مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: چه موقع باید برای تعمیر پمپ شناور اقدام کنیم؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
توجه به نحوه راه اندازی پمپ شناور و پیشگیری از خرابی آن، هزینه‌های مربوط به تعمیر آن را کاهش می‌دهد اما در هر صورت ممکن است علل مختلفی منجر به خرابی این پمپ شود.

یکی از مزیت‌های پمپ‌های شناور نسبت به دیگر انواع پمپ این است که این نوع پمپ در محفظه کاملا جداگانه قرار گرفته است. همین موضوع پمپ شناور را نسبت به مواردی چون خوردگی و گرد و غبار ایمن می‌کند.

اطلاع داشتن از مشکلات رایجی که برای پمپ‌ها رخ می‌دهد، امر عیب یابی و تعمیر آن‌ها را بسیار ساده‌تر کرده و هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری را نیز کاهش می‌دهد. برخی از رایج‌ترین مشکلات پمپ‌های شناور که نیاز به تعمیر دارد عبارتنداز:

  1. عدم هواگیری و یا هواگیری ناصحیح پمپ

  2. ایجاد حفره هوا در پمپ

  3. غلط بودن جهت دوران پمپ

  4. قرار نگرفتن لوله مکش به طور کامل در سیال

  5. نفوذ هوا به داخل پمپ
عدم هواگیری پمپ و مشکلات ناشی از آن
گاهی اوقات تعمیر پمپ شناور از عدم هواگیری این پمپ‌ها ناشی می‌شود. برای هواگیری این پمپ‌ها معمولا پمپ و لوله مکش را با سیال پر می‌کنند. افراد تاسیساتی برای هواگیری این بخش، به هنگام پر کردن لوله‌ها و پوسته شیر تخلیه هوا را باز می‌کنند. و پس از آنکه سیال به صورت شفاف و فاقد هوا خارج شود، شیر را می‌بنند تا پمپ شروع به کار کند.

ایجاد حفره هوا در پمپ
یکی دیگر از مواردی که نیاز به تعمیر پمپ شناور دارد، ایجاد حفره هوا در آن و شنیدن صدایی شبیه به وجود سنگ ریزه در اتصالات پمپ است. روشی که افراد تاسیساتی از آن برای تشخیص مشکل در این بخش استفاده می‌کنند، این است که ابتدا شیر را به آرامی می‌بنند. در این صورت اگر سر و صداهای ایجاد شده برطرف شد، مشخص می‌شود که مشکل از کاویتاسیون یا همان وجود حفره هوا در پمپ است.

غلط بودن جهت دوران پمپ
یکی دیگر از مواردی که بروز آن ممکن است نیاز به تعمیر پمپ را به همراه داشته باشد، غلط بستن سر سیم‌های الکتروپمپ است. جهت چرخش معمولا با یک فلش بر روی پوسته پمپ نشان داده شده است؛ از همین‌رو هنگام راه اندازی الکتروپمپ توصیه می‌شود که توجه داشته باشید تا جهت دوران آن با فلشی که بر روی پوسته درج شده است مطابقت داشته باشد.

لوله مکش به اندازه کافی درون سیال مورد نظر قرار نداشته باشد
اگر نیاز به تعمیر پمپ شناور پیدا کردید، یکی دیگر از دلایل رایج آن می‌تواند قرار نگرفتن لوله مکش در سیال باشد. این از جمله اختلال‌هایی است که معمولا بدون دردسر و یا هزینه کردن زیاد قابل حل است. تعمیرکار موتورخانه و شوفاژ برای حل این مشکل معمولا سیال درون مخزن را افزایش داده و یا لوله مکش را بیشتر درون سیال فرو می‌برد.

نفوذ هوا به داخل پمپ؛ از دیگر علل خرابی پمپ شناور
در پمپ‌هایی که دارای فشار مکش کمتری هستند، هرگونه اختلال و عیب در آب بندی شفت، منجر به مکش هوا به داخل پمپ می‌شود. زمانی که این اختلال بروز می‌کند، پمپ حین مکش سیال، هوا را مکش می‌کند. این اتفاق در نهایت سبب ورود هوا به سیستم شریانی پمپ شده و عملکرد آن را مختل می‌کند.

نکته‌ای که برای تعمیر پمپ شناور باید به آن توجه داشته باشید این است که احتمال نشت هوا به داخل سیال از سه محل امکان پذیر است. به عنوان مثال از فضای بین شفت و قسمت دوار، فضای بین پوسته و قسمت ثابت و همچنین از بین سطوح ثابت و دوار امکان نشتی هوا وجود دارد که باید به دقت بررسی شود.

تعمیر الکتروپمپ توسط افراد متخصص تعمیر پمپ
پمپ‌های شناور انواع مختلفی دارند. به عنوان مثال پمپ کف کش، پمپ لجن کش و همچنین پمپ‌های شناور چاه عمیق از جمله پمپ‌هایی هستند که در صنایع مختلف و با کاربردهای گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند. در قسمت‌های قبل به برخی از رایج‌ترین دلایل خرابی و تعمیر پمپ شناور اشاره کردیم. با این حال بهتر است در صورت مشاده هرگونه اختلال، از تعمیر پمپ موتورخانه و شوفاژ کمک بگیرید.
تعمیر پمپ آب