مشاوره خانواده آنلاین رایگان عطاملک

نسخه‌ی کامل: حقایقی درباره قابلیت های روغن زنجیر
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.


حقایق و اطلاعاتی درباره عملکرد و قابلیت های روغن زنجیر که مصرف کننده باید به آنها حتمآ توجه کند شامل موارد ذیل می باشد :

کیفیت روانکار زنجیر بسیار ضروری است .


1- عواقب یک زنجیر شکسته :
اگر زنجیر بشکند , ماشین یا وسیله ای که آنرا می راند متوقف می شود , این اتفاقی بسیار بحرانی و پر هزینه است . اگر این اتفاق روی یک موتور سیکلت بیفتد خیلی راحت می توان آنرا تعویض نمود و هرچقدر از خانه دور باشید همه جا زنجیر یافت می شود . ولی اگر کانوایر و زنجیر مربوط به کشتی باربری که کالای مصرف کننده و تولیدات کارخانه ای باشد هر لحظه که از توقف آن بگذرد هزاران دلار به خاطر این تاخیر هزینه بر می دارد و حتی اگر زنجیر اشیاء داخل کوره را به حرکت در می آورد و سپس شکسته و متوقف شود خسارات و عواقب به مراتب بیشتری میتواند داشته باشد. محصولات باقی مانده داخل کوره اکثرآ از بین می روند و آنوقت میتوان هزینه تعویض زنجیر جدید و نصب آنرا و زمان از دست رفته را با محصولات از بین رفته !
با توجه به این مسائل بعضی از مردم هر روغنی و روانکاری که به دستشان می رسد را می ریزند و انتظار دارند که کارشان درست انجام شود و متوجه نخواهند شد که کارشان چه عواقبی دارد .
پس یک روغن و روانکار مرغوب می تواند به مراتب جلوی خسارات زمانی , مالی و هرگونه دردسری را بگیرد .

2-محافظت زنجیر در مقابل زنگ زدگی :
اجازه دهید نگاه کنیم به یک روغن زنجیر مناسب برای این منظور . اول از همه آن روغن باید جلوی تمام اتفاقاتی که میتواند منجر به پاره شدن زنجیر شود را بگیرد که آن زنگ زدن زنجیر است . پس روغن زنجیر مناسب و انتخاب شده باید قابلیت ضد زنگ زدگی را داشته باشد مخصوصآ مواقعی که رطوبت و نم زیاد می باشد .

3- نادیده گرفتن فرسودگی زنجیر :
دلیل دیگری که باعث شکستن و پاره شدن زنجیر می شود فرسودگی است . روغن به تنهایی می تواند جلوی فرسودگی و اصطکاک زنجیر را بگیرد , اما با تکنولوژی بالای امروزه ,فشارها و سرعت های حرکت بسیار زیاد باید محافظت دقیق تری صورت گیرد .
یک استارت نامنظم در موتور سیکلت یا خط تولید متناوبآ باعث خرابی فیلم روغنی روی زنجیر میشود و همچنین سبب فرسودگی ناگهانی . افزودنی ها باید به گونه ای انتخاب شود که پیشگیری کنند از فرسودگی زنجیر . یک روغن صنعتی با کیفیت می تواند به سادگی باعث ماندگاری فیلم روغنی شود که تحت تاثیر شرایط بحرانی ایجاد می شود و یک حفاظت از خوردگی و فرسودگی قابل ملاحظه ای مهیا می شود .

4- انتخاب غلظت و ویسکوزیته مناسب :
روغن صنعتی و گریس صنعتی انتخاب شده بر اساس روغن زنجیر باید ویسکوزیته مشخص و مناسبی داشته باشد . اگر خیلی غلیظ باشد به سختی با سرعت بالا وفق پیدا میکند و اگر خیلی رقیق باشد ممکن است زنجیر را از مسیر خود منحرف کند و مشکل بوجود آورد . و بعد از انتخاب غلظت و ویسکوزیته روغن صنعتی مورد نظر باید یک افزودنی چسبناک و البته خیلی کم به آن اضافه شود که این به ماندگاری روغن در جای خود کمک میکند و خطر در رفتن زنجیر را کاهش می دهد حتی در سرعت های بالا.

5- کارایی در دماهای پایین :
اکثر روغن های صنعتی با پایه نفتی (مشتقات نفتی ) کارایی و بازدهی مناسبی در دمای پایین ندارند . از آنجایی که آنها به غلیظ شدن میل می کنند یا حتی به سختی و غلظت یک موم شمعی . و در نتیجه در یک روز سرد یخبندان بسیار خطرناک و فجیع خواهد بود. روغن صنعتی زنجیر باید بتوانند در دمای پایین صفر عملکرد خوبی داشته باشد . پس باید در انتخاب پایه مناسب روغن دقت بیشتری کرد که روغن در دمای پایین عملکرد خوبی داشته باشد .

6- اثرات اکسیداسیون در گرما :
اکثر مردم تصور می کنند که روغن های نفتی تصفیه شده بسیار با کیفیت و ثابت هستند و تغییر نمی کنند ولی اینطور نیست . یک روغن خالص پارافینی با کیفیت بالا را در ماهیتابه قرار دهید و روی اجاق بگذارید , بعد از 2,3 هفته می بینید که رنگش عوض می شود . حتی ممکن است شبیه قیری سیاه در آید . این به دلیل اکسیده شدن است که با گرما سرعت میگیرد. خوشبختانه امروزه علم موجب کشف مواد شیمیایی جدیدی شده که باعث حفاظت روغن در مقابل اکسیده شدن می شوند و موجب می شوند که خصوصیات مفید و با ارزش روغن صنعتی از بین نرود , پس اگر میخواهید روغن زنجیری داشته باشید که در اثر گرما اکسیده نشود باید با افزودنی های مخصوصی از روغن حفاظت کند


منبع: روغن صنعتی