مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: درمانهای جدید لیزری در درمان ملاسما
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
از جمله درمانهای جدید لیزری، کاربرد آن در درمان ملاسما است. ملاسما به لکه های قهوه ای بر روی صورت افراد بالغ گفته می شود. بیشترین مکانهای درگیر گونه ها، پل بینی، پیشانی و لب فوقانی است. ملاسما غالبا در خانمها دیده می شود و فقط 10% افراد درگیر، مردها هستند. این لک ها در فصول گرم پررنگ تر و در فصول سرد کمرنگ تر هستند. از عوامل اصلی که در ایجاد ملاسما نقش دارند می توان به مسائل ژنتیکی، تغییرات هورمونی، مصرف برخی از داروها و همینطور بعضی بیماریها مثل بیماری تخمدان تیروئید اشاره کرد. همچنین اشعه خورشید فرد را مستعد ملاسما می کند. این بیماری به دلیل تغییرات قابل توجهی که در ظاهر فرد دارد می تواند بر روی اعتماد به نفس فرد اثر فوق العاده ای داشته باشد بنابراین جزء موارد با اهمیت است و افراد بسیاری به دبنال درمان آن به متخصصین پوست مراجعه می کنند.
متاسفانه با درمانهای حاضر هنوز درمان قطعی و کاملی برای این بیماری وجود ندارد. مصرف داروهای ضد لک حاوی هیدروکینون، پایه و اساس درمانهای ملاسما می باشند که معمولا در مدت زمان استفاده نتیجه خوب است و بعد از قطع دارو ممکن است مجددا عود کنند و بیشتر بر روی لک هائی که به صورت ملاسماهای سطحی تر هستند اثرات بهتری دارند. سایر درمانهای رایج مزوتراپی، میکرودرم ابریژن و در نهایت استفاده از لیزر می باشد.
در مورد درمان ملاسما با لیزر مقالات مختلفی وجود دارد و دستگاه های مختلفی بر روی آنها تست می شود. یکی از این دستگاه ها لیزر co2فرکشنال است که با ایجاد تراشهای سطحی بر روی پوست لک را کمرنگ تر می کند اما چیزی که امروزه و به صورت جدید از آن استفاده می شود دستگاه های لیزرهای کیوسوئیچ هستند که با طول موج 1064 از آنها استفاده می شود و نتایج نسبتا خوبی نیز داشته اند.
معمولا بر روی فرد با جلسات متعدد به مدت 1 الی 2 ماه از این لیزر استفاده می شود. با توجه به اینکه امروزه در پاتولوژی ملاسما وجود عروق خونی و ارتباط آن با ملانوسیت ها را در ایجاد تغییر رنگ تیره دخیل می دانند در نتیجه استفاده از این لیزر نتایج بسیار قابل توجهی بر روی بر طرف کردن لک دارد. در استفاده از این لیزر بیمار به صورت هفتگی مراجعه کرده و جهت درمان لیزر کیوسوئیچ 1064 و لیزر کیوسوئیچ 585 به تناوب استفاده می شود. عموما نتایج در جلسه پنجم یا چهارم بسیار ایده آل بوده و ملاسما به طور قابل توجهی بهبود پیدا می کند.
مکانیسم لیزر بر اساس تئوری Subcellular Photothermolysis است که بدون تخریب ملانوسیت ها تنها ملانوزوم ها را هدف قرار داده و فعالیت سلولهای ملانوسیتی و ایجاد ملانین را کاهش می دهد.
این لیزر از طریق انرژیهای کم و اسپات سایزهای بزرگ عمل می کند و در این روش هدف تخریب ملانوسیت ها نیست بلکه هدف تخریب ملانوزوم و رنگدانه ملانین است.
در این حالت عموما نتایج بسیار ایده آلی در جلسه چهارم و پنجم دیده می شود و در موارد دیگر هم نیاز به جلسات نگهدارنده در فواصل یکماه و یا فواصل بیشتر جهت حفظ اثر درمانی می باشد. در کنار این روش، درمان دارویی نیز تجویز می شود. به نظر می آید که استفاده از طول موج 585 نانومتر که بیشتر روی عروق خونی تاثیر دارد در بهبود ملاسما و ترکیبش با لیزرهای 1064 که بیشتر بر روی ملانین اثر دارد نتایج قابل توجهی را به همراه داشته باشد.

منبع : لیپوماتیک