مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: ۱۴ ماده غذایی برای طول عمر
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
صدای مشاور سلامت برای ارتقای سطح سواد سلامت مردم و بالا بردن دانش مردم برای حفظ و مراقبت از سلامت جسمی و روانی خود مطالب آموزشی را منتشر می کند و در عین حال به پرسش‌های مطرح شده از سوی شهروندان در این زمینه پاسخ می دهد.

یادآوری می‌شود شهروندان ایرانی از هر جای ایران می توانند سئوالات مورد نظر خود را درباره مسائل مرتبط با سلامت جسم، سلامت روان،‌بیمارهای واگیر و غیر واگیر و راه‌های پیشگیری و درمان آنها طی تماس با شماره تلفن 02188911667 یا ایمیل moshaversalamat@farsna.net مطرح کنند.

14 ماده غذایی که طول عمر را زیاد می‌کند

شیوا فرجی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس در مورد نقش مواد غذایی بر افزایش طول عمر خاطرنشان کرد: از ابتدای خلقت انسان و در دوره‌های مختلف همه به دنبال راهکاری برای افزایش طول عمر بوده‌اند که یکی از آنها تاثیر مواد غذایی است.

وی افزود: 14 نوع ماده غذایی مفید وجود دارد که اگر مصرف مداوم آنها در دستور غذایی قرار گیرد روند پیری را کند کرده و با پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها طول عمر را افزایش می‌دهد که سیب، موز، تخم‌مرغ، ماهی، لوبیا سبز، گردو، سویا، اسفناج، گل کلم، لیمو ترش، پیاز، گوجه‌فرنگی و چای سبز این 14 ماده را تشکیل می‌دهند.

فرجی در مورد خواص هر یک از این مواد گفت: سیب سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و به دلیل وجود آنتی‌اکسیدانی به نام کوارستین در کنار فیبر معروفی به نام پکتین ذرات ژله‌ای مانندی را در خون ایجاد می‌کند که مواد زائد خون به آن چسبیده و دفاع می‌شود که بهترین راه مقابله با سرطان خون نیز محسوب می‌شود.

موز ماده غذایی دیگری است که به گفته این متخصص تغذیه حاوی پتاسیم برای تنظیم فشار خون و منیزیم برای پیشگیری از سرطان است. غافل از اینکه اسید فولیک موجود در موز نیز در سلامتی نقش موثری دارد.

وی ادامه داد: همچنین مواد موجود در تخم‌مرغ برای پیشگیری از آب مروارید موثر اس و کولین موجود در آن به تقویت حافظه کمک می‌کند برای همین به کودکان زرده تخم مرغ می‌دهیم و می‌تواند مصرف به اندازه آن در پیشگیری از اختلال حواس و آلزایمر موثر باشد به شرط آنکه تخم‌مرغ را سرخ نکنیم چرا که همین امر خود باعث بروز سرطان می‌شود و تخم‌مرغ آب‌پز بهترین نوع استفاده از آن است.

فرجی همچنین سیر را ماده غذایی معجزه‌کننده عنوان کرد و گفت: سیر خاصیت ضد انعقادی دارد و سرشار از آنتی‌اکسیدان است و حتی افرادی که به سرطان مبتلا هستند به دلیل خاصیتی که سیر روی سلول‌های سرطانی می‌گذارد و آنها را منهدم می‌کند با خوردن سیر خام طول عمرشان افزایش می‌یابد.

عضو انجمن علمی تغذیه ایران لوبیا سبز را به دلیل فیبر محلولی که دارد برای دستگاه گوارش مفید دانست و افزود: خوردن این ماده غذایی باعث می‌شود که فرد دچار یبوست نشود و به همراه فیبر موجود در خود چربی زائد را از بدن دفاع کرده و کلسترول خون را پایین می‌آورد چرا که کلسترول خود زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌هاست.

فرجی همچنین گفت: گردو سرشار از امگا 3 است و اگر یک مشت گردو بخوریم معادل صد گرم ماهی آزاد اثربخشی دارد که می‌تواند در کاهش فرآیند‌های التهابی به ویژه التهاب مفاصل مفید باشد و در کنار آن در تقویت حافظه بسیار موثر است.

