مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: زن ذليل ها به بهشت مي روند!
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
[highlight=#f0f7fa][highlight=#NaNNaNNaN]
7 فرمان دين براي افزايش محبت در زندگي و دوري از طلاق هاي عاطفي
[/highlight]«آمار طلاق در کشور بالاست». اين جمله نگران کننده براي شما آشنا نيست؟ حتما بارها و بارها اين خبر را از زبان مسئولان شنيده ايد؛ اما آماري که به صورت رسمي يا غير رسمي اعلام مي شود مربوط است به مواردي که ثبت محضري شده اند. اگر آمار طلاق هاي عاطفي را هم به آن اضافه کنيم، بايد بيش از اينها نگران باشيم. آن طور که روانشناسان تأکيد دارند آسيب هاي فردي و اجتماعي ناشي از طلاق عاطفي به مراتب بيشتر از طلاق رسمي است و بايد جلوي اين فاجعه را در خانواده ها گرفت. کارشناسان براي حل اين معضل راهکارهاي بسياري ارائه مي دهند که اگر بخواهيم آنها را دسته بندي کنيم. به قوانين اسلامي مي رسيم؛ دستوراتي که در آخرين کتاب آسماني سيره ائمه معصومين (عليهم السلام) براي داشتن رابطه عاشقانه به زن و شوهر توصيه شده است.[/highlight]
[highlight=#f0f7fa]
[highlight=#NaNNaNNaN]
1- در همه امور شريک باشيد
[/highlight]در جوامع سنتي، وظايف زن و مرد کاملا مشخص بود که در زندگي هاي مدرن، شرايط به گونه اي است که نمي توان مانند گذشته عمل کرد. به هر حال اين روزها فعاليت هاي اجتماعي خانم ها بيشتر شده و آنها دوش به دوش همسرانشان براي تامين مخارج زندگي تلاش مي کنند در حالي که از وظايف سنتي شان چيزي کم نشده و پس از مراجعه به خانه بايد کارهاي منزل و رسيدگي به فرزندان را انجام دهند.
کارشناسان معتقدند که توجه مردان به مشارکت در امور خانه مي تواند زمينه ساز عشق و محبت ميان همسران باشد. در زندگي حضرت فاطمه (س) و امام علي (ع) اين همکاري فراوان يافت مي شود؛ تا جايي که نقل مي کنند روزي پيامبر (ص) به خانه اميرالمومنين علي (ع) رفتند و ديدند که آن دو بزرگوار هر دو مشغول کارند. فرمودند کداميک از شما خسته تر است؟ اميرالمومنين (ع) پاسخ دادند فاطمه خسته تر است. پيامبر (ص) فرمودند، فاطمه جان برخيز، من کارهايت را انجام مي دهم.
همه کارهاي حضرت فاطمه (س) و امام علي(ع) با هم بود. يعني با هم کار مي کردند و با هم درد دل مي کردند و با هم مشورت مي کردند. وقتي حسنين (عليهم السلام) بيمار مي شوند با هم براي شفاي آنان روزه مي گرفتند. همه اينها نشان از صميميت اين خانواده است. درست است که آنها معصوم بودند و رفتارشان الهي بود. اما رفتار غير بشري نداشتند؛ از اين رو بايد الگوي ما باشند.
اين بزرگواران با رفتارشان به ما ياد دادند که مردان وقتي به خانه مي آيند خودشان را درگير کار خانه کنند و به استراحت نپردازند و خانم را تنها نگذارند. خانم ها هم بايد به آقايان کمک کنند. در واقع بايد نسبت به يکديگر بي تفاوت نباشند و از زير بار مسئوليت شانه خالي نکنند.
امام باقر (ع) مي فرمايند: «حضرت فاطمه (س) کارهاي منزل را با حضرت علي (ع) اين گونه تقسيم مي کرد؛ خمير کردن آرد، نان پختن. تميز کردن و جارو کردن خانه بر عهده ايشان بود و کارهاي بيرون منزل مانند جمع آوري هيزم تهيه مواد غذايي و... را علي (ع) انجام مي داد.»
