مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: تفاوت ها و تشابهات وبسایت و وبلاگ
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
در نگاه اول، وب*سایت و وبلاگ شبیه هم به نظر می*رسند، اما دقیق*تر که می*شویم تفاوت*های زیادی را بین این دو می*بینیم.
وب سایت "جایگاهی در اینترنت است که در آن می*توان اطلاعاتی را در مورد سازمان*ها، شرکت*ها و افراد به دست آورد" و وبلاگ " وب سایت پویایی است که متعلق به شخص یا اشخاصی است و در برگیرنده اطلاعاتی راجع به موضوع یا موضوعات گوناگون است".
پذیرفتن این تعریف*ها می*تواند شروعی برای مقایسه این دو باشد؛ بدین منظور، ابتدا به مشابهت*ها و سپس به تفاوت*ها می*پردازم:

مشابهت*های وب*سایت و وبلاگ:

هردو جایگاهی در فضای سایبری(Cyberspace) هستند و URL منحصر به فردی دارند.
هر دو برای انتشار اطلاعات و داده*ها در فضای سایبری به کار می*روند.
محتوای هر دو اطلاعات است و کارکرد اطلاع*رسانی دارند.
وبلاگ هم نوعی وب*سایت است.
هر دو را می توان به جای هم استفاده کرد ( اما پیشنهاد نمی شود )

تفاوت*های وب سایت و وبلاگ:

