مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: درباره موسیقی کی‌پاپ بیشتر بدانیم
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو- فاطمه کمالیان؛ گاهی بعضی آدم‌ها مثل شخصیت کارتون گالیله فقط مارا منع می‌کنند بدون اینکه جایگزینی پیشنهاد بدهند. می‌گویند" این چشم بادامی‌ها رو ول کن! " یا " این دیگه چیه که گوش میدی؟ " یا مثلا" تو که نمیفهمی چی میگن! اینا کین با این قیافه‌ها و استایلشون؟! "، اما نمی‌گویند خب در عوض سراغ چه چیزی برو که به همان میزان جذاب باشد! نمیگویند اگر این درد است، علاجش چیست؟ فقط منع می‌کنند و انگار دورتادور آدم قفس می‌کشند. اما این چشم بادامی‌های عزیز، چطور وارد زندگی ما شدند و تا این حد پیش آمدند؟ آیا دوست داشتن کیپاپ چیز بدی است؟

در دهه‌های اخیر بنا بر آمار، موسیقی از یک امر صرفا حاشیه‌ای که شاید حتی درجه چندم محسوب می‌شد، به متن زندگی افراد و خصوصا نوجوانان وجوانان آمده است و به سادگی از طریق تلفن همراه در دسترس قرار می‌گیرد. در ایران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید متولی دادن خوراک فرهنگی مناسب -ازجمله موسیقی- به مردم باشد، اما بنظر می‌رسد در این حوزه هنوز جای کار وجود دارد.
K-pop در اوج
از بین موسیقی‌های مختلف، شاید بشود گفت K-pop جایگاه ویژه تری را بین نوجوانان و جوانان ایرانی به خود اختصاص داده است و این علاقه مندی روز به روز هم بیشتر می‌شود. حتی بیشتر از موسیقی‌های غربی با سابقه‌ای طولانی تر! این یعنی K-pop آن چیزی را به مخاطب نوجوان و جوان ایرانی می‌دهد که در موسیقی غربی و یا در موسیقی ایرانی هم دیده نمی‌شود.

وقتی از کی‌پاپر‌ها دلیل علاقه مندی شان را می‌پرسیم و وجه تمایز را می‌خواهیم، به جز مدل شخصیتی و چهره آیدول‌های مورد علاقه شان، درباره تنوع سبک موسیقی، اجرا‌های متنوع با تم‌های مختلف (جلوه بصری)، موزیک ویدیو‌های جذاب و بعضا معماگونه و متن‌های امیدبخش و انگیزه‌دهنده صحبت می‌کنند؛ چیزی که در موسیقی‌های دیگر یا اصلا نیست و یا بسیار کمرنگ‌تر است.

خانم دکتر عطاری روانشناس کودک و نوجوان هم درباره دلایل علاقه‌مندی نوجوان‌ها به موسیقی کره‌ای می‌گوید: «نوجوان در سن تحرک و پویایی است و طبعا دیدن فعالیت و پویایی در k-pop تاحد زیادی نیاز اورا رفع می‌کند، بعلاوه در آهنگ‌ها بعضا بخش‌های آوا گونه‌ای وجود دارد که هرمخاطبی با هر زبانی میتواند با آن همراهی کند و نیاز به دانستن زبان خاصی ندارد. دیگر اینکه ما اساسا در فرهنگ خودمان جمع گرا هستیم و فردگرایی را خیلی قبول نداریم، چیزی که به وضوح در k-pop وجود دارد و اکثرا گروهی کار می‌کنند.»
کیپاپ، موسیقی متن زندگی نسل جدید/ چرا نوجوانان موسیقی کره‌ای را دنبال می‌کنند؟

البته از نگاه دکتر عطاری به جز اینها، موسیقی پاپ کره‌ای انگار به نوعی بین فرهنگ غرب و شرق پیوند برقرار کرده است؛ نه غربی غربی است و نه شرقی شرقی و شاید به همین دلیل است که نه تنها در ایران، که در بسیاری از کشور‌های دیگر هم طرفدار دارد.

