مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: دوست و دشمن
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
بسم الله الرحمن الرحیم
تعداد دشمنان انسان بسیار زیاد است خداوند متعال از مجموع دشمنان ما تعبیر به شیطان می‌کند؛ کسی که تلاش می‌کند مردم را از خداوند و ائمه(ع) جدا کند و خیال او وقتی راحت می‌شود که انسان با سر به جهنم می‌افتد.

الف) دوست
ما چهار دوست واقعی داریم؛

1. خداوند متعال

نخستین دوست ما وجود مقدس پروردگار عالمیان است که ما را آفریده و به ما روزی می‌دهد و دائماً از طریق قرآن، نبوت و امامت ما را به سوی خودش فرا می‌خواند.
2. پیامبر عظیم شأن اسلام صلی الله علیه و آله و سلم

خداوند متعال خطاب به حضرت رسول (ص) می‌فرماید:
«وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِینَ» من تو را برای همه جهانیان، یک مهر، رحمت و مهربانی فراگیری فرستادم،
«حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَّحِیمٌ»؛‌ پیامبر من نسبت به شما در کمال مهرورزی و رحمت قرار دارد.

روزی پیامبر اکرم (ص)‌ در هوای گرم بیابانی دور از مدینه عبور می‌کرد پیرزنی کنار چاه آب در بیابان نشسته بود، پیرزن حضرت رسول (ص)‌ را نمی‌شناخت اما بارها به فرزندانش گفته بود من را به مدینه ببرید تا یک بار چهره پیامبر (ص) را ببینم.
حضرت خطاب به او فرمود در اینجا چه می‌کنی، گفت فرزندانم دامدار هستند و من آمده‌ام آب ببرم. حضرت ادامه دادند من این کار را برای شما انجام می‌دهم. حضرت مشک را گرفت و به سوی خیمه این پیرزن رفتند. یاران پیامبر (ص) از حضرت درخواست کردند تا مشک را به آنها بدهد اما حضرت رسول فرمودند من می‌خواهم خودم بار امتم را به دوش بگیرم.
3. اهل بیت علیهم السلام

حضرت امیر(ع) نزدیک به چهار سال در کوفه حاکم بود اما روز بیستم ماه مبارک رمضان بود که خانواده‌های فقیر و ضعیف فهمیدند در این چهار سال، کفش، لباس و نان و خرمایی که بر در خانه‌شان می‌آمد کار حضرت علی(ع) بود.
4. عالمان ربانی

چهارمین دوستان ما عالمان ربانی و عالمان واجدالشرایطی هستند که می‌خواهند دنیای ما را به صورت اسلامی آباد کنند تا این دنیای آباد، مقدمه آخرت آباد قرار گیرد. همچنین عالم ربانی چشم‌داشتی به قدرت و ثروت مردم ندارد و از اینکه مردم نسبت به دین خدا فاصله بگیرند، رنج می‌کشد.
عالم ربانی دوست مردم است اگرچه مردم او را دوست نداشته باشند، او براساس وظیفه الهی مردم را دوست دارد و عالم ربانی، افرادی را که به آزار مردم و فحاشی و ناسزایی گویی مردم می‌پردازند را بیمار تلقی می‌کنند و می‌گویند آنها عباد خدا هستند و به معالجه نیاز دارند از این‌رو اگر چه برخی به طبیب‌شان فحش داده و آزار رسانند محال است که او این مردم را رها کند.
ب) دشمن

اما تعداد دشمنان ما بسیار زیاد است خداوند متعال از مجموع دشمنان ما تعبیر به شیطان می‌کند، شیطان از «ش ط ن» گرفته شده است کسی که تلاش می‌کند مردم را از خداوند و ائمه طاهرین جدا کند و خیال او وقتی راحت می‌شود که با کسی که کار کرده تا او را بی‌دین کند با سر به جهنم می‌افتد.

یکی از افراد شیطان، ابلیس است، گفت: بیشترین شیاطین در لباس ابلیس از جنس و انس هستند و از هر ابزاری برای جدا کردن انسان از دوستان واقعی‌اش، متناسب با هر زمان بهره‌ می‌برند.
اگر بخواهیم از کار این دشمن آگاهی پیدا کنیم باید به این روایت دقت کنیم:
پیامبر اکرم در خانه «اُمّ سلمه» نشسته بودند کسی اجازه ورود خواست حضرت رسول فرمودند ابلیس است، در را به روی او نبندید نمی‌خواهم راهش ندهید در را باز کنید و بگذارید بیاید.

وقتی ابلیس روبه‌روی پیامبر (ص) نشست، گفت من به اختیار خودم به اینجا نیامده‌ام دو فرشته از جانب خداوند من را مأمور کردند تا جلسه‌ای با تو داشته باشم. حضرت فرمودند: من سؤالاتی دارم که تو باید به آنها جواب بدهی.

