مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: نحوه آماده سازی سالن پرورش قارچ
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
[تصویر:  sa08xsdf1uykk60wkp7.jpg]1-  
  آماده سازی سالن پرورش قارچ:
بلوكهای كمپوست در شروع عملیات وارد سالن شده و به طور مرتب كنار هم چیده می‌شوند پس از آن میزان رطوبت حداكثر 90% ، دما 27- 26 درجه سانتیگراد تنظیم می‌گردد با گذشت 4-3 روز وارد مرحله تخته‌كوبی می‌شویم. تخته‌كوبی شامل برداشت روكش‌های روی بلوك و هم سطح كردن قسمتهای ناهموار آن می‌باشد.
واحد خدمات فنی پس از فروش شركت قارچ یكتای سپاهان با توجه به درخواستهای مكرر تولید كنندگان مباحثی مختصر و كاربردی پیرامون پرورش و تولید قارچ دكمه ای را به استحضار این عزیزان برساند، لذا امید است مطالبی كه در ذیل آمده است بتواند راهگشای شما عزیزان در امر تولید و پرورش قارچ دكمه ای خوراكی باشد، در انتها از كلیه صاحبنظران و تولید كنندگان عزیز خواهشمندیم كه با ارائه مطالب، انتقادات و پیشنهادات خود، مارا در ارائه خدمات مطلوب تر و بهتر راهنمایی فرمایند.
به ادامه مطالب بروید

به طور كلی می توان عملیات سالن داری و پرورش قارچ دكمه ای را در 8 مرحله به شرح ذیل مورد توجه قرارداد:
1-    آماده سازی سالن کشت قارچ:
الف) نظافت سالن
ب) ضد عفونی سالن به روش حرارتی یا شیمیایی یا تركیبی از هر دو روش
2-     چیدن بلوكها
3-    اسپانران شامل:
باز كردن پوشش بلوكها، تخته كوبی، كشیدن پوشش مناسب روی كمپوست
4-    عملیات خاكدهی:
در این مرحله كه 12-11 روز پس از كشت انجام می‌گردد دمای مناسب كمپوست 25 درجه سانتیگراد و رطوبت هوای سالن 95-90% می باشد. پرورش قارچ خاك استفاده شده باید رطوبت مناسب داشته و به ارتفاع 4-3 سانتیمتر بر روی سطح بلوك به طور یكنواخت داده شود.
5-    عملیات رافلینگ:
7-6 روز پس از عملیات خاكدهی زمانی كه 30-20% از سطح خاك سفید كرده باشد انجام می‌گیرد در این عملیات خاك روی سطح بلوك كمپوست را به طور عمیق زیرورو نموده‌ و مجدداً سطح می‌كنیم در این مرحله باید میزان Co₂ سالن 2000 الی 2500 پی‌پی‌ام، رطوبت 95% و دمای كمپوست 25-24 درجه سانتیگراد باشد.
6-    عملیات هوادهی:
3-2 روز پس از رافلینگ انجام می‌شود در این مرحله باید میزان Co₂ 1200-800 پی پی ام، رطوبت 90%، دمای كمپوست 25-24 درجه سانتیگراد بوده و در صورت لزوم آبیاری انجام گردد در طول 3-2 روز هوادهی باید دمای كمپوست را از حدود 25 درجه سانتیگراد به 21-20 درجه رسانده دمای هوای سالن را 18-17 درجه سانتیگراد و رطوبت را حدود 5 الی 10% كاهش دهیم پس از هوادهی خاك سالن هر روز بررسی شود تا در صورت بروز خشكی خاك بلافاصله آبیاری انجام شود 12 روز پس از هوادهی فلاش اول ظاهر می‌شود پس از آن تا 4 فلاش میتوان قارچ برداشت نمود در آخرین روز دوره كه روز 60-57 است بلوك‌ها از سالن پرورش خارج گردیده و سالن را جهت ضد‌عفونی با آب و فرمالین 4% پاستوریزه می‌كنیم.
درباره هزینه های زاه اندازی یک سالن پرورش قارچ خانگی تو ایران اگه اطلاهاتی دارین ؛این مقاله رو تکمیل میکن:atamalek (17):