مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: حس ششم مهم است یا عقل و منطق؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
مجله ایده آل: تصمیم گرفتن، به خصوص گرفتن تصمیم‌های مهم كار ساده‌ای نیست. در اینطور مواقع باید احساسی تصمیم گرفت یا منطقی؟ در این میان قواعدی وجود دارد كه كار را ساده‌تر می‌كند.


[تصویر:  125806_819.jpg]

 حس دوست‌داشتن

حس ششم، حس الهام، به دل افتادن، غریزه یا هرچیزی كه دوست دارید آن را بنامید یك واقعیت است. این حس درونی وقتی پای تصمیم‌گیری وسط می‌آید و باید تصمیم‌های مهم گرفته شود یك ابزار قدرتمند است اما باید این را بدانید كه بهتر است همیشه به حس درونی‌تان اعتماد نكنید. خیلی اوقات بهتر است كه به جای این حس درونی به عقل و منطق و قدرت مغزی خودتان مراجعه كرده و بر اساس آن تصمیم‌گیری كنید. در این مطلب شما متوجه می‌شوید كه در چه مواردی می‌توانید با حس ششم خودتان تصمیم‌گیری كنید و در چه مواقعی بهتر است كه تصمیم‌گیری‌تان كاملا بر اساس تفكر و منطق شما باشد.

زمان‌هایی كه باید به حس ششم‌تان تكیه كنید

   حس‌تان در مورد اخلاق درست می‌گوید


1- وقتی پای اخلاق در میان است


[تصویر:  125807_413.jpg]
زمانی كه متوجه می‌‌شوید همسر بهترین دوست‌تان به او خیانت كرده و او از جریان مطلع نیست چه می‌‌‌كنید؟ یا زمانی كه متوجه می‌شوید یكی از دوستان‌تان به دوست دیگری دروغی خطرناك می‌گوید؟ در اینطور مواقع به صدای درونی‌تان گوش كنید و تصمیم بگیرید، پشیمان نخواهید شد. دكتر فیری كاسمن، متخصص روانشناسی كه در مورد مسائل اخلاقی و قضاوت تحقیق می‌‌كند می‌گوید: در مسائل اخلاقی نمی‌توان صرفا با منطق و استدلال و محاسبه تصمیم گرفت. مسائلی كه در درون‌ خود، ذات شخصی دارند، به هر حال صرفا دوسوی سیاه و سفید ندارند یعنی نمی‌توان خیلی راحت گفت؛ این درست است، آن غلط است. برای همین در اینطور مواقع به حس ششم خود تكیه كنید.

بهترین استراتژی: زمانی كه خواستید در مورد مسائل اخلاقی تصمیم بگیرید تمام مسائل عقلانی و منطقی را در نظر بگیرید اما بعد درنهایت به ندای درونی‌تان گوش كرده و بر اساس آن تصمیم‌گیری كنید.

  پزشك شما باید به صدای درونی‌تان‌ گوش‌دهد


2- وقتی احساس می‌‌كنید بیمارید


پزشكان خیلی اوقات با این حالت روبه‌رو می‌شوند كه بیمار به آنها می‌گوید: من مطمئن هستم كه یك بیماری داخلی دارم و یك چیزیم هست... در این مواقع معمولا اگر پزشك به مشكلی در معاینه و آزمایش‌ها برنخورد حرف‌های بیمار را جدی نمی‌گیرد. اما دكتر جودیت اورلف،‌ فوق‌تخصص بیماری‌های داخلی كه در مورد مسائل اخلاقی پزشكی پژوهش می‌كند می‌گوید: به خصوص پزشكان مرد، حرف‌های زنانی را كه به آنها مراجعه می‌كنند زیاد جدی نمی‌‌گیرند، آنها فكر می‌كنند كه یا این گروه از زنان دچار پارانویا هستند یا بیش از حد وسواس سلامت دارند، اما پژوهش‌ها و تحقیقات من نشان داده كه در بسیاری از مواقع این حس ششم و صدای درونی این افراد كه به آنها اعلام می‌كند چیزی در وجودشان درست نیست در واقع زنگ خطری است كه بدن به صدا درمی‌آورد، حتی اگر معاینات و آزمایش‌ها چیزی را نشان ندهد، بهتر است بیشتر و با دقت‌تر فرد را تحت نظر داشت.