[highlight=#NaNNaNNaN]
2- از يکديگر دلجويي کنيد
[/highlight]اگر فلش بک بزنيم و به چند سال قبل بازگرديم، حتما به خاطر مي آوريم که در چند دهه پيش بسياري از زنان خانه داري را دغدغه بزرگ زندگي خود مي دانستند و هر روز مردان خود را بدرقه مي کردند و به استقبال آنها مي شتافتند. روايت است مردي به محضر پيامبر(ص) آمد و گفت يا رسول الله، همسري دارم که هر گاه وارد خانه مي شوم به استقبالم مي آيد و چون مي خواهم از منزل بيرون بروم، مرا بدرقه مي کند.
[highlight=#eeeeee]
هر گاه مرا اندوهگين ببيند مي گويد چه چيز تو را اندوهگين کرده؟ اگر براي مخارج زندگي ناراحتي، مطمئن باش که خداوند عهده دار آن است و با داشتن چنين ضامن معتبري که روزي تو را تضمين کرده، نبايد اندوهگين باشي و اگر براي آخرت غصه مي خوري، خداوند اندوهت را زياد کند، چون بايد چنين باشي.

[/highlight]رسول الله (ص) فرمودند خداوند در روي زمين کارگزاراني دارد که زن تو يکي از آنهاست. و براي او نصف پاداش شهيد در نظر گرفته شده. از اين روايت متوجه مي شويم که دلجويي از همسر و توجه به مسائل مشکلات او، به ايجاد عشق و محبت مي انجامد. بعضي از زن ها شاکي اند که گرفتاري همسرانشان مانع توجه به شرايط روحي آنان مي شود و عده اي از مردان نيز معترضند که همسرانشان به گرفتاري هاي آنها توجه نمي کنند.
[highlight=#NaNNaNNaN]
3- به يکديگر احترام بگذاريد
[/highlight]عشق و علاقه بين زن و مرد معمولا از مرحله خواستگاري ايجاد مي شود. البته خواستگاري هايي که به نتيجه برسند و خانم و آقا تصميم بگيرند کنار هم زندگي مشترکي را آغاز کنند.
روانشناسان معتقدند وقتي نيمه ديگر فرد پيدا شود، خود به خود عشق به وجود مي آيد و زن و مرد براي هم احترام قائل مي شوند و اين احترام يعني افزايش مهر و محبت بين زن و شوهر. راه دگير افزايش دوستي ها ابراز علاقه به صورت کلامي است. بهترين گواه، سخنان اميرالمومنين (ع) درباره حضرت زهراست. روايت است شخصي از حضرت علي (ع) درباره حضرت زهرا پرسيد. حضرت همسرشان را اين گونه توصيف کردند: « نعم المولي الي الطاعه الله او در مسير طاعت خدا ياوري نيکو برايم بود.»
[highlight=#NaNNaNNaN]
4- زن دليل و مرد ذليل شويد!
[/highlight]خداوند متعال مهر و محبت همسران نسبت به يکديگر را در وجود آنان قرار داده. محبت بين زن و مرد با آغاز زندگي مشترک زوجين ايجاد مي شود و با ادامه زندگي، استحکام پيدا مي کند. همان طور که در آيات قرآن آمده، خداوند زنان و مردان را براي آرامش يکديگر آفريده. در آيه 21 سوره روم در اين خصوص آمده: « و من آياته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا اليها و جعل بينکم موده و رحمه ان في ذلک لايات لقوم يتفکرون / از نشانه هاي الهي آن است که براي شما جفتي از جنس خودتان آفريد که کنار او آرامش يافته و با هم انس گيريد و ميان شما رافت مهرباني برقرار شود. همانا در اين امور نيز براي مردم خردمند، ادله علم و حکمت حق آشکار است ». متأسفانه در جوامع کنوني، مهر و محبت ميان زوجين با تعابير نامتعارفي بيان مي شود. مثلا وقتي به زني مي گوييم به همسرت عشق بورز و محبت داشته باش، مي گويد «پررو» مي شود و معتقد است زناني که محبت شان را به شوهرانشان نشان مي دهند «مردذليل» هستند. البته عکس اين موضوع هم صادق است و وقتي به مردي گفته مي شود با همسرت مهربان باش و به حرف هايش توجه کن، اين کار را «زن ذليلي» مي داند. مگر چه عيبي دارد که همه ما زن ذليل و مرد ذليل باشيم. فرهنگ اسلامي و ايراني ما هم اين گونه رفتارها را تاييد مي کند؛ تا آنجا که پيامبر اکرم (ص) مي فرمايند: «قول الرجل للمراه اني احبک لايذهب من قلب ها ابدا/ گفتار مرد به همسرش که تو را دوست دارم هرگز از قلب او محو نمي شود.»
