مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: موسیقی که غذای روح است چرا حرام شده؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
عباس: سلام حاجی.

خواستم بپرسم چرا موسیقی حرامه ؟تو قرآن اومده؟ مگه باعث شادی نیست؟برای موسیقی فایده های زیادی ذکر کردند ولی اسلام اون رو حروم میدون.بالاخره تکلیف ما چیه؟
سلام و عرض ادب
ممنونم از حضورتون در سایتم و مطرح کردن سوال خوبتون.
در ابتدا عرض کنم که بحث ما در مورد موسیقی هایی هست که در شرع حرام می باشد.
در مورد حكم موسیقی از نظر مراجع سه قسم می شوند:
دسته اول:همه مراجع موسیقی كه مطرب( متناسب با مجالس گناه وفساد ) باشد حرام است
دسته دوم: موسقی كه مطرب (متناسب با مجالس گناه) نباشد بنابر نظر اقای بهجت به احتیاط واجب وبنا بر اقای صافی وگلپایگانی فتوی بر حرمت دارند
قسم سوم(مختص اقای وحید):اگرموسیقی از الات لهوی اجرا شود مطلقا حرام است واگر از الات غیر لهو باشد به صورت لهوی اجرا شود حرام ا ست وبه صورت غیر لهوی احتاط واجب بر حرمت دارند.
اما علت حرمت:
در ابتدا خدمت شما دوست عزیز عرض کنم تحریم غنا در قرآن به عنوان "لهوالحدیث" و "قول الزور" آمده است. در تفسیر آیة " و مِن الناس مَن یشتری لهو الحدیث لیضلّ عن سبیل الله؛[لقمان (31) آیة 6] بعضی از مردم گفتارهای بیهوده را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ خرند تا مردم را گمراه كنند" و آیة " واجْتنبوا قول الزور؛[حج (22) آیة 30] از گفتارهای بیهوده دوری كنید" یكی از مصادیق "گفتار لهو" و "گفتار نابجا" غنا است.
اما میدونید دوستان مسلما افرادی که اهل گوش کردن به موسیقی های حرام هستند ایمان حیا و عفت از دل اینها خارج می شود. تجربه نشان داده  كه بسیاری از افراد تحت تاثیر آهنگ‏های غنا راه تقوا و پرهیزكاری را رها كرده و به شهوات و فساد روی می‏ آورند
امام جعفر صادق (ع)فرموده اند : کسی که چهل روز در خانه اش صوت موسیقی و آواز خوانی پخش شود و مردمان بر او وارد شوند .شیطان تمام اعضای خود را به بدن او مسح می نماید پس غیرت به کلی از آن مرد بر طرف گردد تا به حدی که اگر با زنش در مقابل خودش فعل قبیحی کنند او بدش نمی آید و صفت غیرت و حیاء به کلی از آن مرد برطرف شود.(و مسلما دختران و زن خانه هم بی حیا می شود) وسائل الشیعه کتاب تجارت باب 128 ، فروع کافی جلد 6 صفحه 432 .
برای نمونه در غرب دیده میشود در مراسم های رقص مردان زنان خود را در دامن دیگری می بینند و خوشحال هم می شوند و... و امروزه هم در شهر میبینیم که آقا به اندازه سه تا فیل هیکل داره و زن خود را به بدترین وضع ارایش کرده و در خیابان همه نگاه می کنند و عین خیالش هم نیست.چرا ؟ بله ماهواره و موسیقی غیرتش را از بین برده.
خیلی ها گلایه می کنند که حاج آقا هر چی دعا می کنیم مستجاب نمی شود که جوابشون رو امام صادق(ع) دادند که «بیت الغناء لا تومن فیه الفجیعه و لا تجاب فیه الدعوة و لا یدخله الملک»( وسایل الشیعه، ج 17، ص 303.) یعنی «خانه ‏ای که در آن غنا خوانده می‏شود، از بلای ناگهانی ایمن نیست و دعا در آن مستجاب نمی‏شود و فرشتگان داخل آن نمی‏گردند».
در خانه ای که آلات موسیقی باشد فرشته داخل نمی شود.خوب با این اوضاع چطور توقع برآورده شدن دعا رو داریم.
بعضی ها از فقر و رفتن رزق روزی خود گلایه می کنند.امام صادق (ع) فرمودند: الغناء یورث النفاق و یعقّب الفقر. غناء و خوانندگی حرام، نفاق را به ارث می گذارد و فقر و كاهش روزی را به ارمغان می آورد.
امیر المؤمنین (ع) هم در كلامی فرمودند: كثرة الاستماع إلی الغناء یورث الفقر ... ، زیاد گوش دادن به غناء و موسیقی حرام، باعث بروز فقر و تهی دستی می شود.