پاپ کره‌ای یا همان پاپ غرب؟
آشنایی و علاقه مندی افراد به K-pop یا ازطریق K-drama یعنی همان صنعت فیلم و سریال کره‌ای بوده، یا از طریق معرفی توسط دوستانی که کی پاپر (طرفدار K-pop) بوده اند، یا از طریق گشت وگذار در اینترنت و صفحات مجازی، تبلیغات کالا‌های برند، و یا راه‌هایی شبیه به آن.
ایران از لحاظ تاریخی، فرهنگی، و حتی موسیقی بسیارغنی است، اما وقتی از داشته هایمان استفاده نکنیم، دیگران از آن‌ها به نفع خودشان استفاده می‌کنند و دیگر نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم. این مسئله البته واضح است، اما روآوردن به رویکرد نفی و نهی باعث شده تا کسی به فکر راه حل نباشد.
نکته جالب اینکه همین اتفاقات می‌تواند درباره موسیقی ایرانی یا موسیقی غربی هم بیفتد، اما چرا به شهرت و محبوبیت K-pop نرسیده اند؟ سوالی که دکتر قرایی مقدم به عنوان جامعه شناس آن را حاصل سیاست‌های خودمان دانست. او با اینکه تاکید داشت که موسیقی پاپ کره‌ای در واقع موسیقی اصیل کره‌ای نیست و خودش هم متاثر از غرب است، گفت: «این تغییر ذائقه و گرایش به فرهنگ کره‌ای به طور کلی، ناشی از چیز‌هایی است که در صدا و سیمای خودمان نشان دادیم و به نوعی مُهر تایید برآن زدیم. صدا و سیمای ما به خیال خود، برای اینکه بچه‌های ما به دنبال فرهنگ مضمحل غربی نروند، سریال کره‌ای (و به تبع آن فرهنگ کره ای) را نشان داد. همین باعث شد که نسلی که امروز نوجوان وجوان است، از کودکی ذائقه اش به انیمه ژاپنی و سریال کره‌ای و بعد‌ها به موسیقی کره‌ای نزدیک‌تر شود.
جوان ذاتا این چیز هارا دوست دارد. امید، موسیقی و تحرک را دوست دارد. حالا صدا و سیما هم که نشان می‌دهد پس تایید کرده است و کم کم ذائقه اش عوض می‌شود. ما فکر می‌کنیم اینکه به سمت کره و ژاپن تمایل دارد و به غرب تمایلش کمتر است، خوب است، اما حقیقت این است که کره و ژاپن خودشان تسلیم غرب هستند و چیز خیلی متفاوتی از آن نیستند.»

دکترعطاری هم در این باره به نقش خانواده‌ها اشاره کرد: «زمان پخش سریال‌های کره ای، بزرگتر‌ها بخاطر حس همذات پنداری که داشتند، بخاطر نزدیک بودن نوع پوشش بازیگران سریال به فرهنگ ایرانی و یا نشان دادن احترام به بزرگتر‌ها و جایگاه‌های بالاتر، این سریال‌ها را دنبال می‌کردند و خب وقتی بچه‌ها می‌دیدند که بزرگتر‌ها با علاقه پای سریال می‌نشینند، این در ناخودآگاه بچه‌ها نقش می‌بست و زمینه پذیرش برای چیز‌های دیگر (مثل K-pop) را در آینده فراهم می‌کرد.»
یک سوزن به خودمان!
در زمینه موسیقی جدید، پاپ، راک، رپ یا... در بین تراک‌های موسیقی ما نقص‌های مشهودی وجود دارد. طیف آهنگ‌ها تنوع لازم را ندارد. متن ترانه‌ها هم آنقدری که باید برای مخاطب نسل جوان (نوجوان و جوان) جذابیت ندارد. تنوع و جذابیتی که در موسیقی‌های خارجی و K-pop بسیار بیشتر به چشم میخورد.

بیشتر بخوانید: خرده فرهنگی به نام K-POP/ کی‌پاپر شدیم رفت!