[تصویر:  125808_992.jpg]
بهترین استراتژی: هیچ كس حتی پزشكی كه سال‌هاست پزشك شماست به اندازه خود شما بدن‌تان را نمی‌شناسد. اگر پزشكی به حرف‌های شما گوش نكرد و شما واقعا این احساس را داشتید كه دچار مشكل یا بیماری هستید با یك پزشك دیگر هم مشورت كنید یا اینكه به پزشك‌تان حرف دلتان را بزنید؛ احساس درونی خودتان و ترسی را كه دارید صادقانه بیان كنید، خیلی اوقات پزشك شما حس‌ و احساس واقعی‌تان را درك و به شما توجه ویژه‌ای خواهد كرد و به معاینه دوباره و انجام آزمایش‌های لازم توجه  و اقدام خواهد كرد.

حس ششم شما بهترین خریدها را می‌كند


3- وقتی پای خرید در میان است


وقتی می‌خواهید چیز مهمی برای زندگی‌تان بخرید یا وسیله‌ای كه هزینه بسیار زیادی برای آن خواهید پرداخت به ندای درونی‌تان گوش كنید. در اینطور مواقع معمولا دچار تردید خواهید شد و نمی‌دانید در میان گزینه‌های موجود كدام را انتخاب كنید. اما دكتر دیوید مه‌یر، روانشناس و نویسنده كتاب «ندای درون، قدرت درون» می‌گوید: اینطور مواقع فقط كافی است به غریزه خودتان گوش كنید، حرف‌های همراهان و فروشنده‌ها را  فراموش كنید و سعی كنید برای چند لحظه با تمركز به صدای درونی‌تان گوش دهید و اولین تصمیمی كه به شما الهام می‌شود را بگیرید.

بهترین استراتژی: اگر صدای درونی‌تان شما را به سمت یك محصول خاص برد آن را بخرید، اما اگر صدای درونی‌ تان شما را راهنمایی نكرد، می‌توانید به جست‌وجوی‌تان ادامه دهید یا خرید كردن را برای یك روز دیگر بگذارید.

  برای پنالتی زدن به حس خودت اعتماد كن


4- وقتی می‌خواهید در یك مسابقه ورزشی یك تصمیم بگیرید


زمانی كه می‌خواهید یك پرتاب پنالتی در بازی بسكتبال انجام دهید یا یك ضربه پنالتی در فوتبال بزنید، باید به گزینه‌ای كه حس‌تان می‌گوید اعتماد كنید. دكتر مه‌یر می‌گوید: حس ششم بهترین راننده اتومبیل شماست، به آن اعتماد كنید، در مسابقات شطرنج سریع، شطرنج‌بازها روی حس ششم خود تكیه می‌كنند نه تجربه یا آموخته‌های خود، آنها معمولا هم با این شیوه خوب نتیجه می‌گیرند.

بهترین استراتژی: دچار تردید و تعلل نشوید؛ یك لحظه به صدای قلب‌تان گوش بدهید و بر اساس آن تصمیم بگیرید حس ششم شما می‌تواند باعث شود كه بهترین نتیجه‌ها را بگیرید.



زمان‌هایی كه باید به مغزتان تكیه كنید

  پول را به حس نسپارید


2- سرمایه‌گذاری


دكتر ماریل اوتول، پروفسور در رشته رفتارشناختی در دانشگاه اوهایو و نویسنده كتاب «غریزه‌های خطرناك» می‌گوید: بسیاری از افراد وقتی می‌خواهند سرمایه‌گذاری كنند، مثلا سهام در بورس بخرند به حس ششم و احساس درونی‌ خود مراجعه می‌كنند، اما این استراتژی اشتباه است. مسائل مالی با آمار و ارقام سرو كار دارند و برای آمار و ارقام شما باید حتما بر اساس عقل و منطق و تفكر و نتیجه‌گیری و استدلال تصمیم بگیرید. نتایج یك مطالعه در اروپا نشان می‌دهد كه سرمایه‌گذاران بورس كه هر روز اقدام به تجزیه و تحلیل داده‌های بازار بورس می‌كنند عملكرد بسیار بهتری نسبت به آنهایی كه فقط بر اساس حس ششم خود اقدام به سرمایه‌گذاری می‌كنند، دارند.