بعضی ها می گند اشک چشم و حال عبادت نداریم.در وصیت پیامبر اكرم (ص) به امیرالمؤمنین (ع) آمده كه: ای علی سه چیز قساوت قلب می آورد. اول گوش دادن به لهویات كه از جمله ی آن غناء و موسیقی حرام است. دوم: به شكار رفتن- سوم در خانه پادشاهان و سلاطین رفت و آمد كردن.
و متاسفانه امروزه که موسیقی در مجالس ها و صدا و سیمای ما وارد شده از علائم آخرالزمان است.عالم جلیل القدر و محدث عظیم الشأن، شیخ حرّ عاملی در كتاب ارزشمند وسایل الشیعه این حدیث را از پیامبر اكرم (ص) نقل فرمودند كه آن حضرت فرمودند: إنّ من أشراط الساعة اضاعة الصلوات و اتباع الشهوات و المیل إلی الأهواء فعندها أقوا یتعلمون القرآن لغیرالله، و یتخذونه مزامیر، و یتغنّون بالقرآن و یستحسنون الكوبة و المعازف. از جمله نشانه های ظهور حضرت ولی عصر (عج) یا نزدیكی قیامت یكی ضایع كردن نمازهاست دوم پیروی از شهوات سوم میل به هوا و هوسها چهارم در آن زمان گروههایی قرآن را برای غیر خدا یاد می گیرند و آن را آلت خوانندگی خود می سازند، پنجم قرآن را به غناء و موسیقی می خوانند و ششم ساز و طبل و آلات موسیقی را نیكو و پسندیده شمارند.
حرف چرتی که امروزه زیاد گفته می شود این است که موسیقی غذای روح است و این مزخرفترین حرفی است که من می شنوم.چون برعکس است و موسیقی زهر و سم روح است.
در ایالتِ «لتیل راك» آمریكا، جوانی كه پیانو یاد می‏گرفت، نغمات موسیقی چنان در روح آن جوان هیجان ایجاد كرد كه بدون دلیل از جای برخاست و با 19 ضربه چاقو، معلم خود را از پای درآورد.
«باخ»، موسیقی‏دانِ اطریشی، به اختلال حواس و كوری گرفتار شد.
 «فردریك هندل»، موسیقی‏دان آلمانی و «ماریا آلنا» خواننده ایتالیایی و «موریس راول» نوازنده فرانسوی، هر سه به نابینایی مبتلا شدند.
 «موزارت» و «شوین» (دو موسیقی‏دان مشهور) به ضعف قوا و سل دچار گردیدند.
 «مشوبرت»، «واكتر»، «دوكونیسی» و «مندلسن» به اختلالاتِ عصبی، پریشان فكری و كشمكش‏های روحی مبتلا گردیدند.
دکتر ولف آدلر (پروفسور دانشگاه کلمبیا) می گوید: موسیقی علاوه بر اینکه سلسله اعصاب ما را در اثر جلب دقت خارج از طبیعی آن، سخت خسته می کند. عمل ارتعاش صوتی که در موسیقی انجام می شود تولید تعرض خارج از حد طبیعی در جِلد (پوست) می نماید که بسیار زیانمند است.(بهشت جوانان، ص 356. تأثیر موسیقی بر روان و اعصاب ص 133 و مانند آن مناظره ی دکتر وپیر ص 452.)
دکتر آرنولد فریدمانی (پزشک بیمارستان نیویورک و رئیس کلنیک سردرد) با کمک دستگاه هایی الکترونی تعیین امواج مغز و تجربیاتی که طی مراجعه ی هزاران بیمار بدست آورده ثابت کرده است یکی از عوامل مهم خستگی های روحی و فکری و سردردهای عصبی، گوش دادن به موسیقی رادیو است مخصوصاً برای کسانی که به موسیقی آن دقت و توجه می کنند.(موسیقی از نظر دین  و دانش ص 47.)
دکتر اوریزن اسوت مارون:هیجان بزرگترین عامل سکته های قلبی است هنرمندان اغلب به علت سکته ی قلبی در گذشته اند. از این بیان معلوم می شود هیجانِ حاصله از موسیقی تا چه حد خطرناک است.(موسیقی از نظر دین و دانش ص 52. )
یک نمونه از اثرات موسیقی خروجی هایی مثل شاهین نجفی ملعون مرتد است که دل امام زمان و شیعیان رو جریحه دار کرد و انقدر کثیف و پست شده،به راحتی به مقدسات ما توهین می کند که مسلما از اثرات موسیقی است.
در نتیجه جای شکی نیست که اسلام به درستی دستور حرمت داده است و یقینا جهت منفعت انسان بوده است.
البته بسیاری از نکات ماند که ان شالله مثل قبل در نظرات گفته خواهد شد.