مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: چرا از مهر استفاده می کنیم؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
با توجه به این که هنگام سجده باید هفت قسمت بدن با زمین تماس پیدا کند،‌ در حالی که ما فقط پیشانی را روی خاک و مهر قرار می‌دهیم صحیح است؟ چرا اصلاً هنگام نماز از مهر استفاده می‌کنیم و سنی‌ها از مهر استفاده نمی‌کنند؟
با سلام و عرض ادب و احترام 
در احکام شرعی تابع دستوری هستیم که از شارع مقدس رسیده، در سجده نماز دستور این است که بر زمین و چیزی‌های غیر خوراکی (که از زمین می‌روید، مانند چوب و برگ درخت) پیشانی گذاشت و بقیه اعضای سجده باید بر زمین گذاشته شود، ولی آن چه در باره پیشانی شرط است، در بقیه اعضا شرط نیست، یعنی دست‌ها و سر زانوها و سر انگشتان پا را بر فرش هم می‌شود گذاشت. امام باقر(ع) فرمود: «سجده نکن مگر بر زمین و چیزی غیر خوراکی که از زمین می‌روید»(1).
بنابر این چون در روایاتی که از طرف امامان معصوم(ع) در مورد سجده رسیده،‌فقط در پیشانی شرط شده است که در حال سجده بر خاک گذاشته شود، فقط پیشانی را بر مهر می‌گذاریم و بقیه اعضای سجده لازم نیست روی مهر و خاک گذاشته شود.
علت اختلاف فقهی ما با برادران اهل سنت در سجده و وضو و سایر مسایل فقهی مورد اختلاف از همین جا ناشی می‌شود که ما پیرو اهل بیت(ع) و امامان معصوم(ع) هستیم و مطابق با دستورهای فقهی آنان عمل می‌کنیم، ولی آنها پیرو اهل بیت پیامبر(ص) نیستند و مطابق با نظریات صاحب نظران فقهی خود رفتار می‌کنند
پی‌نوشت‌ها:
1ـ وسائل الشیعه، ج 5، ص 143.