مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: کوفته تبریزی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
مواد لازم
گوشت چرخ کرده ۱ کیلو،لپه ۱ پیمانه، برنج ۱ پیمانه، تخم مرغ ۴ عدد، آرد گندم ۲ قاشق سوپخوری، پیاز متوسط ۵ عدد، جعفری، ترخون و مرزه ۵۰۰ گرم، نمک و فلفل به مقدار لازم
جوجه ۱عدد، هویج ۲ عدد، کرفس ۲ ساقه
زرشک نصف پیمانه، آلو ۶ عدد خیس کرده، مغز گردو نصف پیمانه
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری، روغن به مقدار لازم
طرز تهیه
جوجه را با مقداری آبو نمک، فلفل و یک عدد پیاز، هویج و کرفس می پزیم.گوشت چرخ کرده را دوباره به همراه ۲ عدد پیاز رنده شده چرخ می کنیم و لپه را با کمی نمک و آب پخته و از صافی رد می کنیم. برنج را هم آبکش می کنیم. لپه پخته را با برنج و گوشت مخلوط کرده و در دستگاه میکسر به مدت ۱۰ دقیقه مخلوط می کنیم و یا ۱۵ دقیقه بادست خوب ورز می دهیم تا مواد یکدست و لطیف شود. سبزی که خوب پاک کرده و خرد کرده را به مواد بالا اضافه می کنیم. سه عدد تخم مرغ را هم اضافه می کنیم (یکی از تخم مرغها را آب پز کرده و کامل نگه می داریم) و مواد را ۱۵ دقیقه خوب ورز می دهیم.
مواد را روی پارچه توری در داخل سینی پهن می کنیم و مرغ را داخل آن می گذاریم و یک دانه تخم مرغ کامل را درون مرغ قرار داده به همراه یک عدد پیاز سرخ شده، زرشک، گردو و آلو، سپس باقی مواد کوفته را روی جوجه می ریزیم و به طوریکه جوجه درون این مواد ناپدید شود و سپس پارچه توری را کامل روی کوفته قرار می دهیم. آرد را در کمی روغن تفت می دهیم و همراه با پیاز داغ در قابلمه بزرگی که گنجایش کوفته را داشته باشد می ریزیم و رب گوجه را هم اضافه کرده و سس درست می کنیم. نصف قابلمه را که کوفته در آن جا می گیرد آب می ریزیم و زمانی که آب به جوش آمد کوفته را داخل آن قرار می دهیم تا بپزد. مرتب آب را به بالای کوفته هم می ریزیم تا کوفته سفت شود و هر چند وقت یکبار تنظیف یا همان پارچه حاوی کوفته را بلند کرده و دوباره سر جای خود می گذاریم تا کوفته ته نگیرد. پس از حدود ۲ ساعت پخت با حرارت ملایم و تکرار موارد بالا کوفته پخته شده را به کمک کفگیر بزرگ و دست از قابلمه بیرون آورده و در ظرف مورد نظر سرو می کنیم.