در ادامه همچنین سویا به دلیل داشتن ایزوفلاوین در کاهش سرطان سینه در خانم‌ها نقش پررنگی را ایفا می‌کند و برای کاهش پیامد های ناشی از یائسگی در زنان بسیار مهم است و توصیه می‌کنیم همه افراد لوبیای سویا را به عنوان یکی از تنقلات در برنامه غذایی خود قرار دهند.

این متخصص تغذیه اظهار داشت: اسفناج به دلیل داشتن ویتامین‌های A و C و اثرات آنتی‌اکسیدانی سبب طول عمر می‌شود و گل‌کلم به دلیل کلسیم بالا می‌تواند در ایمن‌سازی بدن برای پیشگیری از رشد سلولهای سرطانی نقش کلیدی ایفا کند. همچنین برای افرادی که زخم معده دارند بخار‌پز این نوع ماده غذایی بسیار مفید است.

لیمو‌ترش نیز یکی از این 14 ماده غذایی معجزه‌گر است که بدن را در مقابل عفونت‌های باکتریایی ایمن می‌کند به شرط آنکه لیمو‌ترش تازه را هنگام استفاده و در همان لحظه برش داد و استفاده کرد و آبلیمو‌های مانده که از قبل تهیه شده و در شیشه‌ها قرار دارد خاصیت لیمو‌ترش تازه را ندارد.

در عین حال افرادی که به طور مداوم لیمو‌ترش مصرف می‌کنند کمتر به بیماری‌های دهان و لثه دچار می‌شوند.

وی گفت: پیاز نیز به دلیل داشتن سولفور و کوارستین آنتی‌بیوتیک قوی محسوب می‌شود که سطح کلسترول خون را نیز کاهش می‌دهد و تنها اشکال آن ایجاد بوی بد دهان است.

در عین حال گوجه فرنگی به دلیل داشتن لیکوپن در پیشگیری از سرطان پروستات به عنوان یکی از سرطان‌های شایع در مردان بسیار مفید است.

فرجی در پایان تاکید کرد: چای سبز هم به عنوان چهاردهمین ماده غذایی موثر در افزایش طول عمر توصیه می‌شود چرا که در پیشگیری از سرطان و بیماری‌های قلبی _ عروقی مفید است به شرط آنکه آن را درست دم کنیم که یک قاشق مرباخوری از چای سبز را باید در یک لیوان آب جوش ریخته در آن را بگذاریم و در محیط اتاق یک ربع بعد آن را مصرف کنیم


علت پف دور چشم

امیر هوشنگ احسانی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس در مورد علت پف دور چشم به ویژه پس از بیدار شدن خواب به این نکته اشاره کرد که دلایل مختلفی در این عارضه دخیل هستند که لزوماً همه آنها نگران کننده نیست.

وی گفت: تغییرات هورمونی حین قاعدگی در خانم‌ها ممکن است سبب تجمع مایعات به ویژه در بافت‌های زیر پوستی شوند. در این حالت تورم اطراف چشم که از قبل وجود داشته بارزتر می‌شود.

به گفته این متخصص پوست و مو تجمع مایعات در بدن در دوران بارداری، بیماری قلبی و کلیوی هم دیده می‌شود ولی در بسیاری موارد فرد از نظر سلامت هیچ مشکلی نداشته و پف چشم ارثی است.

معاون آموزشی بیمارستان پوست رازی روزانه 10 دقیقه تحرک‌های همراه با جست و خیز را در به جریان انداختن آب جمع شده در یک قسمت بدن به ویژه دور چشم‌ها بسیار موثر دانست.

احسانی عواملی مانند بالارفتن سن و خستگی روزانه و استرس زیاد را در تشدید پف دور چشم موثر دانست و افزود: پُف چشم می‌تواند در نتیجه کم‌ آبی بدن باشد که در این صورت، تنها چاره آن نوشیدن آب و مایعات فراوان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران مصرف زیاد غذاهای حاوی سدیم مانند رب گوجه فرنگی و غذاهای کنسروی را در تشدید پف دور چشم موثر برشمرد و گفت: با کاهش مصرف نمک و مصرف غذاهای تازه به راحتی می‌توان این عارضه را از بین برد.

خار پاشنه و راه‌های درمان آن

آرش شرافت وزیری در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس گفت: ﺩﺭ ﮐﻒ ﭘﺎ ﯾﮏ ﻓﺎﺳیای ﺧﺎﺹ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻓﺎﺳیای ﭘﻼﻧﺘﺎﺭ ﻣﯽ ﮔﻮئیم ﮐﻪ ﺍﺯ ﻋﻠﻞ ﻣﻬﻢ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻗﻮﺱ ﮐﻒ ﭘﺎ است.