دکتر قرایی‌مقدم معتقد است: «در درجه اول ذائقه‌ها را خودمان عوض کردیم. زمانی که ما جوان بودیم، صدا و سیمای وقت نوا‌های سنتی پخش می‌کرد. موسیقی تاج، بنان، گلپایگانی، حتی بعد‌ها افتخاری، .... برای همین ما به آن سمت گرایش داریم، ولی جوان امروز ذائقه اش فرق کرده است. زیر بنای این ذائقه را خودمان ساختیم، ولی حالا منع می‌کنیم! ثانیا خواننده موسیقی پاپ که امروزه طرفدار دارد، باید خرج کند، ولی پول کافی در نمی‌آورد. ترانه سرای خوب ندارد، چون به جز پول، طرفدار و مستمع خوب هم ندارد. مستمع صاحب سخن را بر سر ذوق آورد! بعلاوه دیگران موسیقی او را کپی رایت می‌کنند و برخوردی هم با آن‌ها نمی‌شود. کسی او را حمایت نمی‌کند. چنین سازمان یا شرکتی وجود ندارد.»
خواننده موسیقی پاپ در ایران که امروزه طرفدار دارد، باید خرج کند ولی پول کافی در نمی آورد. ترانه سرای خوب ندارد چون به جز پول، طرفدار و مستمع خوب هم ندارد. مستمع صاحب سخن را بر سر ذوق آورد! بعلاوه دیگران موسیقی او را کپی رایت می کنند و برخوردی هم با آنها نمی شود. کسی او را حمایت نمی کند. چنین سازمان یا شرکتی وجود ندارد.
دست از نهی کردن بردارید!‌
می‌توان گفت از خبرنگار و منتقد و جامعه شناس و روانشناس تا نوجوانان کیپاپر، درباره خلاء یک سیاست گذاری درست در حوزه فرهنگ و خصوصا موسیقی اتفاق نظر دارند. ایران از لحاظ تاریخی، فرهنگی، و حتی موسیقی بسیارغنی است، اما وقتی از داشته هایمان استفاده نکنیم، دیگران از آن‌ها به نفع خودشان استفاده می‌کنند و دیگر نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم. این مسئله البته واضح است، اما روآوردن به رویکرد نفی و نهی باعث شده تا کسی به فکر راه حل نباشد.
کیپاپ، موسیقی متن زندگی نسل جدید/ چرا نوجوانان موسیقی کره‌ای را دنبال می‌کنند؟

دکتر قرایی‌مقدم در همین باره معتقدند:" سیاست گذاری‌ها غلط است. امید بخشی که زورکی نیست. عِرق ملی با حفظ اسطوره‌های ملی و دیدن سرمایه‌ها تقویت می‌شود. الان ترکیه مولانای ما را به اسم خودش ثبت کرد، در تلاش است برخی چهره‌های مطرح دیگر مارا هم به نام خودش کند. بجز آن آیا امروز نواجوان‌ها و جوان‌های ما شاهنامه می‌خوانند و فردوسی را می‌شناسند؟ این‌ها هم هست. نمی‌شود فقط نهی کنیم. بالاخره جوان است و دنبال شادی و نشاط. موسیقی خوراک است. وقتی چیزی به جوان ندهیم، می‌رود این چیز‌ها را از جای دیگر می‌گیرد. مگر برای جوان چه کردیم که حالا بازخواستش می‌کنیم؟ یکسری افراد کهنسال برای جوانان برنامه می‌ریزند و نتیجه بهتر از این نمی‌شود.»

عطاری نیز در پاسخ به نقش مسئولین در این حوزه گفت: «تا وقتی خودمان در این حوزه‌ها کاری نکنیم و سرمایه گذاری صورت نگیرد، نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که جوان ما، از این‌ها فاصله بگیرد. ما عادت داریم دائم فقط بگوییم نگاه نکن، دست نزن، نرو. اما جایگزین درست ارائه نمی‌دهیم و تا وقتی جایگزینی نباشد، همین روند رشد گرایش به K-pop و سایر موسیقی‌هایی ازین دست، مثلا موسیقی غربی، ادامه پیدا خواهد کرد. ما نتوانستیم اسطوره‌های بزرگ خودمان را به جوان‌ها بشناسانیم و این ضعف ماست»
حرف حساب ما چیست؟
همیشه اتفاقاتی که در یک جامعه می‌افتد، دو سر دارد؛ مردم و مسئولین. اگر چه در حوزه موسیقی، کم کاری عظیمی از جانب مسئولین وجود دارد که به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست؛ اما با نگاهی منصفانه باید گفت خود ما مردم هم تلاش چندانی برای زنده کردن و حفظ اسطوره‌های ملی مان نکرده ایم. چند نفر از ما دیوان حافظ را یکبار تا انتها خوانده است یا چقدر شاهنامه خوانی را آموخته ایم؟ دیوان و اشعار شاعران امروزی را چطور؟ چقدر تلاش کرده ایم تا فرزندانمان اسطوره‌های ملی را بشناسند؟ و آیا به جای قهرمان‌های افسانه‌‍ای خارجی، به آن‌ها قهرمانان واقعی یا حتی خیالی مان را نشان داده ایم؟