* حضرت رسول از شیطان پرسید در این دنیا با چه کسی دشمن هستی؟
* شیطان گفت:‌ با تو! نسبت به شما دشمنی بسیار دارم.
* حضرت پرسیدند، چرا؟
* شیطان جواب داد تا با این قدرت معنوی مردم را هدایت می‌کنی و به آنها وعده قطعی می‌دهی که آنها را در قیامت نیز شفاعت خواهید کرد. تو مانع و مخل کار من هستی و زحمت مرا به باد می‌دهی.

* حضرت رسول (ص) از شیطان پرسید: آیا با کس دیگری هم دشمن هستی،
* شیطان گفت من با یاران و دوستان تو هم دشمن هستم. آنها وقتی گناه می‌کنند عاشق توبه هستند و از عذاب الهی دلهره‌ دارند و به پدر و مادرشان احترام می‌گذارند. همچنین دشمن عالمی هستند که به علمش عمل می‌کند و دشمن کسی هستم که از کار خیر روگردان نیست.
* پیامبر اکرم از شیطان پرسید نظرت درباره علی بن ابی‌طالب، وصی من چیست؟
* شیطان پاسخ داد یا رسول‌الله امکان دستیابی به علی وجود ندارد. این آدم از نظر ما دست‌نیافتنی است چون به پروردگار عالمیان متصل است و ما نمی‌توانیم به او برسیم و من راضی هستم که او کاری با من نداشته باشد چرا که من طاقت یک لحظه دیدار او را ندارم چون نور الهی علی آنقدر قوی است که ما را دفع می‌کند.

* حضرت رسول فرمودند شیطان!‌ رفقای تو در این دنیا چه کسانی هستند؟
* شیطان گفت کسانی که پشت‌سر مردم غیبت می‌کنند و پایبند به نماز نیستند.
* حضرت فرمود همنشینان تو چه کسانی هستند؟
* شیطان گفت شرابخواران و همچنین تمام زناکاران در آغوش من هستند.
* پیامبر(ص) پرسید وکیلان تو چه کسانی هستند؟
* شیطان گفت وکیلان من کم‌فروشان، و خزانه‌داران من کسانی هستند که خمس و زکات خود را پرداخت نمی‌کنند.
* پیامبر اکرم (ص) در ادامه پرسید شیطان! سرور و شادی تو در چیست؟
* شیطان پاسخ داد در این است که مردم قسم دروغ می‌خورند.
* حضرت فرمود چشم تو را چه چیزی کور می‌کند؟
* شیطان گفت کمکی که به مستمند در تنهایی می‌شود.
* پیامبر فرمود گوش تو را چه چیزی کر می‌کند؟
* شیطان گفت وقتی امت تو دستانشان را به سوی پروردگار بلند کرده و یا الله و یا رب می‌‌گویند.
* پیامبر (ص) از شیطان پرسید مسجد تو کجاست؟
* شیطان گفت بازارهایی که پر از غش و تقلب در اموال باشد.
* حضرت فرمود با چه کسی هم غذا هستی؟
* شیطان گفت زنان و مردانی که بر سر سفره، نام خدا را نمی‌برند.
* حضرت فرمود چه کسی پیش تو عزیز است؟
* شیطان گفت کسی که دائم غرق در معصیت است و معصیت را برای لحظه‌ای تعطیل و رها نمی‌کند.
* حضرت رسول از شیطان پرسید آیا تو مؤذنی هم داری؟
* شیطان گفت کارگردانان و مطربان شبانه، مؤذن من هستند.
* حضرت فرمود شکار تو چیست
* شیطان گفت مردان چشم چران.
* پیامبر پرسید چه کسی را بیشتر از همه دوست داری؟
* شیطان گفت کسی که با اخلاق و زبانش آرامش یک جامعه و خانواده را برهم می‌ریزد.
* پیامبر در ادامه از شیطان پرسید دام تو چیست؟
* ابلیس گفت موی بیرون ریخته زنان و ادامه داد هر تار موی زن بی‌حجاب و بدحجاب دامی است برای یک مرد و به تعداد تارهای موی زنان من دام دارم.
* حضرت فرمود مردم را از چه کاری باز می‌داری؟
* شیطان گفت از کارهای خیر اما افرادی که با عالمان و صالحان در ارتباط بوده و از عبادت هم کم نمی‌گذارند زورم به آنها نمی‌رسد.
* پیامبر فرمود شیطان از چه کسی رضایت کامل داری
* شیطان گفت از زنانی که با روی و موی باز با لباس و پوشش خود جلب توجه کرده، با آرایش بیرون آمده و دین مردم را غارت می‌کنند.
***شیطان در حالی این سخنان را می‌گفت که آن زمان بدحجابی در شهر مدینه وجود نداشت.


منبع: http://sobol.blog.ir/page/%D8%AF%D9%88%D...9%85%D9%86