مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: چگونه کاربران اینترنت را با حجم به جای سرعت فریب میدهند؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
علیرضا باستانی در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس درباره محاسبه ترافیک اینترنت با تعرفه بین‌الملل توسط برخی اپراتورهای تلفن همراه در پلتفرم‌های داخلی گفت: این موضوع تأسف آور است اما نباید این نکته را فراموش کرد که وزارت ارتباطات قطعا از این تخلف بی اطلاع نبوده است حتی خود مردم هم مدتی است متوجه این قضیه هستند که مقدار اینترنتی که در مدت معینی استفاده می کردند اخیرا در زمان کمتری به پایان می رسد.
وی افزود: اما نکته مهم دیگری که باید به آن توجه شود این است که در بحث اینترنت دو مقوله وجود دارد؛ حجم مصرف و سرعت اینترنت. در کل دنیا آنچه اهمیت دارد سرعت اینترنت است نه حجم مصرف در حالی که در ایران برعکس همه دنیا از سرعت اینترنت غافل شده ایم و تمام تمرکز روی حجم مصرفی است. در دنیا حجم مصرف اولویتی ندارد و نامحدود در نظر گرفته می شود ولی ما برعکس عمل می کنیم.
موسس انجمن سواد رسانه ای ایران (انسان)  با بیان اینکه ایران برخلاف تصور یکی از ارزان ترین اینترنت ها را در دنیا دارد، گفت: قیمت اینترنت در گرینلند (امریکای شمالی) 5/83 دلار، امریکا 66، کانادا 7/54، در دورافتاده ترین نقاط امریکای جنوبی حدودا 50 دلار است. این قیمت ها نسبت به درآمد در این کشورها بسیار ارزان است.در هند و ژاپن این قیمت کمتر از 40 دلار است.در اتفاقی جالب توجه در برونئی و لائوس قیمت اینترنت در ماه بیش از 200 دلار است.
باستانی افزود: ارزان ترین اینترنت در ایران با 5 دلار، روسیه 10 دلار، سوریه 12 دلار، قزاقستان 13 دلار است. ظاهرا باید خوشحال باشیم که یکی از ارزان ترین کشورها در زمینه اینترنت هستیم اما باید به روی دیگر سکه که شبیه فاجعه است توجه کنیم.
وی با تاکید بر اینکه شاخصه مصرف اینترنت در ایران یا دانلود است یا آپلود اظهار کرد: سرعت این دو شاخص در ایران با قطعیت می توانم بگویم مضحک است. برای اثبات این مضحک بودن کافی است یکی از کنسرت های آنلاین را مشاهده کنید که کاربران حتی با بالاترین سرعت اینترنت ارائه‌شده هم نمی توانند به راحتی و بدون قطع شدن از این کنسرت ها استفاده کنند.
باستانی خاطرنشان کرد: یا در موضوع تماشای ویدئو استریمینگ قاعدتا باید فیلم ها به محض کلیک کردن پخش شوند نه اینکه مخاطب منتظر شود فیلم ابتدا به صورت کامل دانلود و بعد پخش شود یا در حین پخش بارها استپ یا هنگ کند.در حالی که ویدئو استریمینگ یعنی تماشای بدون وقفه به محض کلیک روی دکمه پخش. این موضوع نشان از مضحک بودن سرعت اینترنت در ایران و فریبی است که وزارت ارتباطات و اپراتورها و ISPها در حال ارتکاب آن هستند یعنی حواس مردم را با حجم پرت می کنند تا از سرعت اینترنت غافل شوند.
باستانی در ادامه افزود: در آمریکا حجم اینترنت نامحدود است برای مثال برای 6 ماه 1 ترابایت حجم به کاربر تعلق می گیرد که چیزی شبیه نامحدود است. از سوی دیگر سرعت اینترنت در ارزان ترین و پایین ترین حالت در آمریکا برای دانلود 25 مگابایت در ثانیه است. اما در ایران در بهترین و بالاترین حالت سرعت دانلود در ادارات 16 مگابایت و در منازل در بهترین حالت 8 مگابایت است!
وی با تاکید بر اینکه بنابراین مهمترین شاخصه اینترنت در دنیا سرعت است نه حجم، اظهار کرد: اما متاسفانه اپراتورها و ISPها با اصطلاحاتی مثل تخفیف شبانه، حجم داخلی و بین المللی و... در حال فریب دادن کاربران هستند و حال آنکه وزارت ارتباطات نیز از این فریبکاری ها اطلاع دارد!
باستانی در ادامه آخرین آمار استفاده از اینترنت در 158 کشور درسال  را ارائه کرد:  لیختن‌اشتاین با سرعت دانلود 199 مگابایت و سرعت آپلود 39 مگابایت، هنگ کنگ با سرعت دانلود 112 مگابایت  و آپلود 91 مگابایت، دانمارک با سرعت دانلود 107 و آپلود 66 مگابایت، سوییس با سرعت دانلود 93 و آپلود 41 مگابایت، بالاترین میزان آپلود در دنیا را دارند.
وی تاکید کرد: نکته جالب سرعت دانلود و آپلود در ایران با رتبه 113 است: سرعت دانلود 2مگابایت و سرعت آپلود زیر 1 مگابایت یعنی 5/0 مگابایت! این یعنی ما در عصر ارتباطات و عصر دیجیتالیزه  رسما در عصر هجر زندگی می کنیم.
مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای ایران (انسان) در ادامه تاکید کرد: یکی از رسالت های انجمن های مردم‌نهاد، دادن مشاوره به نهادهای دولتی است زیرا بسیاری از مسئولین ما متاسفانه از بسیاری از اتفاقات بی اطلاع هستند پس نخستین قدم اطلاع رسانی و آگاه سازی مسئولان و سپس کاربران است.