بهترین استراتژی:
حتی اگر حس ششم در خواب هم یك اسم خاص را صدا زد شما بر اساس عقل و منطق تصمیم بگیرید و سرمایه‌گذاری كنید،‌ بر اساس وضعیت مالی خودتان و اهداف‌تان عاقلانه تصمیم‌‌ بگیرید و كمترین ریسك را بكنید.

   عقل‌تان را نشان دهید

1- انجام یك مصاحبه شغلی


اگر استخدام در كار جدید برایتان مهم است سعی كنید كاملا منطقی و بر اساس عقل‌تان به سؤالات فرد مصاحبه‌كننده پاسخ دهید. درست است كه احساس اولیه فرد مصاحبه‌كننده از دیدن شما در نتیجه مصاحبه موثر است اما اگر او شما را انسانی كاملا منطقی و عقلانی، مصمم و باهوش بیابد محال است شما را از دست بدهد. شما می‌توانید با هوشمندانه و عقلانی صحبت كردن بر مغز فردی كه قرار است رای به استخدام شما بدهد تاثیر بگذارید.

بهترین استراتژی: درست است كه پوشیدن لباس مناسب و داشتن ظاهر خوب و مناسب برای تاثیرگذاری در یك مصاحبه مهم است، اما مهم‌ترین مسئله این است كه شما بتوانید منطقی و هوشمند بودن خودتان را نشان دهید.

[تصویر:  125809_131.jpg]

    دروغگوها را با حس ششم شناسایی نكنید!

3- قضاوت در مورد راستگویی و دروغگویی


دوست‌تان یكی، دو بار به شما دروغ گفته است، حالا هم حرفی به شما زده است كه نمی‌دانید راست است یا دروغ؛ در این موقع به حس‌تان تكیه می‌‌كنید؟ این كار اشتباه است،‌ در واقع روانشناسان در چند تحقیق مختلف نشان دادند زمانی كه انسان‌ها برای تشخیص دروغگویی كسی به حس خود مراجعه می‌كنند حتی كمتر از 50درصد موارد (بر اساس قانون شانس و تصادف در 50درصد موارد می‌توان حدس درست زد.) درست حدس می‌زنند.

بهترین استراتژی:
چه موضوع ساده باشد و چه خیلی حیاتی، سعی نكنید با حس ششم خودتان حدس بزنید چه كسی راست می‌گوید و چه كسی دروغ. در اینطور مواقع به مغزتان تكیه كنید تا یك اشتباه بزرگ را انجام ندهید. شاید رجوع به گذشته هم بتواند به شما كمك كند. اما این را هم یادتان باشد كه چون كسی یك‌بار به شما دروغ گفته یا حقیقت را به شما نگفته به این معنا نیست كه هیچگاه راست نمی‌گوید. دكتر مایر می‌گوید: اگر كسی یك دروغ به شما گفت این می‌تواند ناشی از ضرورت یا یك اشتباه باشد، اما اگر كسی بارها و بارها به شما دروغ گفت آن وقت اعتماد كردن به او اشتباه است.

  در مورد كار، عقلانی فكر كنید

4- كنار گذاشتن یك شغل


از كارتان خسته شده‌اید؟ می‌خواهید به یك پیشنهاد كاری جدید فكر كنید؟ ممكن است حس ششم شما این دستور را به شما بدهد كه «این كار را ول كن و...» اما در اینطور مواقع بهتر است به جای حس ششم سراغ عقل بروید؛ زیرایک اشتباه می‌تواند كل زندگی‌ آینده‌تان را تحت تاثیر قرار دهد.

بهترین استراتژی:
در هر تصمیم شغلی باید منطقی، سنجیده، باتفكر و با سنجیدن تمام جوانب برخورد كرد. به صرف یك احساس درونی نباید در مورد تصمیمی كه مدت‌ها بر زندگی شما تاثیر می‌گذارد به نتیجه برسید. دكتر آلفرد اوتول، متخصص رفتارشناسی می‌گوید: حتما قبل از چنین تصمیمی دلایل خود را فهرست كرده و روی هر دلیل فكر كنید و در نهایت به نتیجه برسید. كنار گذاشتن شغلی كه در آن مشغول هستید به دلایل محكم، داشتن شغل مناسب در آینده و بسیاری موارد دیگر ربط دارد.