مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: مراحل اجرای اتاق سرور
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
رعایت کردن استانداردهای لازم در طراحی اتاق سرور باعث می‌شود تا اجرا و بهره برداری از این اتاق بدون مشکل باشد. عدم توجه به استاندارد‌ها باعث می‌شود تا اتاق سرور بازدهی مناسب را برای استفاده کنندگان نداشته باشد. در ادامه مراحل طراحی یک اتاق سرور را بیان خواهیم کرد.

اولین مرحله: طراحی اتاق سرور
از مواردی که باید در هنگام طراحی اتاق سرور یا دیتا سرور به آن توجه داشته باشید، اتاق سرور است. عموما اجرای یک دیتا سنتر از اتاق سرور شروع می‌شود. این بخش مهم‌ترین و اصلی‌ترین موردی است که باید به آن توجه داشته باشید. عدم توجه به این بخش باعث خواهد شد که در آینده به مشکلات مختلفی رو به رو شویم و هزینه‌‌های چندین و چند برابری برای مناسب سازی این محیط خرج کنید.
اولین موردی که باید در هنگام راه اندازی اتاق سرور به آن بپردازیم، کسب اطلاعات در رابطه با مواردی از قبیل:
  • به چه سرویس‌هایی نیاز داریم؟
  • قرار است چه حجم اطلاعاتی در این سرور‌ها نگهداری شوند؟
  • هدف از راه اندازی اتاق سرور چیست؟
  • این اتاق قرار است به چه بخش‌های دیگری ارائه اطلاعات داشته باشد؟
  • میزان دسترسی کاربران در سرویس‌های این سرویس‌ها به چه صورتی است؟
  • ارتباطات با دنیای وب چگونه است؟
  • و …
پس از آگاه شدن از این موارد می‌توانید لیست محصولات و تجهیزات مورد نیاز خود را به خوبی تهیه کنید. نکته‌ای که باید در هنگام خرید تجهیزات شبکه به آن توجه داشته باشید، کیفیت محصولات است. هیچ وقت نباید به دلیل ارزان بودن یک برند خاص از خرید برند مناسب چشم پوشی کنید.
مرحله دوم: محل مناسبی برای راه اندازی اتاق سرور پیدا کنید

پس از آن که طراحی اولیه شکل گرفت و نیاز سنجی به صورت درست انجام شد، نیاز است که برای اتاق سرور محلی را انتخاب کنیم. وابسته به آن که شما در حال راه اندازی دیتا سنتر هستید یا اتاق سرور وضعیت مکان می‌تواند متفاوت باشد.
از آنجایی که برای پیاده سازی اتاق سرور نیاز است که از استاندارهایی نظیر Tia942 , bicsi پیروی کنیم، باید برای راه‌ اندازی به تمامی این موارد به خوبی فکر کنیم. در صورتی که در یک سازمان محلی برای پیاده سازی تمامی استانداردها وجود نداشت بهترین محل و مناسب‌ترین محلی که می‌تواند استاندارد‌ باشد را انتخاب می‌کنیم. از آنجایی که ساخت اتاق سرور هزینه زیادی را روی دوش سازمان‌ها می‌گذارد، توجه داشتن به محل احداث در زمان پیاده سازی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.
ساخت اتاق سرور
وابسته به آن که نیاز به ساخت اتاق از ابتدا وجود دارد و یا این که اتاق در اختیار ما قرار می‌گیرد، نیاز است که مواردی را در ادامه خود در اتاق پیاده سازی کنیم.
دیوار اتاق سرور
از آنجایی که اتاق سرور از اهمیت بالایی برخوردار است نیاز است تا اصلاحاتی در دیوارهای اتاق پیاده سازی شود. در صورت وجود هر گونه محفظه آن را پر می‌کنیم و پس از آن در کنار دیوار اصلی یک دیوار کاذب پیاده سازی می‌کنیم. وجود دیوار کاذب که در پشت آن پشم شیشه قرار می‌گیرد باعث می‌شود تا اتاق یکی از استانداردهای مطرح شده را پاس کند.
درب اتاق دیتاسنتر
از آنجایی که امنیت این اتاق بسیار اهمیت دارد نیاز است که درب اتاق به انواع سیستم‌های هشدار متصل شود. به همین منظور پیشنهاد می‌شود کنترل درب این اتاق توسط سیستم‌های کنترل تردد پیاده سازی شود.
کف اتاق سرور
اصولا در هیچ بخشی از اتاق سرور نباید محفظه‌ای وجود داشته باشد. در صورت وجود محفظه در کف اتاق سرور نیاز است تا پر شود. برای جلوگیری و همچنین تخلیه شدن الکتریسیته ساکن نیاز است که در کف اتاق از کفپوش اپوکسی استفاده کنیم. پس از آن به طراحی کف اتاق کاذب می‌پردازیم. البته توجه داشته باشید که وجود چاه ارت در این اتاق لازم و ضروری است که نیاز است برای این کار حتما یک چاه ارت پیاده سازی شود.
سقف اتاق دیتا سنتر
نیاز است که سقف اتاق دارای مقاومت بالا باشد و همچنین قابلیت جلوگیری از رطوبت به محیط را داشته باشد.
مرحله سوم: پیاده سازی برق مورد نیاز تاسیسات

پس از آن که مراحل بالا به درستی برای راه اندازی اتاق سرور انجام شد، حال نوبت آن می‌رسد که برق مورد نیاز تاسیسات و تجهیزات مختلف پیاده سازی شود. عدم رعایت استانداردهای لازم در این مرحله باعث خواهد شد که در آینده با مشکلات مختلفی رو به رو شوید. مواردی از قبل:
  1. نصب تابلو برق
  2. کابل کشی صحیح و اصولی
  3. استفاده از سیستم‌های برق اضطراری
  4. پیاده سازی سیستم روشنایی
  5. پیاده سازی سیستم کولینگ
  6. پیاده سازی کابل‌های چاه ارت
از جمله مواردی است که در این مرحله باید به درستی پیاده سازی شوند.
مرحله چهارم: ایمنی دیتا سنتر

وجود ایمنی در این اتاق از هر موردی اهمیت بیشتری دارد به همین منظور نیاز است تا به درستی موارد نام برده شده در ادامه در این اتاق پیاده سازی شوند.
  • سیستم و تجهیزات اطفاء حریق
  • پیاده سازی سیستم کنترل تردد پیشرفته
  • استفاده از دوربین‌های مدار بسته با زاویه مناسب
  • مانیتورینگ 24 ساعته
تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری اتاق سرور
پس از گذشت مراحل راه اندازی اتاق سرور در بالا حال نوبت آن می‌رسد که ملزومات اتاق سرور را پیاده سازی کنید. این ملزمات از قرار زیر هستند.
  • راه اندازی تمام نیازهای نرم افزاری اتاق سرور
  • انجام تمام تنظیمات نرم افزاری سرورها، سوئیچ‌ها و غیره
  • نصب تمام سیستم عامل‌های مورد نیاز
  • راه اندازی سیستم پشتیبان گیری خودکار
  • و …

مرحله آخر: تست نهایی اتاق سرور


پس از آن که تمام موارد نام برده شده در مراحل گذشته، اتاق سرور شما به درستی راه اندازی شده است. در این زمان نیاز است که تک به تک وسایل و تجهیزات نصب شده را تست کنید. از تست سیستم سرمایش محیط گرفته تا تست تجهیزات برقی دیگر.
خدمات پشتیبانی شبکه