مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: متعلقات موتور اتومبیل
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.

1- پیستون موتور : پیستون قطعه استوانه شکلی است که در داخل سیلندر حرکت رفت و برگشت دارد و زمانهای موتو ر را به وجود می آورد ضمنا" نیروهای تراکمی و انبساط ناشی از احتراق را تحمل می کند .

2- شاتون موتور : شاتون موتور اهرمی است که به پیستون موتور و میل لنگ متصل بوده ، باعث تبدیل شدن نیروی خطی پیستون به نیروی چرخشی میل لنگ می گردد .

3 - سیلندر موتور : استوانه ای است تو خالی که از بالا به وسیله سر سیلندر مسدود شده و از طرف پایین با حرکت پیستون حجم آن مرتبا" تغییر می کند .

4- میل لنگ موتور : میل لنگ یا محور موتور میله ای است در محصولات سایپا که کار انجام شده در روی پیستون را به صورت گشتاور و دور دریافت نموده قدرت را به سیستم انتقال قدرت ارسال می کند .

5- شمع موتور : شمع موتور وسیله ای است متشکل از دو الکترود و بدنه سرامیکی که بر اثر ولتاژ زیاد ایجاد شده و به وسیله کویل در زمان مناسب طراحی شده ایجاد جرقه می نماید و مخلوط متراکم شده سوخت را منفجر می کند .

6- سوپاپ موتور : قطعه فلزی است قارچی شکل که در روی دریچه های ورودی و خروجی سرسیلندر قرار گرفته است و در زمانهای کار موتور با باز و بسته شدن خود نقش متفاوتی را ایفا می کند .

7- سرسیلندر موتور : سرسیلندر قطعه ای است که به عنوان درپوش در بالای بدنه سیلندر بسته می شود تا محفظه احتراق را به وجود آورد معمولا در روی سرسیلندر جای شمع و جای سوپاپ و غیره قرار دارد .

8- راهنمای سوپاپ یا گیت موتور : استوانه ای که سوپاپ در آن حرکت کرده ، به علت داشتن لقی مجاز ، حرکت سوپاپ را کنترل می کند .

9- مجاری آب موتور : محفظه های عبور آب در اطراف سیلندر و سرسیلندر می باشد که آب در آن گردش کرده ، گرمای بیش از اندازه موتور را به رادیاتور انتقال می دهد .

10 – مانتیفولد موتور : لوله های انتقال دهنده ای است که سوخت را به موتور وارد یا دودهای حاصل از احتراق را به فضای آزاد هدایت می کند .

11- تایپیت موتور : استوانه ای است که در زیر ساق سوپاپ و یا میل تایپیت قرار دارد و سوپاپ را از محل نشست خود بلند می کند و حرکت خود را از بادامک میل سوپاپ می گیرد .

12- میل سوپاپ موتور : محوری است که حرکت خود را از میل لنگ می گیرد و دارای بادامکهایی است که به تایپیت حرکت رفت و برگشتی می دهد به علاوه استوانه خارج از مرکزی دارد که پمپ بنزین را به کار می اندازد و نیز دارای دندانه محرک اویل پمپ و دلکو می باشد .

13- فلایویل یا چرخ طیار موتور : قطعه نسبتا سنگینی است که به انتها میل لنگ بسته شده که جهت ذخیره انرژی تولید شده در موتور و باز پس دهی آن در زمان مورد نیاز به کار می رود .

14 - بادامک موتور : قطعه ای است بادامی شکل که در روی محور میل سوپاپ ساخته شده و حرکت دورانی محور را به حرکت خطی قطعه دیگری که با آن درگیر است میسر می کند .

15- فنر سوپاپ موتور : وسیله ای است که در موارد لزوم سوپاپ را می بندد .

16 – اسبک موتور : وسیله ای است که در موارد لزوم سوپاپ را باز می کند .

17 – کاربراتور موتور : کاربراتور دستگاهی است که در آن سوخت موتور با نسبت معینی و در شرایط مختلف کارکرد موتور آماده می شود .

18 – دلکو موتور : دستگاهی است که برق فشار قوی را در زمان لازم بین شمع ها تقسیم می کند .

19- فیلتر روغن موتور : وسیله ای است که ناخالصی های شناور در روغن را جذب می کند .

20 - پمپ روغن : دستگاهی است که روغن را با فشار معین به قسمتهای محرک موتور می رساند .

21- استارت موتور : دستگاه الکتریکی است که برای راه اندازی موتور به کار می رود .

22- میله اندازه گیر روغن موتور : وسیله ای است که سطح روغن را در کارتل به وسیله آن مشاهده می کنند .

23 – وایرهای فشار قوی در موتور : وسایلی هستند که برق فشار قوی را از دلکو به سر شمع ها می رسانند .

24 – دینام موتور : دستگاهی است که برق را از باطری می گیرد و بعد مقداری از ذخیره را به تمام تجهیزات برقی که نیاز به برق داشته باشند می دهد .

25 - پمپ بنزین موتور : دستگاهی است که بنزین راز باک به کاربراتور انتقال می دهد .

26- ترموستات موتور : دستگاهی است که در مدار خروجی آب موتور قرار گرفته ، درجه حرارت آب موتور را کنترل و در حد معینی ثابت نگاه می دارد .
27- واتر پمپ موتور : دستگاهی است که آب را بین موتور و رادیاتور به گردش در می آورد .


28 – پروانه موتور : قطعه ای است که هوای محیط خارج را از لابلای پره های رادیاتور مکیده ، آب را خنک می کند



منبع: قطعات بدنه خودرو