مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: به منافع آمریکا در همه جای جهان حمله کنید
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
9دی- درباره ریشه های تصمیم دانشجویان انقلابی در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا تحلیل های مختلفی وجود دارد بی شک یکی از تاثیرگذار ترین و عامل محرک دانشجویان برای تسخیر سفارت پیام امام بود که دوروز پیش از تسخیر سفارت، صادر شده بود. سید محمدهاشمی درباره این پیام می گوید: یکی دو روز قبل از تسخیر لانه جاسوسی امام اطلاعیه دادند و فرمودند: «بر طلاب و دانشجویان فرض است که به منافع امریکا حمله کنند و خواهان استرداد شاه شوند»، گفتیم این جواب سوال ماست.
ابتکار نیز تحلیل دانشجویان برای تسخیر سفارت را مبتنی بر تحلیل امام عنوان می کند و می گوید: تحلیل آن‌ها (دانشجویان) این بود که نظر امام هم بر مبنای مواضع و سخنرانی‌هایی که داشتند، بر آن است که امام هم بسیار نگران شرایط است. شرایط مناسب نبود. امام چند روز قبل از تسخیر سخنرانی‌ای انجام دادند. پیام امام دارای جمله ای بود که آنها را متقاعد کرد اجازه امام را کسب کرده اند: «بردانش آموزان، دانشگاهیان و محصلین علوم دینیه است که با قدرت تمام حملات خود را علیه امریکا و اسرائیل گسترش داده تا امریکا را وادار به استرداد این شاه مخلوع جنایتکار نمایند.» این بیانه باعث شد تا راحت تر بتوانیم سایر دانشجویان را برای پیوستن به خود تشویق کنیم. این برای همه مسلماً عاملی تعیین کننده بود و بر سرعت برنامه ریزی و تهیه مقدمات کار افزود. محمدهاشم پوریزدان پرست از دیگر دانشجویان خط امام دقیق تر به سخنرانی پیام امام اشاره می کند. «روز دهم آبان که مصادف با عید قربان بود، امام یک سخنرانی بر علیه آمریکا کرد و آن مبنای تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ایران  شد.
شب همان روز  که مصادف با عید قربان بود، پس از نماز مغرب و عشا یعنی به فاصله چند ساعت از سخنرانی امام و به تلافی و در جواب به سخنان امام، گروه فرقان که نوک پیکان حمله ضد انقلاب به انقلاب بود و همه گروه‌های ضد انقلاب وابسته به شرق و غرب به طرق مختلف از آن حمایت می‌کردند، آیت الله قاضی طباطبائی امام جمعه تبریز را به شهادت رساندند، اعجاب ­انگیز این بود که درست در ساعاتی که رئیس دولت موقّت با برژینسکی جلسه داشت این ترور انجام شد. و چند ساعت قبل از آن هم حدود هفتاد نفر از نیروهای ارتشی در یک کمین ضد انقلاب در کردستان به شهادت رسیدند. این شد که دانشجویان مسلمان، به فکر افتادند که لانه جاسوسی را بگیرند. مقدمات‌اش را فراهم کردند و شناسایی را انجام دادند با هر کدام از بچّه‌های انقلاب که صحبت می‌کردی این طوری فکر می‌کرد و به یقین رسیده بود که تمام توطئه ها زیر سر آمریکاست و همین طور هم بود. واقعاً وابستگی ضد انقلاب ایرانی به آمریکا افتضاح بود. اصلاً مثل اینکه اینها اعضای سازمان سیا بودند که به این فاصله عکس العمل نشان می‌دادند. در خرداد ماه ۵۸ که  القانیان صهیونیست ایرانی به خاطر وابستگیها و غارتگریهایش اعدام شد، به فاصله یک روز و به تلافی آن، آقای هاشمی رفسنجانی را ترور کردند. اصلاً معلوم بود که ماجرای کردستان را آمریکا راه انداخته. ماجراهای گروه‌های چپ و راست و مجاهدین و فرقان همه زیر سر آمریکاست. امام هم در یکی از سخنرانیهایشان در مورد گروهکهای منافقین و فدائیان خلق فرمودند که قضیه آنها قضیه آمریکاست.
در آن شرایط دفاع از امام بخصوص در دانشگاه‌ها، جرأت می‌خواست. ما همه این‌ها را از آمریکا و عواملش می‌دانستیم و در این رابطه به یقین رسیده بودیم و بعداً هم این مطالب با تسخیر لانه جاسوسی و به دست آمدن اسناد اثبات کردیم. با سخنان امام، تنها جایی که به فکر می‌رسید باید گرفته شود، سفارت آمریکا بود.»
امام سه روز بعد از تسخیر سفارت در جمع دانشجویان دانشکده اقتصاد گفتند:
«شما می ‏بینید که الان مرکز فساد امریکا را جوانها رفته‏اند گرفته‏اند و امریکاییهایی هم که در آنجا بودند گرفتند و آن لانه فساد را به دست آوردند و امریکا هم هیچ غلطی نمی‏تواند بکند و جوانها مطمئن باشند که آمریکا هیچ غلطی نمی‏تواند بکند، بیخود صحبت اینکه اگر دخالت نظامی، مگر امریکا می‏تواند دخالت نظامی در این مملکت‏بکند؟ امکان برایش ندارد، تمام دنیا توجهشان الان به اینجاست. مگر امریکا می‏تواند مقابل همه دنیا بایستد و دخالت نظامی بکند؟ غلط می‏کند دخالت نظامی بکند. نترسید، نترسانید. همین تعبیری که جوانهای ما از روی باز احساسات جوانی کردند که اگر چنانچه امریکا بخواهد دخالت نظامی بکند ما چه خواهیم کرد. اصلا این اگرش را هم نباید بگویند. امریکا عاجز از این است که دخالت نظامی در اینجا بکند، اینها یک مسائلی در پیششان است، یک مطالبی در پیششان است که روی آن مطالب گرفتاریهایی دارند، نمی‏توانند این کارها را بکنند. اگر آنها می‏توانستند دخالت نظامی بکنند، شاه را نگه می‏داشتند. با تمام قدرتشان، قدرتهای تبلیغی چیز کردند که نگش دارند و ملت ما اعتنا نکرد به آن و نه تنها او، همه قدرتها پشت‏سر هم ایستاده بودند که نگه دارند شاه را و نتوانستند نگه دارند برای اینکه ملت ما یک چیزی را که خواست نمی‏شود مقابل ملت‏ بایستد کسی و چه بکند. هیچ ابدا.»


هفته نامه سیاسی، فرهنگی، اجتماعی 9 دی | شماره :170 | تاریخ 1393/8/10