مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: چگونه خواب کودکان را تنظیم کنیم؟
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
برخی از کودکان حتی وقتی نیاز به تغذیه شبانه ندارند در خوابیدن مشکل دارند. در اینجا شیوه‌هایی را برای حل مشکل خواب کودکان ارائه می‌کنیم: 


کودک در ۳ ماهگی از نظر فیزیولوژیکی نیاز به تغذیه در طول شب ندارد، اما بسیاری از کودکان حتی در ۵ تا ۷ ماهگی نیز برای به خواب رفتن و داشتن خواب راحت مشکل دارند و در طول شب چندین بار از خواب بیدار می‌شوند. 


اغلب اوقات والدین تلاش زیادی برای آرام کردن و خواباندن دوباره کودک می‌کنند و نتیجه اینکه فقط با کمک آن‌ها کودک قادر است دوباره به خواب رود. نهایتا هم والدین و بخصوص مادر با اختلال در خواب و کم‌خوابی مواجه می‌شود. استفاده از چراغ خواب موزیکال طرح لاک پشت کمک بسیار زیادی به والدین برای خواباندن کودک دلبندتان می کند


خوشبختانه اکثر مشکلات خواب با رعایت برخی نکات حل می‌شوند. 


البته با بالا رفتن سن مسائل دیگری ایجاد می‌شوند زیرا عادت‌های کودک نهادینه شده‌اند، اما سعی کنید از ماه‌های اول کاری نکنید که کودک برای خوابیدن به شما وابسته شود. 


تکان دادن و راه بردن کودک از شما والدینی مهربان نمی‌سازد فقط او را وابسته به این کار می‌کنید و مجبور خواهید بود هر شب در نیمه‌های شب او را بلند کرده و راه ببرید تا بتواند دوباره بخوابد. 


بهتر است قبل از خواب کودک را کمی تکان دهید تا خوابش بگیرد، اما توجه داشته باشید قبل از اینکه بخوابد او را در تختخوابش بگذارید. به این ترتیب او آخرین چیزی که می‌بیند تشک خودش است نه شخص شما. با چراغ خواب شلمن فرزند شما خوابی راحت را تجربه می کند و دیگر نگرانی از بابت نخوابیدن یا بد خوابیدن فرزند خود ندارید.
پس اگر دوباره بیدار شود نیز به آنچه می‌بیند عادت دارد و می‌تواند دوباره بخوابد. 


می‌توانید وقتی او را در تخت می‌گذارید تا ۵ دقیقه نیز در کنارش باشید سپس اتاق را ترک کنید. اگر او گریه کرد بازگردید و ۵ دقیقه دیگر او را همراهی کنید و دوباره اتاق را ترک کنید. آنقدر این کار را تکرار کنید تا بتواند خودش بخوابد. 


بتدریج آرام کردن‌های شما کوتاه شده و فاصله بین آن‌ها طولانی‌تر می‌شود. نکته دیگر اینکه وقتی کودکتان در حال خوردن مایعات در شیشه است او را نخوابانید. دادن شیشه به کودک مانند تکان دادن و راه بردن نوعی وابستگی در او ایجاد می‌کند. 


به این ترتیب بدون شیشه نمی‌خوابد و در نیمه‌شب هم اگر بیدار شود دوباره شیشه می‌خواهد. به این ترتیب یک مشکل دیگر نیز به مشکل خواب او افزوده می‌شود، آن هم مشکل خیس شدن پوشک در نیمه‌شب و نیاز به تعویض آن است. از طرفی ورود کالری‌های بیشتر در هنگام خواب می‌تواند تحریکی برای دستگاه گوارش بوده و استراحت و وضعیت آرام آن را مختل کند. در ضمن ممکن است مایع در طول خواب و حالت درازکشیده به درون گلوی کودک بپرد و موجب تحریک و سرفه و مشکلات دیگر شود. 


اگر هم کودک عادت به خوردن شیشه دارد سعی کنید در پایان شب به او آب ساده در شیشه بدهید، زیرا او پس از یک هفته یا چند روز از خوردن آب ساده خسته شده و بتدریج آن را کنار می‌گذارد.