مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: دروغگویی در کودکان 3
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
عللدروغگویی در کودکان بالاتر از 6 سال

درشماره ی سوم به دو مورد از علل دروغگویی اشاره کردیم، اولین علت محیط و دومین علت جلب توجه و اما علت های دیگر...
  -3  انتقام‏جويي: کودک، گاهي دروغمي‏گويد تا از ديگري انتقام بگيرد. بهرام و شهرام دو برادرند. بهرام، شهرام را کتک مي‏زند و چونشهرام، توان مقابله با بهرام را ندارد، به دروغ، او را نزد پدر خطاکار معرفي مي‏کند تا پدر او را توبيخ يا تنبيه کند و به اين صورت، انتقام بگيرد.
دراين صورت، بايد به او درس انصاف بدهيد که پسنديده نيست براي انتقام از ديگري، به دروغ متوسل شود.
4- ترس از تنبيه: اگرکودکان، از تنبيه بدني در امان باشند، دروغ نمي‏گويند. اگر کودک بداند در صورت ارتکاب خلاف و عملي ناپسند، والدينيا معلم، او را تنبيه نمي‏کنند، بلکه به او آگاهي مي‏دهند و در صورت نياز، از او شکوه خواهند کرد، حقيقت را خواهد گفت.
توصيهمي‏کنم در صورت ارتکاب خلاف، از ساز و کارهاي بازدارنده، يعني رو ترش کردن، محروميت، تحريک عواطف، قهر، و شيوه‏ي بده و بستان (ر. ک: ص 97) استفاده کنيد و از تنبيه بدني جدا بپرهيزيد.
5-تکليف زياد: معلمي که تکاليف فراواني را بر عهده‏ي دانش‏آموزمي‏گذارد؛ به گونه‏اي که انجام آن‏ها در توان کودک نيست، او را به دروغ وا مي‏دارد و کودک براي توجيه عدم انجام تکاليف، دروغ مي‏گويد.
6-توقع بيش از حد: توقع بيش از حد والدين و معلم، کودکرا به دروغ وامي‏دارد. والدين يا معلم به کودک مي‏گويند: چرا در درس رياضي نمره‏ي 17 گرفتي؟ توقع ما از تو، نمره‏ي 20 بود. کودک به دروغ مي‏گويد: وقت کم آوردم و....  
ازکودکان خود در حد توان و هوش آنان توقع داشته باشيد
. 7-رسيدن به خواسته‏ها: کودکان، گاهي برايرسيدن به خواسته‏هايشان دروغ مي‏گويند. در اين صورت، آنان را با ارزش‏هاي ديني و روايات امامام معصوم عليهم‏السلام آشناکنيد تا زشتي اين عمل را دريابند (توجه داشته باشيد که نيازهاي اوليه‏ي آنان را مرتفع سازيد.
گاهنامه سنگر، شماره چهارم