را در حالی که زن سالمی دارید، ترک کنید! آیا شرم و حیا نمی‌کنید در اینکه به این گونه کارها مشهور شوید و آبروی برادران خودتان را ببرید و درباره شما بگویند که این شخص دنبال شهوت و این کارها است؟!
حدیث سوم: عن محمد بن الحسن بن شمعون قال: کتب ابوالحسن(ع) إلى بعض موالیه: لا تلحّوا على المتعة إنّما علیکم إقامة السنّة فلا تشتغلوا بها عن فرشکم وحرائرکم فیکفرن ویتبرّین ویدعین على الآمر بذلک ویلعنونا(1)؛ محمد بن حسن شمعون (راوی حدیث) می‌گوید: امام کاظم(ع) در نامه‌ای برای وکلا و نماینده‌های خود در شهرها نوشت: بر ازدواج متعه اصرار وهمّت نکنید و از آن پرهیز نمایید، چون ازدواج مجدد شما را از زن اصلی‌تان و از زندگی طبیعی و معمولی باز می‌دارد. دیگر اینکه زن‌های شما به واسطه این کار نسبت به خدا کافر می‌شوند و نسبت به ما (امامان معصوم) نیز بیزاری می‌جویند و ما را لعنت و نفرین می‌کنند(3).
همان طور که از روایات پیدا است، گرچه اینها در مورد ازدواج موقت (متعه) است،‌ ولی از مضمون آنها استفاده می‌شود اگر ازدواج مجدد باعث از هم‌پاشیدن نظام خانواده گردد و یا باعث بدبینی بشود، باید از آن پرهیز کرد، مخصوصاً که رعایت عدالت (شرط قرآن برای چند همسری) بسیار مشکل است.
1ـ وسائل الشیعه، ج 14، ص 450، باب 5، حدیث 1.
1ـ همان، حدیث 3.
1ـ همان، ص 450، ح 4.