به جز این، صنعت کی پاپ برای ساخت این موسیقی‌ها یا کلیپ‌ها (mv) از سنین پایین افراد را تربیت می‌کند، ولی (به جز اینکه ما چنین نهاد‌هایی برا استعداد یابی در موسیقی نداریم)، بچه‌های ما هم معمولا [و نه همیشه]حاضر نیستند این حجم از سختی و فشار را برای رسیدن به رویاهایشان-هرچه که باشد- تحمل کنند. شاید در زبان بگویند حاضریم، اما در عمل تعداد کمی این حجم سختی را تحمل میکنند. یعنی شاید بتوان گفت ما هم آنچنان روحیه‌ی تلاش و مبارزه برای اهدافمان را نداریم!
و شاید همه چیز هم فقط تقصیر مسئولین نباشد!
خواندن متن زیر به عنوان پیوست خالی از لطف نیست

کاش همه پدر مادر ها این متن رو بخونند
پ.ن:اول از همه بگم که من همینجا احترام خودم رو به دوستداران وطرفداران این گروه عرض میکنم ومعتقدم که یک صنعت ویک سبک(چه موسیقی چه،فیلم) تا زمانی که به مواد مخدر والکل وفیلم های خاک برسری نره محترمه وباید به اون احترام گذاشت.
پ.ن۲: علاوه بر اون معتقدم که دوران اَخه،جیزه،دست نزن،نکن،نرو تموم شده شمای وزارت ارشاد یا اون برادر یا خواهر عزیزی که میگه کی پاپ ذهن جوانان ما رو منحرف میکنه باید جلوش رو گرفت باید زود تر از این ها فکر میکرد حالا دیگه کار از کار گذشته.
همون طور که یک دوره ای باربی بن تن مد شده بود(الان نمیدونم هنوز مد هست یا نه؟)
برخی مسئولین، گرامی در خواب بودن اینجا هم فکر میکنم گرفتن خوابیدن.(همچنین برخی سخنران ها،روانشناس ها،جامعه شناس های عزیز خیلی در جامعه ما کمرنگ اند تو این حوزه ها)چه بخوایم چه نخوایم کی پاپ وارد ایران شده ومیلیونی طرفدار پیدا کرده.
بنابرین خواهشا مثل وزارت ارشاد دیش ماهواره ای برندارین که دیش جدید براش کاشته میشه.
 
نمیدونم ولی شاید این صنعت هم مثل پوستر های فیلم قیصر واستقلال پرسپولیس که یک دورانی برای طرف داشته باشه بعد هم تموم بشه بره. نمیدونم گفتم شاید.
اما تحریم وفعالیت ضد کی پاپ بی فایده است.
پدر ومادر عزیز مخالفت های بی جا واستفاده از عبارتی که گفتم((اَخه،جیزه،دست نزن،نکن،نرو))
فقط وفقط شما رو از فرزندتون دورتر میکنه. وهیچچچچ تاثیری بر رویه رفتار فرزند شما نداره
 
متاسفانه فاصله پدر مادرا از بچه هاشون از نظر فکری خیلی زیاد شده.
( خیلی بده که شما فاز ودغدغه فرزندت رو ندونی)
واین بده. خیلی بدتر از اونیکه فکرش رو بکنید.
 