[highlight=#NaNNaNNaN]
5- با زيباترين القاب همسرتان را صدا کنيد
[/highlight]بايد به گونه اي همسرتان را صدا کنيد که دلتان مي خواهد او نيز شما را صدا کند. اگر همسرتان را محترمانه صدا کنيد، به او اعتماد به نفس مي بخشيد. و اين اقدام، شخصيت او را تکامل مي دهد. بر اساس رواياتي که وجود دارد، دوستي و نزديکي مثال زدني اي بين حضرت فاطمه (س) و اميرالمومنين علي (ع) وجود داشته که تا قبل از آن بين کسي نبوده و بعد از آنها هم بين کسي وجود ندارد. اميرالمومنين (ع) از کلماتي مانند حبيبه من، صفيه من، زهرا جان و... خطاب به يادگار پيامبر (ص) استفاده مي کرد، در حالي که امروزه خيلي ها فکر مي کنند اگر از چنين کلماتي نسبت به همسرشان استفاده کنند، پرده هاي حيا پاره مي شود. دلايل غير موجه ديگري نيز هست که محبت بين زوجين را کم مي کند.
[highlight=#NaNNaNNaN]
6- هديه بدهيد
[/highlight]يکي از سنت هاي خوب اسلامي، هديه دادن است. شکي نيست که هديه دادن به همسر، از سر صدق و صفاي دل براي نشان دادن محبت و دوستي از بارزترين مصاديق مهر و محبت است. هديه دادن تلخي ها را شيرين و دل ها را به هم نزديک مي کند و باعث مي شود محبت جاي کينه ها را بگيرد در خصوص هديه دادن به همسر نيز دستورات بسياري از ائمه معصومين (ع) روايت شده. پيامبر(ص) مي فرمايند: « مردمي که به سفر مي رود، هنگامي که نزد خانواده اش برمي گردد، بايد به اندازه استطاعت و توانايي اش هديه اي براي آنها بگيرد.» وقتي مرد براي همسرش سوغاتي مي آورد در واقع به او نشان مي دهد که در سفر هم به فکر او بوده. زن نيز از برخورد شايسته شوهرش احساس خوشحالي و سرور مي کند. و کانون گرم خانواده مملو از محبت، عشق، نشاط، شادابي و لذت معنوي مي شود. البته اين قضيه در مورد زن ها هم صدق مي کند و آنها هم بايد با هديه دادن به شوهرانشان نشان دهند که به آنها علاقه دارند. اين هديه مي تواند يک شاخه گل باشد.
[highlight=#NaNNaNNaN]
7- به مسائل جنسي توجه کنيد
[/highlight]اهميت توجه به مسائل جنسي در ايجاد عشق و محبت ميان همسران به اندازه اي است که آيات و روايات بسياري درباره زمان برقراري رابطه بين زن و شوهر نقل شده است. اسلام ازدواج را قرار داده تا زن و مرد علاوه بر ارضاي روحي، از لحاظ جنسي نيز ارضا شوند. امام صادق (ع) مي فرمايند: «هيچ لذتي براي مرد در دنيا و آخرت بيشتر از لذتي که از همسرش مي برد نيست». متاسفانه بررسي ها نشان مي دهد دليل اصلي طلاق هاي عاطفي به ويژه در ميان زوج هاي جوان، بي توجهي به مسائل زناشويي است که مي توان به کمک مشاوران خانواده براي آن راهکار مناسبي پيدا کرد. البته آموزش مسائل جنسي ممکن است در يک يا دو جلسه امکان پذير باشد اما آموزش مسائل رواني جنسي به زمان بيشتري نياز دارد، چون بسياري از مشکلات رواني جنسي، ملکه ذهني افراد شده و بايد براي درمان آن مدتي تلاش کرد.
[highlight=#NaNNaNNaN]
منبع: همشهري آيه سال چهارم ارديبهشت91
[/highlight][/highlight]