مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: چرا مختارنامه و قهوه تلخ 12 ـ هستند
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
دو مجموعه پر مخاطب اخير تلويزيون و شبكه پخش خانگي، دربردارنده مطالبي هستند كه ديدن و شنيدن آنها براي كودكان زير دوازده سال و حتي بالاتر از آن، بسيار مخرب است.

به گزارش «تابناك»، دو سريال مختارنامه و قهوه تلخ كه اين روزها از پر بيننده ترين سريال ها هستند، هر كدام به گونه اي دارای مطالبي است كه شاید نتوان به هيچ وجه براي توجيه كودكان دليلي آورد.

در سريال قهوه تلخ مهران مديري، الفاظ بسيار ركيكي كه همواره در فرايند فرهنگ آموزي و جامعه پذيري در طول زمان در نکوهش آن به كودكان گفته شده، بارها به زبان می آید و آنقدر هم شخصيت هاي موجود در اين فيلم ها، بر استفاده از اين واژه هاي زشت پافشاری می کنند كه تقريبا ديدن فيلم را با حضور كودكان غير ممكن مي سازد!

در بخش اخير سريال مختارنامه هم كه به پخش چگونگي شهادت وهب نصراني اختصاص يافت، صحنه هايي براي نشان دادن شهادت وي نمايش داده شد كه در آن هنگام شب، ديدن چنين صحنه هايي براي كودكان زير دوازده سال و حتي بيشتر، آزار دهنده و ترسناك بود.

بايد افزود، اينكه كارگردانان و تهيه كنندگان برنامه هاي طنز، ذایقه مخاطب خود را سنجيده و يا با مطالعه اي جامعه شناسانه، حساسيت هاي مردم را درك كرده باشند و بنا بر آن، به توليد چنين آثاري مبادرت ورزند، به خودی خود داراي اشكال نيست، ولي دست کم اين انتظار هست كه به حقوق شهروندي احترام گذاشته و با تعيين سطوح سني، به مخاطب اين هشدار را بدهند كه ممكن است، برخي از مطالب، تأثير منفي در برخي افراد جامعه گذارد.

البته درباره سريال هاي تاريخي و مذهبي هم وضع به این گونه است؛ بنابراین، باید گفت، اگر قرار است در بخشي از سريال، صحنه هايي از شهادت، كشته شدن و يا حمله به افراد نشان داده شود و براي تداعي حالت اصيل آن صحنه، لازم است لخت و عريان، صحنه خون ريختن ها نمايش داده شود، باید پیش از آغاز برنامه، به مخاطب هشدار داده شود كه كودكان را از ديدن اين صحنه ها منع كنند؛ قاعده اي كه در همه كشورها رعايت مي شود و اتفاقا هم نشان دهنده احترام به مخاطب و دقت براي حفظ شرايط اخلاقي نسل جوان جامعه است.

سرویس «تابناك» اجتماعي