مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: میراث البرتا
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
متن رسمی‌ای که درباره مستند میراث البرتا می‌شود نوشت، یک همچین چیزی‌ست:
“هر سال، تعدادی زیادی از دانشجویان نخبه‌ی دانشگاه شریف و دیگر دانشگاه‌های برتر کشور، برای ادامه‌ی تحصیل، مهاجرت کرده و راهی کشورهایی نظیر امریکا می‌شوند. حسین، راوی مستند، که خود از دانشجویان مقطع ارشد دانشگاه شریف است، به بررسی این پدیده می‌پردازد.”
[تصویر:  mirase_alberta_banner.png]
توضیح غیر رسمی‌اش اما، تقریبا همین چند خط است:
“آن‌ها که می‌روند وطن‌فروش نیستند. آن‌هایی که می‌مانند عقب مانده نیستند. آن‌هایی که می‌روند، نمی‌روند آن طرف که مشروب بخورند. آن‌هایی که می‌مانند، نمانده‌اند که دینشان را حفظ کنند. همه‌ی آنهایی که می‌روند سبز نیستند. همه‌ی آن‌هایی که می‌مانند پرچم به دست ندارند. آن‌هایی که می‌روند، یک ماه مانده به رفتنشان غمگین می‌شوند. یک هفته مانده می‌گریند و یک روز مانده به این فکر می کنند که ای کاش وطن جایی برای ماندن بود. و آن‌هایی که می‌مانند، می مانند تا وطن را جایی برای ماندن کنند…”
این همان متنی‌ست که روی کارت دعوت‌های مراسم رونمایی نوشته بودیم، و البته منبع اصلی‌اش، یکی از نشریات دانشجویی دانشگاه شریف است. پی‌رنگ مستند میراث آلبرتا، چیزی‌ست نزدیک به همین متن.
برای دیدن تیزر مستند، به این پست مراجعه کنید، و بد نیست تصاویر صحنه‌های مستند و پشت صحنه را هم ببینید.
توصیه می کنم میراث البرتا را دانلود کنید
کارگردان: حسین شمقدری

تهیه کننده: محمد حسن مددی

تصویر بردار: محسن اخوان

تدوین‌گر: نیما جعفری جوزانی

پژوهشگران: محمد حسن ناظمی اردکانی و سید مجتبی حسینی
[تصویر:  mirase_alberta_cast_1.jpg]
کارگردان، تهیه‌کننده و تصویربردار مستند، البته از چپ به راست!

صورت رسمی دست‌اندرکاران ساخت مستند میراث آلبرتا، همان است که در بالا نوشته شده، اما دقیق‌ترش این است که فیلم مستند، خلاف فیلم‌های داستانی، چندان تابع خط‌کشی‌های مرسوم نمی‌تواند باشد. یعنی هرچقدر هم که برنامه‌ریزی‌های پیشنی دقیق باشد، باز هم، به‌دلیل اقتضائات «مستند»سازی، گاهی پیش می‌آید که مثلا تدوین‌گر مجبور می‌شود رسما از درخت بالا رود و چند تا تصویر بگیرد، چون به آن تصاویر نیاز است و باید گرفته شوند و کس دیگری هم در آن لحظه نیست که این کار را انجام دهد. مستندسازی، به خودی خود یک همچین کاری‌ست، که تازه دانشجو بودن اعضای گروه، همه‌چیز را به مراتب در هم‌آمیخته‌تر خواهد کرد. خلاصه یعنی این‌که تحقیقات مستند، حاصل مدت‌ها کار گروهی همه اعضای تیم بوده است، و هرکس به مقتضای حال و زمان، گاهی دوربین به‌دست شده، گاهی نقش ترابری را بر عهده گرفته، و گاهی توی سایه نشسته و آب‌میوه‌اش را خورده است!
گفتنش بی‌ضرر نیست که مجری پروژه‌ی میراث آلبرتا، گروه آرمان بوده و مستند در مرکز مستند سفیر ساخته شده است. اگر می‌خواهید با ما در ارتباط باشید، فعلا می‌توانید از پست الکترونیکی استفاده کنید:
info [at] mirasealberta [dot] ir
.