وب سایت*ها عمدتا رسمی هستند، اما وبلاگ*ها عمدتا (یا به کلی) شخصی*اند.
به روز کردن وب سایت*ها نسبت به وبلاگ*ها، نیازمند وقت بیشتری است.
وب*سایت*ها از نظر طراحی ساختار پیچیده*ای دارند، در حالی که وبلاگ*ها ساده*ترند. مثل لباس رسمی و راحتی می*مانند.
وب*سایت ها به موضوعات خاصی می*پردازند، در حالی*که وبلاگ*ها تمام وقایع ریز و درشت زندگی را پوشش می*دهند.
گفتمان حاکم بر وب سایت*ها رسمی است، ولی وبلاگ*ها گفتمانی غیر رسمی دارند.
وب سایت ها معمولا ارتباط یک سویه ( و گاهی ارتباط با ما ی سایت ) و وبلاگ*ها عمدتا ارتباط دو سویه ( کامنت گذاری) با بازدید کنندگان برقرار می کنند.
وب سایت*ها برای مالکانشان هزینه*ی اقتصادی دارند، در حالی که بیشتر وبلاگ*ها برای بلاگرها رایگان هستند و از سرویس رایگان یک سرویس دهنده استفاده می کنند.
در وب سایت*ها می*توان صحبت از محدودیت و سانسور کرد، در حالی که وبلاگ*ها از این نظر بسیار آزاد تردند.
وب سایت*ها گرایش به سکون و نظم و وبلاگ*ها گرایش به پویایی و بی*نظمی دارند.
وب سایت ها حال و هوای مدرن و وبلاگ*ها حال و هوای پست مدرن دارند.
راه اندازی وب سایت*ها نسبت به وبلاگ*ها به زمان بیشتری احتیاج دارد.(البته نه برای مهندسان IT)
وب سایت*ها نمود عقلانیت و وبلاگ*ها نمود احساس*اند.
به روز رسانی در وب سایت بیشتر به شکل ایجاد صفحات جدید و در وبلاگ به صورت تولید محتوا صورت می*گیرد.
در وب سایت ها معمولا اطلاعات به روز رسانی، ثبت نمی شود. در وبلاگ*ها ثبت اطلاعات به روز رسانی اهمیت ویژه*ای دارد.
به روز رسانی وب سایت*ها مخصوص افراد حرفه*ای است، در حالی که بلاگرها بدون دانش فنی وبلاگ*های خود را به روز می*کنند ( بسیار راحتتر از سایت هایی حتی دارای CMS ).
وب سایت*ها محل مناسبی برای شکل گیری گروه*ها و اجتماعات مجازی نیستند، برعکس، وبلاگ*ها محیط مناسبی برای این منظورند.
در وبلاگ ها وبلاگ های دیگر را راحتتر می توان پیدا کرد و سیستم کامنت دادن و گرفتن ! باعث آشنایی و نزدیکی بیشتری می شود اما در سایت ها ممکن است یک سایتی که کسی به آن لینک نداده است سالها بدون ویزیتور باقی بماند ، اما در وبلاگ به خاطر سیستم خبررسانی صفحه اول آن حداقل یک نفر به شما سر می زند ! به عبارت دیگر وبلاگ رسانه*ای تعاملی است.
سادگی وجه مشخصه بلاگ است. اگر به کمک وب سایت توجه کنید آن را پر از اطلاعاتی می*بیند که در میان تار و پود صفحاتی چند پیچیده شده است. صفحاتی که شاید چندین لایه داخلی داشته* باشد. در یک وب سایت شاید پیچیدگی صفحات و نحوه ردیف کردن مطالب کمی شما را سر در گم *کند. اما در مقابل بلاگ بسیار ساده است.در واقع هر گاه شخصی به این نتیجه برسد که مطلبی برای نوشتن دارد و آن مطلب ممکن است برای دیگران مفید یا جالب باشد می*تواند به وبلاگ نویسی بپردازد. زمان کافی هم برای نوشتن و ارسال مطالب وجود دارد و سایت*های زیادی در قالب وبلاگ نویسی سرویس*های رایگان ارائه می*کنند.
کنترل وب سایت*ها در اختیار مالکان آن است، ولی بلاگرها کنترل جزئی بر وبلاگ دارند. در واقع کنترل آنها تابع یک کنترل بزرگ*تر توسط صاحبان Domain و مدیران کلان سرویس دهنده وبلاگ است. البته این مورد برای وبلاگ*هایی که مالکیت Domain آنها شخصی است، صدق نمی*کند.
در وب سایت شما فضایی را خریداری می کنید و می توانید فایل ها و عکس ها و .. ی خودتان را روی آن آپلود کنید اما در بیشتر سرویس دهندگان وبلاگ شما فضایی برای آپلود عکس ها ندارید و باید از فضاهای مجازی ( همانطور که قبلا گفته شد ) استفاده کرد .
در سایت شما می توانید دامینی به نام startweb.ir خود داشته باشید اما در وبلاگ ها آدرس شما تابع سرویس دهنده خود startweb.blogfa.com می باشد .
در وبلاگ ها شما مجبورید بنر های تبلیغات مزاحمی را تحمل کنید اما در سایتتان شما از این مشکل رها هستید و حتی می توانید خودتان تبلیغات بگیرید و بگذارید .( البته بستگی به داشتن ویزیتور زیاد در سایت شماست )
یکی از بهترین ویژگی های وبلاگ ها آن است که سرویس دهندگان وبلاگ فارسی زبان هستند و شما می توانید به راحتی در آن استفاده کنید و کارها بیشتر اتوماتیک و بسیار راحت است اما در سایت به این راحتی نمی باشد .
در مقابل مزیت بالای وبلاگ ها محدودیت های آنهاست خود را دارند در مقابل در سایت شما دستتان برای هر کاری باز می باشد و می توانید طبق هر فناوری و هر نوع طراحی کار کنید .
در سایت شما می توانید صفحات مختلف به تعداد مورد نظر داشته باشید ، اما در وبلاگ تعداد صفحات ( استاتیک ) محدودیت دارند .
در سایت شما می توانید امکانات خاص در اختیار دیگران بگذارید اما در وبلاگ محدودیت وجود دارد .
وبلاگ چون زیر شاخه ایی از یک سرویس دهنده می باشد ، امنیت شما کمتر است و با هر نوع مشکل سرویس دهنده شما ممکن است داده های خود را از دست بدهید ( مثل مشکلی که در تغییز دامین Persianblog به وجود آمد ) اما در سایت شما می توانید یک Back up از داده های خود داشته باشید و امنیت آن دست خود شماست .
ترافیک بالای وبلاگ ها و کندی سرویس های آن یکی از معایب آن نسبت به سایت می باشد .