مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: قرار دادن کلمه عبور بر روی یک فولدر بدون نیاز به نرم‌افزار !‏
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
حتما شما هم تعدادی فایل دارید که می خواهید از چشم یا دسترس دیگران به دور باشند. مثل عکس های خانوادگی ، دست نوشته های شخصی یا هر چیز دیگر.

چه کار می کنید؟ آنها را مخفی ( Hidden ) می کنید؟ یا داخل ده‌ها فولدر تو در تو قرارشان می دهید؟ و یا به جاهای دور از انتظار انتفالشان می دهید؟
اما همانگونه که همه یاد دارند تا چه طور فایل یا فولدری را مخفی کنند ، همه هم بلدند تا چطور فایلهای مخفی را در ویندوز نمایش دهند!
پس شاید استفاده از نرم‌افزارهای قفل گذار راه حل آخر باشد …

بی‌شک شما هم نرم‌افزارهای مختلفی را دیده‌اید که قادرند تا بر روی Folder دلخواه شما کلمه عبور قرار دهند و آن را از دید دیگران پنهان کنند . اما خب چیزی که مشخص است این است که برای قفل کردن فایلها و فولدرها و همچنین بازکردن قفل فایلها نیازمند نرم‌افزار هستید و از طرفی بسیاری از نرم‌افزاری اینچنینی نسخه رایگان ندارند.

در این مطلب قصد داریم تا با روشی جالب و بدون استفاده از نرم‌افزار ، خودتان یک قفل گذار جالب برای فولدرهای خودتان بسازید تا محتویات فولدر با وارد کردن کلمه عبور صحیح قابل نمایش باشد !
[تصویر:  create-a-password-protected-folder-witho...ftware.jpg]
برای این منظور از ترکیب چند دستور جالب سیستم عامل Dos کمک گرفته و یک فایل اجرایی خواهیم ساخت که با اجرای آن میتوانید بر روی فولدر دلخواه خود کلمه عبور قرار دهید … برای دستیابی به محتویات فولدر میبایست مجددا این فایل را اجرا نموده و کلمه عبور صحیح را وارد کرده تا قادر به مشاهده محتویات فولدر باشید !


برای شروع ، نرم افزار Notepad‌ در ویندوز را اجرا کنید و کدهای زیر را در آن قرار دهید .
دربخش کدها به جای عبارت PASSWORD_GOES_HERE کلمه عبور دلخواه خود را بنویسید . (توضیح اینکه : رمز عبورت نمیتواند شامل کاراکترهای فارسی باشد)
cls
@ECHO OFF
title Folder ShahvarPrivate
if EXIST "Shahvar.Locker" goto UNLOCK
if NOT EXIST ShahvarPrivate goto MDLOCKER
:CONFIRM
echo Are you sure you want to lock the folder(Y/N)
set/p "cho=>"
if %cho%==Y goto LOCK
if %cho%==y goto LOCK
if %cho%==n goto END
if %cho%==N goto END
echo Invalid choice.
goto CONFIRM
:LOCK
ren ShahvarPrivate "Shahvar.Locker"
attrib +h +s "Shahvar.Locker"
echo Folder locked
goto End
:UNLOCK
echo Enter password to unlock folder
set/p "pass=>"
if NOT %pass%== PASSWORD_GOES_HERE goto FAIL
attrib -h -s "Shahvar.Locker"
ren "Shahvar.Locker" ShahvarPrivate
echo Folder Unlocked successfully
goto End
:FAIL
echo Invalid password
goto end
:MDLOCKER
md ShahvarPrivate
echo ShahvarPrivate created successfully
goto End
:End
سپس از منوی File‌ برنامه Notepad گزینه Save As را انتخاب کنید و در کادر نام فایل ، یک نام دلخواه با پسوند Bat را بنویسید . مثلا : Locker.bat
» دقت کنید که حتما می‌بایست از کادر Save as type‌ گزینه All Files انتخاب گردد (همانند تصویر)
[تصویر:  sava-as-bat-file.gif]
خوب حالا فایل را در یک مسیر دلخواه ذخیره کنید .
سپس به مسیری که فایل را در آن ذخیره کرده بودید مراجعه نموده و بر روی فایل قفل گذاری که ساخته بودید دوبار کلیک کنید .
در این صورت در همان مسیری که فایل را ایجاد کردید یک Folder به صورت اتوماتیک و با نام ShahvarPrivate ساخته خواهد شد .
حالا همه‌ی فایلهایی را که قصد دارید از دید دیگران مخفی بمانند را در داخل این فولدر قرار دهید.
سپس مجددا بر روی فایل اجرایی Locker.bat کلیک کنید . در این صورت پیغامی را مبنی بر موافقت با قفل‌گذاری بر روی فولدر مشاهده خواهید کرد . برای تایید کلید Y را فشرده و Enter بزنید .

حالا مشاهده خواهید کرد که فولدر ShahvarPrivate پنهان خواهد شد و از آنجایی که تعریف شده است تا این فولدر خاصیت سیستمی داشته باشد حتی اگر تیک مربوط به نمایش فایلهای مخفی در ویندوز را فعال کنید باز هم این فولدر قابل نمایش نخواهد بود!

برای دستیابی به محتویات فولدر میبایست دوباره فایل Locker.bat را اجرا کنید . حالا میبایست کلمه عبور خود را وارد کنید و سپس کلید Enter را بزنید تا بلافاصله Folder مخفی شده با تمامی محتویات آن قابل نمایش شود .
[تصویر:  enter-password-to-unlock-folder.jpg]
به همین راحتی یک قفل گذار شخصی و رایگان و بدون استفاده از هیچ نرم افزاری ساخته‌اید …
نکته :

1- فایلهای و فولدرهایی که خاصیت سیستمی دارند به صورت معمول قابل نمایش در ویندوز نمی‌باشند ، یعنی اگر وارد Folder Options شوید و از زبانه View‌ گزینه Show hidden files and folder را نیز انتخاب کنید ، فایلها و فولدرهای سیستمی قابل دیدن نمی‌باشند . اما اگر در ویندوز تیک گزینه Hide protected operating system files را بردارید فایلهای سیستمی نیز قابل نمایش هستند . اما خب اصولا کاربران آماتور ، از این گزینه و عملکرد آن بی‌خبر هستند . پس تا حد زیادی می‌توانید مطمئن باشید فایلها‌تان به راحتی قابل نمایش نیستند .
[تصویر:  hide-protected-operating-system-files.gif]
2- پس از قفل گذاری بر روی فولدر و مخفی شدن Folder بهتر است فایل Locker.bat را در جای دیگری از هارددیسک خود نگهداری کنید و هنگامی که به آن نیاز داشتید مجددا آن را به مسیری که فولدر مخفی شده در آن وجود دارد انتقال دهید ، چرا که امکان دستیابی به سورس کدها با انتخاب گزینه Edit‌از منوی راست کلیک بر روی فایل و دستیابی به کلمه عبور وجود دارد .