مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: چهارشنبه‌سوری؛ روز شادی یا غم!؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.




هر ساله با نزدیک شدن آخرین چهارشنبه سال دلهره و اضطراب بر اکثریت خانواده‌ها مستولی شده و نگاه‌ها نگران این روز است. برگزاری آیین‌های سنتی و فرهنگی مورد مخالفت هیچکس نیست، آنچه که باعث مخالفت کارشناسان و مسوولین می‌شود رفتارهای پرخطری است که از سوی بعضی از نوجوانان و جوانان انجام می‌پذیرد.

معمولا افراد برگزارکننده مراسم چهارشنبه‌سوری سه گروه هستند؛ گروه اول نوجوانان و جوانانی که دارای ضعف تربیتی بوده و به خاطر ناهنجاری رفتاری با هدف جلب توجه دیگران دست به کارهایی می‌زنند که کوچه‌ها و خیابان‌ها را به میدان جنگ شبیه‌ می‌کند. آنها با قصد خرابکاری و ایجاد وحشت از مرز شادی و زنده نگاه داشتن یک سنت فرهنگی فراتر رفته و با رفتارهای خود سلامتی مردم و خودشان را به مخاطره می‌اندازند.

در سال 88، 1928 نفر در چهارشنبه‌سوری آسیب دیدند اما در سال 89 این رقم به دوهزار و 100 نفر رسید که 32 درصد از آنان دانش‌آموز بودند. سوختگی درجه یک، قطع دست یا انگشتان، بریدگی بدن، از دست دادن بینایی یک یا دو چشم حوادث تلخی بودند که رفتارهای پرخطر باعث اصلی آن بودند.

90 درصد از حوادث چهارشنبه‌سوری در کوچه‌ها و خیابان‌ها اتفاق افتاد که 48 درصد از افراد در حین بازی و 22 درصد عابر و رهگذر و 11 درصد تماشاچی بودند؛ بنابراین عابران و رهگذران نیز در معرض خطر هستند و بهتر است اگر کار ضروری ندارند از عبور و مرور خودداری کنند.

گروه دوم نوجوانان و جوانانی هستند که بدون اطلاع از نتایج شوم و حوادث تلخ فقط به خاطر تقلید از گروه اول حادثه‌آفرین می‌شوند. دست‌ها با 37 درصد و چشم 29 درصد مهم‌ترین نقاط آسیب‌دیده در بدن این اشخاص است. سال گذشته 5 حادثه فوت و 18 مورد نقص عضو نتیجه رفتارهای پرخطر اینگونه اشخاص بود.

گروه سوم افرادی هستند که برای زنده نگاه داشتن یک سنت فرهنگی و دینی با آرامش و ایمنی مراسم چهارشنبه‌سوری را برگزار می‌کنند و از اقلام خطرناک استفاده نمی‌کنند.

انداختن قوطی‌های خالی حشره‌کش و حتی گاز پیک‌نیکی در میان آتش، استفاده از ترقه و نارنجک‌های غیراستاندارد و دست‌ساز، افروختن آتش‌های غیرمتعارف، پرتاب اقلام آتش‌بازی از بالای ساختمان‌های بلند به خیابان و کوچه، رفتارهای خطرآفرینی هستند که در بعضی از مواقع حتی باعث مرگ افراد بی‌گناه می‌شوند.

سقط جنین زنان باردار، حمله قلبی و مغزی افراد سالمند و بیمار، ترس و وحشت کودکان و خردسالان عوارض تلخ رفتارهای خطرآفرین بعضی از نوجوانان و جوانان است که برای چند لحظه شادی خود چندین خانواده را عزادار می‌کنند.

تخلیه انرژی نوجوانان و جوانان و ایجاد بازی‌ها و سرگرمی‌های هیجان‌انگیز در طول سال برای آنها می‌تواند از انباشت هیجان در آنها جلوگیری کند. به نظر می‌رسد بهتر است نهادهای فرهنگی مثل شهرداری و سایر نهادها با تعیین و معرفی مراکز و پارک‌های معین برای برگزاری جشن چهارشنبه‌سوری موقعیت مناسبی برای خانواده‌ها فراهم کنند تا در کنار فرزندان خود چند ساعت شاد و سرگرم باشند. نیروی انتظامی نیز باید با قاطعیت با سازندگان و عرضه‌کنندگان اقلام غیراستاندارد که خیابان‌ها را به میادین جنگ تبدیل می‌کنند برخورد کرده و آنها را به مجازات برساند. همچنین نهادهای مسوول با تولید و عرضه اقلام استاندارد ضمن این که از ورود اقلام تقلبی و خطرناک و خروج ارز جلوگیری می‌کنند، موقعیت مناسبی برای استفاده از اقلام ایمن فراهم سازند و خانواده‌ها و صداوسیما هر روز خطرات رفتارهای پرخطر را به نوجوان و جوانان یادآوری نمایند. با رعایت این موارد، امیدواریم امسال کم‌خطر‌ترین، آرامترین و شادترین چهارشنبه‌سوری را شاهد باشیم.




اگه درست از این روز استفاده کنند هیچ مشکلی واسشون ایجاد نمیشه .
روز شادیه البته اگه ادما جنبشو داشته باشندوبه قول نرگس درست استفاده بکنند