مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: خرید و فروش ترقه حرام است؟!
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
دوستان سلام
با توجه به نزدیک شدن به ایام آخر سال و نزدیک شدن چهارشنبه سوری که اصلا ریشه ای ندارد.
این مسئله در اذهان عموم مردم تداعی می کند که باز ایام درد و رنج و دلهره و ترس فرارسید ، آنهم فقط به خاطر استفاده فرزندان از مواد منفجره.
حال این سوال مطرح است که آیا خرید و فروش این مواد جایز است یا خیر.
( نکته: اکثر جاهایی که در رساله ها کلمه جایز نیست آمده به معنای حرام است ، می باشد)
حال به چند استفتاء توجه کنید:

استفتاء از مقام معظم رهبری (مدظله)

س 1106: استفاده از ترقّه و مواد قابل انفجار و ساخت و خريد و فروش آنها اعم از اينکه موجب اذيّت و آزار بشوند يا خير، چه حکمى دارد؟

ج: در صورتى که موجب اذيّت و آزار ديگران باشد و يا تبذير مال محسوب شود ويا خلاف قانون و مقرّرات نظام جمهورى اسلامى باشد، جايز نيست.

معنای تبذیر:

«تبذیر به معنای تباه ساختن نعمت و زیاده روی در بهره گرفتن از منافع آن است.» خلیل بن احمد فراهیدی در تعریف تبذیر می گوید: التبذیر: افساد المال و انفاقه فی السرف؛ «تبذیر یعنی مال را فاسد کردن و در بخشش آن زیاده روی کردن». (العین، ج ۷ ذیل واژه بذر)
راغب اصفهانی ادیب برجسته، در فرهنگ قرآنی خود، به نام «مفردات الفاظ قرآن» در معنای تبذیر می نویسد: «تبذیر به معنای پراکنده کردن است و اصل آن پاشیدن بذر است و برای هر کسی که مالش را ضایع کند به کار می رود.» (مفردات الفاظ القرآن الکریم، ماده بذر).
مرحوم طبرسی «ره» در تعریف تبذیر می فرماید: «تبذیر، پراکندن مال از روی اسراف است و ریشه آن پاشیدن بذر است». (مجمع البیان، ج ۶، ص ۴۱۰ در تفسیر آیه ۷۲ سوره اسراء.)
این استفتا کاملا درسته  و این کار برای اذیت و آزار کاملا اشتباهه !
اما کی گفته چهار شنبه سوری ریشه نداره؟
(۱۳۹۱-۱۲-۱۲، ۰۴:۵۵ عصر)mgraph نوشته است: [ -> ]اما کی گفته چهار شنبه سوری ریشه نداره؟
 منم موافقم.


پیشینه چهار شنبه سوری
ضمن عرض سلام  و تقدیر و تشکر از جناب mgraph:atamalek (17):
عرض بنده درباره ریشه دار بودن قضیه از نظر اسلام می باشد نه از نظر ایران باستان.
  برنامه آتش بازی از نظر ایران باستان در 5 روز آخر سال به  1700 سال قبل از میلاد یعنی حدود 3700 سال قبل بر میگردد که در آن زمان اسلامی نبود.در حالیکه دین مبین اسلام حدود 600 سال بعد از دین مسیحیت از طرف خداوند متعال توسط پیامبر گرامی اسلام به دست مردم رسید و این مطلب هم پر واضح است که دین اسلام کامل ترین و آخرین دینی بود که خداوند با ارسال پیامبر خود به ما مردم ارزانی داشت، حتی ادیان گذشته هم به این موضوع اشاره داشته اند.
حال سوال اینجاست آیا ما به حکم مسلمانی که تقلید در احکام شرعی واجب است باید به احکام دین مبین اسلام عمل کنیم یا به مراسمی که عقلایی نیست و شرعی نیست؟ در حالی که معلوم نیست ایرانیان 3700 سال پیش چه دینی داشتند.




ضمنا عنوان موضوع 
نقل قول: خرید و فروش ترقه حرام است؟!
با علامت سوال و تعجب همراه هست و مفهوم خودش را می رساند.


بار دیگر از بذل محبت جناب [b]mgraph متشکرم[/b]
(۱۳۹۱-۱۲-۱۲، ۱۱:۰۱ عصر)محمدی پور نوشته است: [ -> ]عرض بنده درباره ریشه دار بودن قضیه از نظر اسلام می باشد نه از نظر ایران باستان.
 
