مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: آیات ختنه در قران
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
با توجه به 5 آيه زير ختنه کردن چه حکمي دارد ؟ سوره نساء (‌4) آيه ‌119 و لاضلنهم و لامنينهم و لامرنهم فليبتكن ءاذان الانعـم و لامرنهم فليغيرن خلق الله و من يتخذ الشيطـن وليا من دون الله فقد خسر خسرانا مبينا ‌119 سوره انفطار (‌82) آيه ‌7 الذي خلقك فسوئك فعدلك ‌7 سوره اعلي (‌87) آيه ‌2 الذي خلق فسوي ‌2 سوره تين (‌95) آيه ‌4 لقد خلقنا الانسـن في احسن تقويم ‌4 سوره اعراف (‌7) آيه ‌28 و اذا فعلوا فـحشة قالوا وجدنا عليها ءاباءنا و الله امرنا بها قل ان الله لا يامر بالفحشاء ا تقولون علي الله ما لا تعلمون ‌28
با سلام و آرزوي قبولي طاعات و عبادات شما ؛ و تشكر به خاطر ارتباطتان
ختنه  با آيات ذکر شده منافاتي ندارد .به اين نكته در روايات اشاره شده است :
عن جعفر بن محمد عن ابيه عن آبائه عن علي(ع) قال قال رسول اللّه(ص)  انّ اللّه عزّ و جلّ بعث خليله بالحنيفية و أمره بأخذ الشارب و قصّ الاظفار و نتف الابط و حلق العانة و الختان ;(1)
علي(ع) از پيامبر(ص) نقل مي فرمايد كه خداوند  حضرت ابراهيم(ع) را به روش پسنديده مبعوث كرد و به كوتاه كردن سبيل و ناخن و ازاله موهاي زير بغل و تراشيدن موهاي بالاي عورت و ختنه كردن سفارش كرد. هنگامي كه شخصي از امام صادق(ع) پرسيد: آيا جائز است كه به كارهاي خدايي و در خلقت او دست ببريم , حضرت فرمود: نه . او گفت : پس چرا ختنه مي كنيد و پوستي را كه خدا خلق كرده , جدا مي كنيد؟ آيا خدا اين پوست را اضافه و بر اساس غير حكمت آفريده است ؟
امام  فرمود: خلقت آن پوست بر اساس حكمتي است و ازاله آن بر اساس حكمتي بالاتر است . همان طوري كه وقتي بچه به دنيا مي آيد, ناف او به مادرش وصل است , اين هم مخلوق خدا است و خدا اين طور قرار داده , ولي براي نجات فرزند و مادر, خداوند حكيم دستور داده آن را قطع كنيم . همين طور ناخن هاي انسان را خدا خلق كرده و بلند شدن آن ها بر اساس قانون خدااست . خدا مي توانست از اول ناخن ها را طوري بيافريند كه هميشه به اندازه خاصي باشد, ولي با اين حال چون بزرگ مي شود, به ما دستور داده كه آن ها را كوتاه كنيم . موهاي بدن نيز همين طور,يا در مورد گاوهاي نر اگر آن ها را اخته كنيم , براي انسان نافع تر خواهد بود. اين گونه دخالت ها در خلقت , منافاتي با حكمت الهي وآيات فوق ندارد و بر اساس مصلحتي بالاتر صورت مي گيرد.(2)
فوائد ختنه در روايات :
علي (ع) اختنوا اولادكم بوم السابع فانّه أطهر و أسرع نباتاً للحم و أروح للقلب ;(3) فرزندان خود را در روز هفتم تولدشان ختنه كنيد, زيرا باعث پاكيزگى بيشتر و باعث سرعت در رويش گوشت بر بدن و موجب شادمانى قلب مى شود .
ختنه كردن باعث نضارت و خوش رنگي صورت و باعث لذت بيشتر در جماع مي شود.(4)
ختنه كردن در مردان باعث پاكيزگي و پاكي آلت تناسلي مي شود, چون وجود پوسته رويي باعث جمع شدن كثافات و ماندن بول در زير پوست شده و باعث بيماري و بوي بد مي شود.(5)
فوائد بهداشتي و پزشكي ختنه
1- آمار نشان مي دهد در بين مسلمانان و يهوديان كه ختنه مي كنند, حتي يك مورد سرطان آلت ديده نشده است . از نظر پزشكي امروزه ختنه به عنوان نوعي واكسن و پيشگيري از سرطان محسوب مي شود, ولي در جاهايي كه ختنه نمي كنند, مانند آمريكا تلفات ناشي از سرطان ها مربوط به سرطان اندام هاي تناسلي است .
