مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: مفهوم شناسی لوگوی شرکت های معروف جهان
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
 
انواع مختلف آرم، لوگو و نشان واژه، عنصری گرافیکی و نگاشتاری است که همواره برای شناسایی و هویت بخشی به یک کمپانی و محصول تولید شده توسط آن شرکت مورد استفاده قرار می گیرند. این علایم در نشان دادن کیفیت کمپانی تاثیر به سزایی دارند. در برخی مواقع طراحی آرم شرکت ها، بسیار پیچیده است و در عوض برخی از آنها ساده و در عین حال خسته کننده و یا پرمفهوم و مبهم! اما به هر حال هر یک از آنها نیز معنی و مفهوم خاص خود را دارد. در این گزارش به بررسی آرم و نشان واره برخی از شرکت های معروف در دنیا پرداخته شده.
 
اپل:
 کمپانی اپل در سال ۱۹۷۱ با دوستی استیو وزنیاک ۲۱ ساله مهندس[تصویر:  apple-logo.jpg] کامپیوتر و استیو جابز ۱۶ ساله متولد شد به طوری که با گذشت شش سال از آشنایی این دو نفر در سال ۱۹۷۷ این کمپانی با معرفی کامپیوتر شخصی Apple I که در گاراژ خانه جابز به صورت دستی ساخته شده بود رسما با نام تجاری Apple Computer Inc به بازار تکنولوژی وارد شد و توانست ظرف مدت کوتاهی با فروش تعدادی از این مدل کامپیوتر شخصی، اعتباری برای خود دست و پا کند. آرم اپل بسیار ساده است، نماد اصلي اپل توسط استيو جابز و رون وين طراحي شده بود که ايزاک نيوتن را نشان مي‌داد درحالي که زير يک درخت سيب نشسته ‌است.
هرچند اين طرح خيلي زود با طرح مشهور سيب رنگين کمان که يک گاز از کنار آن گرفته شده تعويض شد. 
اين يکي از طرح هايي بود که راب يانوف به جابز پیشنهاد [تصویر:  images-apple.jpg]داده بود. به مرور نماد اپل تک رنگ شد بدون اينکه رنگ خاصي براي آن به کار رود. درباره انتخاب این لوگو سه روایت وجود دارد این سه روایت مربوط به مرگ آلن تورینگ، ایساک نیوتن و کتاب مقدس است. 
آلن تورینگ را پدر علم کامپیوتر می دانند. وی به علت مسمومیت با سیانور درگذشت. وقتی با جنازه وی مواجه شدند یک سیب نیمه خورده کنار تخت او باقی بود. به همین دلیل برخی بر این باورند که لوگوی اپل به خاطر ادای احترام و یادبود آلن تورینگ شبیه سیب گاز زده است. 
داستان دیگر مربوط به ایساک نیوتن است که در بالا به آن اشاره داشتیم و همچنین عده ای دلیل انتخاب این آرم را مربوط به داستان آدم و حوا می دانند که در آن سیب نشان دهنده میوه درخت دانش است.
 
کوکاکولا:
کوکا کولا یکی از مارک های شناخته شده در جهان است. در سال ۱۸۸۶در آتلانتا قانون منع مشروبات الکلی به تصویب رسید. در آن زمان "شربت کوکای نیروبخش دکتر پمبرتون" در اغلب داروخانه های آتلانتا به فروش می رسید.[تصویر:  coca-cola-.jpg]پس از وضع این قانون دکتر جان اس پمبرتون، شیمیدان آتلانتایی بر آن شد که محصول خود را با نام تجاری جدید و بدون استفاده از الکل به بازار عرضه کند. او در نظر داشت که نام این محصول برگرفته از مواد اولیه ی تشکیل دهنده ی آن (گیاه کاکائو و میوه درخت کولا) باشد. به همین دلیل نام "شربت تقویت کننده کوکا و میوه کولا" را انتخاب کرد. فرانک رابینسون دفتر دار و حسابدار دکتر پمبرتون بعد از دیدن این نام به فکر افتاد که آن را خلاصه کرده و تبدیل به کوکاکولا کند و از آنجایی که خط خوبی داشت حروف را با پیچ و خم زیبایی نوشت. این حالت نوشتاری به اندازه ای زیبا بود که دکتر پمبرتون آن را پسندید و بر 
روی تمامی محصولات جدیدش نام کوکاکولا را به همان صورت درج کرد. اینگونه بود که لوگوی معروف و جهانی کوکاکولا پایه گذاری شد.