وی گفت:‌ ﺍﯾﻦ ﻓﺎﺳیا بر ﺍﺛﺮ انجام ﺍﻋﻤﺎﻝ ﮐﺸﺶ ﻁﻮﻻﻧﯽ ﻣﺪﺕ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺩﭼﺎﺭ ﺍﻟﺘﻬﺎﺏ ﺷﻮﺩ. ﺩﺭ ﻣﺤﻞ ﺍﺗﺼﺎﻝ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻥ ﭘﺎﺷﻨﻪ ﭘﺎ باعث ﺭﺷﺪ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻥ ﺍﺿﺎﻓﯽ شود ﮐﻪ ﺑﻪ ﺧﺎﺭ ﭘﺎﺷﻨﻪ معروف است.

وی در مورد ﻋﻼﺋﻡ ﻭ ﻧﺷﺎﻧﻪ ﻫﺎی بیماری خار پاشنه ادامه داد: ﺩﺭﺩ ﭘﺎﺷﻨﻪ ﺩﺭ ﻗﺴﻤﺖ ﺩﺍﺧﻠﯽ ﻭ ﺗﺤﺘﺎﻧﯽ مخصوصاً در زمانی که وزن روی پاشنه پا بیفتد از نشانه‌های این بیماری است.ﮔﺎﻫﯽ ﻣﻮﺍﻗﻊ نیز ﺩﺭﺩ ﺩﺭ ﻗﺴﻤﺖ ﺧﺎﺭﺟﯽ ﭘﺎﺷﻨﻪ پا ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ.

این جراح استخوان تصریح کرد:معمولاً درد خار پاشنه ﺻﺒﺢ ﺷﺪﯾﺪ می شود ﻭ ﺑﻪ ﺗﺪﺭﯾﺞ ﺩﺭ ﻁﯽ ﺭﻭﺯ ﺑﺮﻁﺮﻑ می شود ﯾﺎ ﮐﺎﻫﺶ ﻣﯽ ﯾﺎﺑﺪ.

شرافت وزیری با اشاره به اینکه خار پاشنه ﯾﺎ ﻓﺎشیت ﭘﻼﻧﺘﺎﺭ ﺍﻏﻠﺐ ﺩﺭ ﻭﺭﺯﺷﮑﺎﺭﺍﻧﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺩﻭ میدانی مشغولند دیده می شود،افزود:ﮐﺎﻫﺶ ﺍﺳﺘﺮﺱ ﻭ ﻓﺸﺎﺭ ﺭﻭی ﭘﺎ ﺗﺎ ﺯﻣﺎﻥ ﺭﻓﻊ ﻋﻼﺋﻢ بهترین روش درمان این عارضه است ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﻏﻠﺐ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﮐﺎﺭﻫﺎی ﺭﻭﺯﺍﻧﻪ ﻭ نیاز ﺑﻪ ﭘﻮﺷیدﻥ ﮐﻔﺶ ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺍﯾﻦ روش ﺭﺍ ﺭﻋﺎﯾﺖ ﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻁﻮﻝ ﺭﻭﺯ ﺩﺍﺋﻤﺎً ﺑﻪ ﻓﺎﺳیای ﮐﻒ ﭘﺎ نیرو ﻭﺍﺭﺩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﻟﺘﻬﺎﺏ ﺗﺸﺪﯾﺪ ﻣﯽ شود.

عضو انجمن جهانی آسیبهای ورزشی،آرتروسکوپی و جراحی زانو گفت: ﺷﺎﯾﻌﺘﺮﯾﻦ ﻋﻠﺖ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺧﺎﺭ ﭘﺎﺷﻨﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﻋﻀﻼﺕ ﺳﻔﺖ ﻭ ﺍﻧﻌﻄﺎﻑ ﻧﺎﭘﺬﯾﺮ ﺩﺭ ﭘﺸﺖ ﺳﺎﻕ پا است ﮐﻪ باعث ﮐﺸﺶ ﻣﺪﺍﻭﻡ ﮐﻒ ﭘﺎ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺭﺍﻩ ﺭﻓﺘﻦ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ در نتیجه باعث ﺍﻟﺘﻬﺎﺏ ﺁﻥ ﻭ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﺩﺭﺩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ.

