مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: سبک زندگی | آداب پوشیدن لباس پس از استحمام
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
رسول خدا (صلی الله علیه و آله): «پس از استحمام، هنگام پوشیدن لباس بگو: «اللّهُمَّ ألبِسنِی التَّقوَی وَ جنِّبنِی الرَّدَی»؛ خدایا! لباس تقوا به من بپوشان و از بدی دورم کن، هرگاه چنین کردی، از هر دردی در امانی.»
مفاتیح الحیات، ص ۱۵۹، بخش آداب پوشش
[تصویر:  picture.png] دریافت پوستر [حجم فایل: ۱.۷۲ مگابایت]

[تصویر:  After-Bath-Low1.jpg]
اهمیت پوشش

رسول خدا(ص) می فرماید: آدمیزاد حق دارد (باید) لباسی داشته باشد تا عورت آن را بپوشاند؛ نیز می فرماید: پوشش و لباس نشان بی نیازی است؛ همچنین می فرماید: تن با سه چیز شاداب و پروریده می شود. بوی خوش و لباس ملایم و نوشیدن عسل.

امیرالمومنین(ع) می فرماید: لباس، زیبایی را نمایان می سازد؛ نیز می فرماید: لباس پاکیزه غم و اندوه را میزداید و برای نماز لازم بوده است.


نهی از برهنگی

امام صادق (ع) می فرماید: کسی که در حمام بدون لُنگ باشد و دیگری به او نگاه کند، رسول خدا(ص) هردو را لعنت کرده است.




آداب پوشش

رسول خدا(ص) می فرماید: کفش راحتی و سبک بپوشید و همانند اهل کتاب نباشید(نعلین بپوشید و موزه مپوشید) ؛ همچنین می فرماید: کفش خوب و لباس پاکیزه بپوشید؛ نیز می فرماید: هرگاه خواستی کفش و لباس بخری خوب و نوع آن ها را برگزین و می فرماید: هرگاه مردان و زنان امت من، از پوشیدن کفش ها و نعلین های پاره پاره به وسله دار دریغ نکنند و خدا برآنان آسان گیرد.

نکته: پیام این گونه احادیث این است که مسلمانان با رعایت نظافت و انتخاب جنس خوب در پوشاک، در زندگی ساده زیست باشند و تجمل گرا نباشند و همچنین می فرماید: هرگاه لباستان را در آوردین بر آن بسم الله بخوانید؛ و نیز می فرماید: هرگاه لباستان را در آوردید آن ها را تا بزنید.




پوشش های پسندیده

رسول خدا(ص) می فرماید: برای وضو در میان برادران دینی، لباستان را آراسته و لوازم خود را به اصلاح آرید به گونه ای که در میان مردم مانند خالی نمودار و برجسته باشید. زیرا خدا زشتی و زشت نمایی را دوست ندارد؛ همچنین می فرماید: لباس سفید از هر لباسی برای شما بهتر است، پس آن را بپوشید و مردگانتان را در آن کفن کنید؛ نیز می فرماید: تا پایان عمر پوشیدن لباس پشمین را ترک نمیکنم تا پس از من سنت شود.



امام رضا (ع) می فرماید: روزه جمعه مستحب است که مرد عمامه بر سر نهد و بهترین و پاکیزه ترین لباسش را بپوشد و با بهترین عطر خود را خوش بو کند.


پوشش های ناپسند



رسول خدا(ص) می فرماید: هلاکت زنان امت من در دو چیز سرخ فام است: طلا و لباس نازک و نیز میفرماید : ای علی! هر مردی از همسرش اطاعت کند خدا او را به رو در جهنم افکند . علی (ع) پرسید این چه اطاعتی است ؟

فرمود در پوشیدن لباس نازک به وی اجازه دهد ؛ همان گرامی به علی علیه السلام فرمود : ای برادر! به تو سفارش میکنم آن را رعایت کن که شاید خدا سودی به تو برساند: لباس خشن و مناسب اندام بپوش تا غرور و تکبر تو را نگیرد ؛همچنین فرمود : از خصلت هایی که موجب هلاکت قوم لوط شد پوشیدن حریر (ابریشم) بود.





امام صادق (ع) میفرماید : کفش باریک و نوک دراز نپوشید ، چرا که آن کفش فرعون است و نخستین بار او آن را پوشید.



به فرموده امام صادق(ع) : رسول خدا(ص) مردان رااز پوشیدن لباس زنان و زنان را از پوشیدن لباس مردان نهی می فرمود.


لباس شهرت



رسول خدا(ص) از انگشت نما شدن در هر دو سو (افراط و تفریط) نهی فرموده است : افراط در نازکی ، نرمی و بلندی لباس یا تفریط در ضخامت ، زبری و کوتاهی آن و نیز می فرماید : لباسی را که در زیبایی یا زشتی شهرت دارد نپوشید و نیز میفرماید : هر کس لباس شهرت بپوشد خدا از او رو گرداند تا وقتی که آن را کنار نهد و همچنین می فرماید : هرکس در دنیا لباس شهرت بپوشد خدا روز قیامت لباس ذلت بر او بپوشاند .
ممنونم بسیار عالی بود