نايك:
 لوگوی مربوط به مارك نايك يكي از معروفترين لوگوهاي دنياست و شايد كمتر كسي باشد كه با ديدن اين علامت به ياد مارك معروف نايك نيفتد. [تصویر:  NIKE-logo.jpg]اين مارك در دنيا به "JUST DO IT " معروف است و سوپراستارهاي زيادي مانند مایکل جردن، لبرون جیمز، آندره آغاسی، ماریا شاراپوا و سرنا ویلیامز از اين مارك استفاده مي كنند. نام كمپاني نايك از نام الهه پيروزي در يونان باستان گرفته شده است و لوگوي مربوطه در سال 1971 توسط کارولین دیویدسون به قيمت بسيار پايين 35 دلار طراحي گشته است. منظور از اين لوگو بال هاي الهه پيروزي است. اولين باري كه لوگوي مربوطه در سال 1971 طراحي گشت نام نايك با رنگ نارنجي بر بالاي اين تصوير نوشته مي شد. شايد بتوان گفت كه آرم اين شركت حتي از نام آن نيز معروفتر گشته است. آرم چك مارك معروف در سال 1995 به طور رسمي به عنوان آرم تجاري شركت نايك ثبت گشت.

مرسدس بنز:
 مرسدس اصولاً‌ يك اسم اسپانيايي[تصویر:  mercedes-benz-logo.jpg] شناخته می شود كه به معناي وقار و زيبايي است. این آرم در سال 1903 طراحي گرديد اما در سالهاي 1909 ( دو بار ) ،‌ 1916 و 1921 تكامل يافت تا اينكه در سال 1926 به يك ستاره طلايي با دايره اي كه دور آن را محصور كرده بود مبدل گرديد و تا به امروز به همين شكل و شمايل ماند. ستاره سه پر مرسدس بنز نشان تسلط آن بر زمین، دریا و آسمان است. این نشان برای اولین بار روی دایملر ۱۹۰۹ دیده شد. نشان کنونی حلقه محاط بر ستاره در تاریخ ۱۹۳۷ طراحی شده است.

تویوتا:
در نظر اول لوگوی شرکت خودروسازی تویوتای ژاپن که به یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان جهان تبدیل شده است، شبیه یک گاوچران است که کلاه [تصویر:  toyota-logo.jpg]بزرگی بر سر گذاشته است، اما در واقع این لوگو سه شکل بیضی است که قلب مشتری، قلب محصول و پیشرفت‌های تکنولوژیکی و فرصت‌های بی‌حد و مرز تویوتا را ترسیم ‌مي‌کند. در زبان ژاپنی «Toyo» به معنای " فراوانی" و "ta" به معنای برنج است. در برخی فرهنگ‌های آسیایی اعتقاد بر این است که فراوانی برنج ثروت را به همراه دارد. وقتی این شرکت در سال 1937 تاسیس شد نام تویوتا به جای نام تویودا (نام خانوادگی موسس تویوتا) برای آن برگزیده شد که سه دلیل داشت: 1) نشان‌دهنده این بود که موسس تویوتا زندگی کاری خود را از زندگی خانوادگی‌اش جدا کرده است 2) تلفظ آن ساده‌تر بود. 3) در زبان کاتاکانا نوشتن تویوتا با هشت حرکت قلم انجام ‌مي‌شد و عدد هشت برای ژاپنی‌ها‌ خوش‌یمن بود، این در حالی است که برای نوشتن تویودا 10 حرکت قلم لازم بود.

آئودي:
 چهار حلقه آرم آئودی نمایانگر چهار شرکت کنسرسیوم اتویونیون است که [تصویر:  audi_logo.jpg]با ادغام در یکدیگر این شرکت را بنا نهادند: د.کا.و، هورش، واندرر و آئودی. پس از جنگ جهانی دوم نام آئودی (به زبان لاتین یعنی ” بشنو”) حذف گردید اما در سال 1965 مجددا انتخاب شد. از طرف دیگر این نام، نام یکی از بنیان گذاران شرکت نیز می باشد.
 
 

بی ام و :
 BMW  مخفف Bayerische Motoren Werke  يا Bavarian Motor Company [تصویر:  bmw-images-.jpg] مي باشد. اين كمپاني در سال 1913 در مونيخ ايجاد گشت و كار خود را در ارتباط با موتورهاي هواپيما آغاز نمود. آرم شامل 4 ربع دايره است كه يكي در میان آبی و سفيد مي باشند كه در حقيقت نمادي از پروانه هاي چرخان هواپيما در آسمان است. در حقيقت اين آرم بازتابي از صنعت اوليه بي ام و يعني ساخت موتورهاي هواپيماهاي نظامي در جنگ جهاني اول است. هم چنين سفيد و آبي رنگهاي سنتي باواریا هستند.