مشاوره خانواده رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: خوابیدن در این زمان موجب خاموشی معده می شود
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
برای جلوگیری از تشدید این حالت در افراد، لازم است 2 ساعت پس از غذا خوردن از دراز کشیدن بپرهیزند.
دکتر آگاه، فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد اظهار داشت: ترش کردن علامتی از رفلاکس می‌باشد که با برگشت محتویات معده به مری به وجود می‌آید.این بیماری شایع باعث سوزش سردل و پشت جناح می‌شود که باید درمان گردد.
وی ادامه داد: ریسک ضایعات پیش سرطان، زخم انتهای مری و تنگی‌های آن از عوارض این بیماری به شمار می‌روند که با رژیم‌های غذایی و درمان طبی مقابل پیشگیری می‌باشد. خطر کاهش وزن، خون‌ریزی، گیر کردن غذا و رفلاکس‌های طولانی مدت از علائم این بیماری هستند که در برخی موارد برای پیش سرطان نیاز به آندوسکوپی دارد.
آگاه با اشاره به اینکه 2 گونه مواد غذایی رفلاکس را تشدید می‌کند، افزود: نوعی از مواد غذایی چون چربی ها، نعناع و مواد محرک هستند که دریچه معده را شل کرده و باعث تخلیه آن می‌گردد. این نوع مواد غذای به شدت میزان ترش کردن را بالا می‌برد. همچنین آب مرکبات، مواد تحریک کننده، سس‌ها، غذاهای شور و تند در رفلاکس معده اثر سوئی دارد.
وی در ادامه توصیه داشت: افراد مبتلا به رفلاکس از مصرف غذاهای آبکی و حجیم پرهیز کنند. همچنین لازم است از خواب نیمروزی و دراز کشیدن بلافاصله پس از غذا خوردن بپرهیزند و شام را 2 ساعت قبل از خواب میل کنند.
دکتر آگاه در پایان ورزش‌های هوازی را در بهبود این بیماری موثر دانسته و افزود: ورزش‌هایی چون شنا، پیاده‌وری، دوچرخه‌سواری و دو اگر باعث کاهش وزن شوند و فعالیت دستگاه گوارش را بالا ببرند در درمان رفلاکس موثر خواهند بود. همچنین ورزش‌هایی چون وزنه‌برداری که با زور زدن همراه بوده و فشار شکمی را افزایش می‌دهند به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.