مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: چرا فرزندان مسلمان اجبارا مسلمان هستند
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
چرا پذیرفتن دین اسلام برای مسلمان‌زاده اجباری است؟
با سلام و عرض ادب
از نظر فقهى بچه‏ هاى پدر و مادر مسلمان به تبعيت از والدين‏شان مسلمان هستند و از نظر حقوقى مسلمان محسوب مى‏ شوند و از مزاياى اجتماعى در جامعه به عنوان يك مسلمان (در صورت تفاوت داشتن) برخوردار هستند.
اين مسئله غير از اعتقاد به اسلام است. اعتقاد به اسلام، نمى‏ تواند سنتى و تقليدى و اجباري باشد؛ بنابراين وقتى انسان ها به مرحله رشد عقلى و تكليف رسيدند، پذيرش اسلام‏شان بايد به سبب دليل باشد، نه از روى تبعيت و تقليد . از اين رو است كه مراجع معظم تقليد در اول توضيح ‏المسائل مى‏ نويسند: تقليد در اصول دين جايز نيست.
بنابراين فرزندان مسلمانان، دين را خود انتخاب مى ‏كنند. دين و ايمان به دليل آن كه يك اعتقاد قلبى و درونى است ممكن نيست تحميلى باشد.
از اين رو قرآن مى ‏فرمايد: «لا اكراه فى الدين؛ در قبول دين اكراه و اجباري نيست».(1)
از نظر جهان بينى اسلامى همه انسان‏ها از آزادى، اختيار و قدرت بر تصميم‏ گيرى برخوردارند و خودشان سرنوشت خويش را رقم مى‏ زنند.
اسلام از راه‏ هاى گوناگون مى‏ كوشد انديشه بشريت را از اسارت باطل برهاند و آدمى با ديد باز و وسعت نظر بينديشد و داورى كند و دين و آيين حق را برگزيند. اين سخن قرآن است كه مى‏ گويد:
«به آن بندگانى مژده باد كه همه سخنان را مى‏ شنوند و بهترين را برمى‏ گزينند».(2)
«و چون به ايشان گفته شود كه از آن چه از سوى خدا فرود آمده است، پيروى كنيد، گويند: نه، ما به همان راهى مى‏ رويم كه پدران ما مى‏ رفتند. حتى اگر پدرانشان بى‏ خرد و گمراه بوده ‏اند!». (3)
نيز اسلام مى‏ گويد: اعتقادات و پذيرش دين نمى ‏تواند تحميلى باشد (لا اكراه فى الدين) سپس مى‏ افزايد: راه راست، انديشه راستين و آيين درست و نجات بخش، از انديشه دروغين و آيين باطل واضح و روشن است (قد تبين الرشد من النهى) (4)
آرى آدمى با دقت و خردورزى مى‏ تواند راه و آيين حق (كه آيين اسلام است) را باور كند و آن را برگزيند.
اما موضوع ارتداد كه شايد بخشي از سوال ناظر به آن باشد ، در پاسخ بعدي اشاره مي شود.
پى ‏نوشت‏ها:
1 - بقره (2) آيه 256.
2 - زمر (29) آيه 18.
3 - بقره (2) آيه 170.
4 - بقره (2) آيه 256.