بحث بر سر این  هست که آیا این برنامه از نظر عقل و شرع پسندیده هست یا خیر؟

بر گرفته از دانشنامه ویکی پدیا:

چند روز پیش از نوروز مردمانی به نام آتش‌افروزان که پیام‌آور این جشن اهورایی بودند به شهرها و روستاها می‌رفتند تا مردم را برای این آیین آماده کنند. آتش افروزان، زنان و مردانی بسیار هنرمند بودند که با برگزاری نمایشهای خیابانی، دست‌افشانی‌ها، سرودها و آوازهای شورانگیز به سرگرم کردن و خشنود ساختن مردمان می‌پرداختند؛ آنها از هفت روز پیش از نوروز تا دو هفته پس از نوروز با پدید آمدن تاریکی شامگاه، در تمامی جایهای شهر و ده آتش می‌افروختند و آن را تا برآمدن خورشید روشن نگاه می‌داشتند. این آتش، نماد و نشانهٔ نیروی مهر و نور و دوستی بود. هدف آتش‌افروزان برگرداندن نیروی فزاینده و نیک به مردمان برای چیره شدن بر غم و افسردگی بود. همین هدف مهمترین دلیل برپایی جشن سده در میانه زمستان هم هست.
جناب KAZEM  ممنون از مطلبتون
جناب محمدی پور:

فکر نکنم با ادامه دادن این مبحث به نتیجه برسیم اما من با نظر شما موافق نیستم.

اما شما به این سوال پاسخ دهید که آیا این سنت(چند خطی از هم از چگونگی اجرا آن اوردم) از نظر اسلام منع شده است؟
در ضمن دین زرتشت هم به این سنت اعتقاد ندارد.
جناب kazem  از طرح سوالتان متشکرم
همانطور که حضرتعالی در مطلبتون اشاره فرمودید:
نقل قول: چند روز پیش از نوروز مردمانی به نام آتش‌افروزان که پیام‌آور این جشن اهورایی بودند به شهرها و روستاها می‌رفتند تا مردم را برای این آیین آماده کنند. آتش افروزان، زنان و مردانی بسیار هنرمند بودند که با برگزاری نمایشهای خیابانی، دست‌افشانی‌ها، سرودها و آوازهای شورانگیز به سرگرم کردن و خشنود ساختن مردمان می‌پرداختند؛ آنها از هفت روز پیش از نوروز تا دو هفته پس از نوروز با پدید آمدن تاریکی شامگاه، در تمامی جایهای شهر و ده آتش می‌افروختند و آن را تا برآمدن خورشید روشن نگاه می‌داشتند. این آتش، نماد و نشانهٔ نیروی مهر و نور و دوستی بود. هدف آتش‌افروزان برگرداندن نیروی فزاینده و نیک به مردمان برای چیره شدن بر غم و افسردگی بود. همین هدف مهمترین دلیل برپایی جشن سده در میانه زمستان هم هست.
بین برگزاری نمایشهای خیابانی، دست‌افشانی‌ها، سرودها و آوازهای شورانگیز ( البته مطابق با موازین شرعی ) ، سرگرم کردن و خشنود ساختن مردم و بین ترقه بازی ، استفاده از مواد منفجره ، آزار و اذیت مردم و خسارت به خود و دیگران و آسیب رساندن به خود و دیگران تفاوت زیادی وجود دارد.
بله اگر فرمایشات شما انجام شود شرع هم قبول دارد و هیچ اشکالی ندارد بلکه شاید مستحب هم باشد.
اما اگر ترقه و نارنجک و مرگ و آسیب و خسارت باشد ، نه عقل می پسندد و نه شرع.


آیا عقل و وجدان شما می پذیرد؟
چهارشنبه سوری یکی از کهن ترین مراسم ایرانیان است ولی متاسفانه در حال حاظر با ورود مواد خطرناک و پر صدا از کشور دوست و برادر چین این آیین کاملا عوض شده و بسیار خطرناک که متاسفانه تنها سود این مراسم برای وارد کننده های مواد مهترقه ای است که خیلی راحت و بدون هیچگونه مزاحمتی از مرزهای کشور وارد میشود. مشکل آیین باستانی ایرانیان نیست مشکل سود سرشاری که برای دوستان داره