مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: منهول پلی اتیلن
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
 لوله پلی اتیلن یكی از انواع پلاستیك ها است كه در پیشرفت صنایع تولیدی ،توسعه شبكه های آب و فاضلاب بسیار موثر است و به دلیل قابلیت های بسیار زیاد آن،توانسته در شاخه های دیگر توسعه اجتماعی و حتی فرهنگی ملل به سرعت جای خود را به عنوان یكی از اصلی ترین مواد اولیه باز نماید.

در طول دو دهه اخیر و با پیشرفت و ابداع روش های جدید تولید در زمینه قالب گیری و تولید قطعات پلاستیكی به خصوص قطعات بزرگ و بسیار بزرگ،جایگزینی منهول های پلی اتیلن به جای منهول های بتنی متداول گردیده وبه لحاظ ارجحیت های فراوان آن ها به سرعت رو به گسترش می باشند.
محاسبات پایداری منهول :

قبل ازانجام محاسبات و استفاده از مشخصات فیزیكی مواد پلی اتیلن HDPE كه در این فرمول ها ارائه شده جهت پایداری منهول،بایستی به نكته ای مهم اشاره كرد و آن روش تولید این قطعات است كه به صورت قالب گیری چرخشی (Rotational Molding) ساخته می شوند.
از آن جایی كه در این روش ابتدا گرانول پلی اتیلن توسط آسیاب میكرونیزه به صورت پودر میكرونیزهدر آورده و سپس در قالب ها ریخته شده و به داخل (OVEN) برده شده حول محورهایی گردش می كند. لذا با روش های تزریق و یا بادی كاملا متفاوت بوده وپارامترهای بسیار زیادی می توانند مشخصات مكانیكی قطعات تولیدی را تحت تاثیر قرارداده و مثلا تنش كششی و یا مقاومت ضربه پذیری را به شدت كاهش دهند.
شرکت روتنگران با توجه به داشتن دستگاه های تولیدی مطابق استانداردو نرم اصلی این دستگاه ها مفتخر است تا علاوه بر سرعت در تولید كیفیت مواد تولیدی رانیز به بهترین كیفیت و طرح را به مشتریان ارئه نماید.
عوامل مهم در كاهش خواص مكانیكی مواد پلی اتیلن در روش روتاری مولدینگ :
1-زمان پخت طولانی

یكی از عوامل مهم كاهش خواص مقاومت ضربه پذیری و تنش كششی اكسیداسیون است كه در این روش تولید اگر زمان نگهداری قطعه در داخل OVEN بیش از حد باشد(این در دستگاه هایی كه از دمای مناسب استفاده نمی كنند اتفاق می افتد)
مواد اكسید شده و پلیمریزاسیون خوب صورت نگرفته و قطعه شكننده می شود.
2-دمای پخت نامناسب

اگر دما بیش از حد باشد باعث سوختگی مواد و اكسیداسیون شده و اگر كمتر از حد باشداجازه خروج گازهای داخل مواد رانداده و قطعه متخلخل گردیده كه این هر دو باعث كاهش خواص مكانیكی می گردد.
3-عدم وجود یك سیستم كنترل و آزمایشگاهی مناسب

که باعث از دست رفتن دقت ها و تولید با كیفیت ناهمگون و متفاوت می گردد.مثلا تغییر در كالیبراسیون ترموستاتها و غیره. و مواد دیگر كه ذكر آن ها در مجال نمی گنجد،بنابراین تمام فرمول ها و داده های این نوع پلی اتیلن در صورتی مصداق خواهند داشت كه مواد تولیدی قبلا تحت نظارت و با اخذ نتایج آزمایشگاهی معتبر تایید گردیده باشند.
نكته مهم:

1 - طبق تعریف استاندارد F1759منهول نمی تواند زیاد محوری (بارهای ترافیكی)را تحمل نموده و این وظیفه دال بتنی اجرا شده روی ترانشه می باشدكه این نیروها با به خاك كوبیده شده اطراف و خاك برداشت نشده ترانشه منتقل و مانند یك پل عمل نماید و منهول فقط تحمل بارهای ناشی از وزن خاك بالا و تعدادی انسان و تجهیزات سبك را تحمل می نماید.
2 - از آنجایی كه منهول پلی اتیلنی مطابق استاندارد،تحمل بارهای خمشی و تنش های برشی محدودی را دارد لذا در هنگام اجرای منهول باید دقت شود تا ایجاد بارها و تنش های اضافی خمشی ناشی از نصب كج و یا عدم یكنواختی دیواره اطراف (مثلا خوب نكوبیدن یك طرف)و یا بستر سازی نامناسب صورت نپذیرد
3 - مطابق استاندارد،نیرو و تنش های بسیار زیادی به منهول وارد می شود كه بعضی از آن ها می توانند تاثیرات نا مطلوب زیاد و برخی دیگر با كمی دقت اجرا،زیاد قابل ملاحظه نخواهد بود.لذا در این جا به جهت جلوگیری از حجیم شدن مطلب تنها به بررسی بارهای مهم تر می پردازیم و با ارائه نحوه صحیح اجرای این منهول ها می توانیم از بارها و تنش های دیگر جلوگیری به عمل آوریم.