شرافت وزیری اظهار کرد: ﺑﺴﺘﻦ ﮐﻒ ﭘﺎ ﺑﺎ ﻧﻮﺍﺭﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻣﯽ ﺗﻮﺍند ﻓﺸﺎﺭ ﻭﺍﺭﺩ ﺑﺮ پاشنه پا ﺭﺍ ﮐﺎﻫﺶ ﺩهد ﻭ ﺳﺒﺐ ﺗﺴﺮﯾﻊ ﺑﻬﺒﻮﺩ ﺁﻥ شود.همچنین ﺳﺮﻣﺎ ﺩﺭﻣﺎﻧﯽ ﯾﺎ ﯾﺦ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ به ﮐﺎﻫﺶ ﺍﻟﺘﻬﺎﺏ درد آن کمک کند.

وی گفت: ﺗﺠﻮﯾﺰ ﺩﺍﺭﻭﻫﺎی ﺿﺪ ﺍﻟﺘﻬﺎﺑﯽ غیر ﺍﺳﺘﺮﻭئیدی، ﺗﺠﻮﯾﺰ ﻭﺳﺎﯾﻞ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺍﺭﺗﻮﭘﺪی برای ﮐﺎﻫﺶ ﻋﻼﺋﻢ،ﺑﺴﺘﻦ ﻧﻮﺍﺭ ﭘﺎ ﺑﺎ ﺭﻭﺵ ﻣﻨﺎﺳﺐ،ﺍﻧﺠﺎﻡ تکنیکهای ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻣﺎﺳﺎژ ﺑﺮﺍی ﺷﻞ ﮐﺮﺩﻥ ﻭ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﺍﻧﻌﻄﺎﻑ ﭘﺬﯾﺮی ﻋﻀﻼﻧﯽ،ﺗﺰﺭﯾﻖ ﮐﻮﺭﺗﻮﻥ ﺑﺮﺍی ﺍﺯ بین ﺑﺮﺩﻥ ﺍﻟﺘﻬﺎﺏ و ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺭﺍﺩﯾﻮﮔﺮﺍﻓﯽ ﺑﺮﺍی ﺑﺮﺭﺳﯽ ﺭﺷﺪ ﺍﺣﺘﻤﺎﻟﯽ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻧﯽ روشهای دیگر درمان خار پاشنه به شمار می روند.


کدام روغن‌ها برای پخت غذا بهترند

رسول دیناروند در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، در پاسخ به اینکه گفته می‌شود روغن پالم (نخل) به عنوان روغن بی‌کیفیت ولی ارزان‌ قیمت به جای‌ روغن‌های بی‌کیفیت بی‌رویه وارد کشور شده و بسته‌بندی می‌شود، گفت: روغن پالم یا همان روغن نخل روغنی است که مصرف انسانی آن مجاز است و منع مصرف ندارد ولی کیفیت آن از بقیه‌ روغن‌ها پایین‌تر است.

وی افزود: اگر بخواهیم روغن‌های خوراکی را درجه‌بندی کنیم بهترین روغن،روغن زیتون است که خیلی گران است و توصیه می‌شود جایگزین روغن‌های دیگر شود، بعد از آن روغن کلزا سپس روغن آفتابگردان در رتبه بعدی روغن سویا و روغن نخل در رتبه پنجم قرار دارد ولی اینگونه نیست که بگویم مصرف روغن نخل ممنوع است.

رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به اینکه آیا این امکان که روغن نخل در روغن‌های مایع بسته‌بندی با نام‌های دیگری مانند روغن سویای آفتابگردان در بازار ارائه شود، وجود دارد، گفت: روغن نخل بخشی زیادی از مصرف را به خود اختصاص نداده و فقط برای تولید روغن‌های جامد استفاده می‌شود.

دیناروند اذعان داشت: مردمی که روغن مایع مصرف می‌کنند مطمئن باشند که همان نام و نوعی که روی بسته‌بندی کالا درج شده در محتویات قوطی‌های روغن نیز موجود است یعنی روغن کانولا، آفتابگردان، ذرت یا انواع شبیه به این و اینگونه نیست که روغن نخل با نام دیگری عرضه شود که در غیر این صورت تخلف است و برخورد می‌کنیم.

وی به جامعه توصیه کرد تا برای سلامتی بیشتر تا حد امکان از مصرف روغن‌های جامد خودداری کنند.