 
نه نصیحت جواب میده نه توصیه.
راه حل چیه؟
۲ کلمه است (((کم کردن این فاصله)))و ورود به دنیا فرزندتون
چطوری؟
۱)پذیرش این موضوع واحترام به فرد
 
(که در مقدمه هم گفتم تا زمانی که این موضوع منجر به یک صنعت مخرب نشه قابل قبوله)
 
 
۲)گوش دادن+علاقه به موضوعات مورد علاقه فرد
 
پدر مادر برادر وخواهر عزیز باید به حرف بچه گوش داد از علایقش سخن گفت.ازش درباره گروه کنجکاوانه بپرسین با فرزند یا برادرد وخواهرتون بشینید واون کنسرت رو ببینید.بله!ببینید‌.
( علی رقم سخت بودن بی میلی باید خودتون مجبور کنید وببنیند)بله گر میخواید که از نظر عاطفی به فرزندتون نزدیک تر بشید این کار بسیار مهمه.
مثل برج زهر مار نه باید سعی کنید....
 
 
(شما که این همه نصیحت کردی یک بار هم راه ما رو امتحان کنین)
 
 
 
 
 
 
 
این قاعده مهم دکتر هولاکویی رو چاپ کنین روزی۱۰بار بخونین:
 
این قاعده در تربیت فرزندان یک قاعده کلیدی است! به اینصورت که کودک تا زمانی که کودک است 10 جمله باید بگوید تا پدر و مادر بتوانند یک جمله بگوید! تا کودک 10 جمله نگفته پدر و مادر باید دو گوش شنوا باشند! این قاعده در نوجوانی تغییر میکند و تبدیل به قاعده 20 به 1 میشود! یعنی روزی که شما به عنوان پدر و مادر یک نوجوان قرار است حرف بزنید، یک جمله بگویید و تا نوجوان شما 20 جمله حرف نزده لب به سخن باز نکنید! تا زمانی که کودک شما 10 جمله را نگفته…تا زمانی که نوجوان شما 20 جمله حرف نزده حق ندارید حرف بزنید! پدر و مادری دو گوش شنوا میخواهد. اگر چنین باشید میان شما و فرزندتان الفتی به وجود می آید از نوع دوستی! فرزند شما در این صورت رفیق شما خواهد شد و از دنیایش برای شما لب به سخن خواهد گشود! پدر و مادر دانا بیش از آنکه گوینده باشند شنونده هستند!!! پدر و مادر باید حرف گوش کن باشند نه فرزندان!(شما فقط باید سوال کنین نظراتتون رو دم در چال کنین)
اگر قصد نصیحت یک کی پاپر را دارید...
 
باز هم میگم دوست عزیز دوران حرام است،مخالف دین است، نکن نرو نزن با کمال احترام تمام شده دیگه موثر نیست.
                               عدم توجه به دنیا وارمان یک کودک منجر فجایع بزرگی میشه
عدم توجه به دنیا وارمان یک کودک منجر فجایع بزرگی میشه
 
 
سخن اخر:پدر مادر عزیز شما مسئولی در برابر اون فرزندت مسئولی
وای به حال تو اگر به امان خدا رهاش کنی.
من وشما برای باز کردن درب قوطی کنسرو از آموزشی که برای بازکردنش بر روی قوطی قرارداده استفاده میکنیم.??
 
برای یادگرفتن مهارت رانندگی ساعت ها کلاس تئوری و عملی میریم.????
 
?چطور میشه که برای روابطمان و یا تربیت فرزندانمان حاضر به خواندن یک مقاله یا یک کتاب یا گذراندن یک دوره آموزشی نیستیم؟
 
فرزندان و عزیزان ما از یک قوطی کنسرو یا یک ماشین کم ارزش تر اند؟!
فایل های صوتی دکتر هولاکویی
https://t.me/HolakoueeFarhang/432
اگر بعد از عمل به این متن نتیجه ای حاصل شد خوشحال میشم به من هم بگید.
هریک ازما یک جراح فرهنگی هستیم اگر این متن مفید بود به اشتراک بذارید.

منبع
http://hadian80.blog.ir/1399/12/28/%DA%8...B%8C%D9%85