2- سرطان گردن رحم (محل تماس آلت با رحم (مهبل ) در كساني كه شوهرانشان مختون نبوده اند, هنگام نزديكي مخصوصاً در زماني كه زن به خاطر زايمان يا قاعدگي دچار التهاب ديواره ءمهبل بوده اند, بيشتر اتفاق افتاده است .
3 -سرطان پروستات نزد آنان كه ختنه مي كنند, كمتر است .
4- پيلونفريت و آلودگي هاي چركي مجاري ادراري از مثانه و محالب و كليه , در ختنه شدگان كمتر است , چون قطع پوست سبب مي شود دفع ترشحات به آساني صورت گيرد, ولي اگر ختنه نشده باشد, چون آلت تناسلي در حالت نعوظ و سفت شدن در فشار آن پوسته قرار مي گيرد و سطح داخلي پوسته رشته هاي عصبي فراواني فرا گرفته و  آن را فوق العاده حساس ساخته و در آن قسمت كه به تنه آلت مي چسبد, غدد مترشّعه فراواني موجود است كه ترشحات شيري رنگ و غليظ را بر روي حشفه پخش مي كند و همين ترشحات است كه توانسته اند واكنش هاي سرطاني ايجاد نمايد.
در اغلب موارد اين پوست بر حشفه و آلت فشار وارد مي آورد و از خارج شدن ادرار به طور كامل جلوگيري نموده , باعث حبس بول مي شود و قطره قطره بول خارج مي گردد و سبب التهاب وتورّم شده , تجمع تشرحات غددي و التهاب و گرد و غبار و... با توجه به تاريكي و رطوبت آن جا محل بسيار مناسبي براي ايجاد عفونت مي شود و به تدريج عفونت را به داخل مجاري ادرار وكليه ها مي رساند.
5- در حالت نعوظ پوست روي حشفه باعث مزاحمت و درد و سوزش مي شود.
6- آميزش براي ختنه شدگان لذّت بخش تر است و براي زن نيز لذّت بخش تر است .
7 وجود شبكه عصبي و التهاب و خارش در ختنه نشدگان سبب مي شود كه همواره دستشان را براي خاراندن به آن جا بمالند و باعث آلودگي شود.(6)
 از نظر بهداشتي نيز ختنه كردن به صلاح انسان است . اين دستور بهداشتي از پيامبران الهي بر توجه آنان به زندگاني همراه با سلامت انسان ها دلالت مي كند. از اين رو در بين مسلمانان ويهوديان برخي از مسيحيان از جمله مقررّات مذهبي محسوب مي شود . از قديم , گذشته از تداول در نزد مسلمانان , بين يهود نيز واجب بود  حتي قبل از آن بين مصريان و اقوام قديم جنوب آفريقا رواج داشته ، يهود غالباً پسران خود را در هشت روزگي ختنه مي كردند. به موجب روايات ما رسم ختنه از قديم بين اعراب وجود داشته , شيعيان و شافعي ختنه كردن را واجب شمرده و مالك آن راسنّت شمرده و نزد عامه مسلمانان مهم ترين نشانه مسلماني شناخته مي شود.(7)
امام خميني (ره ) در تحرير الوسيله فرمود:
الختان واجب لنفسه و شرط صحة طوافه فى حج أو عمرة واجبين أومند و بين و ليس شرطاً فى صحّة الصلاه على الاءقوى فضلاً عن ساير العبادات ;(8)
ختنه واجب است و شرط صحت طواف در حج يا در عمره واجب يا مستحب مى باشد, ولى شرط صحت نماز ساير و ديگر عبادات نيست.
1.وسائل الشيعه , ج 15 ص 163 باب 52از ابواب احكام اولاد.
2.همان ص 162.
3.كنز العمال , ج 16 ص 436.
4.همان , ص 435 .
5.وسائل الشيعه , ج 15 باب 52از ابواب احكام اولاد, ص 161.
6.دكتر سيد رضا پاك نژاد, اولين دانشگاه و آخرين پيامبر, ج 16 ص 149به بعد, با تلخيص.
7.دائرة المعارف بزرگ فارسي , ج 1 ص 884.
8.تحرير الوسيله , ج 2 ص 310.